Kitty schreef:Sararje schreef:fbs33: Voor WO2 werden Joden ook van dergelijke zaken beschuldigd (Protocollen van de wijzen van Zion etc), je weet wel: het vooroorlogs antisemitisme met alle complicerende gevolgen van dien. Ik wil nu niet gaan vervallen in een Godwin´s law oid, maar ik vraag me hardop af in hoeverre de vergelijking in behandeling niet gelijk is? En nee, ik wil niet zeggen dat het identiek is, alleen de manier waarop de maatschappij met het culturele verschijnsel omgaat.
En heb je uit die tijd ook voorbeelden van joden die in hun synagogen haat verspreidden tegen christenen of andersdenkenden? Heb je voorbeelden van joden die van Nederland een joodse staat wilden maken? Heb je voorbeelden van joden die met de vuist omhoog de straat op gingen en vloeken over mensen afriepen indien er joodse afbeeldingen werden geplaatst? Heb je voorbeelden van joden die zich prominent verzette tegen onze cultuur en democratie? Heb je voorbeelden van joden die bijvoorbeeld moslims de meest walgelijke mensen vonden en eigenlijk geen mens maar beesten?
Nou, ik kan wel wat voorbeeldjes noemen uit de psalmen en de Talmoed die voor niet-Joden wellicht schokkend kunnen overkomen. Maar jhe hebt gelijk dat het zelfrelativeringsvermogen onder Joden enorm is toegenomen tov moslims. Maar dat bedoel ik niet, ik doel zelf op de manier waarmee men het probleem beschrijft. Daarnaast: Joden begaven zich in Nederland voor WO2 ruwweg in een regio rond (Amsterdam) en dat zou je, bij wjize van spreke kunnen vergelijken met Amsterdam-West: een zelfgemaakt gettho.
Nu richt je je puur op het aanwezige antisemitisme, maar waarom vergelijk je dat met de afweer tegen de Islam? De grond voor deze afweer is van totaal andere orden, dus elke vergelijking gaat hier volledig mank. Als je al een WOII vergelijking maken wil, kun je de fundamentasistische radicale moslims beter vergelijken met de nazi's. Want het verdelgen van de joden staat ook bij radicale moslims op de agenda.
Neen, ik maak geen vergelijking met WO2, juist
niet. Ik maak een vergelijking met het antisemitisme dat in veel Europese landen aanwezig was. Antisemitisme heeft sinds WO2 een zeer negatieve lading maar zoals al vaker op dit forum gezegd: ik doel op het vooroorlogs antisemitisme waarbij men Joden allerlei criminele zaken in de schoenen schoof, in de media Joden werden afgeschilderd als minderwaardige en kwaadaardige mensen die de cultuur vervuilden etc. Haal even die balk uit je oogjes dat antisemitisme heeft geleid tot WO2 want ookal is dat zo, velen zagen de Entlösung niet als oplossing van het antisemitisme en wensten ook dergelijke oplossingen niet. Het gaat in mijn beschouwing om mensen die vergelijkbare dingen wensen als Geert te vergelijken met dit vooroorlogs antisemitisme: minder burgerrechten voor moslims omdat zij moslim zijn (vergelijk met ontneming van bepaalde burgerrechten van Joden), verbod op de koran (verbod op de talmoed), sluiting van moskeeen (sluiting van synagogen). Etc. De zaken die tussen haakjes staan, waren in het vooroorlogs antisemitisme doodnormale partijpunten waar heel wat Nederlanders achteraan liepen. Ik zeg niet dat dit tot een islamitisch equivalent vande Entlösung zorgt per definitie, maar je zorgt er m.i. wel voor dat je moslims in een kwaad daglicht ziet waardoor je dit soort politieke besluitvorming makkelijker maakt, het wordt salonfähig zeg maar.
Daarbij kun je je alleen uitspreken over het generaliseren wat mensen doen om alle moslims als radicaal te zien. Dat is absoluut foutief. Maar ga geen onzinnige vergelijkingen maken met een totaal andere situatie.
Jij haalt er WO2 bij, die haal ik er bewust niet bij. Noem het van mij part het antisemitisme van ruwweg 1850 tot 1930. Het streven naar een Entlösung beticht ik Geert niet van, maar bijv. de NSB streefde ook niet in de jaren ´30 naar een Entlösung hoewel wel veel leden zich openlijk antisemitisch profileerden.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn