Uitvoerig commentaar op Ouweneel

Hier kun je links naar relevante websites posten, graag met een toelichting erbij.

Moderator: Moderators

Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Erik schreef:Chappeau Rereformed!! =D>

Dan Barker materiaal!
Yep!
Op zijn minst zou Ouweneel dit onder ogen moeten krijgen,
Vind ik ook!
of liever nog moet iedere gelovige dit werk tegenkomen in de boekenwinkel.
:evil3:
Als dat zou kunnen!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Devious schreef:Ik had ook plannen om nog iets over Ouweneel te gaan schrijven, maar dat is nu niet meer nodig :)
Het is een heel knap staaltje werk, vooral gezien het tijdsbestek waarin het is geschreven.
Het zou wel jammer zijn als je niet iets op de portalsite zet over je bedenkingen bij Ouweneel, desnoods met een link naar de analyse van Rereformed.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Rereformed schreef:Ik heb wel wat anders te doen dan uitgevers achterna te lopen en bedelen om uitgegeven te worden. Echt, tot zoiets ben ik niet in staat. Ze komen maar netjes naar mij toe om te vragen of ze het mogen uitgeven
Dit zal natuurlijk nooit gebeuren. Maar bedelen hoeft niet hoor, het enige dat je zou moeten doen is uitprinten en opsturen naar een paar uitgevers. Dat is alles. Kost je alleen wat porto. Jammer dat je het niet wil overwegen.

Uitgeverij Nieuw Amsterdam of Uitgeverij Balans zouden wel aardige keuzes zijn voor een kritiek op Ouweneel.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

skeptic
Erelid
Contacteer:

Bericht door skeptic »

Kitty schreef:
Devious schreef:Ik had ook plannen om nog iets over Ouweneel te gaan schrijven, maar dat is nu niet meer nodig :)
Het is een heel knap staaltje werk, vooral gezien het tijdsbestek waarin het is geschreven.
Het zou wel jammer zijn als je niet iets op de portalsite zet over je bedenkingen bij Ouweneel, desnoods met een link naar de analyse van Rereformed.
Er staat al wel iets op van Devious.
Mensen die sterke overtuigingen hebben zonder dat daar bewijzen voor zijn, horen in de marge van de maatschappij thuis en niet in de paleizen van de macht. (Sam Harris)
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

skeptic schreef:
Kitty schreef:
Er staat al wel iets op van Devious.
Oeps, dit had ik nog niet gezien :oops:

Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Rereformed,
zie jij een specifiel DOEL achter het schrijven van dat boek door Ouweneel ?
Ik bedoel, heb je een idee van het MOTIEF?

Het persoonlijke geloof van een religieus leider, een authoriteit, kan afwijken van zijn publieke uiting, omwille van een doel, een motief... één of ander belang..

-------------------------
Nota bene.
Een functionele bedenking: een uitgever vinden/zoeken/interesseren voor een werk dat inmiddels reeds op het internet te lezen staat, is natuurlijk niet makkelijk.....
Practisch inschattingsfoutje?
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Devious schreef:Het is een heel knap staaltje werk, vooral gezien het tijdsbestek waarin het is geschreven.
19 hoofdstukken in zes weken. Ik ben er zowat dag en nacht mee bezig geweest. Vaak stond ik om vier of vijf uur 's morgens op. En één week was ik verlamd en kon ik niets meer schrijven: Ik had een heel weekend op hoofdstuk 1 gezweet en was er zeer tevreden over. Het was op een geheugenstick opgeslagen. De volgende dag dat ik die stick op een andere computer gebruikte kreeg ik de tekst van het hele hoofdstuk zo te lezen: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
enz. enz.
Er was zeker iets stuk gegaan in die stick, ik moest alles weer van voren af aan overnieuw schrijven, maar hoewel ik weet dat de tweede keer altijd nog beter wordt lukte het me niet één, twee, drie om daarvoor in de goede stemming te zijn....

