TIBERIUS CLAUDIUS schreef: ↑30 mei 2024 15:28
Ik heb me deze bedacht:
Zou het niet zo moeten zijn dat het begrip dopeling wordt afgeschaft?
Kinderen tot een kerkgenootschap rekenen, zonder dat ze er weet van hebben hoort meer bij primitieve afgoderij, vind ik.
Maar wat denken jullie?
De moderne geloofsstromingen, inclusief de abrahamitische, zijn niets meer dan primitieve afgoderij. De moderne geloofsstromingen
zijn primitieve afgoderij, wat ze er zelf ook over verkondigen.
En de doop is gewoon het begin van een levenslange intensieve indoctrinatiecampagne die de verschillende geloofsstromingen op hun volgelingen toepassen.
Ik persoonlijk vind dat die praktijk gestopt zou moeten worden, maar zie geen mogelijkheden daartoe.
Een verbod op indoctrinatie op school: geen strominggerichte bijbellessen meer, maar daarvoor in de plaats rationeel en zakelijk religie in zijn algemeenheid met de effecten ervan op het individu en de samenleving, ondergebracht binnen een vak als maatschappijleer.
En tegelijkertijd voorlichten, ontmoedigen en tegenspreken in overheidscampagnes m.b.t. het indoctrinerende karakter van religie en de negatieve invloed op de ontwikkeling van de beschaving, de harmonie en de inclusiviteit van de samenleving die de meeste (eigenlijk alle) religieuze praktijken hebben, lijkt mij in een seculiere democratie als die van ons het maximaal haalbare.