Devious schreef:Theoloog schreef:Wat Wilders doet is echter alle moslims over één kam scheren en voortdurend schofferen. Volgens mij bereik je daar weinig mee.
Onderbouwing graag! Ik hoor dit heel vaak, maar het is mijns inziens een soort mantra geworden, die vrijwel nooit echt wordt onderbouwd. Hetzelfde zegt men van Ayaan Hirsi Ali, Ehsan Jami, Afshin Ellian, en eigenlijk iedere willekeurige criticus van de Islam. Het is te gemakkelijk! Aantonen! anders is het niet meer dan laster.
Je hebt helemaal gelijk Devious. Dat moet inderdaad aangetoond worden. Ik heb wat uitspraken opgesnord op Google die illustreren wat ik bedoel:
DEN HAAG (ANP) – De islam is een gewelddadige religie, vindt lijsttrekker Wilders van de Partij voor de Vrijheid. Hij vreest met de aanwezigheid van steeds meer moslims een tsunami van islamisering in Nederland. „Die raakt ons in ons hart, in onze identiteit en in onze cultuur", zegt Wilders zaterdag in de Volkskrant.
Het liefst ziet hij dat de grenzen meteen dicht gaan voor alle niet–westerse allochtonen. Volgens Wilders tonen de statistieken aan dat er een rechtstreeks verband is tussen de islam en criminaliteit. „Een op de vijf Marokkaanse jongeren staat als verdachte bij de politie geregistreerd. Hun gedrag vloeit voort uit hun religie en cultuur".De voorman van de Partij voor de Vrijheid heeft geen enkel geloof in een gematigde islam.
Merk op dat Wilders in bovenstaand bericht geen onderscheid maakt tussen moslims en moslims. De gematigde islam bestaat niet, aldus Wilders. Hij wil dan ook dat de grenzen dichtgaan voor
alle niet-westerse allochtonen.
Daarnaast stelt Wilders dat het criminele gedrag van Marokkaanse jongeren voortvloeit uit hun religie en cultuur. Daarmee zet Wilders dus een hele religie en de hele Marokkaanse cultuur weg als crimineel van aard, en zodoende een hele bevolkingsgroep.
Of deze uitspraak, die
Trouw optekende tijdens de algemene beschouwingen
Wilders zette in zijn inbreng weer enkele stappen verder. Deze keer vond hij dat moslims de koran moeten afzweren. ,,Voor mensen die de Koran niet afzweren is geen plaats in Nederland.''
Aangezien voor moslims de Koran het meest heilige Boek is, zegt Wilders dus dat moslims - alle (!) moslims - ofwel hun geloof moeten afzweren, ofwel moeten vertrekken uit Nederland.
Daarnaast vergelijkt Wilders Mohammed met Hitler en de Koran met diens boek 'Mein Kampf'. Wat zijn moslims dan? Nazi's kennelijk.
Moet ik nog uitleggen waarom dit schofferend is? Moet ik nog uitleggen waarom dit generalisaties zijn die alle moslims betreffen?
Devious schreef:Laat men verdomme eens op de argumenten van Wilders (en andere critici) ingaan, en laat men verdomme eens gaan nadenken waarom Wilders zoveel succes heeft. Er is genoeg aan te merken op Wilders, ik heb dat zelf ook al gedaan, maar laat men nu niet Wilders gaan neerzetten als 'het kwaad', de nieuwe Mussolini. Bah!
De
argumenten van Wilders? Daar is geen beginnen aan; daarvoor zijn Wilders' overtrokken beeldspraken te grotesk voor. Hitler, tsunami, straatterroristen, knettergek, schandalig en tenslotte: 'walgelijk'.
Het is een overspannen woordenstroom, die Wilders uitstoot, die geen recht doet aan de complexheid van de mensenlevens waarvan sprake is in die uitspraken. Functioneert Mohammed inderdaad als een Adolf Hitler en de Koran als een Mein Kampf. Voor sommige moslims (zoals Sami A. en Mo B.) wel. Maar voor de meesten is de Koran veeleer een boek over law & order, goed burgerschap, hoe je de Schepper moet aanbidden.
Is 'de' Marokkaanse cultuur een criminele cultuur? Als dat zo is, waarom gedragen Marokkaanse jongens zich in Marokko dan niet net zo als in Amsterdam-West? Vloeit criminaliteit voort uit de islamitische religie? Als dat zo is, waarom vind je de criminele straatschoffies waarover Wilders spreekt dan nooit in de moskee?
Wilders levert geen argumenten (wil ook niet inhoudelijk discussiëren): hij levert kreten, en wil slechts zijn gelijk van de zeepkist bazuinen. Hij waant zich een Winston Churchill; en gaat zo in die waan op dat hij zich steeds radicaler uitdrukt.
Met zijn uitspraken doet hij onrecht aan concrete mensen wiens leven en denkbeelden veel gedifferentieerder en complexer in elkaar zitten dan te vatten valt in de gezwollen soundbites die Wilders via de media afvuurt.
Hoog tijd voor wat tegengas.