Toch eventjes ook mijn duitje in het zakje :Hoever de invloed van cognitieve dissonantie kan gaan , weet ik niet ....maar ik meen wel dat er onder bepaalde omstandigheden voordelen aan verbonden kunnen zijn :Ik vraag me af wat de reikwijdte van cognitieve dissonantie is....
Cognitieve dissonantie vergemakkelijkt(e) misschien in enkele gevallen het nemen van snellere beslissingen ? (1)
Zo is de identificatie van de slang met de duivel ( = een "slechte " god) een voordeel voor mensen die moesten overleven in een omgeving waar slangen een gevaar vormden
en de "goede "god ?
dat is misschien de verpersoonlijking van de voordelen van de " eeuwige " groepsgeest ( =de hierarchisch tijdelijke alfa-aap wordt altijd vervangen door betere of jongere --> God is het principe van de eeuwige alfa-aap als instelling /mentaal construct , die hierarchisch boven al die opeenvolgende alfa -apen staat )
De beschermende onzichtbare hand of (en gedragspatronen en programmaties van individuen op ) de sociale organisatie waarbinnen en waardoor primaten ( gedurende het grootste deel van hun leven ) beslist beter kunnen overleven in de natuurlijke omgeving dan als eenzaten of "lonely hunters "
Bedenk ook dat = de zwaarste straf is : het "uitgestoten "worden --> dat gebeurt ook in sekten , terwijl alle godsdiensten /ideologieeen zijn begonnen als sekten...
Uiteraard is de god van de andere concurerende groepen " slecht " ...Ze behoren dan ook niet tot de " kinderen gods "als die zich niet willen bekeren(= ten dienste stellen van de enige ware god) ....
(1)
Een beslissing nemen is een (bij)sturings-act ...
Een beslissing die te laat is genomen is soms erger dan helemaal geen bijsturing
cognitieve dissonantie voorkomt dit misschien
( Cognitieve dissonantie bespaard getalm en misschien veel "narigheid " op zowel (vooral)sociaal als op het elementair vlak van de strijd om het naakte bestaan / en misschien is het een goed " placebo " bij het gebeuren van rampen en het desondanks onvermijdbare opduiken van persoonlijke narigheden )
Verschillende te laat genomen bijsturingen ruineren het nut ervan ;het systeem gaat zelfs genereren waardoor het zichzelf vernietigd : het is een grondwet uit de cybernetica ...:
Bijvoorbeeld :
Een versterker gaat piepen , een bedreigd dier slaat in paniek
Wanneer de thermostaat slechts volgende week reageert op een plotse temperatuurdaling op een zomers vandaag ,dan kan je het erg warm krijgen volgende week ....