Shamanisme

Discussies over Occultisme, Newage, pantheisme, satanisme, sekten, alpha-cursus, alternatieve geneeswijzen, etc..

Moderator: Moderators

Piet5
Forum fan

Bericht door Piet5 »

Marinus schreef:
Piet5 schreef:Een sjamaan van het rendiervolk de Nenets, die ik eens sprak, gebruikte geen drugs en de sjamanen bij de Eskimo's kunnen er ook niet aan komen.

Oh, die sprak je zeker op die houseparty waar je de gewonde en stervende xtc-gebruikers verzorgde? Piet: je praat volgens mij ook poep. Drugs zijn alomtegenwoordig op deze planeet en het lijkt me sterk dat een heel volk er niet aan zou kunnen komen.
Marinus, je projecteert je ideeën als waarheden in plaats van aan te geven welke drugs de sjamanen bij de Eskimo's gebruiken.
Denk of bedoel je dat Eskimo-sjamanen van oudsher drugs hebben kunnen importeren? Hoe?

Die Nenets-sjamaan stemde zich af op de middernachtszon en het rendiergedrag om te weten te komen hoe de kuddes zo vruchtbaar mogelijk konden worden en waar voor hen de beste rendiervelden zijn. De muziekgroep zong een lied voor zijn trance, maar dat was hier folklore en toneelspel, waardoor ik naar de diepere achtergronden ging vragen.
Wees wijs op je levensreis.
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Piet5 schreef: Denk of bedoel je dat Eskimo-sjamanen van oudsher drugs hebben kunnen importeren? Hoe?
Het lijkt me bijzonder sterk dat dat niet het geval was. En importeren hoefde niet eens, want vliegenzwam komt gewoon voor tot ver boven de poolcirkel. En één variant van cannabis ook.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Piet5 schreef:Het gaat niet om marihuana, maar om shamanisme in de lesgroep in Groenekan.
Om in trance te gaan als shamaan leert men het ene van die leraar en eens per week kiest hij voor een andere vlucht boven de werkelijkheid uit door marihuana.
Wat bedoel je precies met het ene?
En wat is een andere vlucht boven de werkelijkheid. Is er een andere werkelijkheid? Of zou het kunnen gaan om veranderde realiteitsbeleving door receptoren die bezet worden door andere stofjes en zo de presynaptische spleet minder toegankelijk maken. Dit zorgt voor een veranderde perceptie van de omgeving maar is niet hetzelfde als een andere realiteit want deze veranderde perceptie vindt concreet plaats. Dus Ockhams scheermes indachtig is er vooralsnog geen reden aan te nemen dat er bij drugsgebruik door sjamanen een andere werkelijkheid wordt waargenomen.

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie