Rubriek: sekten

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

The Prophet schreef: Kijk eens in een woordenboek, aub:

Cult
• noun 1 a system of religious worship directed towards a particular figure or object. 2 a small religious group regarded as strange or as imposing excessive control over members. 3 something popular or fashionable among a particular section of society.

Bron: http://www.askoxford.com/concise_oed/cult?view=uk

Als er over sektes wordt gesproken, zoals wij het bijv. over de Scientology-sekte hebben, gebruikt men in het Engels meestal het woord "cult". Als men het heeft over een afsplitsing van een grotere religieuze groepering, dan spreekt men meestal van "sect".

Maar de betekenissen worden ook wel door elkaar gebruikt en soms beschouwt men de woorden "cult" en "sect" als synoniem. Dat kan verwarrend zijn, zo blijkt.
Het engelse cult is cultus en het engelse sect is sekte. Ben redelijk goed in deze taal en heb wellicht andere woordenboeken. Maar jouw bovenstaande omschrijving voldoet aan de mijne van cult of cultus.
En bij mijn weten wordt in het engels ook over sect (sekte) gesproken als het scientology betreft. Even googelen geeft althant tal van hits in deze. Dus misschien hebbne we beiden wel een beetje gelijk. Ik natuurlijk het meest maar dat spreekt voor zich :angel12:
Scientology sect 'using British art as a front'
By Robert Mendick, Evening Standard 23.05.07

Main Entry: 1sect
Pronunciation: \ˈsekt\
Function: noun
Etymology: Middle English secte, from Anglo-French & Late Latin & Latin; Anglo-French, group, faction, from Late Latin secta organized ecclesiastical body, from Latin, course of action, way of life, probably from sectari to pursue, frequentative of sequi to follow — more at sue
Date: 14th century
1 a: a dissenting or schismatic religious body; especially : one regarded as extreme or heretical b: a religious denomination
2archaic : sex 1 <so is all her sect — Shakespeare>
3 a: a group adhering to a distinctive doctrine or to a leader b: party c: faction
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Als ik even google:

Scientology cult - 485.000 hits
Scientology sect - 133.000 hits.

Zoals ik al zei: beide worden gebruikt, alleen "cult" vaker dan "sect" als je over een "sekte" praat zoals we in het Nederlands meestal doen.

Geef nou gewoon maar toe dat je ernaast zat, meneer Wie. Ik weet dat je dat kan. :lol:
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

The Prophet schreef:Als ik even google:

Scientology cult - 485.000 hits
Scientology sect - 133.000 hits.

Zoals ik al zei: beide worden gebruikt, alleen "cult" vaker dan "sect" als je over een "sekte" praat zoals we in het Nederlands meestal doen.

Geef nou gewoon maar toe dat je ernaast zat, meneer Wie. Ik weet dat je dat kan. :lol:
Als ik even ixquick:

Scientology sect - 349.116hits.
dus dat begint er al meer op te lijken en

Scientology cult - 694.231hits

Nu nog even alle 1043347 doorlezen op de juiste context dan kom ik erop terug. Gelukkig kan ik snellezen maar zelfs dan duurt het 136 jaar want ik moet ook nog slapen en zo dus even geduld :D

Maar vooruit gnrkkrrrgrrr.................... misschien heb je wel een beetje gelijk en zo

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Hah :D Dan komt mijn Wolters woordenboek definitie (zoals verwacht 8) ) toch als juiste uit de strijd :evil3:

Afbeelding
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kevin schreef:Hah :D Dan komt mijn Wolters woordenboek definitie (zoals verwacht 8) ) toch als juiste uit de strijd :evil3:
Niet noodzakelijk. In de betekenis van het woord 'sekte' zoals we die hier gebruiken (nl. kortweg: een gesloten groep met een hierarchische structuur en buitensporige macht voor de leiders) beter op zijn plaats dan de meer kerkhistorische uitleg die Wolters geeft:
Wolters schreef:sek-te (v(m) -s en -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen.
Zeker wanneer we het over Scientology hebben. Dat is een vinding van de derderangs sciencefiction-schrijver L(afayette) Ron Hubbard, en geen afsplitsing van een grotere religieuze stroming.
viking84
Forum fan

Bericht door viking84 »

Oh, wat een discussie heb ik hier los gemaakt :P.
Mijn definitie komt van Rodney Stark, de bekende godsdienstsocioloog (Zie 'The Rise of Christianity'). Nu weet ik natuurlijk niet hoe wijdverbreid die definitie is en of het een definitie is die ook door andere wetenschappers aangehouden wordt, maar ik vind het wel een zinnige definitie; tenslotte gaat het hier wel om twee verschillende religieuze groeperingen :). Dat bepaalde groeperingen die m.i. als een cult moeten worden aangeduid toch sekte worden genoemd, doet niets af aan de juistheid van mijn standpunt. Wel illustreert het de verwarring die rondom deze woorden bestaat. Mensen denken kennelijk dat beide termen inwisselbaar zijn voor elkaar en dat is - volgens Stark - niet zo.
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof" - Christopher Hitchens
Plaats reactie