Wat lees je nu?
Moderator: Moderators
- Atheists Unite
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 28 dec 2007 23:10
- Locatie: Eindhoven
ff een berichtje als moderator in dit topic: op verzoek van een redelijk aantal leden is er het vriendelijke verzoek om niet alleen te schrijven welke boeken je hebt gelezen maar ook wat kort de inhoud is, wat je ervan vond en waarom en of je het een aanrader vond. Hierdoor heb je een idee of het nmisschien zelf lezenswaardig zou kunnen zijn voor jezelf.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
- The Prophet
- Bevlogen
- Berichten: 2869
- Lid geworden op: 09 mei 2007 14:24
- Contacteer:
Christopher Hitchens in "God is not great: how religion poisons everything":
"De meest milde vorm van kritiek op religie is ook de meest radikale en de kritiek met de meest vernietigende uitwerking: religie is door de mens gefabriceerd. En de mensen die het maakten kunnen het zelfs niet eens worden over wat hun profeten, verlossers of goeroe's eigenlijk hebben uitgesproken of gedaan. Nog minder kunnen ze hopen ons iets te kunnen vertellen over 'de betekenis' van latere ontdekkingen en ontwikkelingen. Die werden daarom altijd door hen veroordeeld en tegengehouden.
En toch, de gelovigen gaan er nog steeds prat op te weten. Niet zomaar wat weten, maar ze weten alles. Niet enkel dat god bestaat, en dat hij alles schiep en de hele zaak overzag, maar ook wat 'hij' van ons eist, variërend van diëten tot hoe we ons seksueel moeten gedragen. Met andere woorden, temidden van een gigantische en ingewikkelde discussie [die de wetenschap voert] waarin we steeds meer en meer over minder en minder weten, maar waarin we toch nog kunnen hopen op voortgaand inzicht, is er een groepje mensen -bestaande uit elkaar bestokende en op voet van oorlog met elkaar staande partijen- met de ongelooflijke arrogantie ons te verzekeren dat we alle benodigde informatie al hebben.
Zulk een domheid, nog aangevuld met trots, zou op zichzelf al genoeg zijn om "geloof" volledig buiten het debat uit te sluiten. De mens die zeker is, die aankomt met beweringen van goddelijke leringen die garant staan voor zijn zekerheid, staat in onze tijd in de kinderschoenen van het menselijk ras. Het kan uitlopen op een uitgerekt afscheid nemen, maar het afscheid ervan nemen is begonnen, en zoals alle vaarwels moet niet te lang gerekt worden."
(vertaald door Paul Witte)
"De meest milde vorm van kritiek op religie is ook de meest radikale en de kritiek met de meest vernietigende uitwerking: religie is door de mens gefabriceerd. En de mensen die het maakten kunnen het zelfs niet eens worden over wat hun profeten, verlossers of goeroe's eigenlijk hebben uitgesproken of gedaan. Nog minder kunnen ze hopen ons iets te kunnen vertellen over 'de betekenis' van latere ontdekkingen en ontwikkelingen. Die werden daarom altijd door hen veroordeeld en tegengehouden.
En toch, de gelovigen gaan er nog steeds prat op te weten. Niet zomaar wat weten, maar ze weten alles. Niet enkel dat god bestaat, en dat hij alles schiep en de hele zaak overzag, maar ook wat 'hij' van ons eist, variërend van diëten tot hoe we ons seksueel moeten gedragen. Met andere woorden, temidden van een gigantische en ingewikkelde discussie [die de wetenschap voert] waarin we steeds meer en meer over minder en minder weten, maar waarin we toch nog kunnen hopen op voortgaand inzicht, is er een groepje mensen -bestaande uit elkaar bestokende en op voet van oorlog met elkaar staande partijen- met de ongelooflijke arrogantie ons te verzekeren dat we alle benodigde informatie al hebben.
Zulk een domheid, nog aangevuld met trots, zou op zichzelf al genoeg zijn om "geloof" volledig buiten het debat uit te sluiten. De mens die zeker is, die aankomt met beweringen van goddelijke leringen die garant staan voor zijn zekerheid, staat in onze tijd in de kinderschoenen van het menselijk ras. Het kan uitlopen op een uitgerekt afscheid nemen, maar het afscheid ervan nemen is begonnen, en zoals alle vaarwels moet niet te lang gerekt worden."
