Antiscience schreef:
Hallo Think,
het is zelfs zooo taboe op freethinker, dat er alleen in deze rubriek
genuanceerd
over psychiatrische termen en psychopillen gesproken mag worden.
mvg, Jos
Beste Jos 'Antiscience',
Ik vrees dat je in mij geen medestander vindt. Ik heb de topics waar je hierboven naar verwees gelezen en ben van mening dat
jij degene bent die zich schuldig maakt aan ongenuanceerde uitingen door wat wel een kruistocht tegen de psychiatrie lijkt te zijn. Mijn persoonlijke ervaring met de psychiatrie en de mensen (zowel cliënten als hulpverleners) daarin is, dat voor de cliënten psychiatrische problemen een flinke last kunnen zijn en dat hulpverleners hun best doen cliënten met medicatie en gesprekken bij te staan, te werken aan hun kwaliteit van leven.
Mag ik een korte schets geven hoe het mij vergaan is: het ging niet goed met me (ik treed uit privacy-overwegingen niet in details) en ik kreeg een diagnose en medicatie. Dit zou mogelijk jij als vreselijk kunnen ervaren, maar dit is het vervolg: na een lang gevecht tegen die diagnose met een voortduren van de ellende ben ik de diagnose gaan zien als een analyse van waar mijn zwakke kanten liggen en waar het mis kan gaan. Door in overleg voor de juiste medicatie in de juiste dosering te kiezen, stress te doseren, nachtelijk leven te doorbreken en door een ontdekking van mijn kwaliteiten binnen de cliënenbeweging, is mijn herstel opgetreden. Herstel, in mijn ogen, is om leren gaan met de kwetsbaarheid en leren kennen van je sterke kanten
in aanvaarding van die kwetsbaarheid anders kom je geen steek verder.
Hoe het voor jou persoonlijk is weet ik niet, maar door jouw kruistocht tegen de psychiatrie en het rondstrooien van reclame voor sites die het stoppen met medicatie voorstaan, vorm je een belemmering voor anderen die op zoek zijn naar verlichting van psychiatrische klachten, die zich jouw tirades aantrekken en zich daar door laten leiden.
Ik vind het tot slot beneden peil hoe je in de thread 'schizofrenie bestaat niet' de vereniging Anoiksis neerzet:
2. Je gelooft wat de psychiater zegt. Je voelt je ziek, bent patient en
neemt de pillen in de hoop dat ze je helpen.
Je kunt je patientenindentiteit versterken door lid te worden van
een patientenvereniging als Anoiksis.
In het artikel dat je noemt is Jim van Os overigens zeer genuanceerd en alleen maar tegen het gebruik van het woord. Iets waar ik het niet mee eens ben omdat je door een diagnose in leert zien waar de kwetsbaarheden liggen waar je mee moet leren omgaan. En als je lid van Anoiksis geworden zou zijn en naar de Landelijke Dag op 6 oktober was geweest, had je een zeer genuanceerd verhaal van psychiater en onderzoeker Rinus Knegtering kunnen horen, waaruit blijkt dat de moderne wetenschap wel degelijk onderzoek doet naar sociale, naast genetische, oorzaken van schizofrenie.
Gaia lijdt aan uitgezaaide primateritis, een mensenplaag (J. Lovelock)