Kochimodo's weg naar atheisme
Moderator: Moderators
Mooi verhaal Noachied en ontroerende brief, die je in feite niet aan God schrijft, maar aan je diepste zelf. Het is een afrekenen met denkbeelden die je hebben gestoord de ware zin van het leven te zien en je ware ik te leren kennen.
Het verlies van geloof kan lijken op een gemis, maar het is geen gemis, het is een bevrijding die je eindelijk de mogelijkheid biedt puur en echt jezelf te zijn. Jouw keuzes hoeven niet meer beïnvloed te worden door een hogere macht, waar je nooit antwoorden van kreeg, omdat die hogere macht niet bestaat, dus hoe zou die je ooit ook hebben kunnen antwoorden.
Eindelijk bevrijd van het vragen zonder antwoorden. Eindelijk bevrijd van eenzijdige dialogen. Eindelijk af van de teleurstelling om niet gezien te worden, nooit gehoord te worden.
Dat laatste was voor mij eigenlijk nog de grootste bevrijding toen ik van mijn kindergeloof afviel. Nooit meer het gevoel te hebben dat ik er voor God blijkbaar niet toe deed, omdat hij zelfs in mijn ergste nood mij geen hand toereikte, geen bemoediging schonk. Het besef dat er niet zoiets bestaat als een God, anders dan in mijn fantasie, maakte een eind aan deze teleurstelling en het gevoel van minderwaardigheid.
Je mag er zijn, helemaal zoals je bent, met je tekortkomingen en je goede eigenschappen. Helemaal zoals jij dat zelf verkiest. Liefhebben omdat je liefhebt, niet omdat je dat opgedragen wordt. Goed doen omdat je je daartoe vanuit jezelf geroepen voelt, niet om later beloond te worden. Fouten maken, omdat ieder mens fouten maakt, daarbij niet geplaagd door de angst daardoor de hel te verdienen. Kortom, zonder geloof begint je ware menszijn en het echte leven pas. Dus heet jezelf van harte welkom in dit leven en leer genieten van de vrijheid waarin je dit leven zelf vorm kan gaan geven. Jouw leven.
Het verlies van geloof kan lijken op een gemis, maar het is geen gemis, het is een bevrijding die je eindelijk de mogelijkheid biedt puur en echt jezelf te zijn. Jouw keuzes hoeven niet meer beïnvloed te worden door een hogere macht, waar je nooit antwoorden van kreeg, omdat die hogere macht niet bestaat, dus hoe zou die je ooit ook hebben kunnen antwoorden.
Eindelijk bevrijd van het vragen zonder antwoorden. Eindelijk bevrijd van eenzijdige dialogen. Eindelijk af van de teleurstelling om niet gezien te worden, nooit gehoord te worden.
Dat laatste was voor mij eigenlijk nog de grootste bevrijding toen ik van mijn kindergeloof afviel. Nooit meer het gevoel te hebben dat ik er voor God blijkbaar niet toe deed, omdat hij zelfs in mijn ergste nood mij geen hand toereikte, geen bemoediging schonk. Het besef dat er niet zoiets bestaat als een God, anders dan in mijn fantasie, maakte een eind aan deze teleurstelling en het gevoel van minderwaardigheid.
Je mag er zijn, helemaal zoals je bent, met je tekortkomingen en je goede eigenschappen. Helemaal zoals jij dat zelf verkiest. Liefhebben omdat je liefhebt, niet omdat je dat opgedragen wordt. Goed doen omdat je je daartoe vanuit jezelf geroepen voelt, niet om later beloond te worden. Fouten maken, omdat ieder mens fouten maakt, daarbij niet geplaagd door de angst daardoor de hel te verdienen. Kortom, zonder geloof begint je ware menszijn en het echte leven pas. Dus heet jezelf van harte welkom in dit leven en leer genieten van de vrijheid waarin je dit leven zelf vorm kan gaan geven. Jouw leven.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)
En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Even kijken:
Het was vorig jaar 26 juni om een uur of één in de middag dat ik tot ongeloof kwam. Ik geloofde nauwelijks meer, maar in een achterafkamertje lag god nog steeds aan de beademing. Hij heeft daar een jaar of 8 gelegen voor ik de moed kon opbrengen om de stekker eruit te trekken. En daarna had ik een pakje sigaretten en een fles drank nodig. Echt heel erg hard nodig. Tot ongeloof komen is niet perse makkelijk.
Wat je leeftijd betreft: we leven in een wereld waar mensen met de koran in de hand wolkenkrabbers binnenvliegen dus "pas" op je 45ste tot ongeloof komen isniet echt schokkend. Christenen praten altijd over de kracht van het geloof, en geloof me ze hebben gelijk. Het geloof is enorm krachtig maar niet op de manier die zij bedoelen. Het is harnekkiger dan een kakkerlakkenplaag. De meeste mensen komen er nooit vanaf dus je bent er nog steeds vroeg bij.
Ik wens je sterkte en geluk toe: en wees niet te bang. Het leven is prima te pruimen zonder god en een zelfs stuk interessanter eigenlijk. En het enige wat je in feite verliest is een eeuwigheid harp spelen op een wolk.
Nou ja gefeliciteerd iig ik ben echt blij voor je.
Nu voelt het wellicht klote, maar als je maar enigzins stereotypisch van je geloof bent gelazerd zal je er vrij snel weer overheen zijn. Het heeft idd wat weg van afkicken.
(PS ik vond de 13 achter je naam al een beetje verdacht, was dat toeval of een omen?)
Het was vorig jaar 26 juni om een uur of één in de middag dat ik tot ongeloof kwam. Ik geloofde nauwelijks meer, maar in een achterafkamertje lag god nog steeds aan de beademing. Hij heeft daar een jaar of 8 gelegen voor ik de moed kon opbrengen om de stekker eruit te trekken. En daarna had ik een pakje sigaretten en een fles drank nodig. Echt heel erg hard nodig. Tot ongeloof komen is niet perse makkelijk.
Wat je leeftijd betreft: we leven in een wereld waar mensen met de koran in de hand wolkenkrabbers binnenvliegen dus "pas" op je 45ste tot ongeloof komen isniet echt schokkend. Christenen praten altijd over de kracht van het geloof, en geloof me ze hebben gelijk. Het geloof is enorm krachtig maar niet op de manier die zij bedoelen. Het is harnekkiger dan een kakkerlakkenplaag. De meeste mensen komen er nooit vanaf dus je bent er nog steeds vroeg bij.
Ik wens je sterkte en geluk toe: en wees niet te bang. Het leven is prima te pruimen zonder god en een zelfs stuk interessanter eigenlijk. En het enige wat je in feite verliest is een eeuwigheid harp spelen op een wolk.
Nou ja gefeliciteerd iig ik ben echt blij voor je.
Nu voelt het wellicht klote, maar als je maar enigzins stereotypisch van je geloof bent gelazerd zal je er vrij snel weer overheen zijn. Het heeft idd wat weg van afkicken.
(PS ik vond de 13 achter je naam al een beetje verdacht, was dat toeval of een omen?)
Laatst gewijzigd door Marinus op 18 feb 2008 15:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
- collegavanerik
- Superposter
Natuurlijk is het een rouwproces! Je hebt alle symptomen van een cold turkey, je moet goed afkicken, en niet de ene verslaving (geloof) door een andere vervangen. Zoekeen mens op met wie je kan praten en evt uithuilen. Een toetsenbord is maar een slcht surrogaat.Noachied13 schreef:Lieve allemaal,
Ik zit zo vol dat ik ff niet kan reageren. Maar ik lees met aandacht alles wat jullie schrijven! Weet op dit moment niks zinnigs meer. ga vooral door met mij te bemoedigen ook al reageer misschien niet meteen. Op dit moment kan ik alleen maar huilen huilen huilen. Zoveel pijn, angst eenzaamheid, verwarring. Op dit moment heb ik al mijn kracht nodig e.e.a. te kanaliseren dus neem het mij niet kwalijk. Ik had een pivebericht van iemand gekregen. In mij amtwoord durfde ik zelfs god al met kleine letters te schrijven zie je: god! Goed he?Nooit voor mogelijk gehouden. Idd god en de bijbel waren doorgedrongen tot ijn allerdiepste weze en zijn en elk aspect van mijn leven.Het doet zo'n pijn! Alsof ik aan het rouwen ben......