(vertaald door Paul Witte)
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
-
Theoloog
Volgens maand komt het boek van Arthur van Amerongen uit, BXL Eurabia, over zijn jaar 'undercover' in het moslimmilieu van Brussel. Deze week heeft Nieuwe Revueen interview met hem.
"Undercoverjournalist en Midden-Oosten-expert Arthur van Amerongen (49) dook een jaar onder in het moslimmilieu van Brussel en schreef daarover het boek BXL Eurabia dat volgende maand verschijnt. Revu-verslaggever Arnold Karskens zocht hem op en sprak zes uur lang met hem over de zelfdestructiedrang van Marokkanen, de overeenkomsten met de zwartekousengemeentes en de charmes van het geiten neuken. Enkele soundbites:
- ‘Vooral de salafistische vorm van de islam, vooral populair onder jonge Marokkanen in Brussel, is bikkelhard, ontdaan van enige liefde en verdraagzaamheid.’
- ‘Marokkanen vormen de meest omstreden groep. Ze trappen overal rotzooi, in zwembaden, als drugsdealers, als loverboys die jonge meisjes tot prostitutie dwingen. Niet alleen in Brussel, maar overal, van Parijs tot Madrid. Ik kom uit Ede, het Mekka voor kransenvoetbal op 4 mei.’
- ‘Een jongen gaf me een trap in de rug. Dat bedoel ik. Ze zijn zo laf en hypocriet. Iedereen die ik ken in het centrum van Brussel is wel eens overvallen door Marokkanen.’
- ‘Strafkampen zijn nodig. Echt waar.’
- ‘Ik heb de leuke islam gezien, die gaat verder dan de overleveringen van de profeet. Ik houd van de romantische islam, de mystieke soefi en het mediteren, de cultuur, de muziek. Een warme samenleving met gastvrijheid. Als je volgens de Koran goed leeft, beroof je geen oude vrouwtjes.’
- ‘Er is natuurlijk de jaloezie jegens de westerse samenleving met alle vrijheden, en vooral de vermeende seksuele vrijheid die wij genieten. Ik ben benieuwd wat Freud over moslimterroristen in steden als Brussel en Amsterdam gezegd zou hebben.’
- ‘Aanslagen in Brussel en Nederland zijn een kwestie van tijd.’ "
"Undercoverjournalist en Midden-Oosten-expert Arthur van Amerongen (49) dook een jaar onder in het moslimmilieu van Brussel en schreef daarover het boek BXL Eurabia dat volgende maand verschijnt. Revu-verslaggever Arnold Karskens zocht hem op en sprak zes uur lang met hem over de zelfdestructiedrang van Marokkanen, de overeenkomsten met de zwartekousengemeentes en de charmes van het geiten neuken. Enkele soundbites:
- ‘Vooral de salafistische vorm van de islam, vooral populair onder jonge Marokkanen in Brussel, is bikkelhard, ontdaan van enige liefde en verdraagzaamheid.’
- ‘Marokkanen vormen de meest omstreden groep. Ze trappen overal rotzooi, in zwembaden, als drugsdealers, als loverboys die jonge meisjes tot prostitutie dwingen. Niet alleen in Brussel, maar overal, van Parijs tot Madrid. Ik kom uit Ede, het Mekka voor kransenvoetbal op 4 mei.’
- ‘Een jongen gaf me een trap in de rug. Dat bedoel ik. Ze zijn zo laf en hypocriet. Iedereen die ik ken in het centrum van Brussel is wel eens overvallen door Marokkanen.’
- ‘Strafkampen zijn nodig. Echt waar.’
- ‘Ik heb de leuke islam gezien, die gaat verder dan de overleveringen van de profeet. Ik houd van de romantische islam, de mystieke soefi en het mediteren, de cultuur, de muziek. Een warme samenleving met gastvrijheid. Als je volgens de Koran goed leeft, beroof je geen oude vrouwtjes.’
