wikipedia schreef:
Cusanus bewoog zich op een groot aantal wetenschapsgebieden. Behalve theologie en filosofie zijn het met name de wiskunde, astronomie en taalwetenschap die hem interesseerden. Hij beschreef voor het eerst het gebruik van concave lenzen om bijziendheid te corrigeren. Op het gebied van de politiek ontwikkelde hij een eigen systeem van gewogen verkiezingen. Hij ontwikkelde begrippen als de coincidentia oppositorum, het overeenkomen van tegenstelde zaken in een oneindig ver punt, te weten God, en de docta ignorantia (1440), de "geleerde onwetendheid". Met dit laatste concept betoogde hij dat de menselijke kennis van God het slechts mogelijk maakt om van God te zeggen wat hij niet is. In zijn boek 'De pace fidei', tot stand gekomen in 1453 na berichten over de val van Constantinopel, beschrijft Cusanus een vredesdialoog tussen de verschillende religies en volkeren. Hij ontwikkelt er het begrip van de 'una religio in rituum varietate' (de ene religie in de verscheidenheid van gebruiken en riten). Cusanus toonde verder net als Lorenzo Valla aan dat de Donatio Constantini een vervalsing is.
Cusanus' visie op God bevatte mystieke trekken. Hem is pantheïsme verweten.
Hoe komen ze nou daar bij ?
Wie heeft hem dan van pantheisme " beschuldigd " ?
Cusanus als geestverwant Samante ?
Misschien kan Samante ons hierover duidelijkheid verschaffen ?
Antiscience schreef:Wie heeft hem dan van pantheisme " beschuldigd " ?
Cusanus als geestverwant Samante ?
Misschien kan Samante ons hierover duidelijkheid verschaffen ?
Ik heb nog nooit van de man gehoord, ik zou het niet weten.
Antiscience schreef:Wie heeft hem dan van pantheisme " beschuldigd " ?
Cusanus als geestverwant Samante ?
Misschien kan Samante ons hierover duidelijkheid verschaffen ?
Ik heb nog nooit van de man gehoord, ik zou het niet weten.
O.k. Samante bedankt,
dan maar dezelfde vraag aan Theoloog en Rereformed stellen.
Als die hem ook niet kennen kunnen ze het studiegeld
voor de Theologie-opleiding wel terughalen.
wikipedia schreef:
Cusanus bewoog zich op een groot aantal wetenschapsgebieden. Behalve theologie en filosofie zijn het met name de wiskunde, astronomie en taalwetenschap die hem interesseerden. Hij beschreef voor het eerst het gebruik van concave lenzen om bijziendheid te corrigeren. Op het gebied van de politiek ontwikkelde hij een eigen systeem van gewogen verkiezingen. Hij ontwikkelde begrippen als de coincidentia oppositorum, het overeenkomen van tegenstelde zaken in een oneindig ver punt, te weten God, en de docta ignorantia (1440), de "geleerde onwetendheid". Met dit laatste concept betoogde hij dat de menselijke kennis van God het slechts mogelijk maakt om van God te zeggen wat hij niet is. In zijn boek 'De pace fidei', tot stand gekomen in 1453 na berichten over de val van Constantinopel, beschrijft Cusanus een vredesdialoog tussen de verschillende religies en volkeren. Hij ontwikkelt er het begrip van de 'una religio in rituum varietate' (de ene religie in de verscheidenheid van gebruiken en riten). Cusanus toonde verder net als Lorenzo Valla aan dat de Donatio Constantini een vervalsing is.
Cusanus' visie op God bevatte mystieke trekken. Hem is pantheïsme verweten.
Hoe komen ze nou daar bij ?
Wie heeft hem dan van pantheisme " beschuldigd " ?
Cusanus als geestverwant Samante ?
Misschien kan Samante ons hierover duidelijkheid verschaffen ?
Merkwaardig inderdaad. In Geschiedenis van de filosofie deel I, p. 288 door Hans Joachim Störig lees ik juist dat Cusanus in een verborgen God geloofde (deus absconditus), die boven de tegenstellingen staat én boven ons bevattingsvermogen. Dat laatste strookt niet met het pantheïsme, dat zegt immers dat God alles is (en dus ook ons).