Waarom Boeddhisme óók niet deugt.

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Kronos schreef:Steeds opnieuw voert de passie om te begrijpen tot de illusie dat de mens in staat is de objectieve wereld rationeel te doorgronden met het intellect, zonder empirisch fundament, kortom, met metafysica. (Einstein)

Door gehecht te raken aan namen en vormen en niet in te zien dat deze niet meer grondslag hebben dan de activiteit van de geest zelf, komt de waan op en wordt de weg naar bevrijding geblokkeerd. (Boeddha)
Heel goed, je doet precies wat ik niet vroeg. Nu alleen nog ff een quotje van god en Jezus ...
:D

Nog een paar mooie van onze Einstein, nu 'ie toch al misbruikt wordt ;

"Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek."

"Twee dingen zijn oneindig: het universum en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..."

"Alles moet zo simpel mogelijk gemaakt worden, maar niet simpeler."

"De meest fundamentele ideeën van de wetenschap zijn in wezen eenvoudig en kunnen in de regel worden uitgedrukt in een taal die voor iedereen begrijpelijk is."

"Om een lid van onbesproken gedrag van een kudde schapen te zijn, dient men eerst en vooral schaap te zijn."

Je kan er uren naar turen,
Tijd aan schenken en over denken,
Maar god oh god, wat rijmt er toch op overpeinzen ... :wink:
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

"De meest fundamentele ideeën zijn in wezen eenvoudig en kunnen in de regel worden uitgedrukt in een taal die voor iedereen begrijpelijk is."
Zie je dit, Kronos.
Ik heb een citaat van Einstein aangepast.
Komt de boodschap over?
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

Sararje schreef:Kronos: waar je m.i. mee bezig bent is cherrypicken. Je verbindt tekstuele gelijkenissen aan elkaar die niet aantoonbaar iets met elkaar te maken hebben. Of kan jij vergelijkbare zaken als Algemene relativiteitstheorie, Electrozwakketheorie, Navier-Stokes-theorie ook aan Boeddha linken?
Nee en dat is ook mijn bedoeling niet. Ik link geen enkele wetenschappelijke theorie aan de Boeddha. Het is gewoon interessant om te zien dat twee totaal verschillende onderzoeken vergelijkbare inzichten en conclusies opleveren.
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

collegavanerik schreef: Dus boedda = epicurus + reincarnatie?
Er zijn wel overeenkomsten. Het 'Ataraxia' van Epicurus - de ideale staat van zijn, wanneer men vrij is van pijn en zorgen - heeft wel iets weg van de uitleg die vaak gegeven wordt aan het begrip 'Nirvana', maar bij Epicurus is er geen Samsara, geen rad van wedergeboorte, waar men uit wil 'ontsnappen'.
Epicurisme verschilt ook van Boeddhisme, in de zin dat het geen 'uitblussing van het ik' nastreeft, maar juist het 'ik' op de voorgrond stelt. De bevrediging van het ik is hier juist heel belangrijk, maar wél op een verstandige en beheerste manier: 'Geniet van de wijn, maar drink niet teveel, want dan krijg je hoofdpijn!'

Voor mijzelf zie ik in boeddhisme wel de rationaliteit, waar ik die in andere religies vaak nauwelijks aantref. Hoewel er natuurlijk apocriefe overleveringen en volksverhalen zijn, en allerlei wonderverhalen over de jeugd van Gautama, is de strikte leer heel rationeel. Voor mij is het heel duidelijk dat lijden voortkomt uit gehechtheid. Als je ergens heel erg aan hecht, dan doet het pijn wanneer je het kwijtraakt, en theoretisch klopt het dan ook dat wanneer je van alles en iedereen onthecht bent, je een einde hebt gemaakt aan je lijden. Dat is een hele rationele gedachte. Het achtvoudige pad is eveneens rationeel. Het klopt allemaal. Maar wat denk ik niet rationeel is, is waar men denkt dat het werkelijk mogelijk is om volledig volgens die 'richtlijnen' te leven.
In theorie zou iemand die het achtvoudige pad volledig naleeft, een mens zonder fouten zijn. En volgens die these zou iemand die dit pad feilloos bewandeld, een heilige zijn; een boeddha - iemand die het hoogste - het Nirvana bereikt heeft.
Ik vermoed dat dit Nirvana een concept is; een speculatief gebeuren dat nog nooit iemand heeft ondergaan. Puur en alleen al omdat dit achtvoudige pad tegen de menselijke natuur ingaat. Psychologisch en biologisch gezien is het denk ik niet mogelijk om zonder fouten te zijn, nooit geil zijn, nooit boos, en altijd 'indachtig' zijn. Het klinkt mooi allemaal, die leefregels, maar we zijn onderhevig aan de terreur van hormonen, feromonen en andere endocriene kliersecreties, en we zijn het resultaat van miljoenen jaren van evolutie, en die erfenis dragen we in ons mee. We zijn niet veel meer dan veredelde apen met kleren aan.