- ‘Er is natuurlijk de jaloezie jegens de westerse samenleving met alle vrijheden, en vooral de vermeende seksuele vrijheid die wij genieten. Ik ben benieuwd wat Freud over moslimterroristen in steden als Brussel en Amsterdam gezegd zou hebben.’
- ‘Aanslagen in Brussel en Nederland zijn een kwestie van tijd.’ "
Jonathan Israel - Radical Enlightenment
Ik ben al maanden bezig in Jonathan Israel's "Radical Enlightenment". Het is een dikke pil en eerder gedegen dan vlot geschreven, dus ik pak het er af en toe bij voor een uurtje rustig lezen tussen makkelijker en dunnere boeken door.
Radical Enlightenment gaat over de beweging rond Spinoza. Israel onderscheid de Gematigde Verlichting (van filosofen als Voltaire) die zich redelijk tolerant opstelden tegenover de bestaande religie en deze niet echt aan durfden pakken en de Radicale Verlichting, van filosofen en schrijvers die bewust afstand namen van de bestaande religies. Overigens namen zij van God geen volledige afstand, maar de spinozistische God was pantheïstisch, geen persoonlijke God die ingreep in zijn schepping, geen wonderen verrichtte, er was geen goddelijke bestraffing na de dood en demonen en engelen bestonden niet. En dat was in die tijd al genoeg om als atheïst gezien te worden en vervolgd te worden.
De spinozisten werden geconfronteerd met censuur, het verbieden en in beslag nemen van publicaties tot zelfs gevangenisstraffen toe. De zeventiende-eeuwse Nederlanden waren nog net zo beschaafd dat er niemand op de brandstapel werd gezet, maar ze stonden onder sterke invloed van de calvinistische kerk.
Al met al is het een boeiend boek om te lezen, al is het meer een goed glas whiskey waar je zo af en toe eens goed voor gaat zitten en daardoor lang met de fles doet, dan een biertje of tafelwijntje dat je dagelijks drinkt. - ik ben geheelonthouder, maar vond dit desalnietemin een goede analogie
-
Radical Enlightenment gaat over de beweging rond Spinoza. Israel onderscheid de Gematigde Verlichting (van filosofen als Voltaire) die zich redelijk tolerant opstelden tegenover de bestaande religie en deze niet echt aan durfden pakken en de Radicale Verlichting, van filosofen en schrijvers die bewust afstand namen van de bestaande religies. Overigens namen zij van God geen volledige afstand, maar de spinozistische God was pantheïstisch, geen persoonlijke God die ingreep in zijn schepping, geen wonderen verrichtte, er was geen goddelijke bestraffing na de dood en demonen en engelen bestonden niet. En dat was in die tijd al genoeg om als atheïst gezien te worden en vervolgd te worden.
De spinozisten werden geconfronteerd met censuur, het verbieden en in beslag nemen van publicaties tot zelfs gevangenisstraffen toe. De zeventiende-eeuwse Nederlanden waren nog net zo beschaafd dat er niemand op de brandstapel werd gezet, maar ze stonden onder sterke invloed van de calvinistische kerk.
Al met al is het een boeiend boek om te lezen, al is het meer een goed glas whiskey waar je zo af en toe eens goed voor gaat zitten en daardoor lang met de fles doet, dan een biertje of tafelwijntje dat je dagelijks drinkt. - ik ben geheelonthouder, maar vond dit desalnietemin een goede analogie
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
John Gray, Strohonden, Gedachten over de mens en andere dieren.
Flaptekst:
Van Plato tot het christendom, van de Verlichting tot Nietzsche is het westerse denken gebaseerd geweest op het hooghartige en valse geloof in de mens en zijn plaats in de wereld. Tot op de dag van vandaag wordt geloofd dat de mens een speciale plaats op aarde inneemt en radicaal verschilt van de andere dieren. Met Strohonden wil John Gray laten zien hoe de wereld eruit zal zien wanneer we het humanisme achter ons hebben gelaten.
