Moeten we religies bestrijden?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Re: Moeten we religies bestrijden?

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

dikkemick schreef: 13 jun 2024 09:46 Moeten we dit fenomeen bestrijden?
https://www.bredavandaag.nl/algemeen/al ... ebedsgenez

Dan is de 2e vraag:
hoe?
Mensen willen blijkbaar in het onmogelijke geloven. Er is nog steeds een podium voor deze malafide geloofs"genezers".
Uitroeien is helaas onmogelijk.
Het enige wat er is het ze zo moeilijk mogelijk maken.

Een ander probleem is dat er bij justitie nog wat mensen zitten die in dit soort kul geloven.
Daardoor konden ook vroeger al veel kwakzalvers ongestoord de mensen geld uit hun zakken halen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Dan is de 2e vraag:
hoe?
Mensen willen blijkbaar in het onmogelijke geloven. Er is nog steeds een podium voor deze malafide geloofs"genezers".
OffTopic

Helemaal eensch dat zulke oplichterij bestreden zou moeten worden, zowel wettelijk
alsook door middel van burgerlijk activisme met verstorende Demonstraties en dergelijke.
'
Dit topic is echter strikt beperkt tot 'Religies bestrijden' en mijns inziens is zulk soort gebeds'genezing' geen Religie maar hoort, bij gebrek aan hoofdstuk 'Oplichterij',
meer thuis in hoofdstuk 'Occultisme, Newage, Alpha-cursus en sektarisme'.
'
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . We will dance again!
De meeste mensen 'weten' dat God bestaat: God bestaat niet!
.Ik vind jou zelf verantwoordelijk voor jouw interpretatie.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 13 jun 2024 12:40

Dan is de 2e vraag:
hoe?
OffTopic

Helemaal eensch dat zulke oplichterij bestreden zou moeten worden, zowel wettelijk
alsook door middel van burgerlijk activisme met verstorende Demonstraties en dergelijke.
'
Dit topic is echter strikt beperkt tot 'Religies bestrijden' en mijns inziens is zulk soort gebeds'genezing' geen Religie maar hoort, bij gebrek aan hoofdstuk 'Oplichterij',
'
Wellicht heb je gelijk, maar zulks zet toch aan tot overdenken? Als religie bestreden (niet verboden!) wordt
Dan is er weinig ruimte meer voor deze wanpraktijken.
Dus ja.....zulks ben ik met je eens en laten we zulks dus bestrijden! Nogmaals: niet verbieden, want zulks werkt averechts.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Dan is de 2e vraag:
hoe?
OffTopic

'
Maar dit soort oplichterij bouwt vooral voort op geloof dat via religie verspreid wordt. Het idee dat gebed voor genezing kan zorgen maakt deel uit van heel wat religies. Natuurlijk zullen daar heel wat oplichters op afkomen maar het zijn wel de ideeën en attitudes die via religie verspreid worden, die sommige gelovigen zo kwetsbaar maken voor dit soort oplichters.

Als je zulke oplichterij preventief wil bestrijden, door mensen minder kwetsbaar te maken voor de praatjes die deze oplichters verkopen, zal dat ook gevolgen hebben voor hoe kritisch mensen tegenover religie in het algemeen staan en ben je op die manier in zekere zin ook religie aan het bestrijden.

Anders beperk je je het bestrijden van de oplichterij enkel tot het vervolgen achteraf.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
HierEnNu
Superposter

Re: Moeten we religies bestrijden? - reactie axxyanus

Bericht door HierEnNu »

axxyanus schreef: 15 jun 2024 11:56

Dan is de 2e vraag:
hoe?
Mensen willen blijkbaar in het onmogelijke geloven.
Er is nog steeds een podium voor deze malafide geloofs"genezers".
OffTopic

