Zijn atheisten dan niet op z'n minst existentiëel verbaasd ?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Er zou inderdaad veel vals christendom uit het christendom komen, dat heeft J ook gezegd.

De Islam, de mormon, maar ook in het RK heeft altijd foute uitleg gezeten.
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

jHenosch schreef:Er zou inderdaad veel vals christendom uit het christendom komen, dat heeft J ook gezegd.
Maar welke zege bedoel je nou, Henosch??
Wat de oren vertellen, zien de ogen.
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

jHenosch schreef: [
Toch snap ik die boude uitspraak niet, welke moraal spreek je over, humanistische ?
Wel een beetje jammer van al dat uitleggen hoor. :?

Ik heb het over mijn moraal vs. jouw moraal uit de bijbel Jij veroordeelt mij omdat jouw boek, jouw God en uiteindelijk jouw moraal je vertelt dat ik niet deug als ongelovige, homo, whatever (het staat nu eenmaal in dat boek)
Ik gebruik geen boek en heb dus geen aanleiding om jou op voorhand te veroordelen.

Ergo: Mijn moraal, zonder heilig boek, biedt per definitie meer ruimte voor mijn naaste (in dit geval jij) dan jij laat voor mij (met je boek in de hand).

8)
C'est le ton qui fait la musique
pieps
Forum fan

Wat is zegen

Bericht door pieps »

Wat is zegen ? In de voormalige Sovjet Unie zijn er ook nog steeds lieden die de lofzang zingen van Stalin ... Hitler heeft wegen gebouwd en een zekere economische welvaart gebracht ... Sadam poseerde tijdens de eerste golf oorlog met westerse gijzelaars , waarbij hij met een gebaar van vertedering een doodsbang jongetje over z'n hoofd streelde .
Elk elke totalitaire beweging heeft altijd getracht een warm , menselijk en vooruitstrevend beeld van zichzelf te schetsen ... en altijd zijn er hele kuddes oogkleppers ( dank je wel voor het woord Tsjok45 ) die dit voor zoete koek hebben aangenomen .
Ik moet het christendom wel meegeven dat ze de meest sucsesvolle totalitaire beweging ooit zijn . Helaas hebben ze om dit te bereiken werkelijk alles toegepast wat je maar kan bedenken ...
Wees nou eerlijk Jhenosh , wat zou je zeggen als ik zou beweren dat Saddam ook een boel zegen heeft gebracht .

groet Pieps
Politics is the entertainment branch of industry.
Frank Zappa
Devious
Erelid
Contacteer:

Re: crypto-theïsme.

Bericht door Devious »

Hi JHenosch.
Nogmaals. Probeer het tegendeel te bewijzen. Lever jij het wetenschappelijke bewijs dat moraal noodzakelijkerwijs voortkomt uit religie?
jHenosch schreef:
Dat probeer jij iedere keer te doen door te beweren dat alle geloof behalve die van budha alleen maar immoraliteit en ellende gebracht heeft en dat is niet waar, het heeft ook heel veel liefdadigheid gebracht, liefdadigheid, liefde voor je naaste, dat wij tegenwoordig sociaal noemen.
Probeer jij maar eens te bewijzen dat die liefde voor je naaste, die liefdadigheid en dat sociale gedrag, allemaal voort zijn gekomen uit het christelijke geloof. Probeer het eens.

Vriendelijke groet...
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

Devious schreef:Hi JHenosch.
Nogmaals. Probeer het tegendeel te bewijzen. Lever jij het wetenschappelijke bewijs dat moraal noodzakelijkerwijs voortkomt uit religie?
jHenosch schreef:
Dat probeer jij iedere keer te doen door te beweren dat alle geloof behalve die van budha alleen maar immoraliteit en ellende gebracht heeft en dat is niet waar, het heeft ook heel veel liefdadigheid gebracht, liefdadigheid, liefde voor je naaste, dat wij tegenwoordig sociaal noemen.
Probeer jij maar eens te bewijzen dat die liefde voor je naaste, die liefdadigheid en dat sociale gedrag, allemaal voort zijn gekomen uit het christelijke geloof. Probeer het eens.

Vriendelijke groet...
Er is in ieder geval wel veel argument voor te bedenken.

Bewijzen is een groot woord, maar tot nu toe hou ik het voordeel van de twijfel, omdat ook jij moet toegeven dat het hier in de verlichte joodschristelijk-humanistische landen best wel goed toeven is, zowel kwa welvaart, welzijn rechtvaardigheid, en invloed van bestuur door verkiezingen, en vrije meningsvorming.

