Tegenstrijdig?

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

Joe Hn schreef:"Moraal van het verhaal: het heeft mijns inziens geen zin om de intentionele en de niet-intentionele factoren tegen elkaar uit te spelen."

Als er een almachtige god is die alles geschapen heeft, dan is ALLES toch zijn intentie? Of zou een almachtige god soms dingen per ongeluk doen?

Oh jeetje-mijverdomme! foutje ... stom om die boom zo opzichtig midden in hun tuin te zetten, en dan een pratende slang erbij te zetten ... dat was niet helemaal de bedoeling. Ach ja, vrije wil, eigen schuld.

En zo wastte de grote, almachtige god zijn vieze handjes in onschuld.
Inderdaad, een almachtige god doet alles met voorkennis. Dat maakt de zondvloed nog afgrijselijker. :twisted:
Laatst gewijzigd door collegavanerik op 07 jul 2008 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

collegavanerik schreef:
Joe Hn schreef:"Moraal van het verhaal: het heeft mijns inziens geen zin om de intentionele en de niet-intentionele factoren tegen elkaar uit te spelen."

Als er een almachtige god is die alles geschapen heeft, dan is ALLES toch zijn intentie? Of zou een almachtige god soms dingen per ongeluk doen?

Oh jeetje-mijverdomme! foutje ... stom om die boom zo opzichtig midden in hun tuin te zetten, en dan een pratende slang erbij te zetten ... dat was niet helemaal de bedoeling. Ach ja, vrije wil, eigen schuld.

Inderdaad, een almachtige god doet alles met voorkennis. Dat maakt de zondvloed nog afgrijselijker. :twisted:
Tja, je gelooft in een vrije wil of niet hé..

(almacht en alwetendheid lijken me trouwens wel twee verschillende dingen)
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef:
collegavanerik schreef:

Adam en Eva hadden wel een vrije wil, maar ze hadden geen vrije keus:
Als je de kat op het spek bindt, dan is het toch je eigen schuld als het spek wordt opgegeten door de kat? Dat kun je moeilijk de kat verwijten. De hele zondevaltheologie rammelt aan alle ethische kanten.

Welkom trouwens, je nick duidt op een roomse affiniteit, klopt dat?
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

DeLeek schreef: Tja, je gelooft in een vrije wil of niet hé..

Wie of wat is de oorzaak van onze natuur, de aard van de mens ... ?
Hoe heeft dat zo kunnen lopen, als god het niet zo bedoeld heeft ?!
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
collegavanerik
Superposter

Op het Richard Dawkinsforum staat een goede kritiek op de zondevaltheologie
Lucifer schreef:The “free will” concept is a farce. It couldn’t happen:

God told Adam and Eve, if you eat the fruit you will surely die.

Adam and Eve were immortals with no knowledge and no sin. They were totally innocent.

Try this at home: Take one totally innocent 1 year old with no knowledge and say ”If you shake that rattle you will surely die.” Watch what happens. The baby shakes the rattle because they are innocent and don’t know what death is.

Even if they had seen a dead animal how would they know it was bad? There’s a dead lion and a live lion. Maybe the dead lion has come back as that live lion? You would have no concept death was forever. If you did you would no longer be innocent and without knowledge.

Adam and Eve could not possibly understand the concept of a threat if they were innocent and without sin or knowledge. So what was god’s point in threatening them?

And Mr Legged Snake who talked Eve into eating the fruit? How does an innocent without knowledge or sin understand the concept of lying and deception?

Threats, lies and deceptions, sins. How does that fit in with sinless Adam and Eve? They were set up in a situation they couldn’t possibly comprehend. You may as well tell a toddler “jump into the boiling water, you won’t get hurt".

So make a free will choice (without understanding what a threat is). Do you want a bar of chocolate or an umpogolief? So you don’t know what an umpogolief is, how do you make your free will choice? Eve didn’t know what “knowledge” was, or the benefits or downside of having knowledge, so how could she make a free will decision?

A free will decision relies on knowing the facts effecting the decision. Eve had no facts.

Every Christian knows what it’s like to have knowledge and live in a world of sin. Every Christian has a concept of Heaven.

And the Christian free will choice is? Every Christian on earth wants to go to heaven.

So here was Eve, in heaven, enjoying what all Christians are desperate to have but she makes a “free will” decision to leave heaven and live in the world of sin and suffering.

If the original believer in god had all the facts necessary to make a “free will” choice, why would she make a choice that is the exact opposite of the choice every believer in god would make today if they had the choice?

If this story was real, God created sin and set Eve up to commit the first sin knowing she didn’t have the skills to prevent it from happening. He knew she wouldn’t understand threats or temptation and lacked the facts necessary to make the decision.