Over dat indachtig zijn gesproken; dat is onderdeel 7 van het achtvoudige pad, en houdt een constante alertheid in omtrent alle gedachten en lichamelijke handelingen. Wie Yoga heeft beoefend weet dat dit vaak aangeprezen wordt. De Yogi's zijn jaren lang aan het mediteren en oefenen - ze kastijden en folteren hun geest soms wel uren per dag - en nog lukt het hen niet om die continue alertheid in stand te houden. Als er een mooi wulps meisje langsloopt, dan zul je zien hoe ze gefrustreerd, en met een hoofd dat steeds roder wordt, proberen om die zwelling onder die lendendoek teniet te doen, met al hun mentale krachten.
Ik zou tegen hen willen zeggen: 'dagdromen is gezond! Je hoeft niet volmaakt te zijn, en je kunt het ook niet. Volmaakte mensen bestaan niet.'

En dan heb je als ik me goed herinner, 2, 3, 4, en 5 van het achtvoudige pad: 2: juist denken, 3: juist spreken, 4: juist handelen, 5: juist in je levensonderhoud voorzien.
Welk mens denkt altijd juist? (dat wil zeggen, nooit over zelfzuchtige verlangens fantaseren, altijd liefdevolle dingen denken over je medemens [ook als deze medemens zojuist je dochter heeft verkracht?])
Juist handelen en juist (geweldloos) leven? Soms vertel ik wel eens met schaamrood op de kaken hoe ik in het verleden dacht en deed. Ik heb jarenlang geprobeerd om volmaakt te leven. Rond mijn 25e was ik veganist, dronk helemaal geen alcohol, en vond het verschrikkelijk om kakkerlakken dood te slaan. Zelfs een boomtak afzagen kostte mij enorm veel moeite. Ik heb al die jaren geprobeerd om volmaakt te zijn: vergeet het maar! Het is niet zo dat ik beweer dat het anderen niet zal lukken, simpelweg vanwege het feit dat het mij niet lukte. Velen zullen het veel beter doen dan ik. Maar volmaakt, is simpelweg niet mogelijk. De menselijke hersenen zitten nu eenmaal niet zo in elkaar. We modderen maar wat aan :)

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

Joe Hn schreef:Heel goed, je doet precies wat ik niet vroeg. Nu alleen nog ff een quotje van god en Jezus ...
:D
Ik zal nu precies doen wat je wel vraagt, baas. :salute:

God is een zuiver Niets (Meester Eckhart)

Het koninkrijk is in u. (Jezus)

:downtown:
af87
Forum fan
Contacteer:

Bericht door af87 »

Joe Hn schreef:
Kronos schreef:Steeds opnieuw voert de passie om te begrijpen tot de illusie dat de mens in staat is de objectieve wereld rationeel te doorgronden met het intellect, zonder empirisch fundament, kortom, met metafysica. (Einstein)

Maar god oh god, wat rijmt er toch op overpeinzen ... :wink:[/b][/color]
Terugdeinzen is een leuk woord. :D smoff of is het met een lange?...ij ik woorden, verwarring en mist. Laat maar zien dan dat Einstein en Boeddha aan elkaar verbonden kunnen worden. En welke boeddha? Wie, welke gaat het hier dan over. Een cheap reli volgeling (bv. een latere boeddha) of elke andere die meer van belang is. Hoeveel van die gasten zijn er ondertussen wel niet.

