axxyanus schreef: ↑15 jun 2024 11:56
HierEnNu schreef: ↑13 jun 2024 12:40
OffTopic
Helemaal eensch dat zulke oplichterij bestreden zou moeten worden, zowel wettelijk
alsook door middel van burgerlijk activisme met verstorende Demonstraties en dergelijke.
'
Dit topic is echter strikt beperkt tot
'Religies bestrijden' en mijns inziens is zulk soort gebeds
'genezing' geen Religie maar hoort, bij gebrek aan hoofdstuk
'Oplichterij',
meer thuis in hoofdstuk
'Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme'.
Maar dit soort oplichterij bouwt vooral voort op geloof dat via religie verspreid wordt. Het idee dat gebed voor genezing kan zorgen maakt deel uit van heel wat religies. Natuurlijk zullen daar heel wat oplichters op afkomen maar het zijn wel de ideeën en attitudes die via religie verspreid worden, die sommige gelovigen zo kwetsbaar maken voor dit soort oplichters.
Dat is wel zo, maar geldt zulks ook niet tot op zekere hoogte voor oplichters die voortbouwen op wetenschappelijke ontdekkingen waarmee zij kwetsbare mensen iets voorspiegelen wat niet realistisch is? Om die reden gaan we toch ook niet het geloof van leken in de Wetenschap bestrijden maar eerder op positieve wijze bewustzijn verspreiden:
- Bevorderen van kritisch denken door educatie.
- Betrouwbare Bronnen van gerenommeerde wetenschappelijke en
medische organisaties ter beschikking stellen aan een breed publiek.
- Aan leken leren hoe men grondig aan Fact-checking kan doen.
Waarom zou een dergelijke methode voor gelovigen niet werken?
Maar inderdaad, in veel religies wordt oprechte gebedsgenezing gezien als een spiritueel proces waarbij men gelooft dat gebeden of Goddelijke Interventie kunnen bijdragen aan fysieke of emotionele genezing. De basale overtuiging
"God bestaat EN is omnipotent!" neemt zulks met zich mee. Het placebo-effect werkt daardoor extra
'goed'
Bidden en Godsmeken is op zichzelf dus inderdaad een belangrijk onderdeel van Religie en gebedsgenezing op zich is binnen bepaalde religieuze tradities een legitieme praktijk, maar om geen onderscheid te maken tussen oprechte religieuze praktijken en degenen die Religie misbruiken voor oplichting gaat toch wel erg ver. Ik vermoed ook dat mensen die lid zijn van een reguliere Religieuze gemeenschap minder gevoelig zijn voor gebedsgenezingsoplichters, want reguliere Religieuze gemeenschappen veroordelen doorgaans dergelijke misstanden en proberen hun leden te beschermen tegen misleiding en exploitatie. Gebedsgenezers die zich bezighouden met oplichting vallen niet onder de kernwaarden of officiële doctrines van Religies.
axxyanus schreef:Als je zulke oplichterij preventief wil bestrijden, door mensen minder kwetsbaar te maken voor de praatjes die deze oplichters verkopen, zal dat ook gevolgen hebben voor hoe kritisch mensen tegenover religie in het algemeen staan en ben je op die manier in zekere zin ook religie aan het bestrijden.
Anders beperk je je het bestrijden van de oplichterij enkel tot het vervolgen achteraf.
Ik vind dit een interessant gedachte. Mensen er van bewust maken dat het feit dat hun basale overtuiging
"God bestaat EN is omnipotent!" slechts een geïndoctrineerde gedachte is, terwijl in werkelijkheid niets er op wijst dat zulks waar kan zijn ben ik warm voorstander van, want zulks zie ik als het begin van
'bevrijding uit Religie' en daar houd ik me ook regelmatig en graag mee bezig, mits ik enigszins de indruk heb dat de ander daar open voor staat.
Daarmee strijd ik mijns inziens echter niet tegen Religies, maar help ik individuën er van bewust te worden dat sterke overtuigingen ook sterke invoed uitoefenen hoe men de werkelijkheid waarneemt en hoe beïnvloedbaar men is, dat het juist daarom belangrijk is om sterke overtuigingen van zichzelf regelmatig ter discussie te stellen en grondig te blijven onderzoeken.
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.