Atheïstisch inloop centrum in biblebelt
Moderator: Moderators
-
bad_religion
Buiten voorlichting om is het misschien heilzaam om een nieuwe Bijbel uit te geven, maar deze keer niet een Bijbel met allerlei aangevertjes als commentaar, maar vooral eens met kritiek, uitleg over het ontstaan en onjuistheden / onmogelijkheden die men aantreft in de Bijbel.Alsmede een grondige filosofische uitwerking van de misconceptie over het absolutisme waarin het christelijk geloof zijn heil ziet.
Ik denk dat een derelijke bijbel beschouwing als tegengif kan dienen aan al die aangevertjes die er voor zorgen dat het christendom, geheel onterecht, claimt dat zij qua moreel en ethiek beter zijn dan anderen. Ook moet duidelijk worden dat het in principe een chantage geloof is, dit zal dan hopelijk meer mensen de ogen openen.
Ik denk dat een derelijke bijbel beschouwing als tegengif kan dienen aan al die aangevertjes die er voor zorgen dat het christendom, geheel onterecht, claimt dat zij qua moreel en ethiek beter zijn dan anderen. Ook moet duidelijk worden dat het in principe een chantage geloof is, dit zal dan hopelijk meer mensen de ogen openen.
Wat vind je van een geheel nieuwe bijbel, voor de cultuur van nubad_religion schreef:Buiten voorlichting om is het misschien heilzaam om een nieuwe Bijbel uit te geven, maar deze keer niet een Bijbel met allerlei aangevertjes als commentaar, maar vooral eens met kritiek, uitleg over het ontstaan en onjuistheden / onmogelijkheden die men aantreft in de Bijbel.Alsmede een grondige filosofische uitwerking van de misconceptie over het absolutisme waarin het christelijk geloof zijn heil ziet.
Kijk eens op http://www.agnostic.org/httoc.htm
Het is een aanzet en er ontbreken nog een aantal hoofdstukken, zoals over blasfmie. Nu nog iemand vinden die hem wil vertalen in het Nederlands.
Het schuldoffer, en wel in zijn weerzinwekkendste, meest baarbaarse vorm,
het offer van de onschuldige voor de zonden van de schuldigen!
Welk een huiveringwekkend heidendom!
(F. Nietzsche )
(F. Nietzsche )
Dit lijkt me meer de bedoeling. http://www.skepticsannotatedbible.com/Wat vind je van een geheel nieuwe bijbel, voor de cultuur van nu
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Re: organisaties van ongelovigen
Er is toch al enig initiatief, jij met www.agnosticisme.nl wij met www.freethinker.nl , www.nadarwin.nl en niet te vergeten www.positief-atheisme.nl/ en zo zijn er denk ik nog wel een paar te noemen.Kalebas schreef:
Daar waar gelovigen zich druk maken over de bekering van de ongelovigen en fanatiek evangeliseren is er andersom nauwelijks enige actie of initiatief.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Wat betreft het effect, bereik je met een website denk ik meer mensen, maar het blijft een interessant idee, al zijn er natuurlijk wel enige practische problemen op te lossen. Er zal een vereniging of een stichting moeten zijn met een behoorlijk aantal leden en natuurlijk vrijwilligers die zo'n centrum bemannen. Ook zal er een aantal mensen uit zo'n dorp als vrijwilliger moeten fungeren.GH schreef:Juist dáár heeft het het meeste effect. In eerste instantie natuurlijk als test of de christelijke gemeenschap werkelijk zo tolerant is als ze zelf claimen. Als ze die test met glans doorstaan, wat ik overigens zéér betwijfel, dan pas kan het echte werk beginnen, nml. het bevrijdden van de door dogma's geketende zielen.skeptic schreef:Het is een interessant idee. ook al zou het niet direct in zo'n fundamentalistisch dorp gerealiseerd worden.
Een bestelbus met atributen en informatie materiaal die allerlei evenementen bezoekt, zou misschien een interessant alternatief kunnen zijn, maar ook daar geldt weer dat er toch een soort organisatie achter moet staan. De tolerantie in zo'n christelijk dorp zal tegenvallen denk ik.
zendingswerk
Ik moet toegeven, de gelovigen zijn prima georganiseerd. Ze dragen met hun tienden alle kosten. Er zijn beroepsvoorgangers en -zendelingen. Als beloning staat de gelovige een eeuwig leven in de hemel te wachten.skeptic schreef:Er zal een vereniging of een stichting moeten zijn met een behoorlijk aantal leden en natuurlijk vrijwilligers die zo'n centrum bemannen.
Dat zit er met organisaties van ongelovigen niet in.
Hoe moet dat nou verder?
(F. Nietzsche )
(F. Nietzsche )
Re: organisaties van ongelovigen
Jawel en het is mooi dat er mensen zijn die dat doen en de kosten ervan willen dragen (zonder de verwachting van een beloning in het hiernamaals). Toch blijft het beperkt tot de inspanningen van een handjevol individuele personen en dat staat in geen vergelijk tot de inspanningen van de enorme groep gelovigen.skeptic schreef:Er is toch al enig initiatief, jij met www.agnosticisme.nl wij met www.freethinker.nl , www.nadarwin.nl en niet te vergeten www.positief-atheisme.nl/ en zo zijn er denk ik nog wel een paar te noemen.Kalebas schreef:Daar waar gelovigen zich druk maken over de bekering van de ongelovigen en fanatiek evangeliseren is er andersom nauwelijks enige actie of initiatief.
