Alcohol

Kritische maatschappij gerichte hersenspinselen...:)

Moderator: Moderators

Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Plons schreef:Tja en ik vind het vreemd dat plotsklaps (voor mij dan) alcohol een harddrugs is. Wat heb ik gemist ? Dacht toch altijd dat alcohol in het rijtje van softdrugs hoorde, iig de biertjes en de wijntjes.
Daar vergis je je denk ik in Plons, softdrugs hebben als kenmerk niet verslavend te zijn, alcohol is dat daarentegen wel degelijk en ook de schadelijkheid van alcohol is vele malen groter dan wat je van een softdrug mag verwachten. Afkickklinieken worden doorgaans niet bezocht door slachtoffers van softdrugs en het bestaan van afkickklinieken voor alcoholverslaafden zegt toch genoeg lijkt mij. En het maakt totaal niet uit of je een glas wijn, bier of jenever drinkt, in het glas zit nagenoeg hetzelfde percentage alcohol alleen de grote van het glas is aan het percentage alcohol aangepast. Dus waar die alcohol in zit is totaal niet van belang. Je kan net zoveel schade oplopen en net zo verslaafd raken aan wijn als aan whiskey.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Kitty schreef:
Daar vergis je je denk ik in Plons,
Kennelijk had je toch gelijk, aangezien dat op 'drugsinfo.nl' ook zoiets dergelijks staat geschreven. Klaarblijkelijk loop ik (weereens) ontiegelijk achter, net als de regering.
Fuck met alles.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Zo Fenomeen dat is een uitvoerige link die je geplaatst hebt, dat vereist weer volledige concentratie aan mijn kant die ik momenteel mis, zal het later doornemen.

Trouwens is het mij niet duidelijk of je wel (of niet) eens bent dat alcohol een harddrugs is ?
Fuck met alles.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Plons schreef: Trouwens is het mij niet duidelijk of je wel (of niet) eens bent dat alcohol een harddrugs is ?
De indeling hard of soft gebruik ik niet, net als legaal, illegaal, enz.
Dat hangt van de drug en de persoon af.

Voor mij persoonlijk geldt dat alle gebruik van tabak en heroine 'misbruik' is.
Veel mensen gaan goed met alcohol om, een deel kan dat niet en daar is alcohol een probleem, en dat kan varieren van klein tot erg groot.
Als kinderen gaan zuipen is dat per definitie een probleem.
Je zou er eigenlijk van uit moeten gaan dat de grens van 'veilig' op 21 jaar zou moeten liggen en voor een aantal andere drugs (XTC, LSD) zou ik dat ook wel graag zo hebben maar ja, hoe doe je dat he?
Naast dat het niet erg reeel is.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Ik kan deze bijdrage van jou, inhoudelijk, in het geheel niet volgen.
Vertel geen klinkklare nonsense. Het gebruik van het begrip legaal-illigaal staat op het al dan niet bestaan van een WET daarrond. Gaat over feitelijkheid, niet over wazige denkbeelden van "een mens".
Wat bedoel je daar nu mee? Dat je voor die twee in de kliniek heb gelegen of zo? Je schrijft immers: voor mij persoonlijk "geldt"... ??? Volledig los van onderbouwing.
Je zou er eigenlijk van uit moeten gaan dat de grens van 'veilig' op 21 jaar zou moeten liggen ....

