van wedergeboren christen tot............

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Tsja, je geloof opgeven en op je 45ste weer opnieuw beginnen is niet iets wat je zo maar voor de lol doet.
Waar ik het meeste moeite mee heb, nu ik mijn geloof kwijt ben is de eenzaamheid die ik nu soms ervaar.

Mijn leven is na de mislukte laseroperaties er niet leuker op geworden. Het is elke dag weer een strijd. Vind er heel weinig begrijp voor in mijn omgeving. en de gedachte, dat in ieder geval God me begreep gaf mij wel wat steun. Hij kent me immers door en door, dus hij weet wat ik doormaak. En dat is dus niet zo.

Sprak van de week een paar oud vriendjes van mijn zoon. één van die jongens was wel eens met me meegeweest naar de kerk. ik vertelde dat ik niet meer geloofde. Het eerste wat hij zei was: Waar ga je dan naar toe als je dood bent? Waarom geloven gelijk verbinden met doodgaan, was mijn antwoord. Ja, vonden ze eigenlijk ook wel apart. Verder er niet op ingegaan. Ze stonden te blowen met bier in de hand, en het was al laat.

groet Kristel
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Is die eenzaamheid door het gebrek aan een hogere macht, of omdat je niet meer 'een van hen (de kerk)' bent en daardoor in zekere zin 'uit de gemeenschap' bent? Maar het went wel. Het is een kwestie van je leven oppakken en een (relationele) omgeving zoeken waar je je thuis voelt.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

fbs33 schreef:Wat was eigenlijk de oorzaak dat je je met dit soort 'afwegingen' ging bezighouden als er eigenlijk als bewoner van een door god gebouwde woning (behaaglijk warm zittend daarin) geen enkele materieële aanleiding toe was? Want verandering zou verslechtering betekenen (vanuit die invalshoek) (werken in het zweet Uws aanschijns :lol: )
Langzaamaan geestelijk opgroeien ook als volwassene, zou ik denken.
Ik denk dat velen in de leeftijd van 15-25 jaar hun geloof vorm geven. In die leeftijd geloof je er 'heilig' in. Geleidelijk aan komt er daarna een tijd dat 'je het wel gelooft'. Je maakt je er minder druk om en je ziet af en toe een steekje los wat echt niet recht te breien is. Ik begon me bijvoorbeeld steeds meer te ergeren aan wat ik noemde 'het simplisme van gelovigen'. Ook ergerde ik me er vaak aan dat een dominee in de kerk mij nooit iets diepgaands of nieuws kon vertellen. Het was veelal ook saai en voorspelbaar allemaal in de kerk. Of ik ergerde me aan wat ik steeds meer begon te ervaren als extreem-fundamentalisme, zwart-wit denken, geen enkel begrip voor denken dat niet geheel overeenkomstig de officiële leer is. Ook had ik er last van dat in de grote kerken alles steeds waziger en nietszeggender werd, terwijl het alternatief was allerlei clubjes die steeds charismatischer en fundamentalistischer worden; ik had aan dat laatste geen enkele behoefte en vond veel ervan zwemen naar hysterie of anderszins ongezonde toestanden.
Ook merkte ik steeds meer op dat ik meer vrijheid van doen en laten en vrijheid van denken opeiste in m'n leven. Steeds minder heb je er bij het ouder worden behoefte aan dat alles door een authoriteit voorgeschreven wordt. Weer een aantal jaren later merk je opeens op dat je er 'eigenlijk heel anders over denkt' dan de regels die je altijd braaf volgde het voorschrijven. Je merkt geleidelijk aan dat je een eigen stem hebt, een eigen mening over iets, en bent steeds minder bang om daarmee voor de dag te komen. Voor mij was 9/11 de druppel die de religieuze emmer deed overlopen.
Born OK the first time
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Kochimodo schreef:Wat mij ook benauwde aan het idee om het geloof los te laten, was het feit om weer helemaal opnieuw te beginnen. En de angst om in een diep zwart gat te vallen. Alles wat je al die tijd daarvoor geloofd had was dan eigenlijk verspilde tijd en moeite. Versplide tijd aan gebed, bijbellezen, kerkbezoek, alle dingen die omwille van het geloof had gelaten. En uiteraard ook alle financiele bijdragen die ik zo in de loop de jaren had gedaan. Gelukkig zijn giften aan de kerk aftrekbaar, maar toch. Je opnieuw moeten orienteren op geestelijk gebied, alle levensvragen opnieuw doorlopen. Ik ben er als kind mee opgegroeid, dus ik leefde altijd met het idee dat ik door een God bedacht was en dat er een leven in het hiernamaals was. Ook het opgeven van de gedachte aan vergelding in het hiernamaals hield me wel bezig. Ik ben nogal wraakzuchtig van aard dus ja, daar moet je dan ook wat mee. En uiteraard de (achteraf onredelijke) angst van: "Wat als het wel waar is? Wat als er wel een god bestaat en een beloning dan wel bestraffing in het leven na de dood? Wat dan?" Gelukkig werd de cognitieve dissonantie mij te veel en werd ik hier op FT liefdevol in mootjes gehakt en werden mij zéér lastige vragen gesteld waar ik geen antwoord op had. Tsja, je geloof opgeven en op je 45ste weer opnieuw beginnen is niet iets wat je zo maar voor de lol doet.
Je bent er in geslaagd om met behulp van je 'ratio' achter je lichamelijkheid vandaan te kruipen en te beschouwen! Dát noemt men "Bewustzijn met inschakeling van ál je vermogens"!
Het is het (toegevoegde) vermogen dat je tot mens maakt, en niet meer het dier dat onwetend in zijn nakie in het paradijs rondsjouwt met doffe oogjes!!!
Je angsten moet je met die verkregen trots (door ratio verkregen) bestrijden!
Je bent nú een mens die onderzoekt en oordeelt mét die ratio!
En moet dat gebruiken bij het schiften van het eerder geindoctrineerde/geleerde.
Bedenk daarbij dat de regels/ethiek púúr menselijk waren voordat de een of andere snoeshaan beweerde dat ze van een god gegeven waren!
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