Er zijn legio Jezussen vermoord om het woord dat zij verkondigden !!

Zoran Djinjic, was de laatste in Europa, maar wat dacht je van de Indonesische milieuactivist die vergiftigd is, zijn even ontschoten.

mensen die voor hun geloof (want meer dan dat hebben we eigenlijk helemaal niet) in woord en daad uitkwamen.

1 van de 144 000 onberispelijken.
appelfflap
Banned

Bericht door appelfflap »

jHenosch schreef:
Bewijzen is een groot woord, maar tot nu toe hou ik het voordeel van de twijfel, omdat ook jij moet toegeven dat het hier in de verlichte joodschristelijk-humanistische landen best wel goed toeven is, zowel kwa welvaart, welzijn rechtvaardigheid, en invloed van bestuur door verkiezingen, en vrije meningsvorming.
een criminele organisatie het voordeel vd twijfel gunnen mbt moraal.
Niet mee eens

Jouw opmerking heeft hoofdzakelijk met scheiding kerk en staat te maken en de terechte secularisatie. Heel dit forum was voor de verlichting gewoon op de brandstapel gegaan om jouw vrije meningsuiting maar eens aan te halen. :)

maar ja je blijkt duidelijk stekeblind te zijn wat argumenten betreft die niet in jouw kraam passen. veel verder dan domme woordspelletjes en herkauwen van je (weerlegde) onzin geraak je niet

ciao
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef:
Niet mee eens

Jouw opmerking heeft hoofdzakelijk met scheiding kerk en staat te maken en de terechte secularisatie. Heel dit forum was voor de verlichting gewoon op de brandstapel gegaan om jouw vrije meningsuiting maar eens aan te halen. :)

maar ja je blijkt duidelijk stekeblind te zijn wat argumenten betreft die niet in jouw kraam passen. veel verder dan domme woordspelletjes en herkauwen van je (weerlegde) onzin geraak je niet

ciao
Je hebt kennelijk ietst af te rekenen met iets, want jouw manier van discussieren met al die ''waarderingen'' erin is heel aanmatigend, je doet net alsof jij de waarheid in pacht heb, iets wat je mij verwijt, je lijkt wel een moslim, die hebben ook die onhebbelijke onverzettelijkheid over zich.
En maar schelden.
appelfflap
Banned

jHenosch schreef:
appelfflap schreef:
jHenosch schreef:
Niet mee eens

ciao
Je hebt kennelijk ietst af te rekenen met iets, want jouw manier van discussieren met al die ''waarderingen'' erin is heel aanmatigend, je doet net alsof jij de waarheid in pacht heb, iets wat je mij verwijt, je lijkt wel een moslim, die hebben ook die onhebbelijke onverzettelijkheid over zich.
En maar schelden.
hellow
Ooit al eens vd term projectie gehoord
http://nl.wikipedia.org/wiki/Projectie_ ... hologie%29

Kom op jongen,
jij en collega gelovigen laten verschillende malen duidelijk merken dat atheisten immorele en gewetensloze mensen zijn. Kom dus nu niet janken omdat je wat tegenwind krijgt.

Probeer nu eens inhoudelijk te beantwoorden.
wat heeft een organisatie die mensen op de brandstapel gooit en foltert, omdat ze er een andere mening op na houden, in hemelsnaam te maken met democratie, vrije meningsuiting en moraliteit? Democratie is NIET: we maken iedereen af die andere mening heeft of er een andere levenshouding op na houdt.
Dat de kerk dit nu niet meer doet heeft enkel en alleen met de rechtsstaat en scheiding kerk en staat te maken. In de islamlanden is dit nog niet zover en daar heb je dus de sharia waar rechter, aanklager en beul meestal dezelfde is, net zoals het hier voor de verlichting was.

ciao
insomnia
Forum fan

Bericht door insomnia »

jHenosch schreef: je doet net alsof jij de waarheid in pacht heb, iets wat je mij verwijt, je lijkt wel een moslim, die hebben ook die onhebbelijke onverzettelijkheid over zich.
Niet voor mij bedoeld, maar kon het toch niet laten hoor. Heb je wel door hoezeer datgene wat jij verwijt op jezelf slaat??
Je wijst voortdurend naar anderen, het liefst moslims, maar vergeet voor het gemak inhoudelijk te reageren op kritieken aan jouw adres. Op het moment dat iemand je wijst op de weerzinwekkende dingen die het christendom op zijn conto heeft staan, zeg je doodleuk dat dat er nu eenmaal een beetje bij hoort: ''elke stroming kent zijn ontaarding''
'de islam en de mormon is pas echt vals christendom'.
Het zijn die quasi-intellectuele dooddoeners die keer op keer op tafel komen, waarbij niemand zich uiteindelijk verantwoordelijk hoeft te voelen voor wat er is gebeurd.