"ZOU" je dat "MOETEN" ? En waarom dan wel? Waar komt dit uit de lucht vallen?
... voor een aantal andere drugs (XTC, LSD) zou ik dat ook wel graag zo hebben maar ja, hoe doe je dat he?
Ze zijn totaal verboden.
Ja, nu je het zegt...
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Daar hebben we onze charmante Belg weer, ik ga proberen duidelijk te zijn.
Willem_B schreef:Ik kan deze bijdrage van jou, inhoudelijk, in het geheel niet volgen.
Dat hebben wel meer mensen bij mij, hoewel ik deze posting goed te doen vond.
Behalve inderdaad het woordje 'persoonlijk', ik heb nog even zitten twijfelen om het weg te halen.
Vertel geen klinkklare nonsense. Het gebruik van het begrip legaal-illigaal staat op het al dan niet bestaan van een WET daarrond. Gaat over feitelijkheid, niet over wazige denkbeelden van "een mens".
Wel een beetje aardig blijven tegen mij he?
Ik ben zelf ook een toonbeeld van netheid.
De begrippen hard en soft vind ik niet werkbaar, net als legaal en illegaal.
Wat bedoel je daar nu mee? Dat je voor die twee in de kliniek heb gelegen of zo? Je schrijft immers: voor mij persoonlijk "geldt"... ??? Volledig los van onderbouwing.
Dan doe ik het zo; mijn mening is dat...
Voor beide drugs geldt dat vrijwel iedereen die ze gebruikt eraan verslaafd is, bij alcohol is dat niet het geval.
Je zou er eigenlijk van uit moeten gaan dat de grens van 'veilig' op 21 jaar zou moeten liggen ....
"ZOU" je dat "MOETEN" ? En waarom dan wel? Waar komt dit uit de lucht vallen?
Wat ik begrepen heb is dat alcohol extra slecht is voor hersenen die nog in ontwikkeling zijn.
Witte jassen zeggen dat dat tot 21 jaar geldt, ik ga er even van uit dat dat klopt.
... voor een aantal andere drugs (XTC, LSD) zou ik dat ook wel graag zo hebben maar ja, hoe doe je dat he?
Ze zijn totaal verboden.
Grapjas.
Vooral XTC wordt massaal gebruikt, verbod of geen verbod.
Dan kan je het beste de regel; 'gebruik niet maar als je toch gebruikt, zorg dan enz' hanteren dan verboden.
Ja, nu je het zegt...
Er gaat een, in mijn ogen, vreemde situatie onstaan; met 18 mag ik een kruisje zetten om oorlog te gaan voeren = doden van andere mensen maar een iets als ingrijpen in pilvorm in mijn eigen leven zou dan niet mogen.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Oh, NU heb ik het ineens door!
Jij bent een drugsgebruiker !?
En wil graag dat de wet speciaal in jouw persoonlijk voordeel wordt veranderd!?
Ah zo...
Dan zijn er op dat niveau verder geen vragen meer, hoor.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Willem_B schreef:Oh, NU heb ik het ineens door!
Jij bent een drugsgebruiker !?
Fervent nicotinist ja, al jaaaaren, bij voorkeur Oostblokrokertjes en zware Belgam.
En wil graag dat de wet speciaal in jouw persoonlijk voordeel wordt veranderd!?
Ik ben niet zo van wetten, zeker op dit gebied, als het iets zou doen was er nog iets voor te zeggen.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Daar is maar één ding op te zeggen: ofwel ga je in de politiek, ofwel leer je er mee leven...
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Willem, nu geef je de indruk dat er geen kritiek mag zijn op wetten, want als je kritiek hebt op een wet, dan moet je zelf maar in de politiek gaan om die wet te veranderen? En zo niet, dan moet je maar leren leven met die wet? Als je alles zo bekijkt hou je weinig over waar over gediscussieerd mag worden. En vanwaar zo aanvallend? Waar ligt je irritatie? Of is dat gewoon jouw manier van discussiëren.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
Fenomeen
Superposter

Bericht door Fenomeen »

Willem_B schreef:Daar is maar één ding op te zeggen: ofwel ga je in de politiek, ofwel leer je er mee leven...
Ik kan er redelijk mee leven.

Volgens mij zijn we toch redelijk met elkaar eens, ik heb een vorige posting van je nog een gelezen en ik wil ook niet de maatschappij criminaliseren.