'
Maar dit soort oplichterij bouwt vooral voort op geloof dat via religie verspreid wordt. Het idee dat gebed voor genezing kan zorgen maakt deel uit van heel wat religies. Natuurlijk zullen daar heel wat oplichters op afkomen maar het zijn wel de ideeën en attitudes die via religie verspreid worden, die sommige gelovigen zo kwetsbaar maken voor dit soort oplichters.
Dat is wel zo, maar geldt zulks ook niet tot op zekere hoogte voor oplichters die voortbouwen op wetenschappelijke ontdekkingen waarmee zij kwetsbare mensen iets voorspiegelen wat niet realistisch is? Om die reden gaan we toch ook niet het geloof van leken in de Wetenschap bestrijden maar eerder op positieve wijze bewustzijn verspreiden:
  1. Bevorderen van kritisch denken door educatie.
  2. Betrouwbare Bronnen van gerenommeerde wetenschappelijke en
    medische organisaties ter beschikking stellen aan een breed publiek.
  3. Aan leken leren hoe men grondig aan Fact-checking kan doen.
Waarom zou een dergelijke methode voor gelovigen niet werken?

Maar inderdaad, in veel religies wordt oprechte gebedsgenezing gezien als een spiritueel proces waarbij men gelooft dat gebeden of Goddelijke Interventie kunnen bijdragen aan fysieke of emotionele genezing. De basale overtuiging "God bestaat EN is omnipotent!" neemt zulks met zich mee. Het placebo-effect werkt daardoor extra 'goed'

Bidden en Godsmeken is op zichzelf dus inderdaad een belangrijk onderdeel van Religie en gebedsgenezing op zich is binnen bepaalde religieuze tradities een legitieme praktijk, maar om geen onderscheid te maken tussen oprechte religieuze praktijken en degenen die Religie misbruiken voor oplichting gaat toch wel erg ver. Ik vermoed ook dat mensen die lid zijn van een reguliere Religieuze gemeenschap minder gevoelig zijn voor gebedsgenezingsoplichters, want reguliere Religieuze gemeenschappen veroordelen doorgaans dergelijke misstanden en proberen hun leden te beschermen tegen misleiding en exploitatie. Gebedsgenezers die zich bezighouden met oplichting vallen niet onder de kernwaarden of officiële doctrines van Religies.

axxyanus schreef:Als je zulke oplichterij preventief wil bestrijden, door mensen minder kwetsbaar te maken voor de praatjes die deze oplichters verkopen, zal dat ook gevolgen hebben voor hoe kritisch mensen tegenover religie in het algemeen staan en ben je op die manier in zekere zin ook religie aan het bestrijden.

Anders beperk je je het bestrijden van de oplichterij enkel tot het vervolgen achteraf.
Ik vind dit een interessant gedachte. Mensen er van bewust maken dat het feit dat hun basale overtuiging "God bestaat EN is omnipotent!" slechts een geïndoctrineerde gedachte is, terwijl in werkelijkheid niets er op wijst dat zulks waar kan zijn ben ik warm voorstander van, want zulks zie ik als het begin van 'bevrijding uit Religie' en daar houd ik me ook regelmatig en graag mee bezig, mits ik enigszins de indruk heb dat de ander daar open voor staat.

Daarmee strijd ik mijns inziens echter niet tegen Religies, maar help ik individuën er van bewust te worden dat sterke overtuigingen ook sterke invoed uitoefenen hoe men de werkelijkheid waarneemt en hoe beïnvloedbaar men is, dat het juist daarom belangrijk is om sterke overtuigingen van zichzelf regelmatig ter discussie te stellen en grondig te blijven onderzoeken.
axxyanus
Moderator

Re: Moeten we religies bestrijden? - reactie axxyanus

Bericht door axxyanus »

