Salaam! Een jaar onder orthodoxe moslims

Geef hier je mening over boeken die je hebt gelezen.

Moderator: Moderators

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Kochimodo schreef:Gòh, waar ken ik dit toch van?
Yep, voorbeelden genoeg:

"Maar ik wens u nog op een bijzondere omstandigheid te wijzen met betrekking tot de tijd van de beloning. Het zal wezen, wanneer Hij de schapen van de bokken zal hebben gescheiden. Indien ik een kind van God ben, dan kan ik mijn loon niet ontvangen, zolang ik nog in vereniging ben met de goddelozen. Zelfs op aarde zult u het meeste genot hebben van Christus, wanneer u het meest afgescheiden bent van de wereld. Wees er van verzekerd, dat, ofschoon dat afgezonderde, eenzame pad niet gemakkelijk schijnt, en het u gewis vervolging en het verlies van vele vrienden zal bezorgen, zo is het toch dáár het gelukkigste wandelen. Gij christenen, die aan de wereld gelijkvormig zijt; gij, die tot op zekere hoogte in de vreugde en vrolijkheid van de wereld kunt delen; zoals gij nu zijt, kunt gij nooit de innerlijke blijdschap kennen van hen, die in eenzame, doch liefelijke gemeenschap leven met Jezus. Hoe dichter gij nadert tot de wereld, hoe verder gij van Christus af zijt; en ik geloof, dat, hoe beslister gij een scheidbrief geeft aan elk aards voorwerp, waarop uw hart zich zou kunnen zetten, hoe inniger uw gemeenschap zal wezen met de Heere." [uit de preek 'De schapen en de bokken' van Charles Spurgeon]
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Zijn bekering was vooral ingegeven door angst voor de hel, verklaarde hij plechtig. "Weet je wel dat je in de hel aan alle lendenen uit elkaar wordt getrokken door 70 engelen?" vroeg hij. Hij stond op, liep naar de boekwinkel achter in de kantine en kwam terug met twee fotocopieën. "Hier, dit boek heeft mijn leven veranderd." Ik keek naar de A-4tjes waarop de voor- en de achterkant van De manieren om het geloof te beschermen tegen de Satan waren gekopieerd. Ik pakte de flaptekst en las: "De duivel hecht zich vast aan het hart van de zoon van Adam, als deze onachtzaam en onverschillig is. Hij fluistert hem het kwaad in -al wasnas- maar als hij Allah gedenkt, maakt de duivel zich uit de voeten. Vandaar lijkt het ons duidelijk dat de duivel het lichaam van de mens kan binnendringen. Hij verkiest als plaats het hart, want het hart is als de bevelhebber en de andere organen zijn als zijn soldaten." Ik mocht de kopietjes houden, zei hij.
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Die Spurgeon was de inspirator van de voorganger van de pinkstergemeente waar ik ging. Wat een eng citaat zeg, die van de schapen en de bokken! Nu begrijp ik waarom die voorganger zelf ook zulke enge preken hield! Brrrr!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Best interessant natuurlijik, maar toch graag hier ontopic blijven over het boek van Salaam.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Rereformed schreef:Zijn bekering was vooral ingegeven door angst voor de hel, verklaarde hij plechtig. "Weet je wel dat je in de hel aan alle lendenen uit elkaar wordt getrokken door 70 engelen?" vroeg hij.
Tot voor kort deed het christelijk geloof ook aan precies dezelfde prediking.
Lees nog een stukje van de beroemde Spurgeon:

Uit de preek ‘Sympathie voor twee werelden’:

‘Onmogelijk is het zich de diepten van de hel voor ogen te stellen. Verborgen voor ons met een zwarte sluier van donkerheid, kunnen we de horror van deze afgrijselijke kerker vol verloren zielen niet beschrijven. Gelukkig heeft het gekerm van de verdoemden ons nooit opgeschrikt, want het geluid van duizend stormvloeden is als het gefluister van een klein meisje vergeleken met één uitgesproken klaagzang van een veroordeelde geest. Het is onmogelijk de folteringen van deze zielen te zien, die voor eeuwig in een benauwdheid verkeren die nooit verlicht zal worden. Onze ogen zouden tot donkere ballen verschrompelen, wanneer we zelfs maar één ogenblik iets zouden opvangen van deze afschuwelijke plaats van kwelling. De hel is verschrikkelijk, we mogen er zeker van zijn dat geen mens het ooit heeft gepresteerd deze verschrikkingen die God bereid heeft voor hen die Hem haten in zijn hart te krijgen, na te bootsen of zich die zelfs maar in te denken.’

