Mijn verhaal
Moderator: Moderators
-
Theoloog
Ik kan me voorstellen dat die onvriendelijke toon niet sympathiek overkomt. Is het ook niet, sorry.
Wij krijgen hier regelmatig evangelischen, soms moslims over de vloer die proberen te evangeliseren, met vergelijkbare verhalen. Tralalalala-geloof. Geloven is zo fijn. Jezus/Allah is liefde en Hij is mijn grote vriend.
Wij krijgen hier regelmatig evangelischen, soms moslims over de vloer die proberen te evangeliseren, met vergelijkbare verhalen. Tralalalala-geloof. Geloven is zo fijn. Jezus/Allah is liefde en Hij is mijn grote vriend.
Zelfs van het bovenstaande spannen mijn spieren zich samen (dat ligt niet aan jou, dat ligt aan mij. Het is waarschijnlijk volkomen normaal in jouw levensfase dat je zo denkt en voelt. Maar ik heb er niets mee.). Dat speelt waarschijnlijk ook mee in mijn reactie.Ik ben aangesproken op straat en ik was erg opzoek en vond hun verhaal over bewijs door tongentaal etc een zeer sterk verhaal. Je moet nagaan ik had best wat liefde enzo nodig en dat had je daar toch wel onder elkaar. Daarom ben ik er pas zolaat uitgezet is het eigenlijk
-
a.r.
Welkom Mylano,
Ik vermoed dat je nog erg jong bent en in een labiele periode van je leven, "er stomweg ingestonken bent".
Waarom moet de pinkstergemeente het ontgelden, er zit volgens mij niet heel veel verschil tussen Pinkster en RF....?
Wij hebben alles tegen iedere kerkgemeente en ik specifiek tegen dit soort indoctrinatie van jonge, labiele, onzekere en/of zieke mensen
Ik vermoed dat je nog erg jong bent en in een labiele periode van je leven, "er stomweg ingestonken bent".
Iedere kerk beschouwt zich als de enige ware kerk, er zijn 33000 christelijke stromingen, dus dat geeft wel een probleem als je op zoek bent naar de enige wareOok beschouwt de RF zich als de enige waren kerk (wordt niet met zoveel worden gezegt)Andere kerken zijn maar niks (het is toch allemaal religie) en vooral de pinkstergemeente moet het vaak ontgelden. Dit was mijn verhaal over de RF. Ik heb niks tegen deze gemeente, iedereen moet tenslotte zelf weten wat hij of zij doet. Ik wou alleen even mijn ervaringen met deze gemeente kwijt op dit forum!
Waarom moet de pinkstergemeente het ontgelden, er zit volgens mij niet heel veel verschil tussen Pinkster en RF....?
Wij hebben alles tegen iedere kerkgemeente en ik specifiek tegen dit soort indoctrinatie van jonge, labiele, onzekere en/of zieke mensen
Ze verschillen inderdaad niet zoveel van een pinkstergemeente. Behalve dat ze niet dansen en dat IEDEREEN in tongen spreekt. Ik herinder me dat er eens een bezoeker was die tijdens de dienst met zijn handen in de lucht God wou aanbidden toen werd hij de RF uitgezet
Er zitten inderdaad ook best wat mensen die wat meegemaakt hebben. Ik ben nu 19 jaar oud dus best nog erg jong ja..
Voor jou heb ik 2 eenvoudige zinnetjes, bij juist gebruik gaan ze een leven lang mee.
God bestaat niet.
Er is geen leven na de dood.
Eigenlijk is het dus heel eenvoudig.
God bestaat niet.
Er is geen leven na de dood.
Eigenlijk is het dus heel eenvoudig.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
-
a.r.
Dat is in mijn ogen erg jong jaIk ben nu 19 jaar oud dus best nog erg jong ja..
Je was dus 18 jaar toen je bij de enige ware van die 33000 terecht kwam en nu ben je als ik het goed begrijp sinds een maand van je geloof gevallen. Hoe, wat, waarom en nieuwsgierig als ik ben, hoe ben je op Freethinker terecht gekomen?
-
a.r.
Heb je het hele stuk meteen gelezen of had je al een oordeel na de eerste twee regels? Als je het hele stuk leest, is het vrij duidelijk dat het gaat om de verwerping van die kerk, het staat ook niet voor niets in het subforum 'Getuigenis van afvalligen'. Laat staan dat het evangeliserend overkomt.Theoloog schreef:Dus, als jij bereid bent tot een pittig debat over je geloof, en bereid bent je geloofsvoorstellingen aan niets ontziende kritiek bloot te stellen om te kijken of het de toets van de rede kan doorstaan - dan: Welkom Mylano!
Edwards: Why the big secret? People are smart. They can handle it.
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
Kay: A person is smart. People are dumb, panicky dangerous animals and you know it.
Men in Black
- Rereformed
- Moderator
- Contacteer:
Ha,ha, je zult toch wel begrijpen dat ik me mijn eigen hardleersheid goed herinner!?Kitty schreef:En Rereformed, hoelang bleef jij hangen in het evangelische geloof? Dat vond ik zeker net zo absurd. Dat was dacht ik toch wel iets meer dan een jaar?
