Deadline,
Deadline schreef:je hebt mij niet op m'n ... getrapt.
Oh...en dat net nu ik me bijna avatar-non-grata begon te voelen
Deadline schreef:Vele kijkers hebben tegenwoordig een dvd recorder en zullen de film wellicht opnemen. Zodoende worden er dus illegale kopieën van films gemaakt en hoeft de film dus niet meer gekocht te worden door veel mensen. Is dat niet precies hetzelfde gevaar als dat er ontstaat bij het misbruik maken van torrents waarmee diezelfde film te downloaden is? Ik hoop dat je nu eens die vraag wil beantwoorden, aangezien jij kennelijk achter de wet staat in dit geval.
Allereerst geef ik grif toe dat er behoorlijk wat mis is met het oude auteursrecht.
Wat ik probeer te onderstrepen is dat het krom zijn van de wetgeving en de toepassing ervan geen reden is om datgene wat de wet poogt te regelen, namelijk het enerzijds pogen de maker van een werk te beschermen zodat deze zijn inspanning op enigerlei wijze te gelde kan maken en het anderszijds te pogen de informatievrijheid en -informatie-uitwisseling te ondersteunen dan maar te reduceren tot louter informatievrijheid, zonder de intellectuele inspanningen van de maker(s) in acht te nemen, hetgeen neerkomt in de houding en standpunten van enkele medeforumleden. Aldus geef ik grif toe dat de wet niet adequaat is en zowel qua inhoud als uitoefening ervan problematisch is. Vandaar dat ik ook opmerkte:
Botjes schreef:Dat de auteurswet zou moeten worden aangepast aan het digitale tijdperk lijkt me evident, maar alle informatie vogelvrij verklaren is een stap te ver. Als semi-professioneel fotograaf houd ik een eigen portfolio en foto-webblog (fotoblog) bij op het internet. Ik ben ertegen dat mijn creatie's (al dan niet zonder credit) onbevraagd gebruikt of misbruikt worden, zeker in commerciële context. Met mij vele auteurs, componisten, musici, en anderen die intellectueel goed produceren. Er zijn ook enkele series foto's die ik gepubliceerd heb onder de creative commons licentie, die het mogelijk maakt dat deze foto's zonder problemen onder bepaalde condities makkelijker gekopieerd en verspreid kunnen worden en zelfs dat anderen er verder aan kunnen werken. Deze keuze ligt echter bij de auteur en dat is waarom auteursrecht relevant is.
Nu terugkomend op wat je me voorlegt. Ik poog een antwoord te geven in de context zoals hierboven beschreven: betreft het opnemen van uitzendingen op de televisie voor persoonlijk gebruik is er een reden waarom films die in de bioscoop verschijnen niet direct op tv te zien zullen zijn, maar eerst als DVD gereleased worden alvorens ze eens op de tv te zien zijn. Mij het gebruik van torrents gaat het erom dat buiten de kanalen zoals de auteursrechthebbenden dit beogen (soms zelfs nog voordat b.v. een film in de bioscoop verschijnt!!) omzeilt worden, mits natuurlijk de rechthebbenden de content als vrij verspreidbaar hebben gelicenceerd. Je kunt het natuurlijk oneens zijn over de distributiemethoden van content (die ook m.i. niet bij de tijd zijn), over de dubbelzinnige wetgeving tussen uploaden en downloaden (merk trouwens op dat in het geval van torrents je doorgaans wel degelijk upload tijdens het downloaden) en over al de andere excuses en verongelijktheden die voorbij zijn gekomen, maar dat laat onverlet dat wanneer je de rechthebbenden passeert je met het intellectueel eigendom van iemand anders aan de haal gaat.
Vele kijkers hebben tegenwoordig een dvd recorder en zullen de film wellicht opnemen. Zodoende worden er dus illegale kopieën van films gemaakt en hoeft de film dus niet meer gekocht te worden door veel mensen. Is dat niet precies hetzelfde gevaar als dat er ontstaat bij het misbruik maken van torrents waarmee diezelfde film te downloaden is?
Deadline schreef: Ik vind het nog steeds apart dat men zeer in de aanval (ik denk daarbij vooral aan stichting BREIN) gaat als het om het "illegale" verspreiden van media via internet gaat, maar dat men niks doe aan een zelfde soort en mate van verspreiding via tv en / of radio. Dat vind ik dus een beetje de wereld op z'n kop.
Oh, maar dit doet men dan ook zeer zeker:
Welkom bij VIDEMA!
Voor vertoning van DVD en TV
Voor het gebruik van Tv- en filmbeelden buiten de huiselijke kring is krachtens de Auteurswet toestemming vereist van de makers. Om ervoor te zorgen dat zakelijke gebruikers (bedrijven en instellingen) snel, simpel en relatief voordelig over een volledig en kant-en-klaar Tv- en filmaanbod kunnen beschikken, hebben de makers VIDEMA aangewezen als hun uitvoerende organisatie.
VIDEMA werkt in opdracht van Amerikaanse film- en Tv-studio's, publieke en commerciële omroepen, muziekuitgeverijen, film- en videodistributeurs, en duizenden binnen- en buitenlandse Tv-producenten.
VIDEMA bestaat sinds 1988, is aangesloten bij Stichting Brein en Stichting Auteursrechtbelangen, en gecertificeerd volgens ISO 9001-2000. Bij de uitvoering van regelingen werkt VIDEMA doorgaans samen met belangenorganisaties van gebruikersgroepen.