HierEnNu schreef: 16 jun 2024 04:03
axxyanus schreef: 15 jun 2024 11:56 Maar dit soort oplichterij bouwt vooral voort op geloof dat via religie verspreid wordt. Het idee dat gebed voor genezing kan zorgen maakt deel uit van heel wat religies. Natuurlijk zullen daar heel wat oplichters op afkomen maar het zijn wel de ideeën en attitudes die via religie verspreid worden, die sommige gelovigen zo kwetsbaar maken voor dit soort oplichters.
Dat is wel zo, maar geldt zulks ook niet tot op zekere hoogte voor oplichters die voortbouwen op wetenschappelijke ontdekkingen waarmee zij kwetsbare mensen iets voorspiegelen wat niet realistisch is? Om die reden gaan we toch ook niet het geloof van leken in de Wetenschap bestrijden maar eerder op positieve wijze bewustzijn verspreiden:
  1. Bevorderen van kritisch denken door educatie.
  2. Betrouwbare Bronnen van gerenommeerde wetenschappelijke en
    medische organisaties ter beschikking stellen aan een breed publiek.
  3. Aan leken leren hoe men grondig aan Fact-checking kan doen.
Waarom zou een dergelijke methode voor gelovigen niet werken?
Maar daarmee bestrijd je nu juist religie. Religie bouwt voort op een vorm van (goed)gelovigheid. Mensen zaken aanleren waardoor ze minder (goed)gelovig in het leven staan, weekt hen net enigszins los van die religie.

HierEnNu schreef: 16 jun 2024 04:03
axxyanus schreef:Als je zulke oplichterij preventief wil bestrijden, door mensen minder kwetsbaar te maken voor de praatjes die deze oplichters verkopen, zal dat ook gevolgen hebben voor hoe kritisch mensen tegenover religie in het algemeen staan en ben je op die manier in zekere zin ook religie aan het bestrijden.

Ik vind dit een interessant gedachte. Mensen er van bewust maken dat het feit dat hun basale overtuiging "God bestaat EN is omnipotent!" slechts een geïndoctrineerde gedachte is, terwijl in werkelijkheid niets er op wijst dat zulks waar kan zijn ben ik warm voorstander van, want zulks zie ik als het begin van 'bevrijding uit Religie' en daar houd ik me ook regelmatig en graag mee bezig, mits ik enigszins de indruk heb dat de ander daar open voor staat.

Daarmee strijd ik mijns inziens echter niet tegen Religies, maar help ik individuën er van bewust te worden dat sterke overtuigingen ook sterke invoed uitoefenen hoe men de werkelijkheid waarneemt en hoe beïnvloedbaar men is, dat het juist daarom belangrijk is om sterke overtuigingen van zichzelf regelmatig ter discussie te stellen en grondig te blijven onderzoeken.
Maar waarom zou het hier gaan om jouw inziens betreffende de betekenis van "religies bestrijden"? Mijn indruk is dat veel gelovigen en vooral de clerus dat wel ervaart als een vorm van bestrijden van hun religie.

En ook, dit topic is geopend door Peter van Velzen. Ik denk dat het dan vooral moet gaan over wat hij bedoelt met "religies bestrijden". Misschien dat wat Peter bedoeld met het bestrijden van religies volgens jouw beter verwoord zou zijn als mensen bevrijden van religies. Maar als je gewoon afgaat op hoe jij dat "bestrijden" interpreteert i.p.v. proberen te begrijpen wat Peter juist bedoelt, zit je gewoon de hele tijd naast elkaar te praten.

Ik krijg de indruk dat veel van de woordenwisseling hier niet draait rond over hoe men zich moet opstellen t.o.v. gelovigen en religie maar in hoeverre die opstelling beschreven kan woorden met het woord "bestrijding" dan wel een ander woord de lading beter draagt.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Axxyanus” schreef: Knip
Knip
. . .

Ik krijg de indruk dat veel van de woordenwisseling hier niet draait rond over hoe men zich moet opstellen t.o.v. gelovigen en religie maar in hoeverre die opstelling beschreven kan woorden met het woord "bestrijding" dan wel een ander woord de lading beter draagt.
Axxyanus,

Johan Braeckman geeft een mooie analyse van de bovenkamer van gevierd wetenschapper Cees Dekker *) die blijft verkondigen dat geloof en wetenschap verenigbaar zijn.
Nog steeds. En ook nog met vaart en verve op de voorgrond tredend.