Kitty, jij hebt mij overigens nooit gekend in mijn 'evangelische' tijd, ik vat jouw opmerking over 'dat vond ik zeker net zo absurd' niet.
Er zijn zeer grote verschillen tussen mij en Mylano (voorzover we hem kennen uit zijn voorstellingstopic natuurlijk). Ik ben weliswaar vreselijk vroom geweest, maar heb me nooit laten knechten door een kerk, of wat andere mensen om me heen beweerden, of zelfs wat de bijbel beweert. Ik ben overal wezen rondlopen, maar heb me nooit bij een kerk aangesloten, omdat ik me nergens thuisvoelde. Mijn geloof was iets innerlijks, wat weliswaar gestuurd werd door de bijbel, maar dat kon ik geheel naar eigen inzichten boetseren en interpreteren of zelfs verwerpen (ik heb bijvoorbeeld nooit in een hel geloofd, hoewel ik het niet kon ontkennen dat het NT dit leert).
Bij Mylano merk ik een persoon op die zich voor honderd procent laat vertellen wat wel of niet mag, waar je wel of niet in moet geloven, of je wel of niet mag masturberen, met een meisje mag omgaan enz. Zulke slaafse onderhorigheid is iets waar ik geen enkel begrip voor heb en bij mij een harde toon uitlokt: word een man, respecteer jezelf, ga je eigen weg. Het ontbreken van zo'n karaktertrek is voor mij iets veel ernstigers dan de kwestie of men religieus of atheïst is.
Maar ik hoor nu dat Mylano nog heel jong is; wellicht is hij nu op de leeftijd gekomen bezig te zijn met de ontwikkeling van zijn eigen persoon. In dat geval, Mylano, ga door op de nieuwe weg die je bent ingeslagen!
Waarom zijn we ineens zo hard voor iemand die gelukkig heeft ingezien dat het onzin was waar hij mee bezig was?
-Omdat iemand mij zo door elkaar had moeten rammelen toen ik verdwaasd religieus was om me mijn dwaasheid te laten beseffen! Mijn weg om volwassen te worden in mijn denken had veel vlugger kunnen gaan. Het werd een eindeloos lange weg omdat ik altijd alleen maar lieve mensen met eindeloos begrip voor alle religieuze onzin tegenkwam.
-Omdat ik uit het verhaal van Mylano opmaak dat hij slechts het tipje van de ijsberg onzin heeft ontmaskerd, maar de rest van de reuzenberg nog steeds meesleept.
Net als Socratoteles en Theoloog concludeer ik uit zijn verhaal dat Mylano bar weinig geleerd heeft van deze zure ervaring, noch schoon schip maakt door het religieuze geloof op zich af te zweren. Hij heeft zich slechts onttrokken aan een extreme sekte. Voor zover ik het kan bekijken zet hij het met evenveel naïviteit voort in een andere christelijke sekte.
Maar als ik het ditmaal bij het verkeerde eind heb zou het me aangenaam verrassen. Ik sluit me aan bij de opmerking van a.r. : blijf hier wat langer Mylano en ga uitgebreid lezen.
Born OK the first time
Hoi Mylano,
Laat je niet afschrikken door de harde taal hier; Het is allemaal best goed bedoelt.
Als exchristen heb ik na 23 jaar de conclusie getrokken dat het christendom op zijn best onschadelijk is. Een clubske als waar jij bij zat is de kanker van de samenleving. Nou ja kanker.... De mensen hebben zich zelf effectief geestelijk gelobotomiseerd.
Je bent nog jong maar zorg dat je dat geloof afschud. Als je iets schadelijks en nutteloos wil doen kun je beter gaan roken dan gaan geloven mi.
Laat je niet afschrikken door de harde taal hier; Het is allemaal best goed bedoelt.
Als exchristen heb ik na 23 jaar de conclusie getrokken dat het christendom op zijn best onschadelijk is. Een clubske als waar jij bij zat is de kanker van de samenleving. Nou ja kanker.... De mensen hebben zich zelf effectief geestelijk gelobotomiseerd.
Je bent nog jong maar zorg dat je dat geloof afschud. Als je iets schadelijks en nutteloos wil doen kun je beter gaan roken dan gaan geloven mi.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Wat Rereformed zegt klopt nog wel een beetje..mijn oom komt regelmatig langs en met hem praat ik dan over het geloof (hij is evangelisch) maar ook hij moet merken dat ik steeds meer een afkeer krijg van het geloof (alhoewel hij denkt dat het door die ervaring bij die sekte komt) Tuurlijk heb ik door de tijd bij die sekte meer en meer afschuw gekregen van het geloof. Maar ook als ik de bijbel lees leef je als christen met regeltjes waar ik totaal niet mee leven kan. Alleen dat weet jij misschien ook wel Rereformed is het heel moeilijk om alle dingen die je door de jaren heen hebt meegekregen van het geloof zomaar los te laten.