Met de paasdagen had ik mezelf als een kluizenaar opgesloten op een eenzame plaats en genoot ik van een stel vrije dagen, en werd ik aangegrepen door een zeer creatieve geest die me deed vliegen en oa hoofdstuk 9 deed schrijven. :angel8:
Born OK the first time
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Rereformed schreef:
Devious schreef:Het is een heel knap staaltje werk, vooral gezien het tijdsbestek waarin het is geschreven.
19 hoofdstukken in zes weken.
Heb ik het juist dat je hele site in 5 jaar is geschreven?
Ongelooflijk wat jij allemaal al geschreven hebt!
Er bestaat kwaad, dus God is ofwel niet in staat, ofwel niet van zins het op te heffen. Als God het kwaad niet kán opheffen is hij niet almachtig. Als hij het niet wíl opheffen is hij kwaadaardig. Als hij het niet kán of niet wíl opheffen, waarom zou je hem God noemen? (Epicurus)
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Willem_B schreef:Rereformed,
zie jij een specifiel DOEL achter het schrijven van dat boek door Ouweneel ?
Ik bedoel, heb je een idee van het MOTIEF?

Het persoonlijke geloof van een religieus leider, een authoriteit, kan afwijken van zijn publieke uiting, omwille van een doel, een motief... één of ander belang..
Ouweneel heeft volgens één site al 126 boeken geschreven, en De God die is is no 118! Volgens mij is hij een oprecht persoon, iemand die schrijft omdat hij het niet laten kan. Hij is nu 64 en heeft een heel leven achter de rug dat hij zo geleefd heeft. Schrijven en lezingen houden en als leraar en beterweter op te treden is zijn leven geworden.

Eeh, hij is eenzelfde persoon als ik: wil de beste wezen en is bereid er alles voor te doen om het te verdienen en kan z'n ongelijk niet of nauwelijks ooit toegeven. Maar wat hij doet doet hij niet voor zichzelf, maar voor iets groters boven hemzelf en ook omdat hij overstelpt wordt met energie. Ik mag zo'n persoon wel. Ik voel me erg tot hem aangetrokken, zelfs al lukte het hem niet iets te schrijven waar ik diep van onder de indruk was.
Waar ik hem mee zou willen plagen is dat hij niet over dezelfde moed beschikt als ik. Uiteindelijk praat hij wel over geloof, maar heb ik meer geloof in het leven. Ik heb zelfs geen God nodig om in het leven te geloven.
Born OK the first time
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Kochimodo schreef:
Rereformed schreef:19 hoofdstukken in zes weken.
Heb ik het juist dat je hele site in 5 jaar is geschreven?
Ongelooflijk wat jij allemaal al geschreven hebt!
Ja, dat klopt, het is nu inmiddels 6 jaar. In de tijd vóór ik me met het christelijk geloof bezighield schreef ik twee verhalen van tesamen meer dan 500 bladzijden met een verslag van mijn eigen leven. Maar dat is in het Fins, het ene verhaal heet Vaeltaja, dat betekent Doler... en het andere heet Tulen ja jään tanssi, "Dansen op vuur en ijs", en zelfs niet op het internet te belezen.
Born OK the first time
biajas
Ervaren pen

Bericht door biajas »

Sararje schreef:ff een eerste korte commentaar op Rereformed: in tegenstelling tot de bekende boekjes was Alexander Flemming niet de ontdekker van penciline.
http://en.wikipedia.org/wiki/Penicillin
Ik geef toe dat het een zwak commentaar is, maar voor de nauwkeurigheid vind ik dat het wel ff opgemetkt moet worden. Overigens verbaas ik me even hardop waarom Rereformed niet de genezingswonderen afdoet met non-sequitur en gebrek aan significantie in een dubbelblind onderzoek. Dat zou sneller gaan dan commentaar leveren op het associatieve godsbeeld wat Ouweneel schetst.
Niet juist, Sararje...
Fleming was onder de indruk geraakt van de veeal fatale verloop van infevties toen hij als legerarts werkte. Hij ontdekte bij toeval dat neusvocht een bacterieremmende eigenschap had. Dezelfde antibacerle werking nam hij vervolgens ook in traanvocht waar. De factor: Lysosym nam Fleming vervolgens in het bloed, de huid het speeksel, de haren maar ook in bloemen en groenten waar en ook zeer geconcentreerd in het wit van het ei.In 1928 ontdekte hij in schimmels eens tof die een die een remmende werking hadden op de groei van baxcteriën. Deze stof die de schimmel vormde, werd dus: peniciline genoemd omdathet van de schimmel Penisilium notatum afkomstig was.
Genieten is het waarderen van de geneugtendes levens
met daarin standaard inbegrepen een overweldigend kaasplankje
Martha
CXT
Bevlogen

