Het kruis
Moderator: Moderators
-
P. Strootman
- Forum fan
Het kruis
Jezus zei in Mattheus 10.3::
Wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig.
En in Marcus 8.34:
Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij’
Tenslotte Lucas 14.27:
Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan Mijn discipel niet zijn.
Wat bedoelde Jezus hier eigenlijk? Dat zijn volgelingen óók gekruisigd moesten worden? .
Wat bedoelde Jezus met het kruis, dat zij op moesten nemen?
Was dat een letterlijke kruis?
Heeft het christendom geen grote vergissing gemaakt?
Moet het gehele verhaal van het kruis niet puur zinnebeeldig worden verstaan?
Wie zijn kruis niet opneemt en achter Mij gaat, is Mij niet waardig.
En in Marcus 8.34:
Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij’
Tenslotte Lucas 14.27:
Wie niet zijn kruis draagt en achter Mij komt, kan Mijn discipel niet zijn.
Wat bedoelde Jezus hier eigenlijk? Dat zijn volgelingen óók gekruisigd moesten worden? .
Wat bedoelde Jezus met het kruis, dat zij op moesten nemen?
Was dat een letterlijke kruis?
Heeft het christendom geen grote vergissing gemaakt?
Moet het gehele verhaal van het kruis niet puur zinnebeeldig worden verstaan?
+
Dag Strootman,
Groeten.
Fons.
Wat denk je zelf?Je schreef:Wat bedoelde Jezus hier eigenlijk? Dat zijn volgelingen óók gekruisigd moesten worden?
Wat denk je zelf?Je schreef:Wat bedoelde Jezus met het kruis, dat zij op moesten nemen? Was dat een letterlijke kruis?
Welke of wat voor vergissing?Je schreef:Heeft het christendom geen grote vergissing gemaakt?
Als je vindt van wel, dan zou ik het in jouw geval maar doen ook.Je schreef:Moet het gehele verhaal van het kruis niet puur zinnebeeldig worden verstaan?
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Ach, elk huisje heeft zijn kruisje............ 
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
-
P. Strootman
- Forum fan
Re: +
FonsV schreef:
Vr. Groet!.
]
Ik denk, dat Jezus onze vleselijke, lagere bestaanswijze bedoelde!Dag Strootman,
Wat denk je zelf?
Ik denk dus niet aan een letterlijk, houten kruis.Wat denk je zelf?
Door het te verletterlijken en als echt gebeurd te beschouwen en het te zien als een soort plaatsvervanging.Welke of wat voor vergissing?
Dat doe ik dan ook en niet alleen dit verhaal!Als je vindt van wel, dan zou ik het in jouw geval maar doen ook.![]()
Vr. Groet!.
]
+
Dag Strootman,
Wat mij betreft heb je alle vragen correct beantwoord.
Groeten.
Fons.
Wat mij betreft heb je alle vragen correct beantwoord.
Groeten.
Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Tja...als je "het kruis" zinnebeeldend wil opvatten, wordt het wel lastig om erachter te komen wat er dan wordt bedoeld?Ik denk, dat Jezus onze vleselijke, lagere bestaanswijze bedoelde!
Jij denkt dus onze vleselijke, lagere bestaanswijze.
Kronos zou er bijv. verantwoordelijkheid in willen zien...
BIj het kruis zoals Jezus dat dan symbolisch droeg: denk ik dus aan iets zwaars en een last. Iets dat je mee moet zeulen, Iets waar je op genageld kan worden.
Met andere woorden ik zou het opvatten als: ieder mens dient zijn eigen lot/last/pijn zelf te dragen en mee te zeulen. Ieder die dat probeert te ontlopen en zijn kruis niet wil dragen zadelt wellicht een ander ermee op.
En dan kom ik op het denkbeeld dat dat kruis dus voor elk mens iets anders kan zijn. De een draagt misschien de last van zijn vleselijke lusten. Draagt dit mee en zal er mee moeten dealen en het niet moeten ontkennen en ontlopen.
Weer een ander moet de last dragen van jaloezie of ongeduld of haat of hebzucht of wat dan ook. Ieder heeft nl. zijn eigen kruis(en) en kan daar beter op letten in plaats van naar anderen te kijken hoe slecht die wel niet zijn.
Zo zou ik het dan opvatten.
Het lastige is dus dat er kruis staat en, als het beeldspraak is, er veel ruimte overblijft om er van alles in te zien....
Maar... wellicht was dat dan weer juist de bedoeling. Want zo kan het ieder mens een boodschap geven.
Maar... er staat ook niet bij dát het beeldspraak is, daar moet ook naar gegist worden.
Bah.. raar dat God de mensheid met zoveel raadsels heeft opgezadeld en niet in staat is gebleken om zijn eigen schepselen met de juist taal/beelden alles duidelijk te maken.
Het moest via een ingewikkelde omweg met een of andere heilige aan een kruis en dan allerlei getuigenissen en wonderen en voorspellingen en ingewikkelde toestanden.
Je zou toch zeggen dat God die ons door en door kent, ons heeft gemaakt in ieder geval goed met ons kan communiceren, maar blijkbaar is hij vergeten om iets in te bouwen dat we hem direct kunnen horen en verstaan.........
Slordig.... nu moeten we dus al zolang we bestaan maar gissen en met elkaar discussiëren over wat en wie Hij is en wat hij bedoelt en wat hij nu wil van ons....
God is blijkbaar niet onfeilbaar...
Misschien is dát wel het kruis dat we moeten dragen? We zijn afgescheiden van God en moeten nu alleen zorgen voor deze aarde, onszelf en elkaar want we horen God niet....
