"Taboe" woorden @ FreeThinker Forum

Moeilijke ethische vraagstukken.

Moderator: Moderators

Antiscience
Banned

Re: Edit: aha, daar komt het taboe vandaan

Bericht door Antiscience »

Think schreef:Ik ben een tijdje niet op freethinker geweest en zie dat ik een hoop gemist heb (zelfs als je vaker komt blijft het een moeilijk te overziene hoeveelheid discussies). En ik zie na wat zoeken waarom psychiatrische termen hier als taboewoorden gezien worden. Als ik het goed begrijp, zijn er mensen die psychoses zien als openbaringen van religieuze waarheid. Aangezien ik het als voor de persoon zelf meestal hinderlijke stoornissen zie, die in alle gevallen een licht tot zwaar vertekend beeld geven van wat voor de betreffende persoon werkelijk is, zal ik vanuit die mening on topic verder discussieren bij http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... t=psychose.
Hallo Think,

het is zelfs zooo taboe op freethinker, dat er alleen in deze rubriek genuanceerd
over psychiatrische termen en psychopillen gesproken mag worden.
:arrow:
http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... highlight=

Ongenuanceerd, generaliserend gepraat zoals waarom Jezus psychotisch
geweest zou zijn etc. wordt uiteraard door freethinkers op prijs gesteld.

P.S.1 Ook is het taboe naar psychiatrische achtergrond Nietzsche te verwijzen,
en dat hij psychofarmaca zoals Chloral gebruikte/misbruikte.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2186

P.S. 2
Dat is ook verboden, wordt naar babbelbox afgespitst.
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=2708

mvg, Jos
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

@Think, Risperdal, Seroxat, Haldol, Abilify, bijwerkingen, impotentiepillen...., zijn zeker niet taboe op dit forum. We hebben ze alleen voor AS taboe verklaard vanwege zijn tirade tegen psychiatrische medicijnen. Het meerendeel van de Freethinkers hier onderkennen juist dat medicijnen bij psychiatrische aandoeningen heel nuttig, en zelfs soms zeer noodzakelijk zijn. Dus wilden we niet dat AS, zoals hij ooit probeerde te doen, meerdere topics vervuilde met antireclame voor medicijnen waar sommigen niet zonder kunnen om een, zoals je zelf ook al noemde ergens, bepaalde kwaliteit van leven te krijgen.

Dus nee, deze woorden zijn hier verder in principe geenszins taboe. Hier had moeten staan "de anti lobby van AS tegen noodzakelijke medicijnen" Als dit er had gestaan, ja dan kun je dat zien als een taboe hier.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Kitty schreef:@Think, Risperdal, Seroxat, Haldol, Abilify, bijwerkingen, impotentiepillen...., zijn zeker niet taboe op dit forum. We hebben ze alleen voor AS taboe verklaard vanwege zijn tirade tegen psychiatrische medicijnen. Het meerendeel van de Freethinkers hier onderkennen juist dat medicijnen bij psychiatrische aandoeningen heel nuttig, en zelfs soms zeer noodzakelijk zijn. Dus wilden we niet dat AS, zoals hij ooit probeerde te doen, meerdere topics vervuilde met antireclame voor medicijnen waar sommigen niet zonder kunnen om een, zoals je zelf ook al noemde ergens, bepaalde kwaliteit van leven te krijgen.

Dus nee, deze woorden zijn hier verder in principe geenszins taboe. Hier had moeten staan "de anti lobby van AS tegen noodzakelijke medicijnen" Als dit er had gestaan, ja dan kun je dat zien als een taboe hier.
Sterker nog, het opvolgen van de adviezen van Antiscience kunnen levensbedreigend situaties opleveren voor mensen die lijden aan psychoses.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

cluny schreef:
Kitty schreef:@Think, Risperdal, Seroxat, Haldol, Abilify, bijwerkingen, impotentiepillen...., zijn zeker niet taboe op dit forum. We hebben ze alleen voor AS taboe verklaard vanwege zijn tirade tegen psychiatrische medicijnen. Het meerendeel van de Freethinkers hier onderkennen juist dat medicijnen bij psychiatrische aandoeningen heel nuttig, en zelfs soms zeer noodzakelijk zijn. Dus wilden we niet dat AS, zoals hij ooit probeerde te doen, meerdere topics vervuilde met antireclame voor medicijnen waar sommigen niet zonder kunnen om een, zoals je zelf ook al noemde ergens, bepaalde kwaliteit van leven te krijgen.