In dit visionaire boek komen onderwerpen als het zelf, de vrije wil, moraal, vooruitgang en waarheid aan de orde. Geïnspireerd door westerse en oosterse filosofie, kunst, poëzie en grensverleggende e wetenschap ontmaskert John Gray het bal masqué dat humanisme heet. In bedrieglijk heldere, haast aforistische bewoordingen schetst hij een vlijmscherp beeld van de toestand van de mens: hij is als een hond van stro in een oud Chinees ritueel - aanvankelijk aanbeden, uiteindelijk vertrapt.
Willen de pokerliefhebbers alsjeblieft een eigen topicje openen over hun favoriete boeken? Dit topicje was bedoeld voor boeken die met dit forum te maken hebben... Bij voorbaat dank...
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Net uitgelezen in het park.
Floris Cohen: De herschepping van de wereld.
een interview met hem kan je hier zien/luisteren:
http://boeken.vpro.nl/boeken/37696512/
Recensie is van Nrcnext.nl
En een recensie van selexyz:
Floris Cohen: De herschepping van de wereld.
een interview met hem kan je hier zien/luisteren:
http://boeken.vpro.nl/boeken/37696512/
In De herschepping van de wereld constateert Floris Cohen tot zijn verdriet dat wetenschapshistorici vandaag de dag de wetenschappelijke revolutie bijna eenstemmig opvatten ‘als een geleidelijk proces zonder duidelijke inkepingen of breuklijnen’. De ‘dramatische, plotselinge klap’, de opvatting die eind jaren ’30 zijn intrede deed, is weggehoond. De Amerikaanse wetenschapshistoricus Steven Shapin laat de 17de-eeuwse natuurkennis zelfs ‘oplossen’ in een ‘scala een culturele praktijken’ en spreekt liever van ‘een samenraapsel van losse gebeurtenissen die je voor een juist begrip maar beter niet in verband kunt brengen met hoe het tegenwoordig in de natuurwetenschap toegaat’.
cover van 'De herschepping van de wereld'
Cohen verzet zich tegen deze zienswijze en blijft bij een ‘radicaal nieuwe draai’. Was die uitgebleven, ‘dan leefden we bij wijze van spreken nu nog in de Middeleeuwen’.
In zijn nieuwe boek zoekt Cohen antwoord op vragen die hij wezenlijk acht. Hoe heeft de Wetenschappelijke Revolutie zich in feite voltrokken? Hoe heeft ze ooit kunnen plaatsvinden? En hoe komt het dat de omwenteling in Europa plaatshad? Waarom niet in het oude China, of in de islamitische wereld?
Hoe het komt dat de beslissende aanzet tot de moderne natuurwetenschap zich in Europa heeft voorgedaan, en niet elders, is tot nu toe niet stelselmatig uitgezocht. Het is een vraag die vaak wordt overgeslagen – niet in de laatste plaats uit gebrek aan kennis. Het meeste bronnenmateriaal uit de islamitische wereld is bijvoorbeeld nog niet ontsloten.
Niettemin neemt Cohen de handschoen op en alleen al zijn analyse van het probleem maakt De herschepping van de wereld tot een zeer welkom boek.
Floris Cohen: De herschepping van de wereld. Het ontstaan van de moderne natuurwetenschap verklaard. Bert Bakker, 299 blz., € 29,95
Recensie is van Nrcnext.nl
En een recensie van selexyz:
Vond het wel een verhelderend boek. Hoe ze vroeger tegen natuur en filosofie aankeken en dat ze dus een totaal ander uitgangspunt hadden. Alles moest passen binnen de levensbeschouwing. En dat door de nieuwe kijk er een enorm spanningsveld kwam met de oude levensbeschouwing.Rond 1600 is met de herschepping van de wereld een begin gemaakt. Ook eerder al hadden geleerden erover nagedacht hoe de wereld in elkaar zit. Grieken en Chinezen, Arabieren en Europeanen, monikken en leken, filosofische scholen en socialistische denkers, allemaal hadden ze geprobeerd achter de werking van de natuur te komen. Tussen 1600 en 1700 hebben pioniers als Galilei, Kepler, Descartes, Bacon, Huygens en Newton er een radicaal nieuwe draai aan gegeven. Uit hun aanpak en zienswijze is onze moderne natuurwetenschap voortgekomen. Was dat niet gebeurd, dan leefden we bij wijze van spreken nu nog in de Middeleeuwen.
De Geboren aanpasser door T. Mulder,
Was dit boek eerst begonnen als das adaptive Gehirn tot ik tot mijn vreugde ontdekte dat het ook in het nederlands beschikbaar was. Dat leest toch wat soepeler dan het teutoons
Intersseant en redelijk diepgravend beok over beweging, schakeling, psychologische en neurofysiologische modellen maar dan nog net voor de begrijpend lezende leek te behappen.
Heronder boekbeschrijving van bol geleend
Was dit boek eerst begonnen als das adaptive Gehirn tot ik tot mijn vreugde ontdekte dat het ook in het nederlands beschikbaar was. Dat leest toch wat soepeler dan het teutoons
Heronder boekbeschrijving van bol geleend
Iedereen beweegt, maar hoe doen we dat eigenlijk? Dat wij kunnen staan, lopen of zomaar iets pakken of een bal vangen blijkt allerminst simpel of voor de hand liggend te zijn, als je goed kijkt naar hoe verbijsterend precies en subtiel de samenwerking van hersenen, spieren en zintuigen is die zoiets alledaags bewerkstelligt. En voor ingewikkelder bewegingen zoals tafeltennis of het bespelen van een muziekinstrument geldt dat in nog grotere mate. Beweging, bewustzijn en gedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie door een ongeluk, ziekte of ouderdom niet goed meer kan bewegen zal dat meestal kunnen compenseren, maar daar is vaak wel een ingrijpende gedragsverandering voor nodig
Naar schatting lijdt tien procent van de bevolking in de westerse wereld aan een aandoening van het bewegingsapparaat. Voor Nederland levert dat het verbijsterende aantal op van anderhalf miljoen mensen die in meer of mindere mate niet volwaardig kunnen bewegen. Slechts een klein deel daarvan zit in een rolstoel of heeft dagelijks hulp nodig, want aan de meeste aandoeningen kunnen we ons aanpassen en dat doen we ook. Wij zijn geboren aanpassers, en dat is de kern van dit boek dat alle aspecten van beweging bij de mens behandelt. Wat is beweging, hoe onstaat het, wat is de functie, wat kan er misgaan, en hoe kan herstel worden gestimuleerd. Behalve een overzicht van van nieuwe en oudere theorieën op dit gebied houdt de auteur een bevlogen pleidooi voor zijn eigen zienswijze die in veel opzichten ingaat tegen gevestigde vooroordelen over de meest effectieve behandeling van trauma's van het bewegingsapparaat.
Bewegingswetenschappers, artsen, verplegers, fysiotherapeuten, sporttrainers en (semi)professionele sporters zullen De geboren aanpasser onmisbaar vinden voor een dieper inzicht in hun dagelijkse werk, maar dit boek is geschreven voor iedereen die inzicht wil verwerven in een van de meest fundamentele eigenschappen van de mens: zijn vermogen tot bewegen.
Laatst gewijzigd door doctorwho op 17 mei 2008 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Ruimte voor de rede door K. Veling
Beschrijving (achterflap):
De auteur van Ruimte voor de rede gaat niet mee in het postmoderne kwaadspreken van de rede. Wie de rede overschat in haar mogelijkheden, verstrikt zichzelf onvermijdelijk in het onzalige dilemma tussen rationalisme en scepticisme. Dat is in de geschiedenis al vaak gebleken. Ruimte voor de rede biedt een uitwerking van deze visie, onder andere in een suggestie voor een methode van filosoferen.
Beschrijving (achterflap):
De auteur van Ruimte voor de rede gaat niet mee in het postmoderne kwaadspreken van de rede. Wie de rede overschat in haar mogelijkheden, verstrikt zichzelf onvermijdelijk in het onzalige dilemma tussen rationalisme en scepticisme. Dat is in de geschiedenis al vaak gebleken. Ruimte voor de rede biedt een uitwerking van deze visie, onder andere in een suggestie voor een methode van filosoferen.