Of.... het kruis is dat er geen echte God is, maar op ons als intelligent diersoort rust de volle verantwoordelijkheid voor deze aarde. Wij kunnen de aarde maken en ook breken. We kunnen doden en we zijn hard op weg om leven te creëren. Wij zijn de Jezussen... wij dragen de zware last van deze aarde onze schouders...
Kortom we kunnen veel kanten op met de symboliek van de Bijbel.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........
-
Easy Rider
- Banned
Is dat zo ?Injetta schreef:
Bah.. raar dat God de mensheid met zoveel raadsels heeft opgezadeld en niet in staat is gebleken om zijn eigen schepselen met de juist taal/beelden alles duidelijk te maken.
Het moest via een ingewikkelde omweg met een of andere heilige aan een kruis en dan allerlei getuigenissen en wonderen en voorspellingen en ingewikkelde toestanden.
Je zou toch zeggen dat God die ons door en door kent, ons heeft gemaakt in ieder geval goed met ons kan communiceren, maar blijkbaar is hij vergeten om iets in te bouwen dat we hem direct kunnen horen en verstaan.........
Slordig.... nu moeten we dus al zolang we bestaan maar gissen en met elkaar discussiëren over wat en wie Hij is en wat hij bedoelt en wat hij nu wil van ons....
Of geef je hier jouw mening ? Is dat jouw ( ontbrekende ) ervaring ?
Mijn mening/ervaring is dat God wel communiceerd, daarom ben ik geen atheist.
Inayat Khan zei eens : " De mens heeft twee manieren om iets te weten.
Door middel van de intuitie en d.m.v. het rationele verstand.
Wanneer je je intuitie gaat verwaarlozen t.g.v. het rationele verstand dan ..... "
Dat is nou net wat iemand atheist maakt, daarom zijn atheisten zo ratiogefixeerd.
Laatst gewijzigd door Easy Rider op 16 jul 2008 07:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Wat onvermijdelijk de vraag doet stellen: Waarom ben jij zelf zo anti-ratio-gefixeerd?Easy Rider schreef:Is dat zo ?Injetta schreef:Ik denk, dat Jezus onze vleselijke, lagere bestaanswijze bedoelde!
Of geef je hier jouw mening ? Is dat jouw ervaring ?
Iemand zei eens : " De mens heeft twee manieren om iets te weten.
Wanneer je je intuitie gaat verwaarlozen t.g.v. het rationele verstand dan ..... "
Dat is nou net wat iemand atheist maakt, daarom zijn atheisten zo ratiogefixeerd.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
-
Easy Rider
- Banned
Goede vraag oude makker !cluny schreef: Wat onvermijdelijk de vraag doet stellen: Waarom ben jij zelf zo anti-ratio-gefixeerd?
Antwoord: Omdat ik intuitie-gefixeerd ben.
Tegenpool van ratio-gefixeerd. Anti-realisme.
Laatst gewijzigd door Easy Rider op 16 jul 2008 08:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zou het ook even omdraaien. Het is de onduidelijke communicatie van God die mij atheist maakt. Mijn ratio en gevoel zijn prima in evenwicht voor mijn dagelijks leven. Daar is geen probleem.
Maar goed. Jij hebt dus duidelijke ervaringen die je wilt delen, anders was je er niet over begonnen. Dus vertel maar eens wat je beleeft hebt.
Maar goed. Jij hebt dus duidelijke ervaringen die je wilt delen, anders was je er niet over begonnen. Dus vertel maar eens wat je beleeft hebt.
Easy Rider schreef:Goede vraag oude makker !cluny schreef: Wat onvermijdelijk de vraag doet stellen: Waarom ben jij zelf zo anti-ratio-gefixeerd?![]()
Antwoord: Omdat ik intuitie-gefixeerd ben.
Tegenpool van ratio-gefixeerd. Anti-realisme.
Nou, kom dan maar op!Is dat zo ?
Of geef je hier jouw mening ? Is dat jouw ( ontbrekende ) ervaring ?
Met jouw God-communiceert-wel-met-mij-ervaringen!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
-
Easy Rider
- Banned
Hallo Bonjour,Bonjour schreef:Ik zou het ook even omdraaien. Het is de onduidelijke communicatie van God die mij atheist maakt. Mijn ratio en gevoel zijn prima in evenwicht voor mijn dagelijks leven. Daar is geen probleem.
welkom op dit forum trouwens. Om lang verhaal kort te maken.
Ik stuur je PB.
Mijn mening is dat god een niet bestaand bedenksel is en ben daarom atheist, maar ook a-smurfen adept, a-vliegende olifantjes. De laatste bestaan volgens mij ook niet al zijn ze aan de menselijke fantasie ontsproten.Easy Rider schreef: Mijn mening/ervaring is dat God wel communiceerd, daarom ben ik geen atheist.
Inayat Khan zei eens : " De mens heeft twee manieren om iets te weten.
Inayat Khan kan nog wel meer vertellen maar aangaande de werking van het verstand ga ik liever te rade bij neurofysiologie en neuropsychologie.
Ik zie intuitie al niets anders dan toegepaste kennis waar je je niet bewust van bent.
Zonder referentiekader geen intuitie
Ratiogefixeerd? Eerder het vrij aanvaarden van de realiteit en deze onderzoeken. Ik zie het als gemakzucht om op voorgekauwde religie die haar oorsprong in onwetender tijden had terug te vallen. Dat zou je rationeel kunnen noemen maar ratiogefixeerd?
Laatst gewijzigd door doctorwho op 16 jul 2008 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing