Rubriek: sekten

Als je een opmerking hebt over het Forum, het beleid of het beheer, een suggestie of een klacht, dan kun je deze hier kwijt.

Moderator: Moderators

Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:
Theoloog schreef:Dat is me veel te algemeen en te generaliserend. Over welke salafistische groepen in Nederland heb jij het precies?
Ik had het helemaal niet over Nederland. Maar over de kenmerken van de salafistische Islam in het algemeen wereldwijd. Voorbeeld de Taliban.
Zodra ik dus vraag te specifiek te worden, word je nog algemener. De Taliban is geen salafistische organisatie. Salafisten zien de Taliban als 'vernieuwers'. Verder weet ik te weinig over de Taliban om na te gaan of ze voldoen aan de kenmerken van een sekte (en als ze dat doen: doet het leger dat dan niet?).

Hier is trouwens een briljant filmpje over sektestructuren en hersenspoelingstechnieken.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Je hebt gelijk Theoloog een sekte is anders. Het grootste verschil is in ieder geval dat men zich in eerste instantie vrijwillig bij een sekte aansluit. En dat kun je bepaald niet zeggen van groeperingen die anderen ongevraagd hun wil opleggen.

Zou je dan de Jehova's getuige wel als een sekte kunnen zien?
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

Opsomming van enkele algemene kenmerken van een sekte:

Ingekort door Skeptic
Jehova's Getuigen komen dus goed in aanmerking om een sekte te worden genoemd. Het leger scoort ook veel punten op deze checklist, al vragen ze geen geld. Je krijgt zelfs betaald ...
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
>Edwin<
Forum fan
Contacteer:

Bericht door >Edwin< »

Joe Hn schreef:Jehova's Getuigen komen dus goed in aanmerking om een sekte te worden genoemd. Het leger scoort ook veel punten op deze checklist, al vragen ze geen geld. Je krijgt zelfs betaald ...
Volgens mij worden die in de VS door aardig wat sekte-bestrijders al als een sekte beoordeeld.
It's always night, or we wouldn't need light.

-Thelonious Monk
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kitty schreef:Je hebt gelijk Theoloog een sekte is anders. Het grootste verschil is in ieder geval dat men zich in eerste instantie vrijwillig bij een sekte aansluit. En dat kun je bepaald niet zeggen van groeperingen die anderen ongevraagd hun wil opleggen.
Ik snap deze tegenstelling niet.
Zou je dan de Jehova's getuige wel als een sekte kunnen zien?
Deze mevrouwvindt in ieder geval van wel.
Joe Hn
Bevlogen

Bericht door Joe Hn »

>Edwin< schreef:
Joe Hn schreef:Jehova's Getuigen komen dus goed in aanmerking om een sekte te worden genoemd. Het leger scoort ook veel punten op deze checklist, al vragen ze geen geld. Je krijgt zelfs betaald ...
Volgens mij worden die in de VS door aardig wat sekte-bestrijders al als een sekte beoordeeld.
Ik noem de JG's persoonlijk ook een sekte. De vraag wanneer we stoppen met iets een sekte te noemen is trouwens wel interessant (doctorwho@Wo Apr 16, 2008 6:23 pm). Rond 1900 noemde men de pinksterbeweging waarschijnlijk een christelijke sekte. En in de tijd van/na Jezus denk ik dat men het christendom ook als sekte zag. Wanneer spreken we niet meer over een sekte, maar over een godsdienst of religie ?
Remember kids, fly, fear, fall, flare, fight, forgive, find out. Always remember.
Kevin
Diehard

Bericht door Kevin »

Ik zal even het Wolters citeren(/dicteren :twisted: ):

Code: Selecteer alles

sek-te (v(m) -s en -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen.
Sekte is dus volgens het Wolters een afsplitsing, een tak.

Misschien is het een leuk idee op Freethinker eens een boomstructuurtje te ontwikkelen met plaatjes en al van alle religies en de sektes die ze hebben voorgebracht. Helaas heb ik hiervoor iets te weinig kennis, anders zou ik het op een luie zaterdag middag wel eens willen doen.
Theoloog

Bericht door Theoloog »

Kevin schreef:Ik zal even het Wolters citeren(/dicteren :twisted: ):

Code: Selecteer alles

sek-te (v(m) -s en -n geestelijke stroming die afwijkt ve grotere waaruit zij is voortgekomen.
Sekte is dus volgens het Wolters een afsplitsing, een tak.
Wolters heeft het dan over een sekte in kerkhistorische zin. Een sekte in sociologische zin is toch echt iets anders, al kan er overlap zijn.
Destinesia

Bericht door Destinesia »

Theoloog schreef:Wolters heeft het dan over een sekte in kerkhistorische zin. Een sekte in sociologische zin is toch echt iets anders, al kan er overlap zijn.
De wereldwijde Jehovah’s Witnesses zijn in mijn ogen de grootste christelijke sekte en in zekere zin een 'afsplitsing' van de zevende dags adventisten, maar het is wel een erg grote machtige goed geoliede wettelijk toegestane sekte geworden die bijna overal ter wereld legaal is.

De perfecte sekte dus eigenlijk.

