Gezaag over de bijbel?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Plons schreef:In op navolging van m'n laatste post wil ik er nog even bij vermelden dat iedereen in principe mag geloven wat hij of zij wil, misschien dat ik op dat gebied nog van de oude stempel ben.
Ja, maar denk je nu heus dat er hier ook maar iemand is die dat betwist?

Het punt is dat jij onverschillig bent daar waar ik stelling neem, dat jij iets van tafel schuift, wat ik juist onder de loupe wil zetten. Maar mijn stellingname staat, hoe fel ik die ook breng, niemand een strobreed in de weg om te geloven wat hij/zij wil.

Hoe zou ik het duidelijk kunnen maken? Ik discussieer zoals een profvoetballer een wedstrijd voetballen speelt: het is menens, alsof je leven ervan afhangt, maar tegelijkertijd een spel. Je vijand geef je voor het spel een hand en je gaat er na het spel een biertje mee drinken. Er is helemaal geen nieuwe stempel.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:Water in wijn veranderen is een wonder ;wijn veranderd echter vanzelf in azijn
en
Hij die dat uitgebreid aanbrengt en aantoont behoedt U voor dit bedorven produkt
Zijn loon is veelal " een goddeloze te worden genoemd " ...Het is zelfs een soort pianist waarop men schiet omdat hij de verlangde stukjes prietprut niet wil spelen en de betere muziek vertolkt , die men niet wil horen ....
Wat mij betreft moeten we ernaar streven zoveel mogelijk verschillende wijnsoorten op dit forum te hebben die zichzelf aanprijzen als goede wijn. Een oogje op elkaar houden is ook goed, elkaar de ogen openen is uitstekend, elkaar berispen, rechttrekken, uitdagen, affluiten. Voor mij is dat allemaal het leukste spel en is het de methode om op uitmuntendheid te komen.
Born OK the first time
Tsjok45
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Tsjok45 »

Moeten ex-christenen soms een heel apart forum oprichten?
Weet je reformed, ik kom zo juist van een begrafenis van een jong zeer "gelovig geworden "iemand ( afkomstig uit een ongelovig gezin / die hebben dus ook geen apart forum :D ) en die tenslotte zelfmoord heeft gepleegd ondanks haar opname in een christelijke inrichting
:waar men het zelfs niet eens nodig vond enig medeleven te betuigen aan de familie

Ik vraag me nu toch af , of het niet beter is om mensen die enige ( wat dan ook voor) zin of evenwicht hebben gevonden , niet voortdurend te bedelven onder de verworven kennis en inzichten van iemand anders

Soms is men de goedbedoelde raadgevende ontledingen en het herkauwend gezeur toch af en toe een beetje moe ... het lijkt soms wel eens op een ( toegegeven gesofistikeerde )hartsrubriek in een tienerblaadje ( nou ja veel gelovigen ZIJN ook kinderlijk ) of het elkaar versterkend gepriegel van een zelfhulpgroep____Net zoals het emotievolle getuigenis van vrienden en zieke lotgenootjes van de voormelde dode op die plechtigheid

groet
Ni dieu , Ni maitre
Ni , Ni , Ni ( The knight of Ni )
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef:
Plons schreef:In op navolging van m'n laatste post wil ik er nog even bij vermelden dat iedereen in principe mag geloven wat hij of zij wil, misschien dat ik op dat gebied nog van de oude stempel ben.
Ja, maar denk je nu heus dat er hier ook maar iemand is die dat betwist? .
Nee dat zou dus heel erg onvrijdenkend zijn, maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat 'iedereen mag geloven wat hij/zij wil, zonder dat ik daarover ga doorzagen, zeiken of zeuren. En wat voor mij doorzagen is, is kennelijk voor jou een serieus spelletje.

En hier wordt de indruk soms nogal gewekt dat geloven een teken als zwakte en/of dom. Terwijl geloven voor sommige mensen een probaat middel is voor hun irrationele angsten onder controle te houden. Irrationele angsten vragen kennelijk soms om irrationele methoden. En voor andere is het gewoon een mooie droom om in te geloven, dan voelen ze zich wat beter.