Het gaat jHenosch, om jouw geloof en jouw verantwoordelijkheid daarin. En tot dusver doe je (na 4 maanden intensief posten) hetzelfde als in het begin: te kennen geven niet bereid te zijn op enigerlei wijze na te willen denken over argumenten. Selectief luisteren, nog selectiever reageren, spreken in algemeenheden, afwijken van het onderwerp, op de man spelen....en als het echt heet wordt onder je voeten, kun je altijd nog zeggen dat men hier op het forum ook zo zijn blinde vlekken heeft, dat je geen kansen krijgt.

Let wel, dat we het inhoudelijk niet eens zijn, kan me geen doinder schelen, maar wel dat we er blijkbaar zo'n verschillende manier van discussievoeren op na houden. [-(
C'est le ton qui fait la musique
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

JHenosch,

Ik vind het eigenlijk best jammer dat je niet inhoudelijk ingaat op veel dingen. Ik ben toch echt benieuwd waar je "overtuiging" vandaan komt. Welke het is Precies. En of je zelf " tot het geloof" bent gekomen, of dat het van huis uit is gegaan. Ben hier toch erg benieuwd naar. En Henosch, probeer eens anders te formuleren en hou "ruimte" in je teksten. Op zich vind ik wat je schrijft wel erg interessant, enkel de manier waarop, komt niet over als een gesprek.

Groeten Distiple
collegavanerik
Superposter

Bericht door collegavanerik »

jHenosch schreef:Er zou inderdaad veel vals christendom uit het christendom komen, dat heeft J ook gezegd.

De Islam, de mormon, maar ook in het RK heeft altijd foute uitleg gezeten.
Ha ha ha de RK kerk is de enig ware christelijke kerk omdat zij staat in de ongebroken traditie. Keer terug tot de moederkerk, afgedwaald schaap!
Afbeelding Hebr 6:
5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
jHenosch
Banned
Contacteer:

Bericht door jHenosch »

te kennen geven niet bereid te zijn op enigerlei wijze na te willen denken over argumenten
in dat geval zou ik mij niet zo druk maken denk ik dan,

om mij te verdedigen, want aangevallen wordt ik wel, dat kun je niet ontkennen,

dat mijn verdediging jou niets zegt is wat anders, zeg dat dan, en ga er op in.

lekker makkelijk om te zeggen dat ik nergens op inga, of moet ik gewoon toegeven, vind je dan dat ik er op in gegaan ben, en ook dat heb ik gedaan, toegegeven.

Mijn geloof is niet zo statisch.

Over de wreedheden die God de ongehoorzame, maar ook de gehoorzame mens laat gebeuren, kan ik alleen zeggen dat God zich er ook verantwoordelijk voor voelt, ook al heeft Hij het niet veroozaakt, maar heeft Hij het wel laten gebeuren,

daar is Hij persoonlijk verantwoordelijk voor, want Hij is onze schepper, en als een deel van Zijn schepping verkeerd gaat, is het eigenlijk ook Zijn schuld, vandaar dat Zijn naam erbij staat.

Hij neemt verantwoordelijkheid.
appelfflap
Banned

jHenosch schreef:
daar is Hij persoonlijk verantwoordelijk voor, want Hij is onze schepper, en als een deel van Zijn schepping verkeerd gaat, is het eigenlijk ook Zijn schuld, vandaar dat Zijn naam erbij staat.

Moest hij echt verantwoordelijkheid opnemen dan zou hij ingrijpen. ( waarom doet hij dit niet ( hartinfarct valt niet op hoor:))
Is het niet eerder zou dat men hem als excuus inroept om z'n eigen geweten te sussen

ciao
distiple
Ervaren pen

Bericht door distiple »

appelfflap schreef:
jHenosch schreef:

Moest hij echt verantwoordelijkheid opnemen dan zou hij ingrijpen. ( waarom doet hij dit niet ( hartinfarct valt niet op hoor:))
Is het niet eerder zou dat men hem als excuus inroept om z'n eigen geweten te sussen

ciao
Zo zie ik dat ook.
Gesloten