addy stoker schreef:zeker er zijn ook mensen die aan God moeten denken als ze een regenboog zien, vaak ben ik daar ook een van; is een boeiend verhaal over geschreven in het oude testament. Of dat tot minder depressies leidt? dat kan zeker, omdat het verhaal dat erbij hoort een verhaal van belofte, en presentie is.
Voor mij was het juist problematisch toen ik dat verhaal als christen moest overdenken. Altijd wanneer ik de regenboog zag werd ik er weer aan herinnerd dat die God alle leven uitroeide.
En wat heeft die belofte dat hij de mensen niet meer zal doen verdrinken voor waarde? De volgende keer doet hij het met vuur.
De God van de bijbel een God van liefde noemen is warhoofdigheid.
addy stoker schreef:Ik had er zeker wel van gehoord, en was er in opgevoed, het was echter voor die tijd alleen maar theorie voor mij. En theorie is geen persoonlijke spritualiteit. Zonder een echte religieuze ervaring heb je nog niets gevonden. Had ik ook Allah kunnen vinden? zeker, niet voor niets is voor velen Allah het woord dat zij voor God gebruiken.
O.K. Dank! Wat mij betreft een overduidelijk en zeker niet verrassend verhaal.
Doet me denken aan de volgende passage van Samsa uit deze post.
Samsa schreef:Desalniettemin, ik ben heel blij voor je dat je na een gruwelijk intensieve zoektocht van 20 jaar naar alle 3000 religies op de aarde door persoonlijke ervaringen, volstrekt toevalligerwijs, bent uitgekomen bij de religie die hoofdzakelijk wordt beleden door alle mensen om je heen. Dat is wel zo praktisch immers want het schijnt bijzonder lastig te zijn om yanomami-gecentreerd shamanisme hier te bedrijven, al was het maar omdat de meeste tropische planten vereist voor het bereiken van de hogere gemoedstoestanden centraal in deze religie, hier simpelweg niet groeien.
Pretty much sums it up.
Laatst gewijzigd door Doppelgänger op 07 jun 2014 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
het wordt inderdaad problematisch wanneer je dat verhaal letterlijk neemt en daar in blijft steken, in het verhaal van Noach en de Regenboog lees ik dat God een verbond met de mens wil sluiten, dat Hij er voor ieder mens wil zijn, het verhaal wil zeggen dat dit verbond er voor die tijd nog niet was, maar nu wel. Dat is voor mij de waarde van dit verhaal, ik zoek altijd naar de betekenis van een verhaal, dan is het waardevol.
addy stoker schreef:Ik heb een mozaíek tegel voor mijn deur in de stoep gelegd waarop een verwijzing is te vinden naar Gods naam; op de tegel staat; I AM.
Forum lid Heeck heeft hier nog niet in gebeten. Kan nog komen. Zijn avatar lijkt een soort snoek-baars te zijn. Valt onder de categorie der roofvissen.
Rereformed schreef:
De God van de bijbel een God van liefde noemen is warhoofdigheid.
Goei nuancering, Als ik God liefde noem is het de 'universele' God, niet die uit de bijbel waar een hoop Christenen aanspraak op maken als de enige ware. Maar misschien bedoeld addy stoker die universele ook wel, vanuit de invalshoek van de bijbel dan.
Rereformed schreef:
bonifacius schreef:Ik heb mijn uniform met verdiende strepen aan - al zijn het zelf verdiende forumnar strepen in de ogen van de vrijdenkers hier
Het is een betiteling die je zelf aan jezelf gegeven hebt. Dit is de zoveelste keer dat je vrijdenkers op een onfaire manier aanvalt.
Ok, geef jij dan maar is aan wat voor soort van de 'tegenpartij' ik dan ben. Druk het uit in stukken van het bekende stratego spel.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!
bonifacius schreef:Je hebt het aan je fles joh; de bende over je heen net zoals ik!
Bonifacius, gelieve nu op te houden met dit soort opmerkingen. Ze zijn niet grappig maar afbrekend in een discussie.
Bonifacius schreef:Beter zouden we naar een vrijmetselaars forum verhuizen moesten nog verder wat kwijt willen!
Deze opmerking is van hetzelfde laken en pak. Niet grappig maar onwaar en daarom afbrekend. Jij hebt van begin af aan hier vrij je zegje kunnen doen.
Bonifacius schreef:Forum lid Heeck heeft hier nog niet in gebeten. Kan nog komen. Zijn avatar lijkt een soort snoek-baars te zijn. Valt onder de categorie der roofvissen.
Alweer een opmerking in dezelfde categorie. Het begint nu ernstig te worden.
addy stoker schreef:zeker er zijn ook mensen die aan God moeten denken als ze een regenboog zien, vaak ben ik daar ook een van; is een boeiend verhaal over geschreven in het oude testament. Of dat tot minder depressies leidt? dat kan zeker, omdat het verhaal dat erbij hoort een verhaal van belofte, en presentie is.
dan de vraag of politiek actief zijn kan bijdragen aan het geluk van mensen? ja dat kan, het tegenovergestelde zie je trouwens ook vaak, niet alle maatregelen dragen bij aan het geluk van mensen, echter ik kom vaak tegen dat mensen in de problemen zijn gekomen door regels en situaties die niet goed werken, gewoon lokaal in mijn eigen stad, of wijk en wanneer je dan in staat bent om behulpzaam te zijn in het oplossen van het probleem dan draagt dat zeker bij aan het geluk van de desbetreffende mensen.
Addy Stoker,
Je geeft totaal geen antwoord op mijn vragen.
Je ontwijkt ze door wel te reageren maar niet te antwoorden.
Graag dus nog je antwoorden, want die interesseren me wel.