Daarbij vind ik geloven ook iets persoonlijks (wat ook niet thuis hoort op school), die ik ook als zodanig wil benaderen. Toegegeven (en jammer ook) dat zich hierop dit forum vaak van die christelijke en islamitische trollen aanmelden, waarbij het lijkt dat geloven idd dom en zwak is.
Fuck met alles.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:......zoals ook deze topictitel niet erg opbouwend is........
Het klinkt niet erg opbouwend maar het is natuurlijk nog steeds een vraag, de reden voor deze topic heb ik gegeven :) Het gaat erom de discussie over het wel en wee van besproken topics los te weken van de oorspronkelijke topics zodat deze ook leesbaar blijven.
Zo'n figuur als ik die dus altijd enkel en alleen bezig is met het christelijke geloof en die bijbel wordt er op deze manier impliciet van beschuldigd dat hij er verantwoordelijk voor zou zijn dat andere deelnemers afhaken en het wel voor gezien houden en het een clubje van ex-gelovigen wordt. Ik vind zoiets flauw.
Als dat zo is dan vind ik dat ook flauw, iedereen staat vrij deze topics te vermijden maar ook te openen. Nogmaals, het vele geleverde werk kan voor de één heel boeiend zijn en voor de andere heel oninteressant. Dit is een discussie opzich en kan los gevoerd worden van de topics waar het overgaat zonder de desbetreffende topics onder te sneeuwen. Voor de rest hebben we alllemaal een verschillende invalshoek en mogelijkheid topics te openen.
bipolair
Forum fan

Bericht door bipolair »

Rereformed schreef:
..........
Securalizer schreef:Ook zijn veel deelnemers nog niet gewend aan het idee dat ethiek bedrijven vanuit een ongelovig humanistisch uitgangspunt gewoonlijk niet tot dilemma's leidt zoals ik hier stelde.
Ik geloof niet dat ook ooit zo rationeel wordt dat ik nooit meer dilemma's heb in mijn leven. Volgens mij is een leven zonder dilemma's het tegendeel van menselijkheid.

......

=D> =D> =D>
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Tsjok45 schreef:
Moeten ex-christenen soms een heel apart forum oprichten?
Weet je reformed, ik kom zo juist van een begrafenis van een jong zeer "gelovig geworden "iemand ( afkomstig uit een ongelovig gezin ) die tenslotte zelfmoord heeft gepleegd ondanks haar opname in een christelijke inrichting
:waar men het zelfs niet eens nodig vond enig medeleven te betuigen aan de familie

Ik vraag me nu toch af , of het niet beter is om mensen die enige zin of evenwicht hebben gevonden , niet voortdurend te bedelven onder de eigen verworven kennis en inzichten
Maar je vertelt net dat die vrouw dus geloof had gevonden maar juist geen evenwicht. Waarom zou ik haar (indien ik de kans had gehad) niet juist met mijn 'verworven kennis en inzichten' confronteren? Waarom zou ik, insider van zo'n benauwend evangelisch geloof, maar moeten denken dat de zaken niet klopten voor mij, maar voor de andere evangelischen zal het wel allemaal kloppen. Heb je dan XcsM niet gelezen?
Ik ben ook maar een zwak mens, maar ik heb geleerd waar je echte kracht vandaan kan halen: niet uit God, maar uit jezelf, door eenvoudig dingen van jezelf te eisen. Ik breek niet enkel geloof af, maar heb er een heel boek over geschreven over iets wat je op kan bouwen.

Maar wat je opmerking algemeen opgevat betreft, het is iets waar ik veel mee bezig ben, ik probeer mezelf binnen de perken te houden door me niet te ventileren op christelijke forums. Dat religieus geloof een antwoord is op psychische zwakheid in het leven, existentiële benauwdheid, en dus mensen op een bepaald moment in hun leven op de been houdt staat als een paal boven water, en dus is enige voorzichtigheid geboden.

