Kijk, hier is tie al.

Moderator: Moderators
Het begrip 'de werkelijkheid' is al een conceptualisering. Een idee over wat-het-is. Wel of geen werkelijkheid is in die zin niet van toepassing op dat-wat-is. Maar omdat ik het ervaar, maakt het in ieder geval wel deel uit van mijn werkelijkheid.Theoloog schreef:Okee, en hoe kun je dan weten dat wat 'voorbij het verstandelijk begrijpen' ervaren wordt, enige correlatie met de werkelijkheid heeft?
Jij worstelt hier met aannames zoals 'diep en vredig' en begrippen als 'waar'. Ik heb daarover niets gezegd. Ook dat zijn weer etiketten van wat-het-is.Theoloog schreef:Antwoord: dat kun je niet weten, het 'voelt' gewoon heel diep en vredig, en ja, dan moet het wel waar zijn natuurlijk. Probeer de opiumpijp eens, zou ik zeggen.
Het is niet zo moeilijk daar een hele lijst rationele argumenten bij te geven. Neem nu het begrip kosmos. Beweren dat er iets buiten de kosmos bestaat is onzinnig want niet falsifieerbaar. Iets van jezelf als niet van de kosmos beschouwen is even onzinnig.theoloog schreef:1. Je veronderstelt nu eenvoudig maar dat er een 'oorspronkelijke onafgescheidenheid' met het heelal is. Op grond waarvan, vraag ik me dan af. Dit is eenvoudig een aanname, een geloofsovertuiging a priori. Tenzij het op grond van die ervaringen is natuurlijk, maar daarvan valt redelijkerwijs niet te weten of ze een basis in de werkelijkheid hebben.
Een hond heeft zeker een beperkte mate van zelfbewustzijn, maar net zoals bij een hond de rationele functie onvoldoende krachtig is om wetenschap te bedrijven is zijn emotionele functie onvoldoende krachtig om tot mystieke ervaring te komen.2. Hoe kom je er zo bij dat een hond niet in staat is tot het integreren van die 'eenheid' in zijn zelfbewustzijn? Heeft een hond geen vorm van zelfbewustzijn dan?
Kronos schreef:
Er is terecht sprake van bewustzijnsverruiming omdat de zogenaamde hogere bewustzijnsvormen (zelfbewustzijn) meestal de oorspronkelijke onafgescheidenheid met het heelal versluieren. Een spirituele ervaring schept dus de mogelijkheid die 'eenheid' te integreren in het zelfbewustzijn. Een hond is daar niet tot in staat.
Waar heb je deze wijsheid vandaan? Kun je dit onderbouwen? Wat bedoel je precies met "mystieke ervaring" ... ?Een hond .... is zijn emotionele functie onvoldoende krachtig om tot mystieke ervaring te komen.
Ons bestaan is geen mysterie.Kronos schreef:Zo kom ik tenslotte op je vraag wat ik met mystieke ervaring bedoel. Heel eenvoudig gezegd is dat een ervaring van het mysterie van ons bestaan.
Waar baseer jij die stelligheid op?Kronos schreef:De uiteindelijke oorzaak van de kosmos is onkenbaar.
Verwondering voor dergelijke dingen staat los van de oorzaak van die dingen.Kronos schreef:Ik denk dat zowat iedereen wel eens verwondering ervaart bij het aanschouwen van de sterrenhemel of ontroerd raakt door de schoonheid van een bloem, stil wordt tijdens een ochtendwandeling in het bos.
Volgens mij niet, anders zou ik het niet vragen. Voor mij is het in ieder geval niet duidelijk. En met deze uitleg snap ik het eigenlijk nog steeds niet. Wat bedoel je met "meer is dan de identificaties met zijn lichaam" ... ?!Kronos schreef: Volgens mij heb ik al ongeveer weergegeven wat ik onder bewustzijnsverruiming versta. Als iemand zich bijvoorbeeld bewust wordt dat hij meer is dan de identificaties met zijn lichaam, zijn baan, zijn naam etc... dan is er wat mij betreft sprake van een bewustzijnsverruiming.
Wil je nu zeggen dat een hond geen emoties kent?!Kronos schreef: Nu ben ik het er niet mee eens dat een hond geen zelfbewustzijn heeft, maar zeker wel dat dit niet sterk genoeg ontwikkeld is om echt toegang tot transcendentie in de emotionaliteit te hebben.
Waarom zou je "een ervaring van ons bestaan" mystiek noemen? Noem het wat het is, en ik snap je veel beter.Kronos schreef: Zo kom ik tenslotte op je vraag wat ik met mystieke ervaring bedoel. Heel eenvoudig gezegd is dat een ervaring van het mysterie van ons bestaan.
De uiteindelijke oorzaak van de kosmos is onkenbaar. Ik denk dat zowat iedereen wel eens verwondering ervaart bij het aanschouwen van de sterrenhemel of ontroerd raakt door de schoonheid van een bloem, stil wordt tijdens een ochtendwandeling in het bos.
Het zijn in feite allemaal mystieke ervarinkjes, waarin ons denken even stiller wordt of stilvalt, we misschien even bewust worden dat het denken tekort schiet om de werkelijkheid te bevatten.
Kronos, wij verwachten op dit forum dat je ingaat op vragen, voor gratuit geleuter hebben we de babbelbox, en zelfs een prullenbakThe Prophet schreef:Kronos geeft 3x een ontwijkend antwoord (dat niet ingaat op de vraag) en presenteert vervolgens een persoonlijke overtuiging als feit.
