Moeten we religies bestrijden?

Forum met topics over agnosticisme, atheïsme, humanisme, vrijdenken en andere aanverwante onderwerpen.

Moderator: Moderators

heeck
Ontoombaar

Re: Moeten we religies bestrijden?

Bericht door heeck »

Dubbel het bestrijden waard:

Kwakzalverij via het geloofskanaal, waar zelfs de overheid tegen waarschuwt:

https://www.gld.nl/nieuws/8151250/minis ... er-niet-in
Demissionair minister Pia Dijkstra voor Medische Zorg roept mensen op zich te melden als zij vinden dat ze slachtoffer zijn van valse gezondheidsclaims van gebedsgenezer Tom de Wal. "Ik hoop dat het er niet zo veel zijn. Ik zou ook iedereen willen oproepen om er niet in te tuinen."

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Henry II
Bevlogen

Bericht door Henry II »

Ik keek even naar een filmpje over Tom de Wal. De eerste mevrouw die in beeld komt beschrijft en doet voor hoe ze bij een andere mevrouw haar 'te korte' arm langer zag worden door gebed. op 3:30 zie je ook hoe dat in beeld gebracht wordt door Tom. En iedereen doet er vrolijk aan mee. Werkelijk het schoolvoorbeeld van hoever gelovigen nog steeds gaan. Daarna beveelt Tom de Wal 'de geest van doofheid' een gelovige te verlaten om weer te kunnen horen. Mijn oren klapperen in elk geval als ik dit zie en hoor, alsof ik 20 jaar terug in de tijd in de VS kijk. Trouwens, bij een goede demonen uitdrijving met ja altijd de naam van de demon weten, dat weet iedereen toch uit de films van Hollywood. Dit is nu juist het type religieus dat absoluut bestreden moet worden. De mensen die anno 2024 nog steeds denken dat iemands been of arm langer kan worden door geloof, i.p.v. dat iemand gewoon zijn schouder of heup iets verschuift, wordt toch weer geld uit de zak geklopt en bedonderd. Het opent ook weer andere opties voor gebedsgenezing, zoals homoseksualiteit, autisme en diverse andere vermeende geestesziektes. Zoals de apostel Paulus blijkbaar al zei, het maakt niet uit wat je doet als je maar zieltjes wint voor Jezus. Liegen en bedriegen is dan gewoon toegestaan.
Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

“Henry II” schreef:. . .
Daarna beveelt Tom de Wal 'de geest van doofheid' een gelovige te verlaten om weer te kunnen horen.
. . .
Het gros van de mensen heeft een groot lek in hun rationele drijfvermogen. Ook magneetmatjes en amuletten zijn nog steeds goede handel en dat genezende edelstenen zonder enig kwalijk effect vervangen kunnen worden door een getrokken verstandskies is voor tevelen te ontnuchterend.

Ik deel je intens verbazen, dat is duidelijk.

Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Mullog
Bevlogen

Bericht door Mullog »

Henry II schreef: 27 mei 2024 09:52 . .. Zoals de apostel Paulus blijkbaar al zei, het maakt niet uit wat je doet als je maar zieltjes wint voor Jezus. Liegen en bedriegen is dan gewoon toegestaan.
Ik dat het niet om zieltjes winnen gaat. Ik denk dat het gaat om het werven van donateurs.
Zo moet ge dat zien, we worden geboren en we gaan dood, daar tussendoor begaan we stommiteiten (hoofdinspecteur van In, Aspe)
Nic
Forum fan

Bericht door Nic »

Henry II schreef: 27 mei 2024 09:52 Zoals de apostel Paulus blijkbaar al zei, het maakt niet uit wat je doet als je maar zieltjes wint voor Jezus. Liegen en bedriegen is dan gewoon toegestaan.
Bedoel je nu dat Paulus opriep tot liegen en bedriegen? Waar baseer je dat op?
Ben jij nu ook aan het liegen en bedriegen…
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Ik heb me deze bedacht:

Zou het niet zo moeten zijn dat het begrip dopeling wordt afgeschaft?

Kinderen tot een kerkgenootschap rekenen, zonder dat ze er weet van hebben hoort meer bij primitieve afgoderij, vind ik.

Maar wat denken jullie?
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mei 2024 15:28 Ik heb me deze bedacht:

Kinderen tot een kerkgenootschap rekenen, zonder dat ze er weet van hebben hoort meer bij primitieve afgoderij, vind ik.

Maar wat denken jullie?
De moderne geloofsstromingen, inclusief de abrahamitische, zijn niets meer dan primitieve afgoderij. De moderne geloofsstromingen zijn primitieve afgoderij, wat ze er zelf ook over verkondigen.

En de doop is gewoon het begin van een levenslange intensieve indoctrinatiecampagne die de verschillende geloofsstromingen op hun volgelingen toepassen.

Ik persoonlijk vind dat die praktijk gestopt zou moeten worden, maar zie geen mogelijkheden daartoe.
Een verbod op indoctrinatie op school: geen strominggerichte bijbellessen meer, maar daarvoor in de plaats rationeel en zakelijk religie in zijn algemeenheid met de effecten ervan op het individu en de samenleving, ondergebracht binnen een vak als maatschappijleer.
En tegelijkertijd voorlichten, ontmoedigen en tegenspreken in overheidscampagnes m.b.t. het indoctrinerende karakter van religie en de negatieve invloed op de ontwikkeling van de beschaving, de harmonie en de inclusiviteit van de samenleving die de meeste (eigenlijk alle) religieuze praktijken hebben, lijkt mij in een seculiere democratie als die van ons het maximaal haalbare.
Ik denk (vrij) dus ik ben (vrij)
(vrij) naar René Descartes
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 30 mei 2024 17:00

Maar wat denken jullie?
De moderne geloofsstromingen, inclusief de abrahamitische, zijn niets meer dan primitieve afgoderij. De moderne geloofsstromingen zijn primitieve afgoderij, wat ze er zelf ook over verkondigen.

