ID en de schepping

Discussies over de evolutieleer, creation science, 'jonge aarde' creationisme, de zondvloed etc..

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Kevin schreef:
[
Want ik wil die uiting die je daar doet wel eens testen... In Gods woord heeft men het niet over druk per vierkante centimeter. Er staat ook niet hoe diep het diepste atol is op aarde. Een atol is een soort ravijn in de zee.
.
Je bedoelt natuurlijk trog :)

Marianentrog Noordelijke Pacific 11.035 m diep
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Een idilische atol ...... droom droom...

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Willem_B op 06 feb 2008 02:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Infiltrant Fundamentalist

Bericht door Infiltrant Fundamentalist »

Gelukkig weet jij wel veel van wetenschap, hè Kevin? Je valt zo wel door de mand, of ben je hier ook als kameleon?
Grappig dat jullie steeds beweren dat atheïsme geen geloof is. Je zou jullie – als pseudo-wetenschappers – eens bezig moeten zien op dit forum: voortdurend elkaar versterken in jullie geloof!

Zie je wat ik bedoel, Alice? Men wíl domweg niet geloven dat er een God is, want zeker weten kan men dit nooit. De mens is niet in staat het heelal te doorgronden, laat staan de Schepper van het heelal, de Intelligent Designer, zeg maar.
En wat de vijandigheid betreft, las ik ergens op dit forum: ‘Ik zie er trouwens geen sport in om me overal te gaan infiltreren op forums en angstvallig mijn identiteit te gaan verbergen. Ik ben wie ik ben en heb weinig nood en behoefte iets te verbergen,’ waarop Kevin reageerde:
‘Ik wel! (EDIT: naja, niet angstvallig maar op mn gemak als een echte kameleon! )’

Hey Devious, heb je al gekeken op fora van filatelisten hoeveel niet-postzegelverzamelaars daar actief zijn?
Appels vertonen nog meer gelijkenis met peren dan de zaken die jij vergelijkt!

Als ik misschien wat agressief overkom moet je dat niet persoonlijk opvatten; het is gericht tegen het bolwerk in jullie denken.
Laatst gewijzigd door Infiltrant Fundamentalist op 20 apr 2008 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
est via quae videtur homini iusta novissima autem eius deducunt ad mortem
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Infiltrant Fundamentalist schreef:Gelukkig weet jij wel veel van wetenschap, hè Kevin? Je valt zo wel door de mand, of ben je hier ook als kameleon?
Grappig dat jullie steeds beweren dat atheïsme geen geloof is. Je zou jullie – als pseudo-wetenschappers – eens bezig moeten zien op dit forum: voortdurend elkaar versterken in jullie geloof!

Zelf Socrates, verder een intelligente kerel trouwens, schrijft op OP:
‘Ik ben op freethinker heel even en heel weinig actief geweest, dat is al een hele tijd geleden en sinds die tijd ben ik er nauwelijks meer geweest. En niet zonder reden, ik vind het een armetierig forum waar armetierige geesten dik gezaaid zijn.’

Zie je wat ik bedoel, Alice? Men wíl domweg niet geloven dat er een God is, want zeker weten kan men dit nooit. De mens is niet in staat het heelal te doorgronden, laat staan de Schepper van het heelal, de Intelligent Designer, zeg maar.
En wat de vijandigheid betreft, las ik ergens op dit forum: ‘Ik zie er trouwens geen sport in om me overal te gaan infiltreren op forums en angstvallig mijn identiteit te gaan verbergen. Ik ben wie ik ben en heb weinig nood en behoefte iets te verbergen,’ waarop Kevin reageerde:
‘Ik wel! (EDIT: naja, niet angstvallig maar op mn gemak als een echte kameleon! )’

Hey Devious, heb je al gekeken op fora van filatelisten hoeveel niet-postzegelverzamelaars daar actief zijn?

Als ik misschien wat agressief overkom moet je dat niet persoonlijk opvatten; het is gericht tegen het bolwerk in jullie denken.
Dat belooft niet veel goeds!
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
holandesa
Geregelde verschijning

Bericht door holandesa »

Infiltrant Fundamentalist schreef: Zie je wat ik bedoel, Alice? Men wíl domweg niet geloven dat er een God is, want zeker weten kan men dit nooit. De mens is niet in staat het heelal te doorgronden, laat staan de Schepper van het heelal, de Intelligent Designer, zeg maar.
Hey, leuk dat je hier ook bent gekomen. Ik ben beniewd naar je inbreng.