Bericht door CXT »

Rereformed schreef:Ik heb wel wat anders te doen dan uitgevers achterna te lopen en bedelen om uitgegeven te worden. Echt, tot zoiets ben ik niet in staat. Ze komen maar netjes naar mij toe om te vragen of ze het mogen uitgeven, en anders blijven ze maar weg. Ik kan m'n belastingpapieren ook nooit invullen. Dat moet iemand anders altijd doen...
Ik kan als ik de definitieve tekst klaarheb nog wel een knopje neerzetten om het uit te printen als Word-document als iemand het op papier wil lezen.

Volgens mij zitten we overigens over vijf jaar allemaal met een electronisch leesblokje op schoot dat het boek vervangt.
Groot gelijk. Als iemand het van papier wil lezen, moet ie maar printen. Het is alleen wel veel printwerk en je hebt geen mooie hard kaft of zo. :) Maar goed, het lijkt me interessant om te lezen, dus misschien print ik 't nog wel 'ns uit.
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

@ Rereformed,

Fantstisch stuk! Ik heb het gelezen maar zou het niet spannender en leuker zijn als je Ouweneel uitnodigt? Je hebt zn email zeker! Wat let je?

Vr. groet, lanfy.
We will dance again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Kochimodo
Bevlogen

Bericht door Kochimodo »

Apologetus schreef: Maar goed, het lijkt me interessant om te lezen, dus misschien print ik 't nog wel 'ns uit.
'k denk dat mijn goedkope printertje dat niet overleeft....... :cry:

Ik hed volgens mij bij hoofdstuk 2 even een afdrukvoorbeeld gedaan en dat waren al 12 bladzijden!

En in totaal gaat het om 16 hoofdstukken!!!
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

biajas schreef:
Sararje schreef:ff een eerste korte commentaar op Rereformed: in tegenstelling tot de bekende boekjes was Alexander Flemming niet de ontdekker van penciline.
http://en.wikipedia.org/wiki/Penicillin
Ik geef toe dat het een zwak commentaar is, maar voor de nauwkeurigheid vind ik dat het wel ff opgemetkt moet worden. Overigens verbaas ik me even hardop waarom Rereformed niet de genezingswonderen afdoet met non-sequitur en gebrek aan significantie in een dubbelblind onderzoek. Dat zou sneller gaan dan commentaar leveren op het associatieve godsbeeld wat Ouweneel schetst.
Niet juist, Sararje...
Fleming was onder de indruk geraakt van de veeal fatale verloop van infevties toen hij als legerarts werkte. Hij ontdekte bij toeval dat neusvocht een bacterieremmende eigenschap had. Dezelfde antibacerle werking nam hij vervolgens ook in traanvocht waar. De factor: Lysosym nam Fleming vervolgens in het bloed, de huid het speeksel, de haren maar ook in bloemen en groenten waar en ook zeer geconcentreerd in het wit van het ei.In 1928 ontdekte hij in schimmels eens tof die een die een remmende werking hadden op de groei van baxcteriën. Deze stof die de schimmel vormde, werd dus: peniciline genoemd omdathet van de schimmel Penisilium notatum afkomstig was.
Ga maar het door mij aangehaalde boekje lezen. Ik zal je even een citaat geven:
"In 1875, for example, the famous Brittish physicist John Tyndall described to the Royal Society in London how a species of Penicillium had made several bacteria burst open and die. Joseph Lister had even made clinical use of it: in 1872, he noted, `Should a suitable case present, I shall endeavour to employ Penicllium glaucum and observe if the growth of the organisms be inhibited in the human tissues´. Such an opportunity did arise, and he reported using the Penicillium to great affect on a patient injured at a road accident. It remains unclear why he did not follow up this apparent succes." John Waller, Fabulous Science p.253, Oxford University Press
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Plaats reactie