Adam or Eve making a free will choice? Impossible.
Afbeelding Hebr 6:
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

collegavanerik schreef:
DeLeek schreef:
collegavanerik schreef: Inderdaad, een almachtige god doet alles met voorkennis. Dat maakt de zondvloed nog afgrijselijker. :twisted:

Adam en Eva hadden wel een vrije wil, maar ze hadden geen vrije keus:
Als je de kat op het spek bindt, dan is het toch je eigen schuld als het spek wordt opgegeten door de kat? Dat kun je moeilijk de kat verwijten. De hele zondevaltheologie rammelt aan alle ethische kanten.

Welkom trouwens, je nick duidt op een roomse affiniteit, klopt dat?
Dat het moeilijk te snappen is hoe het eerste vrije schepsel heeft kunnen vallen, ben ik helemaal met jullie eens. De Katechismus van de Katholieke Kerk zegt: "Het verhaal van de zondeval (Gen. 3) gebruikt een beeldende taal, maar het bevestigt een oergebeurtenis, een feit dat plaats heeft gehad aan het begin van de geschiedenis van de mens.1 De openbaring geeft ons de geloofszekerheid dat heel de menselijke geschiedenis getekend wordt door de misstap die onze stamouders, uit vrije wil, aan het begin begingen."

Ik kan er verder niet zo veel over zeggen, eigenlijk. Als ons niet meer verteld/geopenbaard wordt, dan komen we er waarschijnlijk ook niet achter. Wij, als gepromoveerde apen, hoeven niet de verwachting te hebben dat we alles zouden kunnen snappen. We kunnen redelijk overleven en we kunnen aan een stukje zingeving doen, en daar zijn we al druk genoeg mee.

Ik ben trouwens niet katholiek, maar het zou me niet verbazen als ik dat nog wel eens wordt.
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef:
Ik ben trouwens niet katholiek, maar het zou me niet verbazen als ik dat nog wel eens wordt.
Hier kun je lezen hoe je er dan weer vanaf komt :wink:
Afbeelding Hebr 6:
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

collegavanerik schreef:
DeLeek schreef:
Dat boek van Verhofstadter lezen dus? Ik zal 'm op m'n lijstje zetten :)
Yoyo
Ervaren pen

Bericht door Yoyo »

collegavanerik schreef:Op het Richard Dawkinsforum staat een goede kritiek op de zondevaltheologie
Zoiezo, als God de mens perfect had gemaakt zouden we onmogelijk een foute keuze kunnen maken, we zouden niet kunnen zondigen. Maar Hij heeft ons een vrije wil gegeven zegt men dan. Waarom? Omdat Hij van ons houdt zeggen ze dan. Maar Hij is alwetend...Hij wist wat hun keuze zou zijn. En Hij wist, dat wanneer Hij het hen zou verbieden, ze het zeker zouden doen. Omgekeerde psychologie? Indien de mens perfect geschapen is, zo ook de vrije wil, en zullen wij immer en altijd de perfecte keuze maken.

Het is zo simpel als wat, of alles is perfect, of niets is het. In het 2e geval kunnen we zeggen dat perfectie niet bestaat. Een andere mogelijkheid sluit namelijk het perfectionisme van God uit.
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef: Dat het moeilijk te snappen is hoe het eerste vrije schepsel heeft kunnen vallen, ben ik helemaal met jullie eens. De Katechismus van de Katholieke Kerk zegt: "Het verhaal van de zondeval (Gen. 3) gebruikt een beeldende taal, maar het bevestigt een oergebeurtenis, een feit dat plaats heeft gehad aan het begin van de geschiedenis van de mens.1 De openbaring geeft ons de geloofszekerheid dat heel de menselijke geschiedenis getekend wordt door de misstap die onze stamouders, uit vrije wil, aan het begin begingen."

Ik kan er verder niet zo veel over zeggen, eigenlijk. Als ons niet meer verteld/geopenbaard wordt, dan komen we er waarschijnlijk ook niet achter. Wij, als gepromoveerde apen, hoeven niet de verwachting te hebben dat we alles zouden kunnen snappen. We kunnen redelijk overleven en we kunnen aan een stukje zingeving doen, en daar zijn we al druk genoeg mee.
Daar moet ik de katechismus gelijk in geven , de katholieken zijn gelukkig niet zulke letterlijke bijbellezers. Zonde is hevolutionair natuurlijk heel gemakkelijk te verklaren, het is het conflict tussen de voordelen voor de groep en de voordelen voor het individu. Evolutionair is de mens een groepsdier en sociaal gedrag heeft evolutionarie voordelen. Echter egoistisch gedrag heeft weer op korte termijn voordelen voor het idividu maar is nadelig voor de groep. Asociaal gedrag voelt daarom (bij de meesten) als zondig.
Afbeelding Hebr 6:
trialk
Forum fan

Bericht door trialk »

Joe Hn schreef:
DeLeek schreef: Tja, je gelooft in een vrije wil of niet hé..

