Atheïstische apologeet

Getuigenissen van kerkverlaters, ex-moslims en voormalige sektariërs.
Het is niet de bedoeling om discussies op te zetten over het afvallig worden van de topic starter.

Moderator: Moderators

CXT
Bevlogen

Atheïstische apologeet

Bericht door CXT »

Laat ik ook maar eens meebouwen in dit subforum.

Evangelisch opgevoed, op een gereformeerde school gezeten en bij pinkstergemeentes geweest. Gedoopt en m'n leven aan God toegewijd. Ik heb altijd geprobeerd zoveel mogelijk voor God te doen, zoveel mogelijk tijd aan hem te besteden, te groeien in geloof door te bidden en in de bijbel te lezen, en anderen te helpen. Op een gegeven moment werd mijn aandacht getrokken naar een christelijk forum en ik werd hier actief. Met de tijd kwam ik op meerdere discussiefora over geloof e.d. Steeds bleef ik verdedigen, bij allemaal. Maar op den duur ging het knagen. Wat als het nou allemaal eens anders was? En terwijl ik doorging met m'n gelovige leven, kwamen de twijfels steeds sterker. Af en toe sloeg ik ze helemaal af en ging voor 't geloof, maar niet lang daarna kwamen de twijfels harder terug. Dat ging zo een paar keer door. Op een gegeven moment had ik door: ik kán het gewoon niet meer geloven. Dat verzorgde een korte dip, maar ik kwam eruit om tevoorschijn te komen als een optimistische atheïst, wat ik nu ben. Ik ben overtuigd door de argumenten, maar zal objectief blijven t.o.v. alles (zowel christendom, atheïsme e.d.). Van twijfelend christen tot optimistisch atheïst heeft ongeveer een half jaar geduurd.

Dat was het dan in een notendop. :)
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Gefeliciteerd. Welkom tot de kring der onvromen. Maar ik moet zeggen dat je juist best wel christelijk overkomt. Maar misschien heb je je rol hier gevonden als een soort advocatus Dei. :D Dat kan heel nuttig zijn; houdt ons scherp.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Ik ben hier een beetje een advocaat van de duivel. Maar aangezien dit een duivels forum is :twisted:, is er inderdaad sprake van een advocaat van god.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Dank je voor de openhartigheid. Toch een vraagje, hoe oud was/ben je dat je tot deze conclusie kwam?
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

18 jaar.
Men in Black
MOODY BLUE
Diehard

Bericht door MOODY BLUE »

Toch wel leuk al die bekeringen :angel12:
Afbeelding

I'm more than that, I know I am, at least, I think I must be.

There you go man, keep as cool as you can.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Vandaag kwam ik op m'n pc nog een psalm van mij tegen. Daar had ik in schriftvorm God uitgelegd wat me dwars zit. Ik heb namelijk twee jaar in de angst geleefd dat ik na mijn dood voor eeuwig in de hel zou zijn. Later had ik 'm nog aangepast dat het beter ging in mijn geloofsleven (ik had de hoop herwonnen). Vandaag heb ik 'm aangepast, waarschijnlijk voor de laatste keer. Hier de aanpassing:
Heer God, hier ben ik weer
Het is een tijdje geleden en er is veel gebeurd in de tussentijd
Al die tijd heeft U me eigenlijk niet geantwoord, al dacht ik van wel
Ik ben tegen dingen aangelopen die me van U hebben weggebracht
Ik denk dat ik nu de waarheid heb gevonden: U bestaat niet
Mijn leven heeft net zoveel zin als toen ik wel geloofde: geen
De leegte die ik eerst had blijkt gerechtigd, want er is niks om het op te vullen
Door verschillende mensen ben ik tot bepaalde inzichten gekomen
Door hen heb ik geleerd dat de wereld naast slecht ook goed is
Ik heb geleerd dat almacht niet kan bestaan in deze wereld
Mijn twijfels die me lang hebben achtervolgd, hebben me uiteindelijk ingehaald
Het is klaar, het is over, ik ben volwassen nu
Jezus hoeft mijn hand niet meer vast te houden, want ik sta sterk
Ik ben nergens bang meer voor; eindtijd, hel
Dit leven is wat ik heb, een zoektocht op zich
Ik zal mijn leven leven als een rechtvaardige
Ik zal tonen dat het evangelie rechtvaardigheid is, niet geloof
Ik heb een fijne tijd met U gehad, maar het is genoeg nu
Bedankt voor alles
Ik wens U een fijne tijd nog in de gedachten van uw volgelingen
Ook hoop ik dat deze mensen na gaan denken
En dan gelijk ook allen die in uw concurrenten geloven, of in uw alter ego
Of dat U zelf laat zien waar de fout zit, dat U laat zien dat ze zelf God zijn
Heer, bij deze zeg ik U: ‘Vaarwel, hier scheiden onze wegen zich’
Men in Black
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Mooi Apologetus. De immer zwijgende God wreekt zich toch een keer op enig moment. Dat is idd heel herkenbaar. Het is een stap naar geestelijke volwassenheid om niet langer meer aan de hand van JC (nee niet de voormalige nummer 14 van AJAX) te lopen.
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Theoloog schreef:Gefeliciteerd. Welkom tot de kring der onvromen. Maar ik moet zeggen dat je juist best wel christelijk overkomt. Maar misschien heb je je rol hier gevonden als een soort advocatus Dei. :D Dat kan heel nuttig zijn; houdt ons scherp.
Dat "christelijk overkomen" zal wel langzaam verwijnen. 18 jaar oud. Mooie leeftijd om dat juk af te werpen. :D