En ben al zeker niet het type dat meelift op paniektoestanden uit de VS, integendeel.
Het is een beetje de bekende spagaat; witte jassen zeggen dit en dat en mijn eigen ervaringen.
Ik kom uit Limburg dus beginnen zo met 12 - 13 - 14 jaar, met Sneeuwwitje, Sjoes of bruin bier hoorde erbij in onze familie, maar dat ik mocht ik van mijn ouders niet, wat ik niet erg vond.
Ik was 19 toen ik de eerste keer alcohol dronk, trappist met grenadine, ik heb een geweldige avond gehad.
Maar als klein kind vond ik het altijd lekker om aan de jenever van de buurvrouw te nippen, die begon 's ochtends om 10 uur al het met flesje, maar ik denk zelf dat dat niet schadelijk is geweest, al kan ik mij voorstellen dat sommige, wat meer hysterisch aangelegde, uiteraard Amerikaanse, therapeuten hier een zenuwtoeval van krijgen. (OMG he's going to be an alcoholic later on in life)
Nu drink ik zelden alcohol maar ik heb wel periodes gehad dat ik elke zaterdag 'm goed wist te raken, een paar maanden achter elkaar, alleen op zaterdag een glas of 10 -15 zal het geweest zijn.
Wat daar de schade van is?
En had ik toen volgens de criteria van nu een probleem met alcohol?

Dus kan ik me voorstellen dat veel ouders zeggen; al dat gedoe, ik ben er toch ook niet slechter door geworden?

Misschien dommer (als de witte jassen het bij het rechte eind hebben) maar dat heb je toch zelf niet door. ;)
FonsV
Diehard

Gedachtewisseling

Bericht door FonsV »

Dag Willem B,
JIJ schreef:Ik kan deze bijdrage van jou (Fenomeen), inhoudelijk, in het geheel niet volgen.
Grotendeels kan ik het weer wél volgen. Eventueel zou ik op een enkel onderdeel een nadere toelichting vragen.
Fenomeen schreef:De indeling hard of soft gebruik ik niet, net als legaal, illegaal, enz. Dat hangt van de drug en de persoon af.
JIJ schreef:Vertel geen klinkklare nonsense.
Klinkklare nonsens? Vraag desnoods waarom hij de indeling 'hard' en 'soft' niet gebruikt. Wellicht vindt hij beide vormen schadelijk en dan de hard drugs nog schadelijker dan de soft drugs. Drugs zijn voor hem drugs. Voor mij ook, trouwens.
JIJ schreef:Het gebruik van het begrip legaal-illigaal staat op het al dan niet bestaan van een WET daar rond.
Ik maak me sterk dat Fenomeen dat ook wel in de smiezen heeft. Hij lijkt me niet voor bijna 100% achterlijk. Je moet nogal wat lef hebben om dat te suggereren.
JIJ schreef:Gaat over feitelijkheid, niet over wazige denkbeelden van "een mens".
Heeft Fenomeen het dan niet over de feitelijkheid? En… wat die ‘wazige denkbeelden’ betreft, kun jij aangeven wát er zo 'wazig' is aan die denkbeelden en je aanduiding voorzien van een ‘onderbouwing'?
Fenomeen schreef:Voor mij persoonlijk geldt dat alle gebruik van tabak en heroïne 'misbruik' is.
JIJ schreef:Wat bedoel je daar nu mee?
En dát vind ík nu weer een oerdomme vraag. Voor mij is het zonneklaar wat Fenomeen bedoelt en voor een begrijpend lezer onmogelijk mis te verstaan. Veel helderder kan hij het volgens mij niet formuleren.
JIJ schreef:Dat je voor die twee in de kliniek heb gelegen of zo?
Hoe kom je dáár nu weer op? Bedoeld als retorische vaag? Je kunt beter bij het onderwerp blijven! Tenminste... als je begrijpt wat het onderwerp is.
JIJ schreef:Je schrijft immers: voor mij persoonlijk "geldt"... ???
Ja, Fenomeen vindt persoonlijk dat het gebruik van tabak en heroïne schadelijk is en dus noemt hij het 'schadelijk gebruik' of kortweg 'misbruik'. Haal dat nu maar eens ‘onderbouwd’ onderuit. Persoonlijk vind ik dat weer leuk gevonden van Fenomeen.
Fenomeen schreef:Je zou er eigenlijk van uit moeten gaan dat de grens van 'veilig' op 21 jaar zou moeten liggen ....
JIJ schreef:"ZOU" je dat "MOETEN" ? En waarom dan wel? Waar komt dit uit de lucht vallen?
Blijkbaar houd je de terzake dienende literatuur niet bij. Tot ± 21 jaar is de nadelige invloed van alcohol op de ontwikkeling van de hersenen groter dan daarna. Op 10 tot 15-jarige leeftijd zelfs bijzonder groot. En dit is door vele deskundigen onder de aandacht gebracht en in diverse laboratoria overtuigend aangetoond. NIETS komt hier uit de lucht vallen!!! :shock:
Fenomeen schreef:... voor een aantal andere drugs (XTC, LSD) zou ik dat ook wel graag zo hebben maar ja, hoe doe je dat hè?
JIJ schreef:Ze zijn totaal verboden.