MAAR... bovenstaande is in de regel het geval in de beginfase van iemands bewust geloven. Op een gegeven moment groeit iemand echter geestelijk op tot wat sterkers, en verandert het geloof in een vastgeroeste manier van denken, een gegeven dat enkel belet om uit te groeien, dat verstart en passief maakt; maar men blijft de religie die inmiddels al taai en krakkemikkig geworden is en als een stoomtrein verder puft meedragen. Religie is ook een blok aan het been en grote ellende voor evenzovelen. Indoktrinatie van religieuze zijde vindt onophoudelijk en ongebreideld plaats. Wie stelt daar paal en perk aan? Wie ontmaskert de leugen? Wie biedt iets beters aan? Is een vrijdenkersforum niet de juiste plaats bij uitstek waar een confronterend tegengeluid mag en moet staan? Ik ben geworden wie ik ben omdat ik nergens op het gehele internet -of in boeken- een geluid vond dat ik nu zelf geef.
Soms is men de goedbedoelde raadgevende ontledingen en het herkauwend gezeur toch af en toe een beetje moe ... het lijkt soms wel eens op een hartsrubriek in een tienerblaadje ( nou ja veel gelovigen ZIJN ook kinderlijk ) of het gepriegel van een zelfhulpgroep____
Tsja, een mens wordt van zoveel dingen in het leven af en toe moe. Dan moet je eruit, of een knop omdraaien, en wat is er gemakkelijker dan op een forum op een ander topic te klikken?
Maar we kunnen er toch niet omheen dat we ons hele leven door kinderen en geestelijke tieners omringd zijn, en ik weet nog drommels goed hoe het voelde toen ik 16 was en 'het uit was'. Nu kijk je achterom en lach je om zo'n ultieme dramatiek, maar zo voelde het aan, zo voelt het aan voor iemand van 16 die er in zit.
Net zoals het emotievolle getuigenis van vrienden en zieke lotgenootjes van de dode , op die plechtigheid
groet
Ach, soms sta ik ook maar en weet ik het niet meer. Soms moet je gewoon je mond houden, soms moet je hem juist open doen. Het blijft een moeilijke zaak.
Ik hoop overigens dat je van een vakantie kan genieten.
Born OK the first time
FonsV
Diehard

Zagen

Bericht door FonsV »

Dag Rereformed,

Denkend dat mijn reactie hier beter op zijn plaats is… :wink:

Gewoontegetrouw had ik gekeken op http://www.amazon.ca. Mijn hele familie woont namelijk in Canada en die heeft me ooit aan dat adres geholpen. Wellicht verklaart dat waarom ik Doherty niet aantrof.

Bedankt dus voor de juiste URL .:-)
Je schreef:Vergeet niet op die pagina ook de talloze boekrecensies te lezen, interessant commentaar.
Er staan liefst 11 pagina’s met recensies of commentaar plus weer de reacties op die reacties/commentaar. Ik heb ze niet allemaal doorgekeken en ben na pagina 3 maar gestopt. Ik verwachtte dat er niet veel andere gezichtspunten zouden opduiken.

De meeste recensies waren positief tot zeer positief in de zin dat men Doherty min of meer volledig bijviel. En de vraag: Had je iets aan deze recensie? werd in een hoog percentage met ‘ja’ beantwoord.

Er waren ook afwijzende recensies maar dat hoort zo. Een reclameboodschap op onze TV eindigt steevast met: ‘Zoveel mensen, zoveel wensen’. En ik geloof nu eenmaal dat ‘geloof’ niet alleen op gortdroog rationeel redeneren is gestoeld.

Evengoed blijven er, ook bij de positieve reacties, nog vragen over. Een heel fundamentele is: Als we de historie bestuderen is ons studiemateriaal dan niet beperkt tot verhalen over de historie? De historische feiten krijgen we immers nooit onder ogen.

Met een beetje goed (of kwade) wil is overal wel een commentaar bij te schrijven. B.v.: (onderstrepingen van mij)

Doherty believes that the Jesus of the Gospels was made up, a myth. If so, then what about Paul en Peter? Were they real or not? And if they were real -- according to Doherty at least Paul and Peter are -- than why not Jesus?

ALS Paulus, Petrus werkelijk toen hebben bestaan - en volgens Doherty deden Paulus en Petrus dat – dan Jezus óók? Is dat vlekkeloos geredeneerd?
Wat als zij toen niet hebben bestaan? Kán Jezus toen dan wel hebben bestaan? M.a.w.: kun je met het ene 'feit' het andere 'feit' ontkennen of bevestigen?

Dat is nu eenmaal de ellende bij historische wetenschap: feiten uit het verleden zijn niet direct waarneembaar, ze beginnen als hypothese en laten zich soms/vaak moeilijk tot helemaal niet wetenschappelijk bewijzen. :?

This book explores this hypothesis and builds some pretty solid ground under it. There is much speculation, but I think it is quite creditable.
Mooie conclusie, lijkt mij.