fbs33 schreef: Bedenk daarbij dat de regels/ethiek púúr menselijk waren voordat de een of andere snoeshaan beweerde dat ze van een god gegeven waren!
Dit is mij steeds duidelijker geworden de afgelopen maanden. Vooral het boek God is niet groot van Hitchens behandeld dat onderwerp imo heel goed en duidelijk. Ook Feuerbachs Essence Of Religion was een echte eye-opener.

Gelukkig heb ik geen last meer van angsten mbt het leven zonder god. Vergelijk het met dat je voor het eerst van de hoge duikplank in het diepe springt. Voordat je hebt gesprongen lijkt het zo hoog en zo eng, zeker als je vanaf het einde van de plank naar beneden kijkt. Als je eenmaal hebt gesprongen blijkt het allemaal reuze mee te vallen en de angst vooraf ongegrond. :)
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:Langzaamaan geestelijk opgroeien ook als volwassene, zou ik denken.
Ik denk dat velen in de leeftijd van 15-25 jaar hun geloof vorm geven. In die leeftijd geloof je er 'heilig' in. Enz. enz.
Moeilijk inleefbaar/indenkbaar voor mij, die zijn kinderjaren in een ander tijdsgewricht doorbracht en daarboven ouders had van verschillend geloof dat min of meer resulteerde in blauw, blauw laten.
Bidden voor het eten en zondagschool, een Pa die de zondagmorgen excellent vond om uit te slapen om op die manier de werkweek de baas werd onder het motto, Dat god zich vanuit elke locatie liet aanbidden en dus daarvoor een kerk niet echt noodzakelijk was.
Op zondagschool zat te genieten van de mooie verhalen en ze dronk als de sprookjes van Grimm of Andersen.
Toch nog voldoende gif om me als jochie naar de waterkant te drijven door het dilemma, "Als ik werkelijk diep geloof, dan kan ik springen en op het water lopen"! - - maar diep bedroefd moest concluderen dat ik dát toch niet vast genoeg geloofde om de sprong te wagen en te wandelen net als Jezus gedaan had. (een variatie op de 'gelover' met bom-vestje!)
Nog een zwakke poging van Pa om me naar catechisatie te sturen maar zich makkelijk liet ontmoedigen door de dominee die mij te speels bevond daarvoor.
Kerkbezoek kwam niet op de agenda voor (éénmaal met zondagschool waar men mij had uitgepikt om in te zetten bij het gezang "Ere voor god" omdat ik een mooie zuivere stem had, haha.) Studeren en het leven ervaren, als schuchter en dromerig jochie en wegdrijvend van god bij nature en in zekere zin in het wild opgroeiend van zijn ervaringen lerend. Genietend van de serendipiteit van een hemel waar de zon naar zijn opkomen kroop in alle vroegte, of zeilend bij een windkracht waar geen enkele andere zeilboot het meer opkwam, of of.
Slechts waarnemend en opslaan ervan, de verwerking kwam pas veel later, maar wél vanuit het standpunt dat god niet bestond.
Die was dusdanig menselijk dat het onmogelijk een god kon zijn (of ik was er zelf eentje [wat ik pertinent niet geloofde])
Datzelfde simplistische wat jij ervaarde zat mij dwars en noopte naar de vraag"Waarom durf je een lijn niet door te trekken? Waarom die muur niet néér te halen die je opgesloten houdt? Waarom geloof je in die muur? Waarom geloof je überhaupt?
Wat is het nut, wat brengt het je?
Geen rust, want iedere keer dat je voor die vragen komt te staan moet je met jezelf in debat met je alter ego in de vorm van een gebed waar je je opnieuw onderwerpt aan dat simplistische "Het is aan god gegeven dat antwoord te kennen, en niet aan jou"!
En dan draait het om die ijdelheid dat o.a. bedreigd wordt door die sterfelijkheid.
Een ijdelheid die je tegen beter weten in voorhoudt, "Denk aan het doel waarvoor god jou het leven gegeven heeft hier op aarde"!
En kom je terecht bij een stel maatschappelijke regels waaraan je je te houden hebt om later????
Duidelijk uitgevonden (m.i.) om het individuele aspect v.d. mens een beetje in toom te houden en hem geschikt te houden als maatschappij-mens (de topmanager zich een beetje te laten schamen over zijn exorbitante salaris waardoor ie misschien een tientje ipv. een cent in de kerkezak gooit. :D )
Ik was al (sinds die mislukte catechisatie) van god los maar verdiepte en verstevigde mijn antwoorden op de vragen "Hoezo?" en "Waarom"
9/11 speelde daarin geen rol (vooral als ik bedacht hoe de USA zelf te keer gegaan was (en is) ten koste van anderen om zijn stempel te drukken in de wereld!)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Mooi verhaal van je, fbs33.
Even een paar kanttekeningen: wat is "blauw laten"? Die uitdrukking ken ik niet.