En de doop is gewoon het begin van een levenslange intensieve indoctrinatiecampagne die de verschillende geloofsstromingen op hun volgelingen toepassen.

Ik persoonlijk vind dat die praktijk gestopt zou moeten worden, maar zie geen mogelijkheden daartoe.
Een verbod op indoctrinatie op school: geen strominggerichte bijbellessen meer, maar daarvoor in de plaats rationeel en zakelijk religie in zijn algemeenheid met de effecten ervan op het individu en de samenleving, ondergebracht binnen een vak als maatschappijleer.
En tegelijkertijd voorlichten, ontmoedigen en tegenspreken in overheidscampagnes m.b.t. het indoctrinerende karakter van religie en de negatieve invloed op de ontwikkeling van de beschaving, de harmonie en de inclusiviteit van de samenleving die de meeste (eigenlijk alle) religieuze praktijken hebben, lijkt mij in een seculiere democratie als die van ons het maximaal haalbare.
Ik ben het grotendeels met je eens.

Wat ik echter bedoelde is iets anders.
Het begrip staat bij mijn weten nog steeds in de wet.
Het maakt een dopeling formeel een lid van die geloofsgemeenschap.
Dat verplicht die dopeling ook tot het betalen van Kerkelijke belasting.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mei 2024 17:17 Ik ben het grotendeels met je eens.

Ik wist wel dat we het eens waren!
En je bent het vast ook met me eens dat dit wetsartikel, dat onderdeel uitmaakt van de religie-geïnspireerde wetgeving die ons rechtssysteem vervuilt dus geschrapt moet worden.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Georgie schreef: 30 mei 2024 17:52
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mei 2024 17:17 Ik ben het grotendeels met je eens.

Ik wist wel dat we het eens waren!
En je bent het vast ook met me eens dat dit wetsartikel, dat onderdeel uitmaakt van de religie-geïnspireerde wetgeving die ons rechtssysteem vervuilt dus geschrapt moet worden.
Inderdaad ben ik van mening dat het geschrapt dient te worden.
Wel is het nu min of meer een slapende wet, maar dat moet geen beletsel zijn.
Nic
Forum fan

Bericht door Nic »

Laten we ook gelijk de indoctrinatie van kinderen door ouders verbieden op gebied van te veel bezit en status.
Ik vermoed dat dat ook zeer schadelijk is.

Of was dat al een keer geprobeerd in landen waar religie een taboe is (was).
Nic
Forum fan

Bericht door Nic »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mei 2024 17:17 Dat verplicht die dopeling ook tot het betalen van Kerkelijke belasting.
Staat dat nog in de wet? Belasting? In Nederland niet toch, wellicht in andere landen.
Is dit een broodje aap verhaal?

https://sargasso.nl/kerkbelasting-goed-idee-of-niet/

Jongeren betalen m.i. geen kerkbijdrage (actie kerkbalans). Deze bijdrage is m.i. voor volwassen (18+) en vrijwillig.
Veel kerken hanteren niet een baby doop.

Overigens iemand die lid wordt van een voetbalvereniging betaalt ook contributie.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Nic schreef: 30 mei 2024 19:11
TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mei 2024 17:17 Dat verplicht die dopeling ook tot het betalen van Kerkelijke belasting.
Staat dat nog in de wet? Belasting? In Nederland niet toch, wellicht in andere landen.
Is dit een broodje aap verhaal?

https://sargasso.nl/kerkbelasting-goed-idee-of-niet/

Jongeren betalen m.i. geen kerkbijdrage (actie kerkbalans). Deze bijdrage is m.i. voor volwassen (18+) en vrijwillig.
Veel kerken hanteren niet een baby doop.

Overigens iemand die lid wordt van een voetbalvereniging betaalt ook contributie.
Dit is geen broodje aap verhaal.
De wet is er bij mijn weten nog steeds, wel is ze slapend.
Dat heeft een rede: zouden kerken nu op grond hiervan geld gaan eisen dan zal de wet snel worden afgeschaft.

PS.
In Duitsland wordt/werd deze belasting gewoon bij de gewone belasting toegevoegd.
Om dan aan de kerken te worden overgemaakt.
Georgie
Ervaren pen

Bericht door Georgie »

Nic schreef: 30 mei 2024 19:02 Laten we ook gelijk de indoctrinatie van kinderen door ouders verbieden op gebied van te veel bezit en status.
Ik vermoed dat dat ook zeer schadelijk is.

Of was dat al een keer geprobeerd in landen waar religie een taboe is (was).
Je verwart indoctrinatie met opvoeding. Twee wezenlijk verschillende zaken.
Los daarvan: we hebben het hier over religie en niet over sociaal/maatschappelijke kwesties.
dingo
Forum fan

Bericht door dingo »

TIBERIUS CLAUDIUS schreef: 30 mei 2024 17:17
Georgie schreef: 30 mei 2024 17:00

Maar wat denken jullie?

Ik ben het grotendeels met je eens.

Ik ben wel benieuwd in welke wet dat nog voorkomt want als ik op wetten.nl zoek op dopeling of kerkbelasting vind ik geen enkele wet of regeling.
Levensovertuiging: het geheel van opvattingen dat je hebt over het leven en over de manier waarop je het beste kunt leven.
Plaats reactie