Ik zou graag meer willen zien op organisatorisch vlak, iets wat ook naar buiten kan treden in b.v. de media. Het probleem blijft toch de beschikbare bronnen (menskracht, financiën) om dit op poten te zetten. Wellicht is het Humanistisch Verbond een goed voorbeeld voor ons. Misschien is er iets van samenwerking mogelijk.
(F. Nietzsche )
(F. Nietzsche )
-
bad_religion
Een dergelijk centrum zou inderdaad goed aansluiting kunnen vinden met bijvoorbeeld het humanistisch verbond, maar wat te denken met een vereniging als skepsis ?
De God van Abraham is failliet verklaart, hij kan geen antwoorden meer geven op de vooruitgang in de wetenschap en de daarbij behorende vragen op moreel en ethiek.
Veel mensen zoeken hun heil ergens anders en verdwalen in de wereld van waarzeggers, tarot kaarten en ander bijgeloof, we leven in een tijd van omwenteling waarbij je duidelijk de symptomen kan zien dat mensen teruggrijpen op oude en vertrouwde waarden terwijl juist deze geen antwoorden geven, dit kan veel ellende en verdriet bij mensen veroorzaken omdat ze nog verder verwijderd raken van hun eigen leven.
Zelf denk ik dat voorlichting en aanmoediging van het bestuderen van filosofie / wetenschap moet worden aangemoedigd zodat mensen meer in staat worden gesteld voor zichzelf te kiezen. Er zijn al best wel goede filodsofie boeken op de markt die filosofie bereikbaarmaken, maar nog niet genoeg......
Ik denk dat atheïsten wel een vereniging kunnen beginnen, maar nooit (ook al is het onbedoeld) drogredenen erop na kan houden. Gezamelijk met uitgevers en filosofen zou een boeken programma gestart kunnen worden waardoor voor veel meer mensen filosofie leuk en bereikbaar wordt.....
De God van Abraham is failliet verklaart, hij kan geen antwoorden meer geven op de vooruitgang in de wetenschap en de daarbij behorende vragen op moreel en ethiek.
Veel mensen zoeken hun heil ergens anders en verdwalen in de wereld van waarzeggers, tarot kaarten en ander bijgeloof, we leven in een tijd van omwenteling waarbij je duidelijk de symptomen kan zien dat mensen teruggrijpen op oude en vertrouwde waarden terwijl juist deze geen antwoorden geven, dit kan veel ellende en verdriet bij mensen veroorzaken omdat ze nog verder verwijderd raken van hun eigen leven.
Zelf denk ik dat voorlichting en aanmoediging van het bestuderen van filosofie / wetenschap moet worden aangemoedigd zodat mensen meer in staat worden gesteld voor zichzelf te kiezen. Er zijn al best wel goede filodsofie boeken op de markt die filosofie bereikbaarmaken, maar nog niet genoeg......
Ik denk dat atheïsten wel een vereniging kunnen beginnen, maar nooit (ook al is het onbedoeld) drogredenen erop na kan houden. Gezamelijk met uitgevers en filosofen zou een boeken programma gestart kunnen worden waardoor voor veel meer mensen filosofie leuk en bereikbaar wordt.....
Hm, Ik heb in diverse topics hier teruggevonden dat de bekeringsdrang van gelovigen wordt uitgekotst. En dan is het een interessant idee om hetzelfde te doen maar andersom. Is dat niet meten met twee maten?Jullie willen in jullie waarde gelaten worden. Is het dan ook niet logisch de gelovigen in hun waarde te laten?
Er zijn geen nivo's in bewustzijn...
Alleen gradaties in onwetendheid.
Waarde??annabel schreef:Hm, Ik heb in diverse topics hier teruggevonden dat de bekeringsdrang van gelovigen wordt uitgekotst. En dan is het een interessant idee om hetzelfde te doen maar andersom. Is dat niet meten met twee maten?Jullie willen in jullie waarde gelaten worden. Is het dan ook niet logisch de gelovigen in hun waarde te laten?
Volgens de meeste goden zijn "WIJ" ongelovigen juist helemaal niet veel waard. Eb daar draait het (volgens mij) met name om. De discriminatie van de ongelovige in de "bijbel". Het leven volgens ouderwetse vooroordelen gebaseerd op een sprookjesboek dat mensen vertelt dat "zij" de goeie zijn en "wij" de slechte. De mensen hier verkondigen hun eigen mening en niet die van een of andere "ouwe" zatlap die zijn krachten liever gebruikte omwater in wijn te veranderen dan bijvoorbeeld zand in water te veranderen en daarmee de droogte in sommige gebieden. "wij" hebben een mening waar "wij"zelf over nadenken en niet de meningen na lullen van een fabel. Maar dat is mijn meming.
