Ik verzet mij tegen de bewering en/of de suggestie dat ethische vraagstukken in het algemeen dilemma's zouden zijn.
De vraagstukken in dit deel van het forum zijn dat meestal niet.
Kijk even naar een definitie van een dilemma :
Van Dale's woordenboek rept van een keuze tussen twee wegen die beide 'grote bezwaren' met zich mee brengen.Wikipedia schreef:"De term dilemma duidt gewoonlijk een keuze aan uit twee of meer alternatieven, die even (on)aantrekkelijk zijn. De keuze kan daarom niet op alleen logische basis gemaakt worden. De weg uit een dilemma is dan ook vaak een zeer persoonlijke keuze."
- -De vraag wat te denken van sekuele handelingen tussen familieleden is dan zeker géén dilemma. Het afzien van seksuele handelingen met kinderen is geen groot bezwaar, de eventueel toegebrachte schade aan het zelfbeschikkingsrecht van jonge meisjes is dat natuurlijk wel, ook al beseft een aantal hier responderende figuren (mogelijke sociopaten ?) dat niet.
-De vraag of het recht er is voor rechtzoekenden of voor de beroepsbeoefenaren in die bedrijfstak, is dan beslist ook geen dilemma. Dat gaf de enquête-uitslag ook weer.
-De vraag of abortus wel of niet wel of niet wenselijk zou zijn bij Down-syndroom is voor sommigen, Cymric bijvoorbeeld, ook helemaal geen dilemma. Omdat er een groot voordeel wordt gezien in een van de keuzemogelijkheden. De collega van JanC vond ook dat deze kwestie geen dilemma was :JanC schreef:"Een paar jaar geleden was een collega, 40+, zwanger. Na een test bleek de uitslag onverbiddelijk: Down. Ik heb deze collega meegenomen naar mijn ouders op een ogenblik dat mijn zus thuis was. Die collega heeft besloten tot abortus. Ik neem haar dat zeker niet kwalijk."
En dus is er van een dilemma gewoonlijk geen sprake.