Uit de preek ‘Opstanding uit de doden’:
‘Weest niet bevreesd voor hen, die wèl het lichaam doden, maar de ziel niet kunnen doden; weest veeleer bevreesd voor Hem, die beide, ziel en lichaam, kan verderven in hel.’ (Matth. 10:28 )
Hieruit leren wij dat hel een plaats voor lichaam en ziel is. Er is een letterlijk vuur in de hel, net zo letterlijk als u nu gewaar bent van uw lichaam. Het vuur zal er net zo uitzien als hier op aarde, met dit verschil: het zal u niet verteren, maar u voor eeuwig kwellen. Ons opstandingslichaam zal zijn als asbest. Het wordt roodgloeiend in het vuur, maar wanneer je het eruit haalt is het ongeschonden.
Vertelde onze Heiland fabeltjes wanneer Hij het over het vuur van de hel had, waar zowel lichaam als ziel in geworpen zou worden? Waarom zou er een diepe poel nodig zijn als er geen lichamen meer bestonden? Waarom ook zou er over ketenen gesproken worden? Kan een vuur de ziel aantasten? Kan een geest opgesloten worden? Nee, putten en vuur en ketenen zijn voor lichamen. Ongelovige, u zult een kleine tijd slapen in het stof der aarde, en voor een tijd zal alleen uw ziel gefolterd worden in de hel. Maar op de dag der opstanding zal uw ziel zich verenigen met uw lichaam en u zult een tweevoudige hel ondergaan. En elk van deze zal tot de rand toe gevuld met pijn zijn. Uw ziel zal zweten tot op uw laatste druppels bloed, en uw lichaam van top tot teen jammeren van pijn. Uw geweten, uw eigen oordelen, uw herinneringen, alles zal gekweld worden, maar meer nog, uw hoofd zal onbeschijfelijke pijn voelen, bloed zal uit uw ogen sijpelen, niets dan afschrikwekkende dingen zullen ze zien. Uw oren zullen vreselijke krijsen horen. Uw hart zal hevig van koorts kloppen, uw hartslag zal als een gek te keer gaan, uw gebeente zal kraken zoals het gebeente van de martelaren op de brandstapel. En toch zal u niet opbranden.
U zult zich bevinden in een pot hete olie, en toch er ongedeerd uitkomen. Al uw bloedvaten zullen wegen zijn waarlangs onmetelijke pijn overal naar vervoerd wordt. Iedere zenuw zal een snaar zijn waarop de duivel onophoudelijk zijn diabolische melodie van ‘de Onuitspreekbare Klaagzang van de Hel’ speelt.’
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Best interessant natuurlijik, maar toch graag hier ontopic blijven over het boek van Salaam.
Maar het is juist on-topic, ik probeer te laten zien hoe het orthodoxe moslimgeloof op vele manieren gelijk staat aan het christelijk geloof uit vroegere tijden.

Wat mij verbaast is dat deze theologie er echt niet meer ingaat in moderne tijden. Zelfs moderne fundamentalistische evangelische vrome christenen houden zich niet meer bezig met de hel. Maar hoe is het mogelijk dat die moslimjongeren ehet wel allemaal voor zoete koek slikken? Ik begrijp dat helemaal niet. Wie kan zoiets serieus nemen dat 70 engelen te voortdurend staan te mangelen en uiteen te trekken?
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Rereformed, heel interessant en prima voor een nieuw topic, maar het is hier écht offtopc, dit is een Boekenforum waarin dus boeken worden besproken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kitty schreef:Rereformed, heel interessant en prima voor een nieuw topic, maar het is hier écht offtopc, dit is een Boekenforum waarin dus boeken worden besproken.
Ik vind jouw opmerking onbegrijpelijk. Ik ben de hele tijd juist uitgebreid met het boek bezig.

De zaken die ik tot nu toe heb aangestipt zijn kernzaken om fundamentalisme (of het nu christelijk of islamitisch is) te begrijpen:
1) De wereld is verrot. Mijd de wereld en richt je enkel op God
2) De straf voor de mens die niet naar onze pijpen danst zal verschrikkelijk zijn.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Ja natuurlijk, je bent bezig met de gedachtegang die in dit boek te boventoon vormt en natuurlijk kun je dat dan breder trekken om over die gedachtegang verder te discussiëren. Maar in principe is het topic boeken toch meer bedoeld om boeken inhoudelijk te bespreken met het idee erachter waarom anderen dit boek ook zouden moeten lezen.
Dus meer maatschappelijke discussie die uit een bepaalde gedachtegang van een boek volgt, is absoluut nuttig en interessant, maar hoort dus niet meer in het topic waar de inhoud van het boek besproken wordt.
Er kunnen naar aanleidig van een boek dus heel goed discussies volgen, maar dan is het toch beter hier een andere draad voor te starten omdat het dan geen boekbespreking meer is, maar meer een bredere maatschappelijke discussie wordt. waar weliswaar een boek de aanleiding toe was. En in zo'n nieuwe draad kun je uiteraard dan het boek Salaam noemen als aanleiding of een link plaatsen naar de bespreking van het betreffende boek dat aanleiding was.

Plaats reactie