Waarom ik niet naar de hemel wil

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag
a.r.

Bericht door a.r. »

Vrouwen ook ?
Devious
Erelid
Contacteer:

Bericht door Devious »

a.r. schreef:Vrouwen ook ?
Nou, vrouwen worden niet echt genoemd. Het lijkt haast of er alleen mannen in de hemel woonachtig zijn. Honden worden bij de hemelpoort geweerd, evenals toovenaars, hoerenlopers, doodslagers, afgodendienaren en iedereen die liegt en van leugens houdt. Uit dat laatste kunnen we dan afleiden dat Christenen niet worden toegelaten, want het moge duidelijk zijn dat Jezus nooit doden heeft opgewekt, nooit op een wolk ten hemel is gevaren, en ook nooit op water heeft gelopen :)

Openbaring 22 vers 15: ‘Maar buiten zullen zijn de honden, en de tovenaars, en de hoereerders, en de doodslagers, en de afgodendienaars, en een iegelijk, die de leugen liefheeft, en doet.’
'Bij een discussie die de redelijkheid zoekt heeft hij die het onderspit delft groter voordeel, voor zover hij er iets van opgestoken heeft.’ Epicurus (341-271vc)
a.r.

Bericht door a.r. »

Waar doen al die christelijke plattelandsvrouwen dan zo hun best voor tijdens die naaikransjes ??? :lol: Ze hebben de bijbel dan dus toch niet van kaft tot kaft gelezen , of mogen lezen van hun man, want anders waren ze allang in opstand gekomen......
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Dat is eigenlijk het eerste wat me opviel, dat de bijbel (koran trouwens ook) onvrouw vriendelijk is. Vrouwen doen er niet aan toe, ja ze zijn goed voor te koken en neuken en dat was het wel zo'n beetje..................owja en voor nageslacht te produceren.

En als ik me goed herinner zijn de baringsweeen een straf vanwege Eva's streek die ze Adam had geleverd. Nu weten we wel beter, en dan zou je eigenlijk kunnen stellen dat kennis een vijand van het geloof is.
Fuck met alles.
Socratoteles
Diehard

Bericht door Socratoteles »