Hebr 6: 5 wie het weldadig woord van God en de kracht van de komende wereld ervaren heeft 6 en vervolgens afvallig is geworden, kan onmogelijk een tweede maal worden bekeerd.
Als er een almachtige god bestaat, dan is hij een sadist.
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Het is altijd interessant om te lezen wat voor mensen zo'n doorslaggevende faktor was. Kitty noemt: "Eindelijk af van de teleurstelling om niet gezien te worden, nooit gehoord te worden. Dat laatste was voor mij eigenlijk nog de grootste bevrijding".Noachied13 schreef: Nieuwe motto wat ik bed overdacht: Er bestaan geen goede en slechte mensen. Alleen mensen die goede dingen doen en mensen die slechte dingen doen.
Ik had heel andere gevoelens. Mijn geloof was -blijkbaar omdat ik het al zolang als volwassene meesleepte- geheel immuun geworden voor de God die in geen velden of wegen te bekennen is. Het hoorde er gewoon bij, en het zou nooit in me opgekomen zijn Hem dat kwalijk te nemen. Bidden kon ik als christen ook al jaren niet meer, maar dat werd opgelost door mijn gehele leven en wandel te beschouwen als gebed - er was geen moment dat ik zonder God leefde.
Voor mij was de meest bevrijdende faktor dat ik niet meer, nooit meer, nergens meer, op geen enkele manier meer mensen hoefde in te delen in 'zij die behouden worden' en 'zij die verloren gaan'. Voor mij stond deze gedachte altijd synoniem voor de hel op aarde te scheppen. Altijd die scheiding moeten ervaren tussen 'zij die erbij horen' en zij die 'tot de wereld behoren', terwijl je wist dat alle mensen gelijk waren, de gelovigen even zo grote stakkers en klungels als de niet- of anders-gelovigen.
Hoe meer ik erover nadacht des te meer ik die woorden van Jezus haatte dat hij gekomen was om tweedracht te zaaien, het zwaard te brengen.
ik herinner me dat ik met mijn boek Volwassen Geloof bezig was en een passage van Petrus overdacht over 'afvalligen' (Vrijheid spiegelen zij hun voor, hoewel zij zelf slaven des verderfs zijn...Het zou immers beter voor hen geweest zijn, geen kennis verkregen hebben van de weg der gerechtigheid, dan met die kennis zich af te keren van het heilige gebod dat hun overleverd is. Hun is overkomen, wat een waar spreekwoord zegt: Een hond, die teruggekeerd is naar zijn overgeefsel, of: een gewassen zeug naar de modderpoel.’ ).
Het werd me daarna teveel en ik ging maar boodschappen doen.
Ik schreef later deze woorden:
"Ik onderbrak dit schrijven en ging ertussendoor naar de winkel. Bij de kassa aangekomen was ik vol van deze gedachten en kreeg ik tranen in mijn ogen. Het kassameisje staarde me met grote ogen aan. Ik kon mijn tranen niet bedwingen.
-Waarom heeft Jezus een hel geïntroduceerd voor de mensheid?
-Waarom ga ik mijn verderf tegemoet omdat ik mijn eigen verstand wil gebruiken?
