Tot welk geloof hoor ik?
Moderator: Moderators
Re: Tot welk geloof hoor ik?
Tinneke schreef:Hallo,
Ik lig in de knoop met mezelf.
Ik stel mezelf de vraag tot welk geloof ik dan hoor.
Dus het ingewikkeld probleem bestaat uit dat je niet weet tot welk geloof je hoort? Dat is het probleem? Waarom wil je zo graag ergens bij horen, voel je je alleen, of zijn er andere dingen (onbewust of bewust) in je leven die daarbij mee spelen?Kan iemand mij misschien wat verder helpen met dit ingewikkelde probleem???
En trouwens het enige logische aan het geloof m.i is dat het een irrationele oplossing is voor een evenzo irrationele angsten.
Fuck met alles.
Ik weet niet bij welke muzieksmaak ik hoor. Ik lig al jaren wakker en kamp met een identiteitsprobleem. Ben ik Hiphopist, Rockist, Technoist of RnBist?Tinneke schreef:Hallo,
De grootste zonde in de orthodoxe dogmatische godsdiensten is immers de zelfverkozen heterodoxie. Dat alle levensbeschouwingen inclusief de orthodoxe een heterodoxe oorsprong hebben wordt dan even vergeten. Waar is de echte vrijdenker?Rereformed schreef: Tot de soepgelovers? Een beetje van dit en een beetje van dat, als het maar eetbaar wordt.
Schopenhauer schreef:Het betere bewustzijn binnen in mij voert mij naar een wereld waarin persoonlijkheid noch oorzakelijkheid, subject noch object bestaat.
Vrijdenker(s) o.a.Brent schreef:Waar is de echte vrijdenker?
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
@Tinneke: Waarom zou je tot 'een geloof' behoren? Eigenlijk is dat onmogelijk, want iedereen is uniek en denkt weer anders. Ik heb besloten mezelf niet meer te labelen, maar gewoon 'mezelf' te zijn, met al mijn gedachten en overtuigingen. Dit zelf kan zich aanpassen als het overtuigd wordt door iets anders en verdiepen wat het gelooft. Als mensen mij in een hokje willen plaatsen, heet dat hokje 'vrijdenker', maar het is niet wie ik ben.
Als ik je een tip mag geven: stop met zoeken tot welke categorie je behoort en zoek uit wat je gelooft en waarom.
Als ik je een tip mag geven: stop met zoeken tot welke categorie je behoort en zoek uit wat je gelooft en waarom.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Ik vat het samen als: "Ik BEN het hokje."CXT schreef:@Tinneke: Waarom zou je tot 'een geloof' behoren? Eigenlijk is dat onmogelijk, want iedereen is uniek en denkt weer anders. Ik heb besloten mezelf niet meer te labelen, maar gewoon 'mezelf' te zijn, met al mijn gedachten en overtuigingen. Dit zelf kan zich aanpassen als het overtuigd wordt door iets anders en verdiepen wat het gelooft. Als mensen mij in een hokje willen plaatsen, heet dat hokje 'vrijdenker', maar het is niet wie ik ben.
De manier waarop je de 'wereld' waarneemt wordt gekleurd door jouw eigen persoonlijke filter. Je geloof is persoonlijk en laat het alsjeblieft ook zo blijven. Dat is het werkelijke vrijdenken.'
Goede tip.Als ik je een tip mag geven: stop met zoeken tot welke categorie je behoort en zoek uit wat je gelooft en waarom.
Gnothi Seauton
Tinneke klinkt als een ietsist. "Ik geloof niet in het verhaal van de kerk, maar ik denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde".
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
- Marcel
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Het verhaal dat tussen hemel en aarde hangt is verbonden aan het verhaal van de kerk. Als je niet in het verhaal van de kerk gelooft, geloof je dus ook niet dat er überhaupt iets tussen hemel en aarde bevindt. Als je dat wel doet, dan hou je dus toch een beetje vast aan het verhaal van de kerk. (let wel, dit is mijn mening en niet DE waarheid).Jasper schreef: Tinneke klinkt als een ietsist. "Ik geloof niet in het verhaal van de kerk, maar ik denk wel dat er meer is tussen hemel en aarde".