I'd have rated this book higher had a LOT of the argument not been based around the so called "Q" documents and it's supposed "layers.
De theorie rond het ‘Q’-document is ook al niet vrij van controversiële standpunten, op z’n minst op onderdelen. Derhalve… hoe ver kun je er wetenschappelijk mee komen?

A simple enumeration of the contradictions, inconsistencies and errors in the New Testament is not enough to prove that Jesus was as mythical as Dionysus.

Lijkt me een even nuchtere als ware opmerking.

By the way, and just for the sake of balance, I should point out that there is no historical evidence for the existence of Jesus. Whether he existed or not, I do not care, for Christianity is a backward religion regardless of whether it's alleged founder actually existed.

Dat mag wel eens grondig worden benadrukt: er is een onderscheid tussen de persoon Jezus en de religie die op hem zegt gegrondvest te zijn. Of zoals Bhagwan het op zijn manier ontkende: ‘Those christians! They made christianity to crossianity’.

Maar…het onderwerp heeft velen beziggehouden en houdt nog steeds velen bezig.

Van Ellegård ‘Jezus 100 jaar vóór Christus’ is een aardige theorie (vind ik dan) over het bestaan van een historische figuur die Jeshua heette. Tijdens lezing kreeg ik nergens de aanvechting om het met de man oneens te zijn.

In 'Jezus - Honderd jaar voor Christus' onderneemt prof. Alvar Ellegård een zoektocht naar de ware geschiedenis van Jezus. Zijn bevindingen zijn schokkend. Uit vroegchristelijke geschriften, de brieven van Paulus, de bijbel en andere bronnen leidt hij af dat geen van de schrijvers Jezus ooit in levenden lijve had gezien. Hij was voor hen iemand die lang geleden geleefd had, een spirituele, hemelse persoon en niet degene van wie nu algemeen wordt aangenomen dat hij Jezus is. Prof Ellegård constateert dat de evangeliën en het volledige beeld van Jezus zijn ontstaan door interne conflicten binnen de sterk groeiende christelijke Kerk rond het jaar 100 n.C. Ignatius, de machtige bisschop van Antiochië, was ervan overtuigd dat het beeld van een volledig menselijke Jezus die op aarde geweest is, het voor mensen makkelijker zou maken Jezus' wederopstanding als een model voor hun eigen 'leven na de dood' te accepteren.

Degenen die het niet met Ellegård eens waren hadden als voornaamste ‘argument’ (!) dat de ‘professor’ bijbelexegese als hobby beoefende naast zijn vakgebied (ik weet niet meer wat dat is; mogelijk taalkunde). Wel is waar 30 jaar zijn hobby beoefend, maar toch! Hij zou dus geen recht van speken hebben.

Ene Frans Vermeiren schreef: ‘De man die in 70 het kruis overleefde’. Die man was dus Jezus van Nazareth zoals je zult begrijpen. ;)
Als je dit boek leest is de neiging groot om in alles met de auteur mee te gaan. Erg scherp betoog. Het lijvige en doorwrochte voorwoord van Prof. dr C.J.den Heyer (een Nieuw-Testamenticus, hij wél!) eindigt met:

Zoals we al hebben gezien is de gedachte dat Jezus een revolutionair is geweest niet nieuw, wel dat hij een actief deel zou hebben gehad in de hevige strijd in de jaren 66-70. Wat ruim twee eeuwen geleden al werd gezegd, treffen we ook in het boek van Vermeiren aan. De volgelingen hebben zijn revolutionaire boodschap ingrijpend veranderd. Die theologische metamorfose zou aan Petrus toegeschreven dienen te worden.
Tot slot, ik hoop de lezer(es) niet al te zeer teleurgesteld te stellen wanneer ik concludeer dat ik mij eindoordeel nog opschort. Dat neemt niet weg dat ik geïnteresseerden adviseer kennis te nemen van dit opmerkelijke boek. Ik had al lezende bij tijd en wijle het gevoel verdiept te zijn en een goede thriller.

Carotta schreef Was Jezus Caesar? Dat heeft eventjes voor een storm gezorgd met hier en daar verwoed agressieve reacties. Als je het boek leest sta je intussen wel versteld over de vele parallellen tussen het Marcusevangelie en de Julius Caesar biografie van Asinius Pollio. Het zal dan niet allemáál waar zijn, wat Carotta beweert, maar er zit mogelijk ‘iets’ in.