Roeland
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
addy stoker schreef:het wordt inderdaad problematisch wanneer je dat verhaal letterlijk neemt en daar in blijft steken, in het verhaal van Noach en de Regenboog lees ik dat God een verbond met de mens wil sluiten, dat Hij er voor ieder mens wil zijn, het verhaal wil zeggen dat dit verbond er voor die tijd nog niet was, maar nu wel. Dat is voor mij de waarde van dit verhaal, ik zoek altijd naar de betekenis van een verhaal, dan is het waardevol.
De waarde van dit verhaal.
Wat ik je zou willen meegeven: Probeer alle verhalen van alle godsdiensten eens op waarde te schatten en...probeer ook eens de nuchtere koele afstandelijke wetenschappelijke visie op waarde te schatten. Want aan die laatste ontleen ik mijn spiritualiteit.
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
bonifacius schreef:Goei nuancering, Als ik God liefde noem is het de 'universele' God, niet die uit de bijbel waar een hoop Christenen aanspraak op maken als de enige ware. Maar misschien bedoeld addy stoker die universele ook wel, vanuit de invalshoek van de bijbel dan.
We hebben al een woord voor liefde, namelijk liefde. Lijkt me nogal onnodig en verwarrend om daar ineens een andere naam aan te geven.
"For every subtle and complicated question, there is a perfectly simple and straightforward answer, which is wrong." - H.L. Mencken
addy stoker schreef:Dat er zoveel ant-depressiva worden gebruikt geeft naar mijn mening aan dat veel mensen niet gelukkig zijn, of zich in ieder geval niet gelukkig voelen. Het streven naar geluk is iets dat in principe iedere mens kenmerkt volgens mij.
Dat klopt niet helemaal. Er zijn aanwijzingen dat mensen eerder streven naar betekenis en dat als ze moeten kiezen tussen betekenis en geluk dat ze voor betekenis zullen kiezen.
En ik wil best aannemen dat het gebruik van anti-depressiva een aanwijzing is dat mensen ongelukkig zijn of een gebrek aan zin ervaren. Alleen kan je dat niet gebruiken om, zoals bonifacius doet, te argumenteren dat het vroeger minder erg was. Vroeger waren er gewoon geen anti-depressiva en moesten dat soort mensen hun dag zien door te komen zonder. Maar daarom was de nood aan dat soort middel vroeger nog niet minder.
Het argument van bonifacius komt er op neer dat de mensen in de 19de eeuw en vroeger veel gezonder waren dan nu want kijk maar hoeveel antibiotica wij tegenwoordig gebruiken. Zo goed als niemand zal dat argument serieus nemen maar neem dat argument en vervang antibiotica door anti-depressiva en gezondheid door geestelijke gezondheid o.i.d. en plots zou dat een overtuigend argument moeten zijn.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Doppelgänger schreef:We hebben al een woord voor liefde, namelijk liefde. Lijkt me nogal onnodig en verwarrend om daar ineens een andere naam aan te geven.
Dat is nu het centrale punt waar het om draait. Liefde is universeel menselijk. Waarom moet daar altijd een God bij opgetrommeld worden?
bonifacius schreef:Je hebt het aan je fles joh; de bende over je heen net zoals ik!
Bonifacius, gelieve nu op te houden met dit (.........) soort opmerkingen. Jij hebt van begin af aan hier vrij je zegje kunnen doen.
Da's waar.
Het woord is aan Addy Stoker nu. Vandaar een serieuze vraag aan hem betreffende dit.
addy stoker schreef:Dat er zoveel ant-depressiva worden gebruikt geeft naar mijn mening aan dat veel mensen niet gelukkig zijn, of zich in ieder geval niet gelukkig voelen.
Addy, dus jij ziet wel een correlatie tussen legen kerken en 'lege 'zielen', mensen met een een gat geslagen in hun 'zijn'? Mede veroorzaakt door het achterlaten van de kerk?
Don't worry, Zie mijn onderschrift, waarom ik in 'God' geloof (niet enkel die van de bijbel dus hé).
bonifacius schreef:Het woord is aan Addy Stoker nu. Vandaar een serieuze vraag aan hem betreffende dit.
addy stoker schreef:Dat er zoveel ant-depressiva worden gebruikt geeft naar mijn mening aan dat veel mensen niet gelukkig zijn, of zich in ieder geval niet gelukkig voelen.
Addy, dus jij ziet wel een correlatie tussen legen kerken en 'lege 'zielen', mensen met een een gat geslagen in hun 'zijn'? Mede veroorzaakt door het achterlaten van de kerk?
Ja, Addy ziet die correlatie wel. Nu dient een van jullie beiden nog slechts aan te tonen dat die ook daadwerkelijk bestaat. Vooralsnog zijn we op dat vlak nog geen stap verder gekomen sinds Bonifacius' OP.
Doppelgänger schreef:We hebben al een woord voor liefde, namelijk liefde. Lijkt me nogal onnodig en verwarrend om daar ineens een andere naam aan te geven.
Dat is nu het centrale punt waar het om draait. Liefde is universeel menselijk. Waarom moet daar altijd een God bij opgetrommeld worden?
Da's een goeie!
Heb ik ook een vraag over: waarom moet het woord liefde altijd opgetrommeld worden? Als er iets is waar mensen individueel wat anders onder verstaan is het wel liefde. Zie de kaartjes van: 'Liefde is voor mij (ons)'...
Zelfs mensen die Sadomasochistische spelletjes met hun partner (tot uitbreiding in groep) bedrijven zien dit als een vorm van liefde.
(Zie Markies de Sade en de roman Histoire d'O).
Laatst gewijzigd door bonifacius op 07 jun 2014 22:57, 4 keer totaal gewijzigd.