En bedoelde je het gezang "Ere zij God"? Een heel indrukwekkend gezang overigens.
Born OK the first time
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Rereformed schreef: wat is "blauw laten"? Die uitdrukking ken ik niet.
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_0247.htm
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Rereformed schreef:Mooi verhaal van je, fbs33.
Even een paar kanttekeningen: wat is "blauw laten"? Die uitdrukking ken ik niet.

En bedoelde je het gezang "Ere zij God"? Een heel indrukwekkend gezang overigens.
De uitdrukking is 'blauw-blauw laten' en min of meer een synoniem voor 'negeren' of "Met de Franse slag iets doen" of 'halfslachtig' of zonder je gedachten erbij.

En ik bedoelde inderdaad dat door jou genoemde gezang waar ik (niet meer exact de woorden wetende) 'Ere voor god' gemaakt had!
Het vervolgt met 'in den hoge' (2x) gevolgd door diezelfde regel in een andere toon.
Na een paar regels solo viel het schoolkoortje met een paar regels bij om daarna door de hele gemeente meegezongen te worden (ik weet me ook nog te herinneren dat er ergens de wens tot 'Vrede op aarde' in dat lied voorkwam)
E.e.a. vond plaats in de Amstelkerk (een houten noodkerkje ergens uit de achttiende eeuw)
En is zo ongeveer de enige kerk waar ik ooit een dienst bijwoonde (min of meer)
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Socratoteles schreef:
Rereformed schreef: wat is "blauw laten"? Die uitdrukking ken ik niet.
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_0247.htm
Jammer dat ik jouw link niet eerst gelezen had voordat ik Rereformed mijn uitleg gaf, haha.(sip)
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

vuurdoorn schreef:
Tsja, je geloof opgeven en op je 45ste weer opnieuw beginnen is niet iets wat je zo maar voor de lol doet.
Waar ik het meeste moeite mee heb, nu ik mijn geloof kwijt ben is de eenzaamheid die ik nu soms ervaar.
Lid worden van een club helpt tegen eenzaamheid, hoe groot is je vriendenkring na je geloofsafval?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Lid worden van een club helpt tegen eenzaamheid, hoe groot is je vriendenkring na je geloofsafval?
Dit is niet de "eenzaamheid' die ik bedoel. Mijn leven was breder, dan de contacten uit de kerk.