Bij sekten (het aantal "leden" maakt volgens mij niet uit.) denk ik persoonlijk aan "mindcontrol" als gemene deler ... de psychologisch bindende factor met angst als drijfveer binnen een geloofsgemeenschap om je daar vast te houden en een waan inplanteert in het brein van de gelovige dat de groepering waarin hij/zij nu deel van uitmaakt de enige weg is. De buitenwereld met hun valse religie's zijn een doolopende weg zelfs al lijken ze hetzelfde uit te dragen.

De Jehova's noemen zichzelf "Gods organisatie" en de enige weg tot "ware aanbidding", en noemen de kerkelijke instellingen daarbuiten "spreekbuizen van de satan". Een authoriteit dus die je als gelovige geestelijk gevangen houdt en afsnijdt van je familie en je vrienden wanneer die een bedreiging vormen voor de gemeenschap om de gelovige in kwestie er uit te praten.

Dat is volgens mij de defenitie van een sekte.
doctorwho
Ontoombaar

Re: Rubriek: sekten

Bericht door doctorwho »

skeptic schreef:
doctorwho schreef: Wat ik mij trouwens afvraag is wanneer een sekte ophoudt sekte te zijn en een kerkorganisatie wordt. Kortom wat is het onderscheid ? Is dat dat bijvoorbeeld het aantal aanhangers?
l
Zijn het in onze ogen eigenlijk niet allemaal sekten? :)

sek·te (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider (van dale)

In mijn ogen wel, de sterke leider is dan een vertegenwoordiger op aarde in de vorm van Benedictus of in de vorm van buiksprekende predikers die het woord van god de zoon en vooruit, ook nog de heilige geest verkondigen :) Maar ook een al te fanatieke huisvader op de veluwe die zijn kinderen niet naar school laat gaan heeft al een eigen kleine sekte. Wellicht lijden de sekteleiders aan existentiele angst die zo groot is dat zij rigide controle op hun omgeving/volgelingen willen uitoefenen. Kortom deze mensen hebben opvang en verpleging nodig :D

Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.

De tweede betekenis is die van een nieuwe religieuze beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.

Sommige, wetenschappers, zoals Dr. Reender Kranenborg, vermijden de term sekte in de meeste gevallen, vanwege de negatieve connotaties van het woord en hij kiest ervoor om de term nieuwe religieuze beweging te gebruiken. Aan de andere kant is het in wetenschappelijke kringen volkomen aanvaard om te spreken over sekten van het hindoeïsme.

Sekten roepen wel eens oppositie en klachten van diverse kanten op. Volgens Anne Morelli, docente aan het "Institut d'histoire des religions" aan de ULB in België, neemt het bestrijden van sekten vaak dezelfde vorm aan als het 'sektarische' wat men in de religieuze groepen meent waar te nemen. Een derde betekenis van het woord 'sekte' duidt dan op een niet-religieuze groep mensen die gebonden door een idee (te) fanatiek actie voert.(holy wiki)
Laatst gewijzigd door doctorwho op 17 apr 2008 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
viking84
Forum fan

Bericht door viking84 »

Volgens mij halen jullie hier twee dingen door elkaar: sekten vs cults.
Sekten zijn afscheidingsbewegingen binnen de moederkerk en cults zijn geheel nieuwe bewegingen. Dat maakt bijv. Scientology tot een cult en niet tot een sekte :).
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof" - Christopher Hitchens
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

viking84 schreef:Volgens mij halen jullie hier twee dingen door elkaar: sekten vs cults.
Sekten zijn afscheidingsbewegingen binnen de moederkerk en cults zijn geheel nieuwe bewegingen. Dat maakt bijv. Scientology tot een cult en niet tot een sekte :).
Volgens mij niet want een cult is een maatschappelijke onderstroom. Gothic, new wave, punk ed en een cultus is een god(en?verering. En daarnaast wordt deze term nogal eens gebruikt om bijvoorbeeld bepaalde films aan te duiden alhoewel het dan naar mijn idee weer vaak richting camp gaat.
En een sekte kan ook een geheel nieuwe beweging betreffen dus zonder dat er sprake is van afscheiding denk aan sai babi Baghwan ed
Laatst gewijzigd door doctorwho op 17 apr 2008 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Cult is het Engelse woord voor sekte.

Probleem is dat het woord sekte twee betekenissen heeft, zie de post van Theoloog.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

The Prophet schreef:Cult is het Engelse woord voor sekte.

Probleem is dat het woord sekte twee betekenissen heeft, zie de post van Theoloog.
cult engels= eredienst verering cultus en sect is sekte dus geen dubbele betekenis :evil3:
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

doctorwho schreef:
The Prophet schreef:Cult is het Engelse woord voor sekte.

cult engels= eredienst verering cultus en sect is sekte dus geen dubbele betekenis :evil3:
Kijk eens in een woordenboek, aub:

Cult
• noun 1 a system of religious worship directed towards a particular figure or object. 2 a small religious group regarded as strange or as imposing excessive control over members. 3 something popular or fashionable among a particular section of society.

Bron: http://www.askoxford.com/concise_oed/cult?view=uk

Als er over sektes wordt gesproken, zoals wij het bijv. over de Scientology-sekte hebben, gebruikt men in het Engels meestal het woord "cult". Als men het heeft over een afsplitsing van een grotere religieuze groepering, dan spreekt men meestal van "sect".

Maar de betekenissen worden ook wel door elkaar gebruikt en soms beschouwt men de woorden "cult" en "sect" als synoniem. Dat kan verwarrend zijn, zo blijkt.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Plaats reactie