Of anders degene die aan de bron staat van dit gedachtengoed. Maar wat is dan de relatie to the Veda?
God is enkel een gedachte experiment..epic fail.
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

@Devious,

Interessante reactie. Te lang om nu op te reageren, maar ik probeer dat een van de komende dagen nog te doen.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

@af87 :D
Dat woord zou ook wel passen, maar is niet wat ik in gedachten had. Wel met korte ei, als in veiling.

Diep nadenken staat tot (over)peinzen,
als voor wenden staat tot .......

Veda? The Dark Veda? De tegenstander van Yoda? :lol:
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Injetta

Bericht door Injetta »

@Devious
Als je je ergens heel erg aan hecht, dan doet het pijn wanneer je het kwijtraakt, en theoretisch klopt het dan ook dat wanneer je van alles en iedereen onthecht bent, je een einde hebt gemaakt aan je lijden.
Het klopt allemaal. Maar wat denk ik niet rationeel is, is waar men denkt dat het werkelijk mogelijk is om volledig volgens die 'richtlijnen' te leven.
In theorie zou iemand die het achtvoudige pad volledig naleeft, een mens zonder fouten zijn. En volgens die these zou iemand die dit pad feilloos bewandeld, een heilige zijn; een boeddha - iemand die het hoogste - het Nirvana bereikt heeft.
Het klinkt mooi allemaal, die leefregels, maar we zijn onderhevig aan de terreur van hormonen, feromonen en andere endocriene kliersecreties, en we zijn het resultaat van miljoenen jaren van evolutie, en die erfenis dragen we in ons mee. We zijn niet veel meer dan veredelde apen met kleren aan.
Over dat indachtig zijn gesproken; dat is onderdeel 7 van het achtvoudige pad, en houdt een constante alertheid in omtrent alle gedachten en lichamelijke handelingen. Wie Yoga heeft beoefend weet dat dit vaak aangeprezen wordt. De Yogi's zijn jaren lang aan het mediteren en oefenen - ze kastijden en folteren hun geest soms wel uren per dag - en nog lukt het hen niet om die continue alertheid in stand te houden.
Ik denk inderdaad dat daar een groot probleem zit.
De staat van absolute onthechting waar Boeddha het volgens mij overheeft als hij het over het Nirwana heeft, lijkt helemaal niet voor de mensen weggelegd.
Die totale onthechting moet tegelijkertijd ook een "go with the flow" zijn, wil het "echt" zijn.
Door dan te gaan leven volgens leefregels om krampachtig dat ongrijpbare (en ook veel onbegrijpbare) krijgt in mijn optiek dan de kenmerken van een religie.

Men gaat iets nastreven in de hoop een hoge spirituele status te bereiken. Er ontstaan dan ongemerkt "rangen en standen" van mensen die al verder zijn op weg naar die status.
Mensen gaan zich schuldig voelen als ze niet aan die leegregels kunnen voldoen en haken dan af of worden extremistisch erin.

En een mens zonder enige hechting, wat is dat dan voor een mens?
Is het eigenlijk nog wel mens? Moet je dat wil wilen?

En die leefregels: volgens mij zou je het eigenlijk moeten omkeren. Ik denk dat een echt onthecht mens (zo dat al mogelijk zou zijn), vanzelf wel aan die leefregels zal voldoen. Dat lijkt me nl. een logisch voortvloeisel uit de staat van vollledige onthechting.
Dan begeer je niets meer dus dan voldoe je vanzelf aan al die regels.

Doordat het leven en de mensen zo niet in elkaar zit, lijkt het bereiken van het Nirvana zoals Boeddha dat volgens mij heeft bedoeld, een onmogelijkheid.
Wellicht zijn er enkelingen........ maar dat zijn dan mensen die geen "normaal" leven meer zullen leiden met een geliefde, een gezin, een huis, werk, verzetjes....