Nou nou, ik kan wel zien dat jullie er niet echt verstand van hebben!! De hemel is gewoon supergaaf joh!! Ik heb er wel es een boekje over gelezen en toen had ik helemaal zoiets van wauw wat zorgt God straks goed voor ons!! Alle straten zijn in de hemel van goud enzo, stel je voor!! En niemand die het stiekum gaat stelen, want er komen alleen maar christenen en die doen zoiets niet. Dat is zo'n detail he... daar lees je zo makkelijk over heen, maar ik vraag je om daar even heel diep over na te denken... in de hemel is iedereen Lief voor elkaar!! Kijk, ik wil de dingen hier op aarde niet lelijker maken dan ze zijn hoor, maar we zijn nu eenmaal allemaal slecht in onze hartjes en dat zie je overal om je heen. Iedereen houdt ervan om gemeen te doen en nu hebben ze Hillsong ook al uit de top2000 gehaald :(. Dat is nu typisch iets van de duivel zie je, die probeert ons allemaal uit te roeien en ik wordt er ook mee gepest. Niet zo erg als Jezus hoor, daar kan niemand aan tippen. Maar als het nog erger wordt dan toch wel bijna zoals Paulus! Maar dan staat er ook in de Bijbel: "zalig die om Mijnentwil verdrukt worden" en zo voel ik dat ook wel. Niet dat ik het leuk vind ofzo, maar tegelijk voel ik Jezus dan wel heel dicht bij me om me te helpen. Oh, ik zit hier helemaal te huilen joh! Hoe kun jij zonder Jezus leven???? Ik snap daar nou helemaal niks van.. wil je dan niet gelukkig worden?? Ja, je hebt een verkeerde voorstelling van de hemel en daar komt het van natuurlijk!! Dat geeft niet hoor, vroeger wist ik ook niet zo goed wat ik er mee moest. Maar toen ik in onze christelijke boekenwinkel was zag ik opeens dat boekje liggen: "Weg van de wereld en haar weedom" en ik voelde heel sterk dat God wilde dat ik dat boek las. Ik stond nog even twijfelend met dat boekje in mijn handen, want er stonden wel veel moeilijke woorden in hoor!!! Maar toen kwam net mijn lievelingsliedje uit de luidsprekers, van Elly en Rikkerd (moooii!!!), die zong ik al toen ik nog klein was. En toen begreep ik dat God daarmee wou zeggen dat ik het boek moest kopen. En nu ben ik zo blij!! Opeens heb ik een veel betere blik op de Toekomst en mijn relatie met Jezus is nog mooier geworden nou. Wat een geluk dat ik niet toegaf aan die twijfel zeg, daar zat de duivel weer achter, dat kan niet anders. Daarvoor ben je nooit veilig, maar Jezus helpt me en beschermt me!! Halleloeja!! Nouja ik weet niet zo goed wat ik tegen jou moet zeggen hoor Marinus. Maar het viel me wel op dat je ongeloofelijk menselijk denkt over de hemel. Zo heel negatief enzo weet je wel? Zo van.... je gaat naar de hemel en daar staat een engeltje die zegt... hallo.. tien meter rechtdoor, dan rechtsaf.. een harpje per persoon.... Maar zo is het helemaal niet!!! Ik bedoel, je mag best meer harpjes, want Gods gaven zijn overvloedig. Dat betekent zoiets als dat.. eh.. je best meer harpjes mag!! Maar het is daar dus gewoon helemaal te gek zegmaar, dat wou ik even zeggen. Je bent helemaal gelukkig want daar is God en allemaal Liefde enzo!!! Dus ga maar gauw Jezus volgen, voordat het te laat is!!!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Ik vind het toch wel fijn dat er nu zo'n opbouwende post is gekomen die de zaken ook eens van een andere kant laat zien. Het doet me nu wel een beetje tot inkeer komen. Het is als je er over nadenkt toch eigenlijk wel onbeschamend hè, dat mensen zo'n gratis, schitterend, onbegrijpelijk mooi geschenk van God zomaar in de wind gooien en er zelfs mee spotten. Dat zal God enorm veel pijn doen denk ik wel eens, en ik moet eerlijk bekennen dat het dan niet altijd meevalt die spotters lief te hebben. Misschien moet het maar eens gezegd worden: mensen die in de hel komen hebben het helemaal aan zichzelf te danken. Zoals C.S.Lewis ooit eens schreef: ‘Ik geloof zeker dat de vervloekten, om zo te zeggen ‘succesvolle rebellen’ zijn, die blijven waar ze willen zijn. Ieder die in de hel is heeft er zelf voor gekozen. Zonder die eigen keuze zou er geen hel zijn.’ Laatst las ik op Christian Answers (internet) iemand die hetzelfde in andere bewoordingen haarfijn uitlegde: 'Niemand stuurt mensen naar een hel. God doet alles om mensen uit de hel te houden. Wij zijn en worden nooit robots. We hebben de macht om ja of nee te zeggen. Mensen brengen zichzelf in de hel.' En zoals Pascal ooit al eens zei: 'er is genoeg licht voor mensen die willen zien.'
Maar ik zit er nu wel een beetje mee, Socratoteles: is er nog hoop voor mij? Ik zit soms vreselijk te twijfelen en houd bovendien niet van eindeloos lofprijzen zingen, op de knieën vallen en hosanna roepen, en dan doe ik ook wel eens met de spotters mee. Kun je me raad geven? Ik moet misschien minder naar mijn verstand gaan luisteren en me meer overgeven aan de Geest, maar hoe lukt zoiets als je van God nu eenmaal veel verstandelijke talenten hebt gekregen?
Born OK the first time
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Hum ik formuleerde op een gegeven moment dit antwoord:
Nog iets: ik heb in de TS al gezegt dat ik een god, ja zelfs een schepper niet helemaal uitsluit. En als hij bestaat dan ben ik hem reuze dankbaar voor deze flits van bewustzijn die ik ervaar. Dit opflakkerende vlammetje van Marinus in een oneindigheid van niet-Marinus. En ik ga die god niet aan zijn hoofd zeuren voor meer dan deze grootse gift waar ik nooit om gevraagd heb, om zo een nieuwe en verbeterde eeuwigbrandende spaarlamp los te peuteren. Iets met nederigheid en zo...
En daar lezen ze dan en masse overheen.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
The Prophet
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door The Prophet »

Als het in de hemel zo fijn is, en als God wil dat we allemaal bij hem komen, want doen we dan hier nog?
Ik begrijp de logica erachter helemaal niet.
Omni Padhni Disney Iceman Acme Leary Marx Illuminatus Christus Clark
Trees
Forum fan

Waarom ik naar de hemel wil.