Van Thijs Voskuilen, student geschiedenis aan de Rijksuniversiteit Groningen, is de doctoraalscriptie alsook het filmscript Paulus de perfecte spion. In Romeinse dienst wel te verstaan. ‘Het genie van de leugen’ had Friedrich Nietzsche de apostel Paulus al genoemd. ;)
Een en ander heeft weer de nodige heisa opgeleverd. Thijs zelf is volledig overtuigd van de waarheid van zijn scriptie. Hooggeleerde tegenstanders beweren met kracht van argumenten dat hij van de verkeerde premissen uitgaat.

Blijkbaar voor heel velen boeiende materie. Wie weet komen de nu strijdende opinies ooit nog eens tot een gezamenlijk standpunt. Ik vrees alleen dat dat gezamenlijk standpunt een gezamenlijk geloof zal moeten zijn. En dan zie ik de toekomst weer wat somberder in. :(

Waar ik beducht voor ben?
Zeg eens tegen een orthodox/fundamentalist dat je het met een van zijn denkbeelden niet eens bent.
Wat erger: maak er een kritische opmerking over.
Nog wat erger: stel iets van zijn ‘geloof’ aan de kaak.
Allerergst: maak er een grapje over.
Dan is de kans groot dat die orthodox/fundamentalist gekwetst is in zijn heiligste gevoelens (wat dat ook moge zijn). Dan willen de rapen wel eens botergaar worden. En als die orthodox/fundamentalist een boek heeft waarin staat dat ‘ongelovigen’ (anders-dan-hij-gelovigen) een kopje kleiner dienen gemaakt te worden…ja, dan had je beter je mond kunnen houden. Achteraf naar de rechter gaan is te laat.

Kortom: al die godjes, goden en godinnen tot nu toe zijn het niet. Die kunnen dus maar het beste opgeruimd worden. Alleen… wat dán?

Kuiter schreef eens: ‘Wij leven in een wereld van (onze) woorden’. Meestal zijn het nog niet eens ónze woorden maar de woorden van ons voorgeslacht die we van kind af hebben overgenomen. Ook nog eens klakkeloos overgenomen want we werden als een tabula rasa, een onbeschreven lei geboren.

Vragen die mij boeien zijn onder andere:

* Wie is verantwoordelijk voor de intellectuele en emotionele inhoud van die woorden?

* Wat winnen we als we 'n bekend en vertrouwd woord alleen maar afschaffen door als inhoud ‘niets’ in te vullen? Houden we een lege huls over. In ieder geval gaat een deel van onze wereld verloren.

* Is er een mogelijkheid dat we een andere, aansprekende, motiverende inhoud/betekenis voor dat woord kunnen vinden? Zo in de trant van ‘Zoekt en gij zult vinden’? Dat wordt nog een hele klus. Ik heb op dit moment nog niet eens een suggestie.

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Plons schreef:
Rereformed schreef:
Ja, maar denk je nu heus dat er hier ook maar iemand is die dat betwist? .
Nee dat zou dus heel erg onvrijdenkend zijn, maar wat ik eigenlijk bedoelde is dat 'iedereen mag geloven wat hij/zij wil, zonder dat ik daarover ga doorzagen, zeiken of zeuren. En wat voor mij doorzagen is, is kennelijk voor jou een serieus spelletje.
Maar het is helemaal geen doorzagen. Dit topic bijvoorbeeld kreeg zijn aanleiding vanwege het topic over een boek van Earl Doherty. Dit is volkomen new stuff voor mij (en anderen die ermee bezig zijn). Het gaat inderdaad over theologie, maar iets waar de theologie het nog nooit serieus over gehad heeft. Dit heeft dus volstrekt niets met 'gezaag' te maken indien het iets is wat in het gebied van je interesses ligt.