Dit boek is nu trouwens in de aanbieding voor € 5,=! Voor geniteresseerden klik hier.NBD|Biblion:
Veling studeerde wiskunde en wijsbegeerte en was jarenlang docent filosofie aan de Theologische Universiteit (Broederweg) te Kampen. Hij onderzoekt de mogelijkheden en de grenzen van de rede voor het inzicht van de mens in levensvragen. Hierbij gaat hij te rade bij vele filosofen uit de Westerse geschiedenis. Hij laat zien dat irrationalisme wordt opgeroepen wanneer de rede wordt voorgesteld als het instrument om waarheid van onwaarheid te onderscheiden. Veling benadrukt dat argumenteren over inzichten belangrijk is, dat opvattingen in het sociale verkeer uitgedaagd kunnen worden. Maar hij stelt dat vele vragen in een rationele discussie niet zinvol zijn te behandelen. Het geloof heeft een plaats buiten het bereik van de rede. Ieder van ons heeft opvattingen die niet berusten op analyses of redeneringen. Willen wij aan oeverloos relativisme ontkomen, dan dienen wij een bron van waarheid te aanvaarden onafhankelijk van de rede. Veling heeft een prettig leesbaar boek geschreven. Hij geeft blijk van een goede kennis van de filosofie. Zijn onderwerp is zeer boeiend. Maar op het meest cruciale moment laat hij het afweten: hoe gaan rede en geloof met elkaar om, hoe dagen zij elkaar uit, waar eindigt de wederzijdse ondervraging en verantwoording? Over deze vragen horen wij te weinig.
(Biblion recensie, Prof. dr. F.J. Heggen)
Bron: bol.com
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
God is niet groot van Christopher Hitchens.
Religie vergiftigt alles!
Ook dat religie de oorzaak was van de gruwelen in het voormalig Joegoslavie en dat alleen de moslims als religieuze groep werden genoemd en dat men het verder alleen over Kroaten en Serviers hadden, terwijl ook daar hun godsdienst de oorzaak was van de etnische zuiveringen. Nooit geweten!
Ik heb er zo'n 20 bladzijden uit gelezen en idd ie het een boek om in één adem uit te lezen. Vooral dit steeds terugkerend zinnetje spreekt mij wel aan:Bol.com schreef: In de traditie van Bertrand Russell en zijn klassieker 'Waarom ik geen Christen ben' en andere denkers die met religie willen afrekenen, trekt Christopher Hitchens in GOD IS NIET GROOT fel van leer tegen de godsdienst. Door nauwkeurige studie van belangrijke religieuze teksten laat hij zien dat religie niet meer is dan een wens van de mensheid. Religie is het gif dat de maatschappij verziekt, ze is een oorzaak van gevaarlijke seksuele repressie en zorgt voor een miskenning van de bakermat van onze beschaving. Helder legt hij uit waarom het beter is het leven te baseren op de seculiere wetenschap en de redelijkheid.
GOD IS NIET GROOT is stilistisch briljant, geestig, boos, onredelijk, overtuigend, erudiet, scherpzinnig - een boek om in één adem uit te lezen.
Religie vergiftigt alles!
Ook dat religie de oorzaak was van de gruwelen in het voormalig Joegoslavie en dat alleen de moslims als religieuze groep werden genoemd en dat men het verder alleen over Kroaten en Serviers hadden, terwijl ook daar hun godsdienst de oorzaak was van de etnische zuiveringen. Nooit geweten!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
- Rereformed
- Moderator
- Berichten: 18251
- Lid geworden op: 15 okt 2004 12:33
- Locatie: Finland
- Contacteer:
Er loopt een topic over: http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=5338 Als het je interesseert, graag je bijdragen aldaar!Kochimodo schreef:God is niet groot van Christopher Hitchens.
Ik heb er zo'n 20 bladzijden uit gelezen en idd ie het een boek om in één adem uit te lezen.
Je kunt daar via een hoop links ook uitgebreider kennis maken met Hitchens.
Born OK the first time