-Waarom heeft God mij in zo’n wrede wereld gezet, ja, doet Hij daar in de bijbel aan mee en probeert Hij ons daar veelal voor te spiegelen dat wreedheid een synoniem van rechtvaardigheid is?
-Waarom word ik een hond genoemd, die terugkeert naar zijn eigen uitbraaksel?
-Waarom word ik een handlanger van de duivel genoemd?
Ik denk dat er slechts één antwoord voor mij is: boven dit kleinmenselijke christelijke denken uit te stijgen, door liefde te ontdekken in zijn diepste betekenis, niet in de bijbelse vorm van ‘Gij zult liefhebben (en anders komt de vervloeking)’ en ‘Gij zult het kwaad haten’, maar als een hogere vorm van leven: liefde als een onuitputtelijke bron die voortdurend opwelt uit het hart van een mens en geen enkele plaats overlaat aan welke vorm van haat dan ook. Die liefde zal de enige kracht zijn om verder te kunnen leven, om me nog enig gevoel van zelfrespect te geven. Ik moet gewapend met de kracht van de liefde geestelijk boven die angstaanjagende woorden van Petrus staan. Ik moet gewoon durven zeggen dat hij niet veel van liefde begrijpt en hij zich voor zijn schandelijke woorden zou moeten schamen.
Born OK the first time
Veel suc6 verder Noachied13. Gun jezelf de tijd om te rouwen. Ik heb een sterk gevoel dat je hier heel sterk en vooral met veel rust uit zult komen. De komende tijd zal naar alle waarschijnlijkheid lastig worden. Zie het als een afkickproces. Doe het vooral rustig aan en probeer zo in alle rust je "nieuwe" ik een beetje te ontdekken. Of beter gezegd, je eigenlijke zelf, te HERontdekken...
God is een psychische steun voor je geweest daar je geloofe dat Hij je helemaal accepteerde maar dit was je in feite gewoon zelf. Dat deel van je dat jou accepteert en verder geen oordeel hoeft te vellen. Wat mensen doen als ze gaan biechten bijvoorbeeld is in feite niet God om vergeving vragen maar zichzelf. Daar mensen vaak moeite hebben zichzelf te geloven schuiven ze die taak op God. Het probleem ligt hem dan ook niet in God die mensen niet accepteerd maar mensen die zichzelf en/of anderen niet kunnen accepteren en daarom i.p.v hun gedachten over de feiten te veranderen, (wat erg moeilijk kan zijn...) liever de feiten veranderen zodat deze aansluit op hun gedachten.
Je hebt een erg moeilijke stap gezet en ik wens je nogmaals veel suc6 toe.
Zoals Kitty het al zo mooi verwoorde schreef je die brief idd in feite niet aan God maar aan je diepste zelf...
En @ Rereformed, is dat boek enkel online? Of is het ook een echt boek, als in met bladzijden? Dat leest wat fijner namelijk...
Het is toch soms echt nog ff schrikken wat geloof met een mens kan doen overigens...Als ik de verhalen hier lees van mensen...
God is een psychische steun voor je geweest daar je geloofe dat Hij je helemaal accepteerde maar dit was je in feite gewoon zelf. Dat deel van je dat jou accepteert en verder geen oordeel hoeft te vellen. Wat mensen doen als ze gaan biechten bijvoorbeeld is in feite niet God om vergeving vragen maar zichzelf. Daar mensen vaak moeite hebben zichzelf te geloven schuiven ze die taak op God. Het probleem ligt hem dan ook niet in God die mensen niet accepteerd maar mensen die zichzelf en/of anderen niet kunnen accepteren en daarom i.p.v hun gedachten over de feiten te veranderen, (wat erg moeilijk kan zijn...) liever de feiten veranderen zodat deze aansluit op hun gedachten.
Je hebt een erg moeilijke stap gezet en ik wens je nogmaals veel suc6 toe.
Zoals Kitty het al zo mooi verwoorde schreef je die brief idd in feite niet aan God maar aan je diepste zelf...