Groeten Distiple
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
Je verward bekeringsdrang met je mening laten horen, een mening die als mensen die niet willen delen, niet direct het hellevuur in het vooruitzicht stelt.annabel schreef:Hm, Ik heb in diverse topics hier teruggevonden dat de bekeringsdrang van gelovigen wordt uitgekotst. En dan is het een interessant idee om hetzelfde te doen maar andersom. Is dat niet meten met twee maten?Jullie willen in jullie waarde gelaten worden. Is het dan ook niet logisch de gelovigen in hun waarde te laten?
Probeer het te zien als een openbare bibliotheek waar iedereen binnen mag lopen en eender welk boek van de plank mag pakken om daar met anderen van gedachte over te wisselen teneinde er van te leren.
Zelfs de bijbel, koran en andere heilige geschriften kun je er vinden, maar dan wel op de plank "mythen, sagen en sprookjes".
Het abonnement is gratis (je hoeft niet te betalen met je vrijheid van denken) en als je ooit besluit om het abonnement stop te zetten zul je op die beslissing niet afgerekend worden.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
En daar is niets mis mee, maar waarom zou je die aan een ander willen opdringen en daarmee hetzelfde doen als die irritante predikers?Maar dat is mijn meming.
En een openbare bibliotheek is daar nu niet? Als ze daar behoefte aan hebben zijn er nu al genoeg mogelijkheden het geloof onder de loep te nemen, daar hebben ze zo'n centrum niet voor nodig.Probeer het te zien als een openbare bibliotheek waar iedereen binnen mag lopen en eender welk boek van de plank mag pakken om daar met anderen van gedachte over te wisselen teneinde er van te leren.
Er zijn geen nivo's in bewustzijn...
Dat doe ik ook niet, maar ik word wel pissig als men mij gaat vertellen dat ik hoor te branden omdat ik hun god niet erken. Die god die niet eens bestaat. Die god die zich overal tegenspreekt. Men spreekt over een god van goedheid en vergeving, terwijl men predikt als een satan.annabel schreef:En daar is niets mis mee, maar waarom zou je die aan een ander willen opdringen en daarmee hetzelfde doen als die irritante predikers?Maar dat is mijn meming.
.
Groeten Distiple.
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
-
bad_religion
Welnu, de "bekeringsdrang" van een atheïst kan nier meer zijn dan een alternatief aanbieden, een atheïst echter kan nooit een vastomlijnde leer aanbieden.annabel schreef:Hm, Ik heb in diverse topics hier teruggevonden dat de bekeringsdrang van gelovigen wordt uitgekotst. En dan is het een interessant idee om hetzelfde te doen maar andersom. Is dat niet meten met twee maten?Jullie willen in jullie waarde gelaten worden. Is het dan ook niet logisch de gelovigen in hun waarde te laten?
Zo kunnen atheïsten makkelijker mensen in de waarde laten i.p.v. chantage te plegen op de mensheid door te stellen dat ze in zonde geboren zijn en dat het geloof in één of ander ze eeuwig leven bied i.p.v. de hel en dat soort dingen.
Kennelijk mag een atheïst niet zijn mening uiten terwijl gelovigen een propaganda machine hebben die iedereen probeert te strikken met een absolutisme maximus en zwartmaking van de ongelovige zondars.
Meet jij niet met twee maten ?
2 maten?
Annabel, je kan inderdaad spreken van een soort bekeringsdrang, een bezorgdheid over je medemens. Het verschil is dat religies denkbeelden opdringen en mensen gijzelen met beloning en straf. Ongelovigen proberen juist die mensen te bevrijden van die denkbeelden, o.a. door aan te tonen dat ze enkel van menselijke oorsprong zijn.annabel schreef:Hm, Ik heb in diverse topics hier teruggevonden dat de bekeringsdrang van gelovigen wordt uitgekotst. En dan is het een interessant idee om hetzelfde te doen maar andersom. Is dat niet meten met twee maten?Jullie willen in jullie waarde gelaten worden. Is het dan ook niet logisch de gelovigen in hun waarde te laten?
Het is een terugkeer naar de onbevangen vrijheid die je als kind ooit bezat.
Voor mij speelt daarbij mee dat ik dat zelf beleefd heb.
Je vraagt of de afkeer van bekeringsdrang niet een meten is met 2 maten?
Kijk eens naar de immense religieuse bekeringsmachinerie. Deze heeft een enorme invloed binnen vrijwel alle onderdelen van de maatschappij (politiek, scholing, zorg, media, etc.), terwijl de ongelovigen niet georganiseerd zijn. Ongelovigen worden bij voortduring met religieuse denkbeelden overspoeld.
Gelovigen springen vaak zwaar beledigd op als je ook maar iets zegt wat hun niet welgevallig is. Er wordt zelfs met artikel 147 gedreigd (deze werd mij enkele dagen geleden door de webmaster van een bijbelforum nog eens stevig onder de neus gewreven), terwijl onder het mom van godsdienstvrijheid gelovigen menen van alles te mogen zeggen en doen.
Over 2 maten gesproken, de verhouding is inderdaad zoek
(F. Nietzsche )
(F. Nietzsche )