En stel dat alle mensen in een toestand van volledig onthecht/ in het Nirvana zijn geraakt... Wat zou dat dan betekenen? Dan krijg ik beelden van beschrijvingen van het leven na de dood, waar de zielen gelukkig en alwetend en onthecht verkeren....

Wat voor het Boeddhisme spreekt vind ik persoonlijk dat er niet gedreigd wordt met een hogere Macht die je moet gehoorzamen, die beslist over het lot van alle mensen en de wereld, die elke seconde noteert wat je goed en fout doet, die met zijn oordeel klaarstaat als je dood gaat.
Het Boeddhisme schetst een staat van zijn die je verlost van al je gehechtheid aan de wereld, de mensen en vooral aan jezelf. Het is gewoon aan jezelf in hoeverre je er iets mee doet.

Alleen zodra het gaat over leefregels, paden die je moet bewandelen en rituelen die je moet volgen en meditaties die nodig zouden zijn, dan haak ik af.
Dan wordt het weer een keurslijf en het doet dan een beroep op je geloof in die leefregels en ritualen en meditaities. Ik moet me dan overgeven aan een leefwijze die niet de mijne is in de hoop dat prachtige Nirvana te bereiken.
De stap dat je dan anderen dit ook wil laten geloven en overhalen tot zo'n levenswijze is niet zo groot.
En ook dat je kinderen met allerlei versimpelde ideeën gaat indoctrineren ook.

Persoonlijk denk ik dat een staat van volledig opgaan in alles en je verlost te voelen van jezelf en alles wat je vasthoudt. Kortom een staat waarin je alles hebt losgelaten,wel bestaat, maar...... dat zijn momenten.
Er kunnen momenten zijn waarop je dit ervaart. Dat is onbeschrijfelijk en niet meer in woorden uit te leggen of te vatten.
Het is een moment waarin tijd oplost, en je tegelijktijd alles en niets bent, waarin alle tegenstellingen verdwenen zijn, waarin geen gedachten meer zijn, waarin je alleen maar bent...

Dat zijn momenten die komen en gaan.... Dat is geen permanente toestand, want je blijft nu eenmaal een gewoon mens op deze wereld met gedachten, een persoonlijkheid, banden, mensen om wie je geeft. Je hebt verplichtingen en er zijn nu eenmaal dingen waar je aan gehecht bent. We zijn nu eenmaal dit soort wezens en het is een wezenljik onderdeel van het leven. Het zorgt dat we bewegen, voortgaan, dingen voorbrengen...
En we genieten daarvan en soms lijden we eraan... Maar dat is nu eenmaal wat we zijn.

(sorry voor de tikfouten, maar ik heb nogal kramp in mijn hand..... het tikken gaat niet zo soepel.......)
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij was en wie die ik........
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Injetta schreef:
En een mens zonder enige hechting, wat is dat dan voor een mens?
Is het eigenlijk nog wel mens? Moet je dat wil wilen?
Ik denk het niet. Ik heb hier zelf ook een tijd lang over zitten denken en bakkeleien met vrienden. Pure disassociatie is denk ik ontzettend verkeerd. Zodra je je wil losmaken van je verlangens, van je geschiedenis, van je noden, ben je denk ik verkeerd bezig. Ik versta ook iets anders bij dat 'onthechten' in het boeddhisme. Voor mij is het niet het teniet doen van het verlangen, maar het teniet doen van factoren waardoor een verlangen (of iets anders) lijden/frustratie kan veroorzaken. In principe gewoon een juiste instelling hebben. Zodra je je tegen een verlangen verzet (of een slechte gedachte) ontstaat wrijving die frustratie kan scheppen. Zodra je accepteert dat de situatie is zoals die is en je je er bewust van bent dat jij degeen bent die (mogelijk met anderen) beslist hoe het verder zal gaan, verdwijnt die frustratie. Misschien kunnen die Yogi's van Devious daar nog wat van leren :D.