Mijn leven is na de laseroperaties erg heftig geworden. Zal jullie de details besparen, maar ben meer kwijt geraakt dan mijn geloof.

En als je dan je geloof nog hebt, kun je steun zoeken bij God, hij ziet wat je doormaakt, en kan je 'troosten'. En dát mis ik nu wel eens.

groet Kristel
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

vuurdoorn schreef: En als je dan je geloof nog hebt, kun je steun zoeken bij God, hij ziet wat je doormaakt, en kan je 'troosten'. En dát mis ik nu wel eens.

groet Kristel
Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt. Je bent nu echt op jezelf aangewezen en zal de kracht in jezelf moeten zoeken. Voorheen leefde je met de gedachte dat er een liefdevolle en troostende god voor je klaar stond en dat deze de macht had om in te grijpen in je leven. Dat is nu natuurlijk weggevallen. Toch denk ik dat je zelf sterker bent dan je denkt en dat je ook de kracht in jezelf hebt om deze moeilijke tijd goed door te komen.

Maar net als jij (meen ik tenminste te proeven uit je verhaal) heb ik de 'naastenliefde' van de christen leren kennen. Die 'naastenliefde' is er alleen als je tot hetzelfde 'clubje' behoort. Vrienden bleken slechts 'vrienden' gebaseerd op het feit dat je hetzelfde geloof had. Ze waren geen vrienden van mij om wie ik ben, maar om wat ik geloofde.

Ik kan me voorstellen dat dat ook hard bij jou is aangekomen.

Mvg.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kochimodo schreef:Vrienden bleken slechts 'vrienden' gebaseerd op het feit dat je hetzelfde geloof had. Ze waren geen vrienden van mij om wie ik ben, maar om wat ik geloofde.
Ik heb het altijd interessant gevonden om die christelijke leer van de naastenliefde onder de loep te nemen. Jezus bijvoorbeeld met z'n beroemde 'barmhartige Samaritaan' zou een geweldige nieuwe leer gebracht hebben. Maar toen ik als kind die gelijkenis hoorde begreep ik al dat die Samaritaan niets anders deed dan wat ieder natuurlijk mens zou doen als hij voorbij loopt en een gewond ander mens langs de kant van de weg ziet: proberen hulp te geven, en je volstrekt niet bezig houden met wat bepaalde religieuze voorschriften zeggen, welke nationaliteit iemand heeft of tot welke partij hij behoort.
Wat die gelijkenis eigenlijk leert is dat de religie ons aangeleerd heeft ons superieur te voelen boven andere mensen, of zelfs leert dat andere mensen te onrein zijn om je ermee in te laten; men heeft dan op een gegeven moment dus weer een nieuwe religie nodig om weer op de natuurlijke gang van zaken gewezen te worden! Het is eigenlijk om te huilen dat men via zo'n gelijkenis van de barmhartige Samaritaan iets moet leren wat de gewoonste zaak van de wereld is.
Born OK the first time
vuurdoorn
Forum fan

Bericht door vuurdoorn »

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt.
Juist. Dit is precies wat ik bedoel. Ik moet donderdag weer terug naar laserkliniek, en dan hoop ik dat ik deze periode achter me kan laten, en mijn leven weer een beetje leefbaarder wordt.

Ze waren geen vrienden van mij om wie ik ben, maar om wat ik geloofde.

Toch denk ik dat je dit wat breder moet zien. Ik ging zelf op woensdag altijd zingen bij een popkoor.(Op zondag in de kerk, en op woensdag in de kroeg) Had het daar gezellig, en leuke contacten. Vaak alleen maar op die woensdagavonden, maar je zag elkaar elke week. Ben er nu al een jaar niet geweest, en ook die contacten vallen grotendeels weg. en die 'klacht" heb ik van meer mensen gehoord, die er een tijd niet geweest waren. Zijn we alleen vrienden, omdat we samen zingen?

En zo zal het in de kerk ook wel zijn. Als je er niet meer komt, valt er veel contact weg.

Maar inderdaad. een christelike vriendin, waar ik steun van verwachte zie ik nooit meer. en een man, die ik ken uit de kroeg, en wat ik eigenlijk maar een wazig figuur en een engerd vond, is als goud voor me! Terwijl onze relatie puur vriendschappelijk is.

groet Kristel
Plaats reactie