Rereformed schreef:bonifacius schreef:Nee, nu word het serieus.

Zie Rereformed maar.
Ik schreef je dat mijn commentaar geen betrekking had op perverse vormen die men aan het woordje liefde kan geven...
Ok dan. Maar, als je het abstracte begrip 'liefde' enkel als één facet van leven en wijsheid wil zien, schuif je wel een heel, heel, hele grote groep mensen terzijde die onder het mom van 'liefde', 'liefde voor, tot...', een heel bord emotionele en intellectuele spaghetti bedelven met de saus van liefde, dewelke niet voor iedereen als liefdes-saus gesmaakt wordt.
Komt erop neer dat niemand kan verstaan wat god is, en niemand kan verstaan wat liefde is met als gevolg dat beiden gerust op één lijn en door elkaar gebruikt mogen worden zoals Addy stoker doet met persoonlijk te denken God liefde is.
Zo zei ik gisteren nog is tegen de Pastoor en zijn entourage dat ik in essentie god én liefde ben. De éne keer gebruik ik alleen, liefde, de andere keer god, ik laat bij tijd en wijlen zelfs 'i
n essentie' ertussenuit. Dat kan alleen in wat ruimdenkender kringen. '
I am you, you are me, i am god'.
Klinkt als blasfemie natuurlijk voor veel gelovigen. Want er is er maar één die zich de zoon van God mag noemen - god genoemd wordt,volledig mens - en volledig god. Vanwaar kennen we die exclusiviteit... oh ja, christenen maken daar aanspraak op, verwijzende naar hun spirituele leider.
@addy stoker: no offense to you moest je daar veel waarde aan hechten.
Rereformed schreef:
Zoals ik al eens eerder opmerkte zou je Nietzsche eens moeten gaan lezen. In het boek Aldus sprak Zarathoestra bijvoorbeeld zie je hoe gemakkelijk het is om met totaal andere deugden aan te komen die je van centrale waarde acht om aan je spiritualiteit gestalte te geven, terwijl hij het christelijke begrip 'liefde' ontmaskert als een ondeugd: "de toestand waarin de mens de dingen het meest ziet zoals ze niet zijn.
Ik heb nog nooit iets van Nietzsche gelezen, trekt me niet erg aan, maar je ziet dat ik het over hetzelfde heb hé. Zie mijn analogie van de onbewuste mens die liefde ziet als een spaghetti saus. Hij bereidt de saus naar zijn eigen goeddunken en smaak. Nietsche verwijst dan naar het christelijke begrip 'liefde', ik houdt enkel het begrip 'liefde' over, ontdaan van elke religieuze invalshoek.
Dat is geen enkel verwijt naar de onbewuste, onwetende mens, mogelijk een religieus gelovige mens, niet persé. Hij kan niet meer doen dan te putten vanuit de wijsheid die hij op dat moment heeft. De begrippen 'onwetendheid' en 'weten' hebben daarmee te maken.
Rereformed schreef:... Hier vindt de illusionerende impuls zijn hoogtepunt" en elders: "Jullie naastenliefde is slechte eigenliefde...Jullie vragen een getuige als jullie van jezelf goed willen spreken; en als jullie hem verleid hebben om goed van je te denken, denken jullie zelf goed van je." Oftewel het christelijk geloof is een voortdurende aankweek van zelfhaat en mondt logischerwijze uit in de behoefte om hiervan enigszins verlichting te krijgen, en daarvoor dient het begrip 'naastenliefde'.
Ja, maar dat geldt niet enkel voor christenen. Ik trek dat open naar de 'onbewuste' mens. Hij die nog in onwetendheid leeft. Fase als een ander. Gaan we allemaal door. Het begint bij
onmacht, wat dan vaak uitmond in het verlangen naar macht - eens mogelijk verworven - die macht dan weer overdragend naar anderen. Dan die machtstoestand die ze vertegenwoordigen uiteindelijk niet beseffen, maar die uiteindelijk alleen maar groter maakten door onwetendheid. Dus daardoor kun je anderen pijn doen, zonder dat je dat wilt.
Rereformed schreef:
Rereformed schreef:Maar merk op dat je wel dít ziet, maar niet dat 'strijden tegen je ego' ook al zo'n eenzijdig spiritueel clichee is.
Ik heb maar al te goed dat andere cliché '
strijden tegen je ego' gezien. Als langdurig ex-miserabele spirituele zoeker kan ik je garanderen dat ik maar al te lang op zoek ben geweest naar, of gedreven door de vraag 'how to kill the ego'.

Ik probeer je juist te zeggen dat het helemaal geen uitgemaakte zaak is of dat een deugd is. Wanneer men aan een opgeblazen ego leidt kan het inderdaad een goede zaak zijn te oefenen op het tegendeel, bijvoorbeeld eens enkel te gaan luisteren naar een ander
'
luisteren naar een ander' Het was de leidraad in de opvoeding van mijn enige zoon....
Thomas Gordon - Luisteren naar kinderen -de methode voor overleg in het gezin
Heb al zijn boeken verslonden, later zelfs er les ingegeven aan andere ouders als officieel trainer vanuit deze organisatie >
http://www.gordontraining.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed schreef:Jij hebt nog steeds het idee dat vrijdenkers niet weten wat spiritualiteit is, en dat jij ons dat moet vertellen.
spiritualiteit is het leven zelf...
Wat ik de vrijdenker vertel is dat hij een beperkte visie heeft omdat hij vind alles tegen het licht van de wetenschap te moeten houden. Met andere woorden het Newtoniaanse wereldbeeld hanteert en er is vastzit, want steeds de eis tot empirische resultaten.
Maar goed, dat is voor jou en de andere vrijdenkers hier de enige manier om achter de waarheid te komen. Heb je me uitgelegd.
Rereformed schreef: Ook leef jij nog steeds met het idee dat onze westerse cultuur spiritualiteit overboord heeft gegooid. En spiritualiteit zie jij als enkel door aloude religies en platgetreden eeuwenoude gedachten ingevuld. In plaats daarvan zou je je bewijstzijn eens wat moeten verruimen door in te gaan zien dat de westerse cultuur wellicht meer wijsheid heeft opgedaan dan andere culturen.
Turning around in circles and circles...
Zie mijn eerdere opmerking: spiritualiteit is het leven zelf.
zie psychiater Stanislav Grov opnieuw:
page 333
"
Psychiatry and psychology governed by a mechanistic world view are incapable of making any distinction between the narrow-minded and superficial religious beliefs characterizing mainstream interpretations of many religions and the depth of genuine mystical traditions or the great spiritual philosophies, such as the various schools of yoga, Kashmir Shaivism, Vajrayana, Zen, Taoism, Kabbalah, Gnosticism, or Sufism. Western science is blind to the fact that these traditions are the result of centuries of research into the human mind that combines systematic observation, experiment, and the construction of theories in a manner resembling the scientific method"."
Rereformed schreef:bijvoorbeeld eens enkel te gaan luisteren naar een ander...
Luister jij wel naar een ander? Ik kan dat evengoed vragen zie je.
Want het antwoord in deze context is Nee, want Grov interesseert je niet:
Rereformed - 06 jun 2014 17:38 schreef:...Waarom dan doorzagen over een meneer Grof? Het kan hoogsten iemand aanspreken die zit met 'deepest wounds'. Het woordje 'our' vind ik al aanmatigend.
Dus wat heet luisteren...
Wat jij zegt dat ik niet doe, doe jij evenmin niet in deze context. Simpelweg omdat jij een Paradigma aanhangt als het newtoniaanse, en mensen als ik, Grov of De wachter daar een dimensie aan toevoegen. En die kan je dan het 'spirituele' noemen, maar 'wij' noemen dat inzichten die geen nood hebben aan empirische bewijzen. Dat is een 'intuïtief' voelen, weten.
Vandaar mijn opmerking dat een vrijmetselaars forum voor mensen als ik en nieuw forumlid addy stoker die niet de eis stellen alles tegen het wetenschappelijk licht te houden een veel interessanter forum kan zijn.
Tenzij natuurlijk, dat iemand op zoek is om zich van zijn Christelijk geloof, bijhorende dogma's en waanbeelden van de bijbelse God te bevrijden. Dan moet hij hier zijn. Daar doen jullie als vrijdenkers goed werk voor.
Vrijmetselaars streven naar geestelijke en morele verheffing, onderlinge waardering en wederzijdse hulp.
Alhoewel de vrijmetselarij moeilijk te definiëren is, is er sowieso wel ruimte voor esoterische kennis, symbolen, 'God'. Aangezien zij noch een Kerk, noch een school is, hangt de vrijmetselarij geen enkele doctrine aan en kent zij geen dogma’s. Zij wil verdraagzaamheid en wederzijds respect verdedigen.
In de reguliere vrijmetselarij kent men ook een symbool voor een hoger beginsel. Ieder lid zal daaraan zijn eigen invulling geven. Meestal zal dit God zijn.
Niet dat ik behoefte heb aan een vrijmetselaars-forum, evenmin als ik behoefte heb aan een vrijdenkers-forum als dit. Verschil met een vrijdenkers forum zou misschien wel zijn dat we er niet eeuwig in cirkels ronddraaien omdat een Universeel Gods-begrip en 'innerlijk weten - intuïtie', het SPIRITUELE er een plaats krijgen zonder empirische bewijzen vanuit een materialistisch wereldbeeld te hoeven aanbrengen.
Rereformed schreef:heeck schreef:Als ik het echt op mijn heupen heb denk ik wel eens aan een nieuw topic...
Spirituele Misleiding. Geweldig interessant voor een nieuw topic. Ik hoop dat je je topic van start gaat.
Ja, ik hoop het ook dat heeck eindelijk zijn eigen topic gaat maken. Niet dat ik ga komen kijken maar dan dan krijgt hij eindelijk respons misschien van geïnteresseerden, waaronder ik alvast helemaal niet.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!