FonsV schreef:Dag allen,
Wat mij zo biologeert is het antwoord op de vraag: ‘Waarom uitgerekend hier, een atheïstisch forum,
Ik kan niet voor allen spreken, maar aangezien ik het leeuwendeel van dit topic op mijn geweten heb zal ik je precies mijn beweegredenen uitleggen: omdat het een zaak is die mij uitermate fascineert en ik van de omgeving van Freethinkers houd.
Ik bedenk eigenlijk niets wat interessanter is dan dit onderwerp. Een ander houdt van vissen in een meer, ik houd van vissen in de christelijke religie. Ik geef toe, het is raar, maar dat is vissen met een hengeltje in de vaart ook. Bovendien zijn er nog hopen mensen die geen aflevering van Jack Bauer willen missen, hoewel het altijd begint met "We have reason to believe..." en ze al weten dat het toch wel goed afloopt.
Ik lees dit boek voor de tweede keer en maak er voor mezelf op deze manier een uittreksel van om deze gecompliceerde stof allemaal zelf op een rijtje te hebben, om de stof zelf beter te beheersen. Het is op een forum veel leuker dan in je eentje zitten te zwoegen, studeren en schrijven.
Bovendien is het af en toe krijgen van commentaar, vragen, tegenwerpingen, gratis aanvullingen, alweer de beste methode om alles op een rijtje te krijgen en de stof te leren beheersen. En het zet me vaak aan om
mijn werk, mijn taak die ik mezelf gesteld heb in mijn leven, af te maken. Net zoals Darwin een bulldog nodig had die een hoop werk voor hem deed, heeft Doherty dat nodig, en aangezien niemand anders het doet voor hem in het nederlands, doe ik het, omdat hij het naar mijn mening verdient.
Eigenlijk is deze boekbespreking slechts een klein onderdeel van een groter project waar ik mee bezig ben: door en door bekend te zijn met
deze site.
wéér eens een keer ZEVEN pagina’ lang gedelibereerd moet worden over het blijkbaar loodzware probleem Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan’?
Loodzwaar is maar hoe je er tegenaan kijkt. Het is inderdaad loodzwaar wanneer je steeds de confrontatie aan gaat met het orthodox christelijke denken. Die gedachte overvalt me af en toe. Ik ken 100 mensen die in die wereld opgeslokt zitten. Maar door juist op een vrijdenkersforum de zaak uiteen te zetten helpt het enorm om er eenvoudig koel mee bezig te zijn.
Hoezo overigens 'weer eens'. Volgens mij heeft nog nooit iemand het over Doherty gehad. Ik open zelden of nooit een topic, en het lijkt me sterk dat ik dit gedaan zou hebben als het herkauwing was.
Wordt deze draad een concurrent van ‘Contradicties in de bijbel’, goed voor een veelvoud van zeven pagina's?
Nee. Wat Doherty naar voren brengt zal de heersende opvatting worden onder ongelovigen over het ontstaan van het christelijk geloof, omdat deze de zaken beter verklaart en steviger in de schoenen staat dan alternatieve theorieën. De toekomst zal het laten zien.
Dit topic zal opnieuw en opnieuw aangeklikt worden verwacht ik, jarenlang, door allerlei mensen die er wat van willen opsteken.
Jouw aversie tegen dat topic over contradicties is overigens welbekend. Je hebt het de afgelopen jaren 53 keer op dit forum aangegeven (je mag je dus nu de lijdende dienstknecht noemen), zo ongeveer iedere keer wanneer ik je naam voorbij zie schieten. Waarom je het niet kan hebben dat andere mensen, zoals ik, van deze dingen kunnen
genieten, net als dat mensen kunnen genieten van postzegels sparen, begrijp ik niet.
Ik heb maar een paar stukkies, lang niet alles gelezen dus véél recht van spreken heb ik niet. Maar tóch!
Hoezo 'maar toch'? Het lijkt me duidelijk dat je nooit een passie voor iets zal krijgen wanneer je er maar een hap en een brok uit haalt en je schouders erover ophaalt. Vort, ga naar Amazon en bestel dat boek.
Ik herinner me nog goed dat ik in 2004 op dit forum kwam en jij ellenlange afleveringen gaf over de ontwikkeling van het vroegste christendom, en deze teksten fascineerden me zo diep dat ik ze nog steeds meedraag en je er nog steeds heel dankbaar voor ben en zeer om bewonder! Dat enthousiasme, hoe aanstekelijk! Die drang naar kennis, hoe heerlijk! Die grondige uiteenzetting, hoe weinig zie je dat!
En eerlijk gezegd is er niets meer van die Fons over. Ik ken je tegenwoordig enkel als een uitgebluste verschijning die cynische opmerkingen naar anderen maakt. Jammer.
Overigens niet kwaad bedoeld, je kent me beter: ik zou het zo graag weer anders zien en zou je uit liefde voor je wel een schop onder je kont kunnen geven...
Als de Jezus wordt bedoeld zoals die is beschreven in de vier evangeliën, dan weet toch onderhand iedereen wel dat uitgerekend díe niet heeft bestaan. En al helemáál niet op de manier waarop dat bestaan wordt beschreven.