Ook wanneer voor de zoveelste maal weer eens een Ambassadeur voor Christus langskomt, dan is het voor jou en mij weer een volgende ronde, maar voor die andere tegen wie je praat wellicht de eerste keer dat hij/zij in zijn/haar leven zo'n gesprek aangaat. Dáárvan probeer ik me dan altijd heel van bewust te zijn om niet zelf in irritatie te vallen, maar zo iemand de waarde te geven die hij/zij waard is. Ik noem het dus nooit doorzagen, behalve wanneer zo'n Henoch-figuur dan weer eens een keer terugkomt, dan hoeft het voor mij niet meer, dat is bij mij de grens.
En hier wordt de indruk soms nogal gewekt dat geloven een teken als zwakte en/of dom. Terwijl geloven voor sommige mensen een probaat middel is voor hun irrationele angsten onder controle te houden. Irrationele angsten vragen kennelijk soms om irrationele methoden. En voor andere is het gewoon een mooie droom om in te geloven, dan voelen ze zich wat beter.
Ja, het is altijd heel goed je zo proberen in een ander te verplaatsen. Maar het is zeer de vraag of je die irrationaliteit een hand boven het hoofd moet houden. Ik persoonlijk geloof daar volstrekt niet in, maar ben van mening dat je mensen moet helpen en aanmoedigen om geestelijk volwassener te worden.
Daarbij vind ik geloven ook iets persoonlijks (wat ook niet thuis hoort op school), die ik ook als zodanig wil benaderen. Toegegeven (en jammer ook) dat zich hierop dit forum vaak van die christelijke en islamitische trollen aanmelden, waarbij het lijkt dat geloven idd dom en zwak is.
Het is mij vaak opgevallen dat juist zulke figuren zo talrijk zijn en meer onderlegde en bedachtzamere mensen zeldzamer zijn. Maar misschien is dat nu eenmaal zo in de wereld van geloof en bevestigt het dat er wel degelijk op gehamerd moet worden dat mensen geestelijk opgroeien en dat wij een taak hebben.
Born OK the first time
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Rereformed schreef: , maar ben van mening dat je mensen moet helpen en aanmoedigen om geestelijk volwassener te worden. .
En dit is voor mij toch de essentie, (misschien wel van de meeste onder ons). Alleen we hebben beide verschillende manieren om dat te bereiken. Hetzelfde doel, maar allebei op onze eigen manier. Zo en nou houd ik verder op om door te zagen op het onderwerp 'doorzagen' :D .
Fuck met alles.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Zagen

FonsV schreef:Dag Rereformed,

Denkend dat mijn reactie hier beter op zijn plaats is… :wink:

Gewoontegetrouw had ik gekeken op http://www.amazon.ca. Mijn hele familie woont namelijk in Canada en die heeft me ooit aan dat adres geholpen. Wellicht verklaart dat waarom ik Doherty niet aantrof.
En dan te bedenken dat Doherty nota bene een canadees is!

This book explores this hypothesis and builds some pretty solid ground under it. There is much speculation, but I think it is quite creditable.
Mooie conclusie, lijkt mij.
Daar stem ik mee in. Maar aangezien ik van heel van hypothesen op de hoogte ben zet ik erachter: more creditable than any other hypothesis I know of.
… hoe ver kun je er wetenschappelijk mee komen?
As usual: pretty far, but not all the way.
A simple enumeration of the contradictions, inconsistencies and errors in the New Testament is not enough to prove that Jesus was as mythical as Dionysus.
Lijkt me een even nuchtere als ware opmerking.[/quote]

Nuchter en waar als hij is, de lezer heeft niet echt het boek gelezen.
By the way, and just for the sake of balance, I should point out that there is no historical evidence for the existence of Jesus. Whether he existed or not, I do not care, for Christianity is a backward religion regardless of whether it's alleged founder actually existed.

Dat mag wel eens grondig worden benadrukt: er is een onderscheid tussen de persoon Jezus en de religie die op hem zegt gegrondvest te zijn. Of zoals Bhagwan het op zijn manier ontkende: ‘Those christians! They made christianity to crossianity’.
Het is overigens Nietzsche die het eerst zo sprak. Hij schreef dat hij geen vinger naar het evangelie zou ophouden zelfs al was het nog zo absurd, indien het maar met een gezonde levensleer aan zou komen. Maar omdat de leer zo verdorven is zou het effect wanneer men het zou klaarspelen het bewijs voor de de christelijke God te leveren, zijn dat hij nóg minder zou kunnen geloven.
Van Ellegård ‘Jezus 100 jaar vóór Christus’ is een aardige theorie (vind ik dan) over het bestaan van een historische figuur die Jeshua heette. Tijdens lezing kreeg ik nergens de aanvechting om het met de man oneens te zijn.