Dat was een "kort en krachtig" verhaal trouwens.
Balzer
Forum fan

Bericht door Balzer »

Kochimodo schreef:... Het is een stap naar geestelijke volwassenheid om niet langer meer aan de hand van JC (nee niet de voormalige nummer 14 van AJAX) te lopen...
Ah, ik was toch weer op het verkeerde been gezet :lol:

@Apologetus:
Deze laatste aanpassing is natuurlijk symbolisch van grote waarde, maar praktisch onnodig. Ik bedoel, waarom zou je een tekst richten aan iemand of iets waarvan je denkt dat hij niet bestaat? Misschien is het nu ook tijd om hem, god, zonder hoofdletter te gaan schrijven. Voor jou is het nu immers ook gewoon een zelfstandig naamwoord, niet de naam van iemand toch?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Geweldig mooi die psalm, Apologetus. Het valt me op dat je je ommekeer geheel zonder rancune en aggressiviteit hebt kunnen maken en God ahw nog het beste toewenst. Dat zegt een hoop moois over je.
Born OK the first time
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Best wel leuk,hoor!
Die gezellige praat van ex-christenen-nu-atheïsten en die opwinding van herkenning van het onchristelijken.
Maar het blijft ozo kinderachtig: Babbelen met god.
Ik krijg de kriebels van brieven aan god.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Cluny schreef: Ik krijg de kriebels van brieven aan god.
Bedoel je dit soms? :D
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kochimodo schreef:
Cluny schreef: Ik krijg de kriebels van brieven aan god.
Bedoel je dit soms? :D
Vreemd om bij jezelf te constateren dat het ontevreden vloekgemompel bij de eerste woorden onvermijdelijk overgaat in het burenoverlastgevend vloekenlawaai.
Ik heb maar gauw de hele handel weggeklikt, morgen maar eens vanaf regel 15 verder proberen te lezen.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Balzer schreef:@Apologetus:
Deze laatste aanpassing is natuurlijk symbolisch van grote waarde, maar praktisch onnodig. Ik bedoel, waarom zou je een tekst richten aan iemand of iets waarvan je denkt dat hij niet bestaat? Misschien is het nu ook tijd om hem, god, zonder hoofdletter te gaan schrijven. Voor jou is het nu immers ook gewoon een zelfstandig naamwoord, niet de naam van iemand toch?
Voor mij is het geloof totaal verleden tijd. God zie ik nog wel als een naam, net als Allah en Vishnu. Namen van entiteiten die niet bestaan. Je hebt gelijk dat de aanpassing volkomen onnodig was. Het was echter zo dat ik me verveelde en ik het einde van die 'psalm' niet vond stroken met de werkelijkheid. :)
cluny schreef:Die gezellige praat van ex-christenen-nu-atheïsten en die opwinding van herkenning van het onchristelijken.
Maar het blijft ozo kinderachtig: Babbelen met god.
Voor iemand die er niet mee is opgegroeid is het uiterst kinderachtig. Ik zie het niet als kinderachtig, enkel als volkomen nutteloos. Hoewel, bij het bidden stort je je hart uit en dat kan toch een opluchting zijn, ook al is er niemand die luistert behalve jij zelf. Ik bid niet meer en die 'psalm' is de enige 'brief aan God' die ik ooit heb geschreven. Dus wees niet bang, voor de rest valt mijn infantiliteit wel mee. ;)
Men in Black
Plaats reactie