Wie of wat is de oorzaak van onze natuur, de aard van de mens ... ?
Hoe heeft dat zo kunnen lopen, als god het niet zo bedoeld heeft ?!
Accoord God cre 'eeert een mens of een heleboel mensen zonder vrije wil,maar wat schep je dan in feite, :shock: mijn enige,of grootste moeilijke geloofspunt is enkel,dat die vrije wil alweer niet meer vrij is :? ( dat heb ik ook elders al menigmaal verteld) als Hij wel achter de coulissen kan kijken
Hoe vrij is die wil dan,bij een compleete perfekte schepping in volledige harmonie hoeft hij G d God, jehova enz, ons ook niet lastig te vallen met wetmatigheden die een gevolg zijn van ' zonden' ,Christus achter de hand houden( was of is God dan weer zelf ),om de onherroeplijkheid te doorbreken
mag ik het even hierbij laten,ik ben niet zo een snelle tikker,en al wat ouder maar geloven is ook voor mij geen hobby, het is me ' overkomen :wink:
let op dit is weer trialkjargon,en ik kan ook geen leestekens tikken!-snert toetsenbord !
Alles is een impulsieve neerslag van mijn gedachten op dit moment, en kan veranderen !
collegavanerik
Superposter

DeLeek schreef:
collegavanerik schreef:
DeLeek schreef:
Dat boek van Verhofstadter lezen dus? Ik zal 'm op m'n lijstje zetten :)
Woon je misschien in Vlaanderen? :D De auteur heet Hofstadter.
Afbeelding Hebr 6:
wahlers
Bevlogen

Bericht door wahlers »

DeLeek schreef:
wahlers schreef:
  1. Waarom heeft God alle andere primaten 'gestraft' met het zelfde genetisch defect?
  2. Waarom heeft God de cavia 'gestraft' met een ander genetisch defect?
  3. Waarom zijn van alle zoogdieren alleen de de cavia, de mens en de overige primaten 'gestraft'? Waarom zijn dus de overige zoogdieren niet 'gestraft' met het zelfde defect?
Dit is heel doorgrondelijk, verklaarbaar en te bewijzen met de evolutie theorie waarom dit zo is.
Waarom heeft jouw God het zo in elkaar gefantaseerd dat dit heel eenvoudig te verklaren is met de evolutie theorie?
De evolutietheorie is de natuurlijke/materiele oorzaak voor de vragen die je stelt. God is een 'verklaring' op een ander niveau.

Als Jan de sport van een ladder half doorzaagt, dan kan Piet naar beneden vallen als hij de ladder beklimt. De reden dat Piet valt is dat de sport van de ladder het gewicht van Piet niet meer kan hebben. Eigenlijk zou je willen weten waarom Jan die sport half heeft doorgezaagd. Daarvoor moet je bij Jan zijn.

Moraal van het verhaal: het heeft mijns inziens geen zin om de intentionele en de niet-intentionele factoren tegen elkaar uit te spelen.
Maar hoe zit het met die God kluns? Waarom was deze luie, klunzige rommelaar niet in staat om een beter product te leveren?

MvG, Wim Ahlers.
Ik zou eens naar het oordeel van een bioloog luisteren die evolutie bestudeert. Prachtig proces. Voor degenen met bewustzijn is daar inderdaad het probleem van het lijden, maar dat is een ander probleem met weer allerlei andere antwoorden.
DeLeek,

Ik begrijp niet precies waar je op doelt.
Natuurlijk onderschrijf ik persoonlijk het voldongen feit evolutie, en natuurlijk onderschrijf ik persoonlijk de wetenschappelijke evolutietheorie als beste en (momenteel) enige verklaring voor dit evolutionaire feit. Net als ieder zinnig mens die de moeite heeft genomen om de zaken een beetje te bestuderen.

Alleen gebruikte ik in de door jouw aangehaalde reactie van mij niet het argument van het feit evolutie en de verklarende evolutietheorie, maar vroeg ik slechts naar de verklaring van lostandfound voor deze meetbare en geverifieerde feiten.

Jouw analogie is precies dat; een analogie. Maar verder een irrelevante analogie.
Het is irrelevant omdat het nog steeds mijn vragen en opmerkingen niet beantwoord.

Ik maak uit jouw schrijfstijl op dat jij ook achter de wetenschap staat, het 'weten' dus.
En weten is meten. En de evolutietheorie is al een schier oneindig aantal keren onderschreven. Of belangrijker: nog nooit gefalsificeerd.