Laatst heb ik een kleine aanrijding gehad. Ik botste tegen een SUV, en door het gezeur tussen autofabrikanten verschilt de hoogte van de bumper per autoklasse en merk nog wel eens... De bumper van een SUV zit dan ook hoger dan die van een Mazda 626 wat resulteerde in 2400 euro meer schade dan wanneer de bumpers allebei op ideale hoogte zaten. Op het moment van de aanrijding schrok ik, maar direct daarna drong ook door dat het nu eenmaal niet anders was. Ik heb samen met de man een schadeformulier ingevuld (Het was verder ook niet zijn schuld, het was degeen voor hem die te laat richting aan gaf en heel plotseling remde. Belgen en hun rijbewijs-bij-een-pakje-boter ook altijd... :D Een SUV heeft met 4wheel aandrijving en brede banden ook wat betere remmen dan een Mazda uit 1994, bovendien ligt er aan de grens met Nederland geen ZOAP waar ik me tot nu toe altijd over heb verbaasd.)

Waar ik dan weer niet goed mee overweg kon waren de drie weken erna, waarbij de eerste garage twee weken van mijn tijd heeft verspilt in het reparatieproces. Ik moest ook elke dag maar weer op het werk zien te geraken. Soms uitermate frustrerend.

Van lijden kun je jezelf niet ontdoen. Ik ervaar wel een bepaalde vrijheid in de mate waarin ik lijden schep of voorkom, maar frustratie zorgt er aan de andere kant ook voor dat je gemotiveerd raakt dingen te veranderen. Zodra je je dus totaal onthecht zal ook de motivatie om te veranderen langzaam verdwijnen en dat lijkt mij niet de bedoeling. Wanneer je onthecht luister je niet meer naar wat je eigelijk wil of wat je nodig hebt en dat lijkt me alles behalve vervullend. Door mijn frustratie heb ik uiteindelijk zelf contact opgenomen met het desbetreffende auto-schade bedrijf en na 5 werkdagen was mijn wagen compleet herstelt.

Ik vind gehechtheid verder best iets positiefs. Het zorgt ervoor dat ik bepaalde gevoelens dieper kan ervaren doordat ik het gemis van een bepaald iets kan beleven. Hierdoor wordt het leven net een stukje intenser en kun je de dingen ook beter op waarde schatten (met een gezonde dosis relativeren erbij natuurlijk).

Wat voor het Boeddhisme spreekt vind ik persoonlijk dat er niet gedreigd wordt met een hogere Macht die je moet gehoorzamen, die beslist over het lot van alle mensen en de wereld, die elke seconde noteert wat je goed en fout doet, die met zijn oordeel klaarstaat als je dood gaat.
Het Boeddhisme schetst een staat van zijn die je verlost van al je gehechtheid aan de wereld, de mensen en vooral aan jezelf. Het is gewoon aan jezelf in hoeverre je er iets mee doet.
Ik heb een aantal pagina's gelezen in deze discussie waarbij vanzelfsprekend wordt aangenomen dat 'het bereiken van het nirvana' , 'reincarnatie' en 'karma' alledrie eigenschappen zijn van het boeddhisme in het algemeen. Klopt dit? Ik weet er te weinig vanaf om daar een uitspraak over te doen. Zoja, dan lijkt het me toch een religieuze instelling te hebben naast de leefwijze. Reïncarnatie en karma zijn duidelijk dogma's. Zo niet, en Kronos praat over een puur uitgefilterde filosofische kant van het Boeddhisme waarbij deze dogma's geen rol spelen maar puur wordt ingegaan op de beste manier waarop je je leven zou kunnen leven, dan is het een ander verhaal. Zo'n laatste soort boeddhisme spreekt mij persoonlijk ook meer aan. Ik kijk dan ook altijd graag naar de overdenkingen van de panchalama's op Ohm tv zondag's. In tegenstelling tot dwaze zinnetjes uit het grote christelijke sprookjesboek, kun je praktisch uit de voeten met de overdenkingen uit het tibetaans boeddhisme.

Persoonlijk denk ik dat een staat van volledig opgaan in alles en je verlost te voelen van jezelf en alles wat je vasthoudt. Kortom een staat waarin je alles hebt losgelaten,wel bestaat, maar...... dat zijn momenten.
Er kunnen momenten zijn waarop je dit ervaart. Dat is onbeschrijfelijk en niet meer in woorden uit te leggen of te vatten.
Het is een moment waarin tijd oplost, en je tegelijktijd alles en niets bent, waarin alle tegenstellingen verdwenen zijn, waarin geen gedachten meer zijn, waarin je alleen maar bent...