Hoe zou je Cees van het godsgeloof kunnen laten neerdalen in zijn wetenschappelijke fundament?
Andere soorten gelovenden zouden hun eigen benadering behoeven, waarbij het nevenvoordeel van “ergens bijhoren” zeker niet moet worden onderschat.

https://www.humanistischverbond.be/blog ... s-kleedje/
. . .
. . .
Cees Dekker is een prachtig voorbeeld van iemand die in zijn jeugd doordrongen is van religieuze opvattingen en daar cognitief geen afstand kan van nemen. De wetenschappelijke inzichten die hij gaandeweg verkreeg, onder meer over evolutie en de bigbangtheorie, botsten onvermijdelijk met zijn religieuze denkbeelden. Men kan dan in essentie drie kanten uit:

(a) de wetenschap accepteren voor wat ze is, en religie opgeven;
(b) religie behouden en de wetenschap verwerpen;
(c) doen alsof er helemaal geen tegenstelling bestaat.
. .
Roeland
*)
https://www.eo.nl/artikel/cees-dekker-d ... id-van-god
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

https://www.nu.nl/buitenland/6317472/ne ... n-600.html

Meer dan 600 doden? En dat ieder jaar omdat gelovigen verplicht zijn 1x in hun leven naar die steen te gaan waar Mohammed met een vliegend paard de aarde heeft verlaten om naar Jeruzalem te vliegen??
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is om moverende reden evident!
Einstein/Mick
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

dikkemick schreef: 19 jun 2024 16:22 https://www.nu.nl/buitenland/6317472/ne ... n-600.html

Meer dan 600 doden? En dat ieder jaar omdat gelovigen verplicht zijn 1x in hun leven naar die steen te gaan waar Mohammed met een vliegend paard de aarde heeft verlaten om naar Jeruzalem te vliegen??
Ach, zo erg is dat niet. Hun zielen hebben nu het eeuwige leven in het Paradijs, onder de hoede van hun "allah" en zijn profeet. De droom van iedere moslim.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Georgie schreef: 19 jun 2024 16:38
dikkemick schreef: 19 jun 2024 16:22 https://www.nu.nl/buitenland/6317472/ne ... n-600.html

Ach, zo erg is dat niet. Hun zielen hebben nu het eeuwige leven in het Paradijs, onder de hoede van hun "allah" en zijn profeet. De droom van iedere moslim.
Maar je zou je toch dood schamen dat je mens bent? Hoe irrationeel en bijgelovig kun je zijn?
Einstein/Mick
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

dikkemick schreef: 19 jun 2024 16:40
Georgie schreef: 19 jun 2024 16:38
dikkemick schreef: 19 jun 2024 16:22
Maar je zou je toch dood schamen dat je mens bent? Hoe irrationeel en bijgelovig kun je zijn?
.

Gelovigen kennen geen schaamte als het om hun geloof gaat.
Ikzelf voel misschien wat plaatsvervangende schaamte, maar eigenlijk meer een soort besmuikt medelijden. Zoals je dat ook kan voelen voor naïe`ve slachtoffers van oplichting of drugsverslaafden. En een godvergeten hekel aan zij die zich 'voorganger', 'pastor', 'dominee' of zo noemen, kortom die hele hiërarchie van immorele en hypocriete types die hun geld verdienen en hun macht ontlenen aan het geloof van hun volgelingen/slachtoffers.
Maar ja, ik ben dan ook atheïst. :twisted:
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Nieuw tijdens het EK voetballen. Kruisjes slaan, knielen op t gras, vingers in je oren en naar God wijzen.
Maar voor homo uitkomen, ho maar!
Einstein/Mick
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

dikkemick schreef: 19 jun 2024 18:33 Nieuw tijdens het EK voetballen. Kruisjes slaan, knielen op t gras, vingers in je oren en naar God wijzen.
Wat bestrijd jij met deze oprisping?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 19 jun 2024 20:15
dikkemick schreef: 19 jun 2024 18:33 Nieuw tijdens het EK voetballen. Kruisjes slaan, knielen op t gras, vingers in je oren en naar God wijzen.
Ik sla slechts gade. Dat honderden sterven in hun religieuze avontuur naar Mekka en dat voetballers nu ook de goden (andere goden waarschijnlijk) aanroepen om ze te bedanken of steun te vragen voor hun 'spelletje' balletje trap.
M a.w: De wereld zou er beter uitzien zonder religie denk ik.
Einstein/Mick
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

HierEnNu schreef: 19 jun 2024 20:15
Doe niet zo flauw!
Plaats reactie