Maar lostandfound meent dat er een andere alternatieve verklaring is.
Als minimum eis moet deze alternatieve verklaring tevens alle reeds bekende processen verklaren.
Verder maakt het mij niet uit of hier God, Allah, Wodan of Paulus de Boskabouter achter zit. Ook dit is voor mij volkomen irrelevant.

Lostandfound deed een uitspraak over een vermeende zondeval als 'verklaring' voor ziektes en andere ellende. Maar bij nadere beschouwing blijkt deze 'verklaring' niet consistent te zijn. God - volgens de aanname van lostandfound - gaat nogal grillig en willekeurig om met wie hij straft en hoe hij straft. En dat probeerde ik duidelijk te maken met mijn vitamine-c gebrek van de cavia, de mens, de primaten maar verder niet de overige zoogdieren.

Het andere argument - te weten: God had één grote blauwdruk / bouwplan en daarom lijken we op de andere primaten - die ook bij het gedachtegoed leeft van lostandfound is eveneens mank. En wel om het volgende:
Als de fusie tussen twee chromosomen (de menselijke chromosoom 2) een fout was of is dan zijn, genetisch gezien, de andere primaten minder gedegenereerde nakomelingen dan de mensen. En dus 'perfecter' en meer menselijk - genetisch gesproken - dan de mens zelf!
En dit is een conclusie die lostandfound waarschijnlijk moeilijk kan verkroppen!

Er is natuurlijk geen enkel probleem als je deze creationistische naïve onzin los laat en de wetenschap voor zich laat spreken. We weten dat evolutie een feit is, we weten dat elke levensvorm als groep evolueert en dus weten we ook, en dit meten we ook, dat de mens geëvolueerd is.

Alleen lostandfound wil dit niet weten.
Hij wil dit niet weten omdat dit indruist tegen zijn dogmatische interpretatie van zijn heilig boek.
Ironisch genoeg vind lostandfound de wetenschap, die zich altijd aanpast en laat leiden door metingen, en waarvan iedere schokkende veranderde theorie en nieuwe inzichten beloond word met de Nobel prijs voor wetenschap, juist dogmatisch.

MvG, Wim Ahlers.

Errata:
In mijn eerste antwoord had ik voor de mens staan:
"26 chromosomen (23 paar)".
Dit moet natuurlijk zijn:
"46 chromosomen (23 paar)".
Only two things are infinite: the universe and human stupidity;
and I'm not certain about the universe. (Albert Einstein, 1879-1955)
DeLeek
Forum fan

Bericht door DeLeek »

Yoyo schreef:
collegavanerik schreef:Op het Richard Dawkinsforum staat een goede kritiek op de zondevaltheologie
Zoiezo, als God de mens perfect had gemaakt zouden we onmogelijk een foute keuze kunnen maken, we zouden niet kunnen zondigen. Maar Hij heeft ons een vrije wil gegeven zegt men dan. Waarom? Omdat Hij van ons houdt zeggen ze dan. Maar Hij is alwetend...Hij wist wat hun keuze zou zijn. En Hij wist, dat wanneer Hij het hen zou verbieden, ze het zeker zouden doen. Omgekeerde psychologie? Indien de mens perfect geschapen is, zo ook de vrije wil, en zullen wij immer en altijd de perfecte keuze maken.

Het is zo simpel als wat, of alles is perfect, of niets is het. In het 2e geval kunnen we zeggen dat perfectie niet bestaat. Een andere mogelijkheid sluit namelijk het perfectionisme van God uit.
In de klassieke geloofsbelijdenissen komt alwetendheid helemaal niet voor, voor zover ik weet.

Verder was de satan natuurlijk ook al gevallen voordat de mens viel. De mens wordt geconfronteerd met satan en God. De mens was niet almachtig of alwetend (het stukje hierboven waarbij wordt gedaan of Eva helemaal niks wist lijkt me ook niet echt plausibel btw).

Nu snap ik dat de introductie van de satan het probleem alleen maar verplaatst. Maar aangezien satan een geestelijk wezen is, is het voor mij nog makkelijker te accepteren dat hij gevallen is. Ik weet immers bijzonder weinig van een geestelijke wereld.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Maar aangezien satan een geestelijk wezen is, is het voor mij nog makkelijker te accepteren dat hij gevallen is. Ik weet immers bijzonder weinig van een geestelijke wereld.
Haha, inderdaad;
Hoe groter de bullshit, hoe makkelijker het geloof.

Raar, maar waar. 'k Weet alleen niet meer wie dit zei (in andere bewoording) ...
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Plaats reactie