skeptic schreef:doctorwho schreef: Wat ik mij trouwens afvraag is wanneer een sekte ophoudt sekte te zijn en een kerkorganisatie wordt. Kortom wat is het onderscheid ? Is dat dat bijvoorbeeld het aantal aanhangers?
l
Zijn het in onze ogen eigenlijk niet allemaal sekten?

sek·te (de; sekten, sektes)
1 (pejoratief) gesloten religieuze groepering met een sterke leider (van dale)
In mijn ogen wel, de sterke leider is dan een vertegenwoordiger op aarde in de vorm van Benedictus of in de vorm van buiksprekende predikers die het woord van god de zoon en vooruit, ook nog de heilige geest verkondigen

Maar ook een al te fanatieke huisvader op de veluwe die zijn kinderen niet naar school laat gaan heeft al een eigen kleine sekte. Wellicht lijden de sekteleiders aan existentiele angst die zo groot is dat zij rigide controle op hun omgeving/volgelingen willen uitoefenen. Kortom deze mensen hebben opvang en verpleging nodig
Het woord sekte is in zijn oorspronkelijke betekenis een godsdienstige beweging die, vaak door een schisma, is afgesplitst van een grotere religieuze beweging of organisatie.
De tweede betekenis is die van een nieuwe religieuze beweging, vaak gesticht door een charismatische leider met een nieuwe leer of openbaring.
Sommige, wetenschappers, zoals Dr. Reender Kranenborg, vermijden de term sekte in de meeste gevallen, vanwege de negatieve connotaties van het woord en hij kiest ervoor om de term nieuwe religieuze beweging te gebruiken. Aan de andere kant is het in wetenschappelijke kringen volkomen aanvaard om te spreken over sekten van het hindoeïsme.
Sekten roepen wel eens oppositie en klachten van diverse kanten op. Volgens Anne Morelli, docente aan het "Institut d'histoire des religions" aan de ULB in België, neemt het bestrijden van sekten vaak dezelfde vorm aan als het 'sektarische' wat men in de religieuze groepen meent waar te nemen. Een derde betekenis van het woord 'sekte' duidt dan op een niet-religieuze groep mensen die gebonden door een idee (te) fanatiek actie voert.(holy wiki)