In 'Jezus - Honderd jaar voor Christus' onderneemt prof. Alvar Ellegård een zoektocht naar de ware geschiedenis van Jezus. Zijn bevindingen zijn schokkend. Uit vroegchristelijke geschriften, de brieven van Paulus, de bijbel en andere bronnen leidt hij af dat geen van de schrijvers Jezus ooit in levenden lijve had gezien. Hij was voor hen iemand die lang geleden geleefd had, een spirituele, hemelse persoon en niet degene van wie nu algemeen wordt aangenomen dat hij Jezus is. Prof Ellegård constateert dat de evangeliën en het volledige beeld van Jezus zijn ontstaan door interne conflicten binnen de sterk groeiende christelijke Kerk rond het jaar 100 n.C. Ignatius, de machtige bisschop van Antiochië, was ervan overtuigd dat het beeld van een volledig menselijke Jezus die op aarde geweest is, het voor mensen makkelijker zou maken Jezus' wederopstanding als een model voor hun eigen 'leven na de dood' te accepteren.

Degenen die het niet met Ellegård eens waren hadden als voornaamste ‘argument’ (!) dat de ‘professor’ bijbelexegese als hobby beoefende naast zijn vakgebied (ik weet niet meer wat dat is; mogelijk taalkunde). Wel is waar 30 jaar zijn hobby beoefend, maar toch! Hij zou dus geen recht van speken hebben.
Er zit een hoop denken in dat precies dezelfde richting uitgaat als Doherty gaat. Doherty wordt van dezelfde kwaal beschuldigd (hij is geschiedkundige, geen theoloog). Haha, in de 19e eeuw was het Nietzsche die de invloedrijkste theoloog werd. Het is mij altijd heel duidelijk geweest dat een doorbraak altijd gedaan wordt door een buitenstaander, net zoals ware religie alleen bij ketters gevonden kan worden en de vromen in alle tijden de Farizeeën moeten zijn.

Waar ik beducht voor ben?
Zeg eens tegen een orthodox/fundamentalist dat je het met een van zijn denkbeelden niet eens bent.
Wat erger: maak er een kritische opmerking over.
Nog wat erger: stel iets van zijn ‘geloof’ aan de kaak.
Allerergst: maak er een grapje over.
Dan is de kans groot dat die orthodox/fundamentalist gekwetst is in zijn heiligste gevoelens (wat dat ook moge zijn). Dan willen de rapen wel eens botergaar worden. En als die orthodox/fundamentalist een boek heeft waarin staat dat ‘ongelovigen’ (anders-dan-hij-gelovigen) een kopje kleiner dienen gemaakt te worden…ja, dan had je beter je mond kunnen houden. Achteraf naar de rechter gaan is te laat.
Daarin ben ik toch anders. Van rapen houd ik sowieso niet, rauw of botergaar, het is me om het even. Ik praat altijd wat in m'n mond kom en zou dus nooit in de politiek kunnen gaan. En als ik een kogel verdiend heb, dan vuren ze die maar af; ik zal er geen moment van wakker liggen. Wat ik geschreven heb in mijn leven kunnen ze niet de mond snoeren.
Kortom: al die godjes, goden en godinnen tot nu toe zijn het niet. Die kunnen dus maar het beste opgeruimd worden. Alleen… wat dán?

* Wie is verantwoordelijk voor de intellectuele en emotionele inhoud van die woorden?
Degene die schept en dingen met kracht van geest oplegt.
* Wat winnen we als we 'n bekend en vertrouwd woord alleen maar afschaffen door als inhoud ‘niets’ in te vullen? Houden we een lege huls over. In ieder geval gaat een deel van onze wereld verloren.
Wat niets was kun je niet verliezen. Door het verliezen van een illusie word je aangespoord op zoek te gaan naar iets beters.
* Is er een mogelijkheid dat we een andere, aansprekende, motiverende inhoud/betekenis voor dat woord kunnen vinden? Zo in de trant van ‘Zoekt en gij zult vinden’? Dat wordt nog een hele klus. Ik heb op dit moment nog niet eens een suggestie.
Een klus uiteraard. Maar wat is nou een mens zonder klussen? Ik hoop dat mijn leven eindigt voordat het zover met me is.
Heb je Aldus sprak Zarathoestra ooit al eens gelezen?
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Plons schreef:
Rereformed schreef: , maar ben van mening dat je mensen moet helpen en aanmoedigen om geestelijk volwassener te worden. .
En dit is voor mij toch de essentie, (misschien wel van de meeste onder ons). Alleen we hebben beide verschillende manieren om dat te bereiken. Hetzelfde doel, maar allebei op onze eigen manier. Zo en nou houd ik verder op om door te zagen op het onderwerp 'doorzagen' :D .
Ik stem er volledig mee in en kan dus ook ophouden met doorzagen. 8)