Mocht je toch een verschijnsel ervaren, dan zal je moeten uitzoeken hoe je dat abstract gegeven moet uitleggen. De uitleg die jou het beste past zal het hokje bepalen waarin je valt.
Zal je walging over de leegheid het enige leven zijn waarmee je de leegheid vult?
Dag Hammarskjöld
Dag Hammarskjöld
ehmmm... sitchin....Tinneke schreef:Beste Doctorwho, en alle anderen,
Ik verdiep mij al een tijdje in de theorie van Sitchin.
Ik voel mij hier enorm tot aangetrokken en zie er een bepaalde logica in, ik heb al grote delen van het boek gelezen via internet.
Dus, aan iedereen die mij hier misschien mee kan helpen::::: Ik ben nog steeds op zoek naar het boek "De twaalfde planeet", de nederlandstalige versie.
Echt nergens te vinden!!!!!
Groetjes
*rechtopstaande nekharen*
als ik jou was, zal ik eens gaan snuffelen op het forum van hetchristelijkgeloof.be... staat mij wat van bij dat er daar ooit een discusie over geweest is.
In ieder geval zul jij hier hoogstwaarschijnlijk geen zielsverwanten vinden.
Martha
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
Precies, dat is nu juist de definitie van het ietsisme: mensen die niet meer in de traditionele kerk geloven of zelfs maar in de god van de bijbel, maar die wel denken dat er "iets" bovennatuurlijks is. Dat "iets" is een vaag gevoel, wat ze zelf niet duidelijk kunnen definiëren. Een soort god, maar niet een oude man met een grijze baard ergens in de hemel. Zie de Wikipedia-link in mijn bovenstaande reply.Marcel schreef:Het verhaal dat tussen hemel en aarde hangt is verbonden aan het verhaal van de kerk. Als je niet in het verhaal van de kerk gelooft, geloof je dus ook niet dat er überhaupt iets tussen hemel en aarde bevindt. Als je dat wel doet, dan hou je dus toch een beetje vast aan het verhaal van de kerk.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.—Philip K. Dick
Mijn diagnose is ietsist. Een onschuldige vorm van religioisme...Tinneke schreef:Hallo,
Ik geloof niet bepaald in god zoals de Katolieke kerk hem voorsteld.
Ik geloof wel dat er een god bestaat of zelfs meerdere goden en dat die ooit wel naar de aarde terug keren.
Eerst dacht ik een Atheiste te zijn maar dat kan ook niet want daarin geloof je in geen enkele God.
Kan iemand mij misschien wat verder helpen met dit ingewikkelde probleem???
groetjes
collegavanerik: onderwerp afgesplitst
Je zou ook apatheist kunnen zijn...
Ik ben zelf bij vlagen pantheistisch, ik kan er niet mee zitten verders. Ik zou graag een echte atheist willen zijn, maar goed ik heb af & toe een dosis spiritualiteit nodig om niet depressief te worden. Leven, Doodgaan & Wormenvoer worden is
n gewoon niet mijn ding....
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Ik denk dat niemand dat een aantrekkelijk vooruitzicht vindt, maar helaas wijst alles erop dat dat de werkelijkheid is, of je het nu leuk vindt of niet. Je kunt jezelf wel troosten met sprookjes, maar de werkelijkheid trekt zich daar niets van aan.Marinus schreef:Leven, Doodgaan & Wormenvoer worden is
n gewoon niet mijn ding....
- Marcel
- Geregelde verschijning
- Contacteer:
Ik zie een ietsist als iemand die op de vraag of zij geloven maar voor een veilig antwoord kiezen. Ik noem het liever:Jasper schreef:Precies, dat is nu juist de definitie van het ietsisme: mensen die niet meer in de traditionele kerk geloven of zelfs maar in de god van de bijbel, maar die wel denken dat er "iets" bovennatuurlijks is. Dat "iets" is een vaag gevoel, wat ze zelf niet duidelijk kunnen definiëren. Een soort god, maar niet een oude man met een grijze baard ergens in de hemel. Zie de Wikipedia-link in mijn bovenstaande reply.
Steljetocheensvoordatdehemeltochwelbestaatendatjeermisschiennietinkomtomdatjedachtdatdezenietbestond-isme.
Zal je walging over de leegheid het enige leven zijn waarmee je de leegheid vult?
Dag Hammarskjöld
Dag Hammarskjöld