Ik denk niet dat je iedere atheist hier over één kam kunt scheren door te zeggen dat men niet wil geloven. Veel mensen hier zijn ooit christen geweest, en de stap van christen naar atheist is nooit leuk. Bovendien zal volgens mij niemand zeggen dat het 100 % zeker is dat er geen God is. Het is duidelijk dat je het niet-bestaan van iets of iemand niet kan bewijzen. Daarom hebben we het vaak over de onaannemelijkheid of waarschijnlijkheid ervan.
Dit forum is geen niet-christenforum of een niet-geloofforum maar een ‘vrijdenkers’forum. Je zult zien dat er hier ook agnosten en (pan)theisten zitten.
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Infiltrant Fundamentalist schreef:Gelukkig weet jij wel veel van wetenschap, hè Kevin? Je valt zo wel door de mand, of ben je hier ook als kameleon?
Ten eerste zijn sommige leden het hardgrondig met elkaar soms oneens. De vele discussies die over allerlei onderwerpen worden gevoerd, zijn daar wel het bewijs van. Daarnaast vraag ik je om een verklaring voor de betiteling "pseudo-wetenschappers". Welk argument heb ik gemist dat mijn opvattingen pseudo-wetenschappelijk zou zijn?
Nou, ik vind je zeer geringschattend over de meeste leden hier. Er lopen hier veel, zeer veel leden rond die in alle oprechtheid in een god hebben geloofd en daarop zijn teruggekomen. Daarnaast wil ik van je een redenering waarom de mens het heelal niet kan doorgronden. We kunnen waarnemingen doen, modellen maken, beredeneringen maken en voorspellingen doen. Wat mis ik dat nodig is om de werking te doorgronden. Waarom zou ik daar dan nog een god bij moeten postuleren?
en dus?
Oh ja hoor. Is het niet-verzamelen van postzegels dan een hobby tegenwoordig?
Dan zal je met betere argumenten moeten komen. Op dit moment ben je nochtans met geen enkel overtuigend argument gekomen alleen heb je geprobeerd te schoppen tegen een beeld. Enige jammere is dat je niets hebt gedaan om dat, naar jouw mening verkeerde, beeld te ontkrachten dmv argumenten. Ik zou dus graag de argumenten willen zien ipv. oeverloos geschreeuw.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Infiltrant Fundamentalist schreef:Men wíl domweg niet geloven dat er een God is, want zeker weten kan men dit nooit. De mens is niet in staat het heelal te doorgronden, laat staan de Schepper van het heelal, de Intelligent Designer, zeg maar.
Over welke god heb je het? Zeus? Odin? Allah? Of een van de duizenden anderen? En waarom denk je dat het heelal een schepper heeft?
Filatelisten doen weinig kwaad.
Zonde
Forum fan

Bericht door Zonde »

Infiltrant Fundamentalist schreef:Men wíl domweg niet geloven dat er een God is, want zeker weten kan men dit nooit.
De in de bijbel en koran beschreven god is een moordende, haatzaaiende, kwaadaardige god. Bovendien staan beide boeken vol inconsistenties. Samen met de menselijke trekjes die de goden hebben is dit een bewijs dat de korangod en bijbelgod verzinsels zijn. Vandaar dat ik met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid weet dat christenen en moslims geloven in een niet bestaand wezen.
(\__/) (\__ /) (\__/)
(O.o ) (x.O ) (0.o )
(> < ) ( > < ) (> < )
Infiltrant Fundamentalist

Bericht door Infiltrant Fundamentalist »

Okay, misschien ben ik een beetje te generaliserend geweest, een fenomeen dat zich trouwens aan beide kanten voordoet. Mocht er iemand zijn met een academische achtergrond en dito instelling: excuses dan voor deze generalisatie.

Maar als je dan een wetenschapper bent, kun je me een redenering geven, waarom de mens het heelal wél kan doorgronden? Alle menselijke modelletjes en meetinstrumentjes reiken nog niet tot het einde van het heelal, dus alles wat je waarneemt, meet, voorspelt, of beredeneert is onvolledig.

‘Filatelisten doen weinig kwaad’ Grappig, ik begrijp hem! Het niet-verzamelen van postzegels is inderdaad geen hobby, maar het niet-geloven is voor velen wél een geloof en daarom is het appels met peren vergelijken.

Waarom ik geloof dat het heelal een Schepper heeft? Omdat Hij zich geopenbaard heeft en omdat Hij zich laat vinden door wie Hem zoekt. Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat het heelal geen architect heeft, want alles getuigt van een bijzondere creativiteit en zeer hoge intelligentie.
Ik geloof in Intelligent Design, evengoed als ik in evolutie geloof. Ik ben er zelf het levend bewijs van: geëvolueerd van aap (evolutionist) tot New-Ager en uiteindelijk tot Christen.
est via quae videtur homini iusta novissima autem eius deducunt ad mortem
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