Nee, dat weet niet iedereen. 22% van de amerikanen bijvoorbeeld weet volgens eigen zeggen
zeker dat Jezus binnen 25 jaar terugkomt op aarde. Nog 25% meer gelooft dat het waarschijnlijk is maar niet zeker...
Jij leeft overigens in een land dat zelfs een minister-president heeft die deze bovenstaande claim van jou met stelligheid zal ontkennen.
Bovendien is te zeggen dat hij helemaal niet heeft bestaan iets volkomen anders als te zeggen dat er wel een Jezus geweest is, maar niet zoals die in de evangeliën wordt beschreven.
Het is een wereld van verschil. Alles is niet om het even.
Wellicht heeft zelfs Boeddha niet écht bestaan zoals 'staat geschreven'. Nou én? Wat maakt het uit?
Het maakt voor het christelijk geloof een heleboel uit, omdat het orthodoxe geloof erop gebaseerd is. De vergelijking met Boeddha is daarom onzin en dat zou je drommels goed moeten weten.
O nee, er zijn nog voldoende ‘gelovigen’, die alleen al bij dit idee dermate zielsdiep gekwetst zullen worden dat ze op sterven na dood gaan. Je kunt dus beter niet op een van hun fora iets als bovenstaande plaatsen want dat riekt naar spirituele genocide. Kun je voor het gerecht worden gedaagd.
Ik vind dat je orthodoxe christenen bijzonder karikaturiseert. Ik ben ook een orthodoxe christen geweest, toevallig heb ik theologie gestudeerd op een internationale evangelische hogeschool waar knappe studenten rondliepen uit 33 landen! Ik heb evangelische bekenden die bisschop zijn in Kenia, dominee in Italië, lesgeven in Singapore, in Amerika, in Engeland nog verder studeerden en hun PHD behaalden, in Holland belangrijke functies hebben, één in België die boeken schrijft. ik had een hoogleraar die veel meer wist dan ik en een boek van 1100 bladzijden schreef over een Jezus die er zo orthodox uitziet als je hem maar zou kunnen krijgen. Orthodoxen kunnen ook denken, en in de meeste gevallen -imho- een stuk beter dan vrijzinnige christenen en andere vage 'ik geloof er maar wat op los-gelovers'.
Ik ken er dus genoeg die serieus met deze dingen bezig willen zijn op een intellectuele manier en niets van deze reakties hebben die jij hier over ze neerzet.
Dat er anderen zijn overeenkomstig jouw beschrijving is natuurlijk ook waar, en inderdaad een goede reden om die mensen op hun forums er niet mee te bestoken als een stier in een porceleinwinkel. Laat iemand die verlicht wil worden maar hierheen komen. Mijn complimenten dus voor DeLeek die zoiets kan doen.
Weet je? ‘De fide non est disputandum’ = ‘Over geloof moet je niet redetwisten’. Volledig zinloos! Geloof is namelijk niet voor de rede vatbaar. En, als je daarover nog twijfels hebt, dan lees Dawkins maar eens GOD als illusie.
Wellicht is
jouw religieus geloof niet voor rede vatbaar, die van mij en sommige anderen is dat toevallig wél gebleken. Als er iets zinloos is, is het wel deze reaktie van jou op dit topic. Heb je je ook maar één moment bedacht hoeveel tijd en werk ik hieraan besteed? Laat een ander in waarde.
Het geinige is intussen dat er misschien tóch een Jezus is geweest. Tenminste… áls je zwicht voor het betoog van Ellegård, Jezus, honderd jaar vóór Christus. Lekkere knuppel in het hoenderhok.
Hoezo knuppel in het hoenderhok, hoezo geinig? Beide reakties komen uit de mond van een cynicus die eens achter z'n computer weg moet en eens een keer op vakantie moet gaan ofzo en zichzelf eens wat moet opladen.
In plaats daarvan kun je je ook verdienstig maken door er een topic over te beginnen, en de zaak uit de doeken te doen, zodat we verder kunnen met een bijzonder interessante speurtocht. Een man met een zweedse å in z'n naam moet haast wel interessant zijn, al kijkt een Fin natuurlijk eerst even de kat uit de boom...
Als ik me niet vergis heb ik tijden geleden over dat onderwerp hier al eens een paar bijdragen ingeleverd. Dat zou ik moeten opzoeken.
Als ik me niet vergis heb
ik in dit topic een opmerking gemaakt dat ik het fijn zou vinden als jij je
licht erover zou laten schijnen. Maar dat is wel even wat anders dan wat je van je laat horen.
Maar… wat maakt het uit? Wat heeft ‘het’ huidige christendom - al dan niet in godsnaam - nog uit te staan met die imaginaire Jezus van Nazareth uit de evangeliën of met die mogelijke Jeshua uit de Talmoed en de Gemara’s? In mijn ogen te weinig om je druk over te maken. Zelfs de dopinggevallen in de Tour lijken me een groter probleem.
Wat maakt het uit, wat maakt het uit... Je bent uitgeblust. Ben je opeens oud geworden en verzadigd van het leven? Kun je jezelf niet eens een keer goed laten opwinden door een hete mooie vrouw van 20 ofzo om wat meer fut te krijgen? Is het leven afgelopen? Ben je inmiddels Qohelet geworden?
Afijn... ieder zijn bezigheden.
Vertel mij nou eens hoe
jouw dagelijkse bezigheden nu een stuk beter besteed zijn.