axxyanus schreef: ↑23 jun 2024 17:49
HierEnNu schreef: ↑23 jun 2024 14:41
axxyanus schreef: ↑21 jun 2024 12:53
Religie willen bestrijden, betekent niet noodzakelijk religie willen verbieden. Misschien dat je gewoon als je "religie bestrijden" ziet. Dat voor jezelf moet vervangen door: "Mensen willen bevrijden van religie".
En vervolgens mezelf wijs maken dat degenen die oproepen om
Religies te bestrijden daarmee bedoelen dat ze mensen willen bevrijden van Religie?
Mezelf voor de gek houden dus ...
Wie zegt dan dat je je daarmee voor de gek houdt?
Ik zelf!
axxyanus schreef:Ik heb de indruk dat je je nu meer voor de gek houdt, door er van uit te gaan dat zij die van oordeel zijn dat religie bestreden moet worden, de vrijheid van religie willen afschaffen.
Het is inderdaad mijn interpretatie: maar is mijn interpretatie negeren dan niet mezelf voor de gek houden? Het komt inderdaad zo op mij over dat men Religies wil afschaffen ... Ik lees onder meer dat de motivatie om te moeten strijden tegen Religies voortkomt uit het wensdenken over een toekomst zonder Religies, dat zulks misschien een betere wereld zou
[kunnen] betekenen. Is mijn interpretatie dan echt zo vreemd dat de wens voor een toekomst zonder Religies over één komt met de wens tot afschaffen van Religies en daar ook strijd voor willen voeren? Ik zou het inderdaad raar vinden als iemand vindt dat Religies bestreden moeten worden niet wil dat de Vrijheid van Godsdienst wordt afgeschaft!
Als ik me ooit aansluit bij de strijd tegen de Religies zou ik me als eerste richten op het op een Democratische manier aanpassen van wet- en regelgeving die Religies priveleges verschaft die andere groepen mensen die zich verenigen op basis van een mening niet krijgen.
En dan denk ik toch echt als eerste aan de Grondwet:
- Artikel 6: Vrijheid van Godsdienst en Levensovertuiging en
artikel 23 Vrijheid van Onderwijs
axxyanus schreef:HierEnNu schreef: ↑23 jun 2024 14:41
Naar mijn mening is Religies bestrijden anti-Democratisch want de Vrijheid van Godsdienst is in Nederland een grondrecht en wordt bovendien sowieso ondersteund door de Vrijheid van Meningsuiting! Ik kan me de Nederlandse Democratie niet voorstellen zonder de Vrijheid van Meningsuiting. Zulks is tijdens de formatie zelfs een breekpunt geworden daar eerst door alle vier de partijen er voor getekend moest worden dat aan de Vrijheid van Godsdienst als grondrecht niet getornd zou worden alvorens men verder kon met de formatie.
Bestrijden van religie is niet in strijd met de vrijheid van Godsdienst. Net zoals het bestrijden van specifieke meningen, niet in strijd is met de vrijheid van Meningsuiting.
Als iemand stelt het analfabetisme te willen bestrijden, denk jij dan ook dat hij anti-democratisch maatregelen wil nemen? Of als iemand stelt om kinderverlamming te bestrijden?
Ook analfabisme en kinderverlamming bestrijden is gericht op afschaffing van analfabisme en kinderverlamming, dat is wat bestrijden nou eenmaal inhoudt, tenzij iemand daar om moverende reden persé wil lezen dat bedoeld wordt
"iemand bevrijden van analfabisme of kinderverlamming"? Nee toch? Het streven is dan toch gericht op uitroeing van analfabisme of kinderverlamming? En ja, inderdaad dan denk ik ook aan antiDemocratische maatregelen, zoals we ook gezien hebben tijdens de Coronacrisis. Maar dan is de Volksgezondheid direct in gevaar en tijdens een Noodtoestand moet de Democratie soms ff wijken zolang dat nodig is.
axxyanus schreef:Dat jij aan anti-democratische maatregelen denkt, zegt iets over jou. Niet noodzakelijk iets over mensen die religie zien als iets dat te bestrijden is.
Eensch!
Had je uit mijn bericht niet begrepen dat ik zulks in andere bewoordering zelf ook toegeef? Ik besef heel goed dat hetgeen ik schrijf als reactie voortkomt uit mijn eigen interpretatie van hetgeen geschreven wordt en niet op de
mogelijke bedoeling van de schrijver:
HierEnNu schreef: ↑23 jun 2024 14:41
hoewel mijn mening vast en zeker
[ten dele] mede wordt veroorzaakt door mijn geheel eigen
[wijze
] interpretatie van hetgeen zoal naar voren wordt gebracht. Tot zoverre eigenlijk geen probleen, maar weerwoord van uit mijn geheel eigen interpretatie wordt al vlug geridiculiseerd en/of tot OffTopic verklaard gepaard gaand met verwensingen zoals
- "Open daartoe maar een ander topic!"
Daarom trek ik binnen dit topic zelf de conclusie:
- "werp geen parels voor de zwijnen
want die zullen zich tegen je keren en verscheuren!"
OOK omdat ik anders dit topic,
- zonder tot zinvolle communicatie te kunnen komen,
zou blijven verstoren en daarmee zou ik me vervolgens een soort van Trol gaan voelen.
Het antiDemocratische is mijns inziens niet eens zo zozeer gelegen in de oproep tot het moeten bestrijden van Religies, maar meer in de
manier waarop tot die strijd wordt opgeroepen. Maar ook die mening wordt vast en zeker
[ten dele] weer mede veroorzaakt door mijn geheel eigen
[wijze
] interpretatie van hetgeen zoal naar voren wordt gebracht.
Conclusie:
- ik ga niet van alles op sommen wat ik interpreteer als antiDemocratisch!
Nee: ik doe verder niet mee waardoor een
niet door mij verstoorde discussie ontstaat: veel interessanter! 
Onder het motto:
- "Ik verafschuw wat u zegt,
maar ik zal uw recht om het te zeggen
met mijn leven verdedigen."
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.