En @ Rereformed, is dat boek enkel online? Of is het ook een echt boek, als in met bladzijden? Dat leest wat fijner namelijk...
Het is toch soms echt nog ff schrikken wat geloof met een mens kan doen overigens...Als ik de verhalen hier lees van mensen...
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Ik kan me het nog wel herinneren, maar ik kan dat bericht niet meer terugvinden. Ik weet nog wel dat ik het bij Theoloog opmerkte, waar hij jammer genoeg niet op in is gegaan. Ik had gehoopt op een reactie à la Take me to your leader, pitiful Earthling! (met een vette knipoog, natuurlijk).Rereformed schreef:... En dat gebeurde pas toen ik een opmerking van Cymric kreeg: hij had opgemerkt op Freethinker dat ik anders was geworden dan voorheen.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ik heb me suf gezocht, maar kan het ook niet vinden. Het was volgens mij in maart 2007. Ik herinner me dat ik er verbaasd over stond dat jij het had opgemerkt hoewel ik er met geen woord over gerept had.cymric schreef:Ik kan me het nog wel herinneren, maar ik kan dat bericht niet meer terugvinden. Ik weet nog wel dat ik het bij Theoloog opmerkte, waar hij jammer genoeg niet op in is gegaan. Ik had gehoopt op een reactie à la Take me to your leader, pitiful Earthling! (met een vette knipoog, natuurlijk).Rereformed schreef:... En dat gebeurde pas toen ik een opmerking van Cymric kreeg: hij had opgemerkt op Freethinker dat ik anders was geworden dan voorheen.
Born OK the first time
Hebbes. De Finse fimbulwinters hebben je geheugen nog niet kaltgestellt: 2 april 2007, naar aanleiding van de 1 april-grap van Deadline die 'opeens' het licht zag en zich voor de gelegenheid met hulp van Boven omdoopte tot Holylight.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
-
Theoloog
Your mother sucks c#cks in hell, Cymric.cymric schreef:Ik kan me het nog wel herinneren, maar ik kan dat bericht niet meer terugvinden. Ik weet nog wel dat ik het bij Theoloog opmerkte, waar hij jammer genoeg niet op in is gegaan. Ik had gehoopt op een reactie à la Take me to your leader, pitiful Earthling! (met een vette knipoog, natuurlijk).
Van je geloof afvallen is een ding, maar op een gegeven moment moet je wel stoppen met zinkenTheoloog schreef:Your mother sucks c#cks in hell, Cymric.cymric schreef:Ik kan me het nog wel herinneren, maar ik kan dat bericht niet meer terugvinden. Ik weet nog wel dat ik het bij Theoloog opmerkte, waar hij jammer genoeg niet op in is gegaan. Ik had gehoopt op een reactie à la Take me to your leader, pitiful Earthling! (met een vette knipoog, natuurlijk).
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)
Dat Noachied13 god met een kleine letter schrijft, viel mij wel op hoewel ik die PB niet stuurde. Ik zie nog redelijk wat FTers het wel met hoofdletter schrijven nochthans zijn sommigen al een flinke tijd niet gelovig. Overigens is de quote van Noachied heel erg sterk lijkend op de bekendere quote van Steven Weinberg (20e eeuwse fysicus, Nobelprijswinnaar): "With or without religion, good people can behave well and bad people can do evil; but for good people to do evil — that takes religion.."
Heel kort een reactie op Rereformed: waarom niet rustig aan doen? Je kan mijns insziens wel even rustig aan doen om te overdenken wat ej vindt en wilt. Dan kom je meestal tot veel zinniger conclusies dan dat je iets (over)haastig gaat doen....
Heel kort een reactie op Rereformed: waarom niet rustig aan doen? Je kan mijns insziens wel even rustig aan doen om te overdenken wat ej vindt en wilt. Dan kom je meestal tot veel zinniger conclusies dan dat je iets (over)haastig gaat doen....