Bericht door Trees »

Hallo Marinus,

Je schreef:
Nog iets: ik heb in de TS al gezegt dat ik een god, ja zelfs een schepper niet helemaal uitsluit. En als hij bestaat dan ben ik hem reuze dankbaar voor deze flits van bewustzijn die ik ervaar. Dit opflakkerende vlammetje van Marinus in een oneindigheid van niet-Marinus. En ik ga die god niet aan zijn hoofd zeuren voor meer dan deze grootse gift waar ik nooit om gevraagd heb, om zo een nieuwe en verbeterde eeuwigbrandende spaarlamp los te peuteren. Iets met nederigheid en zo...
Je moet die ‘god’ ook niet aan zijn hoofd zeuren om de flits bewustzijn die je als Marinus zijnde ervaart tot een eeuwigbrandende spaarlamp te maken. Je hebt het gewoonweg allemaal zelf in handen om Licht te worden via de eigen vrije wil en de eigen vrije keuzes die je op grond daarvan maakt. Net zoals je het zelf in handen hebt om op grond daarvan je eigen hel te creëren: ook hier is het altijd de eigen vrije wil en de daaruit voortvloeiende keuze die er aan ten grondslag ligt.

Vriendelijke groeten,

Trees.
Stanhope
Ervaren pen

Bericht door Stanhope »

Marinus schreef:
En ik ga die god niet aan zijn hoofd zeuren
Welke God dan? Indien je de God uit de Bijbel bedoelt, dan is het zo dat al voor de grondlegging van de aarde vastgesteld is wie er uitverkoren is en wie niet. Anders gezegd : Indien je uitverkoren bent dan moet je naar de hemel en als je niet uitverkoren bent dan moet je naar de hel. Er is niets aan te veranderen (volgens de Bijbel :wink: )

Ajuus,
Stan
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Als ik vind dat iemand 'een licht' is heb ik het toch vaak over heel andere zaken.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Marinus
Bevlogen

Re: Waarom ik niet naar de hemel wil

Bericht door Marinus »

Marinus, de naïeve voorstelling van een hemel zonder leed heeft gelovigen van nu en in het verleden een verlossing geboden voor de alledaagse problemen die men in het leven zag en ook vaak niet begreep. Jouw post op credible toont aan dat een dergelijk oord nooit het verheerlijkende predikaat hemel kan dragen.

Je hoopt dat, als een God bestaat, deze jou gewoon laat sterven. Wat nu als jij zelf die God blijkt te zijn?

De waarden zoals jij die beschreef, komende vanuit het leed, datgene dat het leven de moeite waard maakt zou je vanuit alle perspectieven kunnen waarnemen en doorvoelen. Binnen elk specifiek leven zou je het leven empirisch kunnen ervaren en op die manier het mozaïek van het leven kunnen doorgronden.
(Zoals je bijvoorbeeld ook getuige zult kunnen zijn van het ontstaan van kunstschatten en wereldwonderen, van een schilderij tot en met de piramides in Egypte zeg maar.)
Zou je een dergelijke hemel/hel, zoals ik die nu schets, ook verwerpen?
Je pantheistische onsterfelijkheid is idd geen straf maar dat komt ook omdat ik/god daar de volledige regie over heb. Als ik me niet bewust wil zijn van mijn eeuwigheid reincarneer ik/god me gewoon in mezelf en dan denk ik weer dat het eindig is. In mijn goddelijke fase ben ik me wellicht bewust van mijn eeuwigheid maar als ik dat zat word kan ik weer sterfelijk worden of reincarneren in iets onbewust een boom oid.

Ik zou zo'n bestaan niet erg vinden. Ik geloof er niet in, maar ook dat heb ik dan voor mezelf gekozen en dat maakt ook niet uit voor mijn oordeel over mezelf. Overigens ben ik maar een fractie van die god die niet goed of slecht is en dus niet in eeuwige vreugde of smart leeft.

Ach het is boeddhistisch op een bepaalde manier en daarmee heb ik nooit moeite gehad eigenlijk. Overigens laat ik mezelf dus wel degelijk sterven dan want de afzonderlijke persoon marinus zal hoe dan ook verdwijnen/veranderen als hij opgaat in de ikgod.