Dat zijn momenten die komen en gaan.... Dat is geen permanente toestand, want je blijft nu eenmaal een gewoon mens op deze wereld met gedachten, een persoonlijkheid, banden, mensen om wie je geeft. Je hebt verplichtingen en er zijn nu eenmaal dingen waar je aan gehecht bent. We zijn nu eenmaal dit soort wezens en het is een wezenljik onderdeel van het leven. Het zorgt dat we bewegen, voortgaan, dingen voorbrengen...
En we genieten daarvan en soms lijden we eraan... Maar dat is nu eenmaal wat we zijn.

(sorry voor de tikfouten, maar ik heb nogal kramp in mijn hand..... het tikken gaat niet zo soepel.......)

Klinkt als wat ik dagelijks ervaar als ik thuiskom en in de bank voor me uit staar :D dan doe ik het toch niet zo slecht. Nirvana, dat is gewoon thuis komen.
fbs33
Bevlogen

Bericht door fbs33 »

Injetta schreef: Men gaat iets nastreven in de hoop een hoge spirituele status te bereiken. Er ontstaan dan ongemerkt "rangen en standen" van mensen die al verder zijn op weg naar die status.

"Verder" (of dichterbij etc.) zijn schouderklopjes die 'iemand' zichzelf geeft (of aan laat leunen) en daarmee het zicht op het Nirwana verliest! :lol:
Overigens is het de vraag of het onthechtings-lijden opweegt tegen de onthechting (die in principe óók het 'geluk' onthoudt aan de onthechte!)
Je schreef het al. "Het kan geen mens zijn"!
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

Injetta schreef: En stel dat alle mensen in een toestand van volledig onthecht/ in het Nirvana zijn geraakt... Wat zou dat dan betekenen? Dan krijg ik beelden van beschrijvingen van het leven na de dood, waar de zielen gelukkig en alwetend en onthecht verkeren....
Nirvana wordt meestal uitgelegd als de volledige 'uitblussing van het ik'. Het is dus geen paradijselijk oord waar je naar toe kunt gaan. Zoals men het doorgaans uitlegt, is het eerder een staat van zijn; een bewustzijnstoestand waarin het 'ik' is uitgeblust (is dat nog wel een bewustzijnstoestand te noemen?)

De wens om na de dood in een hemel tussen de goden te leven is een vorm van gehechtheid/begeerte. Er zijn dan ook boeddhistische fabels over de goden uit het hindoe-pantheon die naar aarde kwamen om hun eer te betuigen aan de Boeddha, want Boeddha had verwezenlijkt, wat zélfs de goden niet konden. Boeddha was (volgens de overleveringen) volledig bevrijdt van gehechtheid; zelfs van de gehechtheid aan het hiernamaals.

Al die gehechtheden overwinnen en volmaakt zijn, zonder fouten, is mijns inziens onmogelijk. Boeddhisme, de beste onder de religies, faalt bij het punt, waar het uiteindelijk om draait.

Vriendelijke groet.
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Als een soort drug!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kronos
Forum fan

Bericht door Kronos »

@Injetta,

Die momenten van bijzondere ervaring die jij beschrijft is wat in zen satori genoemd wordt. Een moment van ontwaken uit beperkende identificaties. Vele mensen verlangen daarnaar, ze denken dat hiermee het doel bereikt is. Maar uiteindelijk blijkt het slechts een voorbijgaande ervaring in de lineaire tijd, omdat conditionering daardoor niet in een keer weggevaagd is. Conditioneringen en gedragspatronen zijn diep ingesleten.

Het achtvoudige pad is dus eigenlijk een tegen de stroom van conditioneringen in zwemmen en de stroom van bewustwording volgen tot een veranderd realiteitsbewustzijn gerealiseerd is. Dat wil zeggen dat de voorbijgaande stilte van satori zich voortdurend in het bewustzijn heeft geïntegreerd. Hiervoor is juist inzicht nodig.