Ik heb net m'n hond uitgelaten en bedacht me dat ik ook zo'n gebied heb waar ik altijd een 'hè, kunnen ze er nooit over ophouden'-gedachte bij heb: alle 226 topics over evolutie en ID/creationisme. Ik klik ze zelden of nooit aan, heb er nog nooit aan meegedaan en laat die beta's altijd maar bekvechten met die trollen waar ze altijd zo dood- en doodmoe van worden.
Ik heb dan precies dezelfde gedachte als sommigen hebben bij die bijbelpraat: man, als je wetenschappelijk geschoold bent is erop ingaan toch hetzelfde als een serieus gesprek aangaan met iemand die in een holle aarde gelooft?
Maar erover klagen zou ik nooit doen. Integendeel, wanneer ik het voor een moment overdenk kan ik het me juist goed voorstellen dat iemand dát onderwerp nu net zo fascinerend vindt als ik dat gezever over die bijbel en altijd bereid is in de aanval te gaan. Er staat namelijk veel op het spel. Het is niet om het even welke van de twee opinies uiteindelijk wint. Rationaliteit en wetenschap moeten voortdurend, onophoudelijk verdedigd worden, nooit houdt de taak van opvoeden op. En ik bewonder die gebruikers die verstand van zaken hierover hebben en nooit moe worden altijd maar weer met gedegen argumenten en artikelen aan te komen.
Born OK the first time
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Over de Bijbeldiscussies kan ik heel kort zijn. Wie er niet in geïnteresseerd is, zou er gewoon niet aan deel moeten nemen.
Bij mij persoonlijk is de belangstelling iets getaand (al kan het even kort weer opleven als er een evangelist langskomt op het forum - dan lukt het me niet om stil te blijven).
Godsdienst is niet de oorzaak van alle ellende, maar slechts een symptoom. In eerdere discussies heb ik er al gewag van gemaakt. In de afgesplitste draad over het boek van Christopher Hitchens zei ik dit: 'Ik begin steeds meer te beseffen dat het nu allemaal teveel om godsdienst draait. Godsdienst is niet de bron van AL het kwaad, en niet al het kwaad kan gerelateerd worden (of kan slechts indirect gerelateerd worden..) aan godsdienst. Ik mis tegenwoordig een beetje de strijd tegen algemeen onrecht. Tussen de pagina's vol godsdienstkritiek zo nu en dan opmerken dat nihilisme, of wapenhandel, kinderarbeid en (neo-)kolonialisme verkeerd is, is iets anders dan het ook daadwerkelijk aan de kaak te stellen, en het te bestrijden met hetzelfde vuur als waarmee men de godsdiensten te lijf gaat.

Ik wil zelf daarom ook mijn focus wat verleggen. Dat de leerstellingen en dogma's uit Koran en Bijbel absurd zijn, de goden wreder dan wreed, en de 'heilige' teksten intern tegenstrijdig, dat is hier door tientallen mensen al meer dan duizend maal bewezen. Achter het kwade van religies schuilt een groter kwaad, want wat is de bron van alle wrede en kwaadaardige godsdienstige dogma's en sektarische waanvoorstellingen? Inderdaad :idea: , het menselijke brein. Daarom denk ik dat het dwaas is om alleen het religieuze kwaad te bestrijden, en het andere niet.'

http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 413#131413

Hoewel het altijd wel al sluimerde, ben ik écht wakker geworden in één van de islam-discussies: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 444#126444

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Als ik de sortering discussieonderwerpen zo eens bekijk springt wel in het oog dat wij FT'ers blijkbaar cultuurbarbaren zijn: slechts vier topics (in hoeveel jaar?), en één ervan is of we porno moeten verbieden! Hoe erg kan het worden?
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Devious schreef:Hoewel het altijd wel al sluimerde, ben ik écht wakker geworden in één van de islam-discussies: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 444#126444

Vriendelijke groet.
`

Dat is een hele mooi post van je die ik nog niet had gelezen. Ik kan er helemaal in meegaan. Voor zover het om Freethinker-discussies gaat moet iedere vrijdenker met zulke dingen aktief bezig zijn en ze maar aanzwengelen.
Born OK the first time
Plaats reactie