Sterker nog, het opvolgen van de adviezen van Antiscience kunnen levensbedreigend situaties opleveren voor mensen die lijden aan psychoses.
Dat is ook de voornaamste overweging om zulke 'adviezen' taboe te verklaren
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Antiscience
Banned

Bericht door Antiscience »

Kitty schreef:
cluny schreef:

Het merendeel van de freethinkers generaliseerd/stigmatiseerd graag,
wanneer het om psychiatrische onderwerpen gaat.
Bij gebrek aan onafhankelijke- wetenschappelijke bronnen en/of ervaringsdeskundigheid.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Bij gebrek aan onafhankelijke- wetenschappelijke bronnen en/of ervaringsdeskundigheid.
De enige die over dit thema vooral generaliseert ben jijzelf. Jij noemt iemand met psychoses bijvoorbeeld psychisch begaafd! Dan juist stigmatiseer en generaliseer je. En onthoudt je mensen bewust dan wel onbewust adequate hulp.
Het is juist heel nuttig om niet alle mensen met psychosomatische klachten het etiket begaafdheid op te plakken. Dat is juist niét openstaan voor de vele verschillende uitingen en vormen van psychische klachten. Hier zal men er nóóit vanuit gaan dat er in de psychiatrie geen fouten worden gemaakt of foute diagnoses worden gesteld. Jij gaat ervan uit dat er niet eens zoiets als een diagnose mag zijn. Jij bent degene die alles over één kam scheert, wat je al laat zien door je nick Anti-wetenschap een generaliserendere en stigmatiserendere nick is nauwelijks te bedenken. Jij bent gewoon 'tegen' en dat is de dooddoener voor elk vermogen tot nuancering.

Cluny
Banned

Bericht door Cluny »

Antiscience schreef:
Kitty schreef:
cluny schreef: Sterker nog, het opvolgen van de adviezen van Antiscience kunnen levensbedreigend situaties opleveren voor mensen die lijden aan psychoses.
Een lege beschuldiging van een psychoselijder en psychose-ontkenner die zich door deze ziekte meer waant dan de normale gezonde.
Net zo belachelijk als trots zijn op je diabetis of brilleglazen van +8.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Think
Forum fan

Re: Edit: aha, daar komt het taboe vandaan

Bericht door Think »

Antiscience schreef: Hallo Think,

het is zelfs zooo taboe op freethinker, dat er alleen in deze rubriek genuanceerd
over psychiatrische termen en psychopillen gesproken mag worden.
:arrow:

mvg, Jos
Beste Jos 'Antiscience',

Ik vrees dat je in mij geen medestander vindt. Ik heb de topics waar je hierboven naar verwees gelezen en ben van mening dat jij degene bent die zich schuldig maakt aan ongenuanceerde uitingen door wat wel een kruistocht tegen de psychiatrie lijkt te zijn. Mijn persoonlijke ervaring met de psychiatrie en de mensen (zowel cliënten als hulpverleners) daarin is, dat voor de cliënten psychiatrische problemen een flinke last kunnen zijn en dat hulpverleners hun best doen cliënten met medicatie en gesprekken bij te staan, te werken aan hun kwaliteit van leven.

Mag ik een korte schets geven hoe het mij vergaan is: het ging niet goed met me (ik treed uit privacy-overwegingen niet in details) en ik kreeg een diagnose en medicatie. Dit zou mogelijk jij als vreselijk kunnen ervaren, maar dit is het vervolg: na een lang gevecht tegen die diagnose met een voortduren van de ellende ben ik de diagnose gaan zien als een analyse van waar mijn zwakke kanten liggen en waar het mis kan gaan. Door in overleg voor de juiste medicatie in de juiste dosering te kiezen, stress te doseren, nachtelijk leven te doorbreken en door een ontdekking van mijn kwaliteiten binnen de cliënenbeweging, is mijn herstel opgetreden. Herstel, in mijn ogen, is om leren gaan met de kwetsbaarheid en leren kennen van je sterke kanten in aanvaarding van die kwetsbaarheid anders kom je geen steek verder.

Hoe het voor jou persoonlijk is weet ik niet, maar door jouw kruistocht tegen de psychiatrie en het rondstrooien van reclame voor sites die het stoppen met medicatie voorstaan, vorm je een belemmering voor anderen die op zoek zijn naar verlichting van psychiatrische klachten, die zich jouw tirades aantrekken en zich daar door laten leiden.

Ik vind het tot slot beneden peil hoe je in de thread 'schizofrenie bestaat niet' de vereniging Anoiksis neerzet:
2. Je gelooft wat de psychiater zegt. Je voelt je ziek, bent patient en
neemt de pillen in de hoop dat ze je helpen.
Je kunt je patientenindentiteit versterken door lid te worden van
een patientenvereniging als Anoiksis.
In het artikel dat je noemt is Jim van Os overigens zeer genuanceerd en alleen maar tegen het gebruik van het woord. Iets waar ik het niet mee eens ben omdat je door een diagnose in leert zien waar de kwetsbaarheden liggen waar je mee moet leren omgaan. En als je lid van Anoiksis geworden zou zijn en naar de Landelijke Dag op 6 oktober was geweest, had je een zeer genuanceerd verhaal van psychiater en onderzoeker Rinus Knegtering kunnen horen, waaruit blijkt dat de moderne wetenschap wel degelijk onderzoek doet naar sociale, naast genetische, oorzaken van schizofrenie.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

cluny schreef:Sterker nog, het opvolgen van de adviezen van Antiscience kunnen levensbedreigend situaties opleveren voor mensen die lijden aan psychoses.
Precies :D

Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Plaats reactie