Er zijn slechts drie punten van het achtvoudige pad die over moraal (de sila) gaan. Zoals ik het begrijp zijn die nodig omdat iemand die steelt en bedriegt, andere mensen schade berokkent om in zijn levensonderhoud te voorzien, nooit tot de nodige innerlijke rust kan komen om de anderen aspecten van het pad te cultiveren. Zo ook voor juiste spraak. Iemand die roddelt en liegt, die heeft te veel energie nodig om de ene leugen met een andere overeind te houden. Naast juiste levensonderhoud, juist spreken is er dan nog het juiste handelen. Het woordje 'juist' betekent 'in harmonie met de werkelijkheid'.

@Devious,

Het hangt af van de vertaling of juist denken een aspect van het pad is. En de invulling de jij er aan geeft onderschrijf ik niet geheel. Wat jij als juist denken benoemt wordt vaak de juiste intentie genoemd. Het begint met bewust worden van intenties. Ook dit punt is weer onderling afhankelijk met alle andere. Wie aandachtig is (door de juiste aandacht te beoefenen) zal sneller opmerken dat hij of zij iets wil doen of zeggen alleen maar om een ander te kwetsen. Pas wanneer men zich daar van bewust is geworden kan zo'n patroon losgelaten worden.

De vergelijking de je maakt met Yogi's die jaren lang mediteren en oefenen, hun geest kastijden en folteren, die volgen duidelijk niet de middenweg. Het lijkt me logisch dat het hen niet lukt om voortdurende aandacht te ontwikkelen.

Een verhaaltje vertelt over de Boeddha die helemaal uitgehongerd was, na vele jaren van zware ascese, nog net niet dood. Toen hoorde hij muziek spelen door een man in een boot op de rivier die aan iemand uitlegde hoe het snaarinstrument gestemd diende te worden. 'Als de snaren te slap hangen klinken ze vals, als ze te strak aangespannen zijn breken ze.'

Hierover gaat het punt van de juiste inspanning. Wie zich onvoldoende inspant wordt weer meegesleept door conditioneringen. Wie te veel hooi op zijn vork neemt -bijvoorbeeld door heel erg een bepaald mentaal beeld van volmaaktheid na te streven- die put zichzelf uit en zal daardoor ook terugvallen.

Het achtvoudige pad, de weg van de Boeddha, is dus een oefenweg, waarvan gezegd wordt dat hij goed in het begin, goed in het midden en goed op het einde is.

Ik vind de vraag of we dan nog wel mensen zijn een goeie. Nee zou je kunnen zeggen. We zijn dan boeddha's. Of vanuit een ander standpunt, als we beseffen dat we nu eigenlijk niet meer dan geconditioneerde veredelde apen zijn, zou je kunnen zeggen dat we dan pas echt mens zijn.

Over lijden: Leven gaat soms onvermijdelijk gepaard met pijn hebben, maar aan die pijn lijden is een optie volgens mij.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Als aanvulling op de foto's van de diepgelovige boedhisten die hun ding doen nog het volgende.
Mijn 'spiritueel gevoelige' vriendin ging ook eens een keer boeddhistje doen.
Bij Xenos kon je de noodzakelijke attributen, inclusief wierook, krijgen, bij de goedkope boekenshop even verderop lag tussen de homeopathie en de doepakketten 'genezende edelstenen', tarotkaartje leggen en 'pendelen kan iedereen' een goedkope beginnershandleiding voor boeddhisme.
En toen moest ik er ook aan geloven, volgens haar zou het ook wel wat voor mij zijn.
Na veel gezeur heb ik haar boekje dan maar eens aangepakt.
Het kostte me niet veel moeite om na enkele minuutjes de boeddha-zuurpruimen adviezen inzake genot op te zoeken waarbij sex, vlees en alcohol en andere stemmingsmakende dingen ontraden werden en de weg naar Nirvana of zoiets onmogelijk maakten.
Daarna heeft zij me nooit meer met het boeddhagebeuren aan mijn kop gezeurd.
Met uitgezondering van dat vervelende en vernederende incident in de boeddhatempel op de Zeedijk.
Plaats reactie