Kijk, hier had ik Fenomeen willen vragen: "Zijn die dan al niet verboden? Het is me anders niet volledig duidelijk wat je hier bedoelt te zeggen."
Fenomeen schreef:Naast dat het niet erg reëel is.
JIJ schreef:Ja, nu je het zegt...
Wát precies vind jij nu niet erg reëel?

Als je mij een keer zo benadert zoals je nu Fenomeen benadert dan zal ik naar alle waarschijnlijkheid je bijdrage links laten liggen. Om het wat 'markant' uit te drukken: "Met een os ga ik niet in een gedachtewisseling"

Maar goed... een mens is nooit te oud om te leren. Alhoewel... er zijn van die mensen... :?

Groeten.

Fons.
Een theoloog die naar exactheid streeft, heeft de eerste stap gezet naar het atheïsme. Een atheïst is geen naïeveling, maar iemand die god nauwkeurig 'kent', voor wie dus veel zo niet alle godsvoorstellingen hun betekenis hebben verloren.
Willem_B
Ervaren pen

Bericht door Willem_B »

Kitty schreef:Willem, nu geef je de indruk dat er geen kritiek mag zijn op wetten, want als je kritiek hebt op een wet, dan moet je zelf maar in de politiek gaan om die wet te veranderen? En zo niet, dan moet je maar leren leven met die wet? Als je alles zo bekijkt hou je weinig over waar over gediscussieerd mag worden. En vanwaar zo aanvallend? Waar ligt je irritatie? Of is dat gewoon jouw manier van discussiëren.
Daar mag heel zeker critiek op zijn. Het punt is dat er geen staat!
wel dit:
Ik ben niet zo van wetten, zeker op dit gebied, als het iets zou doen was er nog iets voor te zeggen.
"Ik ben zo niet van wetten" (??? dialect??) => hij "houdt niet van wetten", dus, zonder enig concreet inhoudelijk verhaal over één van de wetten die hij niet goed vindt. Dat is binnen een discussie toch te gek.
Als je er niet van "houdt", dan zal je er TOCH mee moeten leren leven...
Of je gaat inderdaad in de politiek om ze te veranderen. Maar zelfs dat wordt er niet gezegd. Er wordt gezegd dat ... "als het iets zou doen was er" ... (???nog steeds dialect??) , hetgeen ik probeer te begrijpen als "er is weinig kans dat een wet er iets aan doet".
Waar ligt je irritatie?
In het feit dat deze draad precies ging over wetgeving rond alcohol. En dat er in plaats van opbouwende bijdragen weer mist werd verspreid.
Laatst gewijzigd door Willem_B op 04 dec 2007 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plons
Bevlogen

Bericht door Plons »

Fenomeen schreef: Dat hebben wel meer mensen bij mij, hoewel ik deze posting goed te doen vond.
Ik vond het iig wel duidelijk.
Om daar even op in te haken, hier http://drugsinfo.nl/default15006.html

had ik de nodige info vandaan gehaald. Waar trouwens o/a ook op wordt gewezen op de drugs en het 'gebruik' daarvan.

Een korte samenvatting:
drugsinfo schreef:In werkelijkheid is de grens tussen 'harddrugs' en 'softdrugs' niet zo makkelijk te maken.

Er zijn gebruikers van softdrugs die zoveel gebruiken dat het 'hard' gebruik genoemd zou kunnen worden. Het omgekeerde komt ook voor, hoewel 'soft' gebruiken van harddrugs voor de meeste mensen moeilijk vol te houden zijn.

Alcohol en tabak doen in schadelijkheid en risico's niet onder voor harddrugs maar worden niet als harddrugs aangemerkt, omdat min of meer geaccepteerd zijn.
Fuck met alles.
Plaats reactie