Maar als je dan een wetenschapper bent, kun je me een redenering geven, waarom de mens het heelal wél kan doorgronden? Alle menselijke modelletjes en meetinstrumentjes reiken nog niet tot het einde van het heelal, dus alles wat je waarneemt, meet, voorspelt, of beredeneert is onvolledig.
Dat het momenteel onvolledig is, ga ik in mee. Maar dat zegt niet dat het niet volledig kan worden gemaakt. Als je weet dat men het heelal tot op 10^-43s na de oerknal met enige betrouwbaarheid kan terugherleiden en daar geen god voor nodig had, waarom zou je dan nog ee god nodig hebben? Voor die eerste beweger soms?
‘Filatelisten doen weinig kwaad’ Grappig, ik begrijp hem! Het niet-verzamelen van postzegels is inderdaad geen hobby, maar het niet-geloven is voor velen wél een geloof en daarom is het appels met peren vergelijken.
Waarom is niet-geloven een geloof? Het is het ontbreken van enig geloof.
Waarom ik geloof dat het heelal een Schepper heeft? Omdat Hij zich geopenbaard heeft en omdat Hij zich laat vinden door wie Hem zoekt. Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat het heelal geen architect heeft, want alles getuigt van een bijzondere creativiteit en zeer hoge intelligentie.
Grappig dat je in openbaringen gelooft. Mijn vraag is alleen welke openbaring je op doelt en hoe je tot die conclusie komt. Immers, wie van het rijtje is het: Jezus, Mozes, Mohammed, L. Ron Hubbard, Jomanda, Krishnamurti, Charles Taze Russell etc etc.
Ik geloof in Intelligent Design, evengoed als ik in evolutie geloof. Ik ben er zelf het levend bewijs van: geëvolueerd van aap (evolutionist) tot New-Ager en uiteindelijk tot Christen.
Wat je levensweg betreft, ik koop er weinig voor. Ik zou het sterk op prijs stellen als je in gaan op de gestelde vragen.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Samante

Bericht door Samante »

Infiltrant Fundamentalist schreef: Waarom ik geloof dat het heelal een Schepper heeft? Omdat Hij zich geopenbaard heeft en omdat Hij zich laat vinden door wie Hem zoekt.
Het is geen geheim op dit forum dat ik de gesprekken met God van Neale Donald Walsch zeer waardeer. Maar wat ik me afvraag: als ik, verstandelijk gezien, moet twijfelen aan de openbaringen aan Walsch, wat beweegt iemand als jij dan om de openbaringen van de vele schrijvers van de bijbel (maar liefst 2 milennia geleden) als waarheid te zien?
a.r.

Bericht door a.r. »

Infiltrant Fundamentalist schreef:
Nou dat klinkt reuze interessant, de volgende stap in jouw evolutie is dan de islam? Wat is er in je leven gebeurd dat je bent opgehouden zelf te denken?
Onder de zoekfunctie moet je eens intellectuele eerlijkheid intypen, of het cognitieve dissonantie, of Henoch........als tegengif zal ik maar zeggen! :wink:
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Infiltrant Fundamentalist schreef:Waarom ik geloof dat het heelal een Schepper heeft? Omdat Hij zich geopenbaard heeft en omdat Hij zich laat vinden door wie Hem zoekt.
Er wordt van je verwacht dat je je beweringen met argumenten onderbouwt. Alleen roepen dat de schepper van het heelal zich heeft geopenbaard is een beetje magertjes.
Bovendien is het zeer onwaarschijnlijk dat het heelal geen architect heeft, want alles getuigt van een bijzondere creativiteit en zeer hoge intelligentie.
In plaats van deze oneliner zou je dus moeten:
1. definieren wat je onder intelligentie en creativiteit verstaat
2. uitleggen waardoor een product van intelligentie en creativiteit exclusief wordt gekenmerkt
3. opnoemen welke zaken in het heelal aan deze exclusieve kenmerken voldoen

Bij deze het verzoek om dit alsnog te doen.
Think(dat doet geen pijn)

Bericht door Think(dat doet geen pijn) »

holandesa schreef:Bovendien zal volgens mij niemand zeggen dat het 100 % zeker is dat er geen God is. Het is duidelijk dat je het niet-bestaan van iets of iemand niet kan bewijzen. Daarom hebben we het vaak over de onaannemelijkheid of waarschijnlijkheid ervan.
Zowaar één van de verstandigste opmerkingen die ik hier al tegenkwam...
Helaas lijken sommigen van je medeforumleden dit niet echt te vatten en verkondigen ze
het niet-bestaan van God als absolute wetenschap.
"Als ik gelijk heb zullen de Duitsers zeggen dat ik een Duitser ben en de Fransen dat ik een man van de wereld ben. Maar indien mijn theorie vals is, zullen de Fransen zeggen dat ik een Duitser ben en de Duitsers dat ik een jood ben." A. Einstein
skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Infiltrant Fundamentalist schreef: Zie je wat ik bedoel, Alice? Men wíl domweg niet geloven dat er een God is, want zeker weten kan men dit nooit. De mens is niet in staat het heelal te doorgronden, laat staan de Schepper van het heelal, de Intelligent Designer, zeg maar.
Weet je dan niet dat je een grote kans hebt in de fout te gaan als je klakkeloos iets gaat geloven?? Hoeveel mensen zouden er in de wereld zijn die in een "verkeerde" god geloven, of denk je dat alle gelovigen op deze wereld in de "juiste" god geloven?
Wie is dan volgens jou deze intelligente ontwerper, is het de god van de christenen of die van de moslims, of zijn er misschien meerdere, die allemaal een eigen specifieke taak hebben gehad in het "intelligente" ontwerp? Of zou het misschien toch iemand kunnen zijn van één of andere uitgestorven religie uit de oudheid?
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Plaats reactie