Dan blijft nog de vraag over waarom ikgod zo vaak en graag een sterfelijke of onbewuste vorm aanneem. Ik denk dat dat ook weer iets zegt over eeuwig bestaan.
Jonathan Rauch: (apatheism is) "a disinclination to care all that much about one's own religion and even a stronger disinclination to care about other people's"
Marinus
Bevlogen

Bericht door Marinus »

Stanhope schreef:Marinus schreef:
En ik ga die god niet aan zijn hoofd zeuren
Welke God dan? Indien je de God uit de Bijbel bedoelt, dan is het zo dat al voor de grondlegging van de aarde vastgesteld is wie er uitverkoren is en wie niet. Anders gezegd : Indien je uitverkoren bent dan moet je naar de hemel en als je niet uitverkoren bent dan moet je naar de hel. Er is niets aan te veranderen (volgens de Bijbel :wink: )

Ajuus,
Stan
Mijn god niet het bijbelse minderwaardigheidscomplexje die het alleen voor het zeggen heeft in een uithoek van het heelal en zijn frustraties botviert op mensen. Het zou een gigantische entiteit zijn die het hele universum op poten heeft gezet. Ik zou niet meer dan een bijproduct van die schepping zijn maar goed ik vind het heelal toch wel een bedankje waard zeg maar.
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom ik naar de hemel wil.

Bericht door Rereformed »

Trees schreef:Je hebt het gewoonweg allemaal zelf in handen om Licht te worden via de eigen vrije wil en de eigen vrije keuzes die je op grond daarvan maakt. Net zoals je het zelf in handen hebt om op grond daarvan je eigen hel te creëren: ook hier is het altijd de eigen vrije wil en de daaruit voortvloeiende keuze die er aan ten grondslag ligt.
Geweldige wijsheid, Trees.
Dus als je in een kolenmijn moet werken om aan de kost te komen dan heb je het helemaal zelf in je handen om je in een aards paradijs te wanen en zo een leven van Licht te leiden!

En wanneer je in Finland woont is het geheel aan jezelf om er rond te lopen alsof het een tropisch paradijs is.

En wanneer je meedoet aan een oorlog heb je het geheel in je eigen hand jezelf te beschouwen als een held die voor (invullen wat gewenst is) vecht, en de Verspreider van Licht.

En als er een berg afwas op je wacht in de keuken, ben je geheel vrij die te laten staan voor een ander. Doe je dit zonder een kwaad geweten dan is je eigen leven maar wat Licht.

En solliciteer je naar een baan, maar wordt niet uitgekozen, dan is de keuze geheel aan jezelf om je gelukkig te prijzen.

-En kun je geen geschikte man of vrouw vinden als sexuele partner dan is het geheel aan jezelf om je gelukkiger te voelen.

Je hebt het natuurlijk ook in je eigen hand om je eigen hel te creëren:
-Je treedt wel eens op op muziekuitvoeringen en maakt er dan van nerveusiteit maar een rommeltje van, en denkt nu dat je een slechte speler in het openbaar bent. Hoe dom en duister!

-Je krijgt een vier voor wiskunde, en denkt dat je er geen snars van begrijpt. Hoe dom je eigen hel zo te creëren.

-Je wordt opgeroepen voor de oorlog en doet mee, maar haat jezelf voor je gedrag. Hoe bar en boos zo'n denkwereld te creëren!

-Je krijgt een vreselijke ziekte en roept: Why me? Hoe dom om zo je eigen hel te creëren en niet te denken dat het voor je bestwil is.

-Je hebt honger, en wil eten, maar er is niets voorhanden. Hoe dom om aan zulke kleinmenselijke gevoelens gehoor te geven.

-Je kan geen kinderen krijgen, maar wil het per sé. Wat dom hè. Regelrecht naar je zelfgeschapen hel.

-Je hebt een prachtige 'spirituele ervaring', maar gaat kritisch denken en neemt je gevoelens niet al te serieus om er de werkelijkheid mee te bepalen. Hoe dom om zo je eigen hel te creëren...

PS Ik heb voor het gemak het geboren worden als homo, zigeuner, vrouw in Yemen, stotteraar of intellectueel mens maar buiten beschouwing gelaten. Ze creëren duidelijk allemaal hun eigen hel of hemel.
Born OK the first time
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

-Je krijgt een vreselijke ziekte en roept: Why me? Hoe dom om zo je eigen hel te creëren en niet te denken dat het voor je bestwil is.
Uiteraard, je moet juist juichen dat je zo ziek bent geworden, of in die rolstoel beland bent, want je leert hiervan, en leren is groeien. Trees heeft nooit verdriet, want elke miskleun van het leven wordt 'licht'zinnig beschouwd als wijze lessen. Ook als de buurman in elkaar wordt geslagen en berooft, zal Trees zich wellicht afvragen wat buurman hiervan heeft te leren. En verheugd zijn dat buurman hiermee een stukje van zijn karma heeft ingelost. Je wordt op die manier een mens zonder meededogen voor je naaste en een mens zonder open oog voor menselijk leed. Want indien je het leed zinvol maakt, ben je niet meer in staat het af te wijzen.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plaats reactie