Natuur-godsdienst of natuur-atheisme

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

lanier schreef:Probleem wat het animisme betreft is dat veel verhalen nooit zijn opgeschreven en mondeling zijn overgeleverd.
Maar er zijn veel kleine aanwijzingen en hints in de taal van vele volken die nog steeds veel zeggen indien je ernaar op zoek gaat. Rafael geeft in zijn boek ( http://www.essayvtm.netfirms.com/The_hu ... mal.htm#A1 )het voorbeeld van vlinders in je buik voelen, of in de Finse taal : "The ancient Fins believed the mice of life turned the eyeballs".

Hier wordt verwezen naar het woord 'elohiiri' (elo= leven, hiiri=muis). 'De levensmuis' wordt in de Finse taal gebruikt om een ongewilde beweging (fasciculatie) van de spieren 'uit te leggen' (meestal tic-beweging van het ooglid, maar ook bijvoorbeeld wanneer men een vis opensnijdt en opmerkt dat het hart nog klopt: "kijk, elohiiri", zegt men dan). Oorspronkelijk dacht de mens dus dat hiervoor een bepaald dier verantwoordelijk was, oftewel een voorbeeld van hoe aan alle bewegingen een geest/wezen werd toegedacht.
Born OK the first time
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Ongelovige,

bestaat je essay, Third Edition, in 'kant-en-klaar' gedrukte vorm?
Ik lees nog steeds liever in de zetel dan voor het computerscherm ! :)

Vriendelijke groeten !
ongelovige
Forum fan

Bericht door ongelovige »

Willem_B schreef:Ongelovige,

Vriendelijke groeten !
Ik heb een PDF versie geloof ik. Als ze toonbaar is zet ik ze wel op de site om te downloaden. Laat je iets weten.
ongelovige
Forum fan

Bericht door ongelovige »

ongelovige schreef:
Willem_B schreef:Ongelovige,

Vriendelijke groeten !
Ik heb een PDF versie geloof ik. Als ze toonbaar is zet ik ze wel op de site om te downloaden. Laat je iets weten.
Ik denk dat het moet lukken de complete tekst (2MB) te downloaden van:

http://www.essayvtm.netfirms.com/downloads/vitramo.pdf

Het essay is geformatteerd op A5 zodat je misschien best afdrukt met 2 paginas per A4tje. Leest makkelijker en is was zuiniger aan papier.

Wil er aub aan denken dat ikzelf over een aantal hoofdstukken nog niet tevreden ben (sommige dingen moeten simpeler en directer).

Hoop toch dat je er leesplezier in vindt!
Plaats reactie