Youtube lezing bijbeldeskundige Ehrman

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vin
Forum fan

Youtube lezing bijbeldeskundige Ehrman

Bericht door Vin »

Bart Ehrman, voorheen fundamenteel christen - nu agnost - geeft een lezing.
Hij zet uiteen waarom hij agnost is geworden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bart_D._Ehrman

http://www.youtube.com/watch?v=KN8NI7JNPHc deel 1

Rest van de 10 delen :

http://www.youtube.com/profile_videos?p ... ful&page=2
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Bedankt voor deze uitstekende link.
Ik las vorige lente het boek Misquoting Jesus. Dat was eveneens een uitstekend boek.
Born OK the first time
Atheist_1984
Ervaren pen

Bericht door Atheist_1984 »

Bedankt voor deze link, ik zal ze binnekort eens bekijken :)
Exodus 12

[29] Midden in de nacht doodde de HEER alle eerstgeborenen in Egypte, van de eerstgeborene van de farao, zijn troonopvolger, tot de eerstgeborene van de gevangene, en ook al het eerstgeboren vee.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Niet "fundamenteel christen", maar "fundamentalistisch christen", of nog beter: "christenfundamentalist"

Ik zie deze verwarring steeds vaker opduiken. "Fundamentalisme" is een stroming binnen de monotheistische godsdiensten/boekreligies, die de moderniteit afwijst en een terugkeer tot het geloof bepleit, en dan verstaan volgens strikte kaders. Het geloof in de volkomen inspiratie van het heilige boek, van kaft tot kaft, vervult hierin een belangrijke rol.

Dit is het sjibbolet tussen de ware gelovigen en de naamgelovigen.
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Theoloog schreef:Niet "fundamenteel christen", maar "fundamentalistisch christen", of nog beter: "christenfundamentalist"

Ik zie deze verwarring steeds vaker opduiken. "Fundamentalisme" is een stroming binnen de monotheistische godsdiensten/boekreligies, die de moderniteit afwijst en een terugkeer tot het geloof bepleit, en dan verstaan volgens strikte kaders. Het geloof in de volkomen inspiratie van het heilige boek, van kaft tot kaft, vervult hierin een belangrijke rol.

Toch 125.000 hits als ik 'fundamenteel christen' google.
Ik proef toch weinig verschil tusen fundamenteel gelovige en fundamentalistisch gelovige. Maar misschien is 'bible literalist' een betere omschrijving.
En dat is weer niet Nederlands.....
Vin
Forum fan

Bericht door Vin »

Voor de geinteresseerden : Conversations With History: Bart Ehrman

http://www.youtube.com/watch?v=nIobm_mMnRk&feature=user
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Vin schreef:
Theoloog schreef:Niet "fundamenteel christen", maar "fundamentalistisch christen", of nog beter: "christenfundamentalist"

Toch 125.000 hits als ik 'fundamenteel christen' google.
Ik proef toch weinig verschil tusen fundamenteel gelovige en fundamentalistisch gelovige. Maar misschien is 'bible literalist' een betere omschrijving.
En dat is weer niet Nederlands.....
Theoloog heeft gelijk, de term die al bijna een eeuw gebruikt wordt is 'fundamentalistisch' en 'fundamentalist'. Met fundamenteel gelovige zou men natuurlijk kunnen bedoelen vroom gelovige, iemand die zich er helemaal aan overgegeven heeft, een door en door religieus mens, dus het tegendeel van een naamgelovige. Maar de term wekt verwarring op, want een vrijzinnig persoon kan dan ook beschreven worden met dit woord, terwijl vanouds (in de engelstalige wereld) fundamentalist altijd het tegendeel is van liberal.
Bible literalist is geen nederlands, en zal een fundamentalist ook niet willen onderschrijven. Een fundamentalist zal namelijk echt niet alles letterlijk willen nemen, enkel de gevallen waarin zaken volgens hem letterlijk bedoeld zijn. De fundamentalisten gebruiken daarom vaak de term bijbelgetrouw om zichzelf te beschrijven.
Born OK the first time
Plaats reactie