Toch wel. Zelfs de wetenschap, waar mijn stelligheid op gebaseerd is, heeft niet de pretentie ons bestaan (wat het ontstaan van de kosmos impliceert) te kunnen verklaren. Het domein van de wetenschap begint pas op het tijdstip, uitgedrukt door de constante van Planck, ná de big-bang. Over die big-bang zelf kan niemand iets zeggen. We zijn afgesneden van de oorsprong van de kosmos waarbinnen we leven.Erik schreef:Ons bestaan is geen mysterie.
Herlees de vragen nog eens.The Prophet schreef:Kronos geeft 3x een ontwijkend antwoord (dat niet ingaat op de vraag) en presenteert vervolgens een persoonlijke overtuiging als feit.
Alle identificaties ontstaan in het denken. Alles wat we over onszelf kunnen denken wat we zijn blijven slechts gedachten. Toch kunnen we makkelijk ervaren dat we meer zijn dan alleen een gedachte. Zich losmaken van die identificaties 'verruimt' dus het (zelf)bewustzijn.Joe Hn schreef:En met deze uitleg snap ik het eigenlijk nog steeds niet. Wat bedoel je met "meer is dan de identificaties met zijn lichaam" ... ?!
Ik noem sommige ervaringen mystieke ervaringen, omdat ze het besef van het mysterie van de dingen als basis hebben. We kunnen voor de dingen wel allerlei oorzaken vinden maar ze kunnen nooit herleidt worden tot een allereerste oorzaak.Waarom zou je "een ervaring van ons bestaan" mystiek noemen? Noem het wat het is, en ik snap je veel beter.
Ik denk wel dat sommige dieren in beperkte mate zulke ervaringen kunnen hebben. Ik maak dan ook geen strikte scheiding. Maar ik maak wel onderscheid. Jij niet?Maar je gelooft dus dat dieren niet zulke ervaringen hebben? Waarom niet, vraag ik mij af. Zijn wij in de kern dan zo anders (uniek, hoger) dan de rest van het leven? Waarom wil men dat zo graag gescheiden zien ... ?
Kronos schreef: Ik denk wel dat sommige dieren in beperkte mate zulke ervaringen kunnen hebben. Ik maak dan ook geen strikte scheiding. Maar ik maak wel onderscheid. Jij niet?
Is dat zo?Ook is hij in staat een hogere vorm van emotionaliteit te ontwikkelen. Dat wil zeggen, een emotionaliteit die niet louter de eigen overleving als doel heeft.
Je trekt nu een conclusie op grond van een verborgen argument dat je niet verantwoordt: namelijk dat het argument dat je van een concept niet kunt weten in hoeverre het correlleert met de werkelijkheid, omdat een concept niet samenvalt met de werkelijkheid.Kronos schreef:Het begrip 'de werkelijkheid' is al een conceptualisering. Een idee over wat-het-is. Wel of geen werkelijkheid is in die zin niet van toepassing op dat-wat-is. Maar omdat ik het ervaar, maakt het in ieder geval wel deel uit van mijn werkelijkheid.Theoloog schreef:Okee, en hoe kun je dan weten dat wat 'voorbij het verstandelijk begrijpen' ervaren wordt, enige correlatie met de werkelijkheid heeft?
Ik 'worstel' geenszins. Ik heb dergelijke overwegingen als jij hier laat zien eenvoudigweg al zo vaak gelezen. Radicaal doorgevoerde skepsis ten aanzien van onze zintuiglijke waarneming en rationele overweging, gepaard aan een al even achteloze acceptatie van mystieke, suprarationele ervaringen en hun metafysische fundering. Een fundering die is gebaseerd op suprarationele aannames, niets meer.Kronos schreef:Jij worstelt hier met aannames zoals 'diep en vredig' en begrippen als 'waar'. Ik heb daarover niets gezegd. Ook dat zijn weer etiketten van wat-het-is.Theoloog schreef:Antwoord: dat kun je niet weten, het 'voelt' gewoon heel diep en vredig, en ja, dan moet het wel waar zijn natuurlijk. Probeer de opiumpijp eens, zou ik zeggen.
Je gooit nu twee begrippen door elkaar: nl. het gegevn dat wij deel uitmaken van de kosmos, en onze ervaringan onszelf als individuele entiteit.Kronos schreef:Het is niet zo moeilijk daar een hele lijst rationele argumenten bij te geven. Neem nu het begrip kosmos. Beweren dat er iets buiten de kosmos bestaat is onzinnig want niet falsifieerbaar. Iets van jezelf als niet van de kosmos beschouwen is even onzinnig.theoloog schreef:1. Je veronderstelt nu eenvoudig maar dat er een 'oorspronkelijke onafgescheidenheid' met het heelal is. Op grond waarvan, vraag ik me dan af. Dit is eenvoudig een aanname, een geloofsovertuiging a priori. Tenzij het op grond van die ervaringen is natuurlijk, maar daarvan valt redelijkerwijs niet te weten of ze een basis in de werkelijkheid hebben.
Wie beweert hier dan dat er iets los staat van de kosmos? Dan zou men in een vacuüm leven.Daarom is juist het tegendeel een geloofsovertuiging, het afgescheiden zijn van de kosmos. Geef daar eens een enkel zinnig rationeel argument voor. Hoe kan iets of iemand binnen deze kosmos los staan van deze kosmos?
1. Hoe weet je dat?Kronos schreef:Een hond heeft zeker een beperkte mate van zelfbewustzijn, maar net zoals bij een hond de rationele functie onvoldoende krachtig is om wetenschap te bedrijven is zijn emotionele functie onvoldoende krachtig om tot mystieke ervaring te komen.