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
Dat heeft ook niet zoveel te maken met wel of niet gelovig zijn, vaak is het gewoon nog een gewoonte om God te schrijven inplaats van god, of Bijbel inplaats van bijbel. Dat betekent niet dat je dan ineens weer wordt bevangen door geloof of zo. Ik vind het eigenlijk niet zo belangrijk of men nu God of god schrijft, men weet namelijk wel hoe de persoon erover denkt. En om nu terwijl je meer met de inhoud van je posting bezig bent, ook nog moet opletten hoe je god moet schrijven: Oh ja, ik ben niet gelovig dus ik moet god schrijven. Het is allemaal niet zo relevant. Dat het voor Noachied nu wel die lading heeft, kan ik me wel heel goed voorstellen. Maar als je al nooit zo intens en zo langdurig bevangen bent geweest door die god of God of GOD of G-d, let je daar ook niet zo op.Dat Noachied13 god met een kleine letter schrijft, viel mij wel op hoewel ik die PB niet stuurde. Ik zie nog redelijk wat FTers het wel met hoofdletter schrijven nochthans zijn sommigen al een flinke tijd niet gelovig.
Ik schrijf God meestal met hoofdletter omdat ik dat gewend ben en omdat het een naam is...bedacht door mensen. We noemen Hem toch ook God? En ik schrijf Hem met hoofdletter want dan weet iedereen wie ik bedoel. Daarvoor hoef ik het woord "God" niet eens in de mond te nemen. Maar ik snap wel dat het voor mensen die net van hun geloof zijn afgevallen een grote stap is... 
The most disturbing, heartbreaking and *disgusting thing about the idea of heaven and hell is not that so many people BELIEVE it to be the truth, but that they WANT it to be. ~ yoyo
Beste Noachied13,
Ik denk niet dat ik ook maar iets toe kan voegen aan de reacties van de voorgaande personen. Wel kan ik je vertellen dat ook ik ver ben gegaan om nu achter mijn levensovertuiging te staan. Mijn streng christelijke ouders hebbenn me duidelijk verteld dat ik het huis uit moet en op mezelf moet gaan leven. Vandaar dat ik nu ook op zoek ben naar een huis. (Als je wat weet, feel free to share, omgeving R-dam
)
Eerst deed dit heel veel pijn. De gedachte dat je eigen ouders een god kiezen boven jou. Momenteel zit ik op het punt dat ik het gewoon niet meer begrijp en maar achterover leun. Als je er eenmaal van buiten af tegenaan kijkt ga je werkelijk denken: "Waar zijn die gasten mee bezig allemaal? Hoe kun je dit mogelijkerwijs serieus nemen?" Aan de ene kant is dit heel bevrijdend, aan de andere kant plaatste ik mezelf hiermee buiten het hele millieu waarin ik opgroeide.
Ik wens je veel sterkte op je reis!
Marco
Ik denk niet dat ik ook maar iets toe kan voegen aan de reacties van de voorgaande personen. Wel kan ik je vertellen dat ook ik ver ben gegaan om nu achter mijn levensovertuiging te staan. Mijn streng christelijke ouders hebbenn me duidelijk verteld dat ik het huis uit moet en op mezelf moet gaan leven. Vandaar dat ik nu ook op zoek ben naar een huis. (Als je wat weet, feel free to share, omgeving R-dam
Eerst deed dit heel veel pijn. De gedachte dat je eigen ouders een god kiezen boven jou. Momenteel zit ik op het punt dat ik het gewoon niet meer begrijp en maar achterover leun. Als je er eenmaal van buiten af tegenaan kijkt ga je werkelijk denken: "Waar zijn die gasten mee bezig allemaal? Hoe kun je dit mogelijkerwijs serieus nemen?" Aan de ene kant is dit heel bevrijdend, aan de andere kant plaatste ik mezelf hiermee buiten het hele millieu waarin ik opgroeide.
Ik wens je veel sterkte op je reis!
Marco