Ben ik weer. Net terug van de Reiki-healling en homeopaat.
Heb de Reiki-healer gevraagd hoeveel joule er door zijn handen kwam waarop hij me maar vreemd bekijk met '
waar kom jij nu plots mee af?
Ik: heu, wel op een vrijdenkers-wetenschappelijk forum willen ze dat weten.
Waar waren we hier gebleven?
Oh ja....hier:
Rereformed schreef:
Ik gaf je een compliment voor je uitspraak, maar nu blijkt dat je de reden helemaal niet begreep….
Rereformed 28 mei 2014 16:53 schreef:bonifacius schreef:Religie is de manier waarop de mens zijn leven accepteert als een onvermijdelijke nederlaag.
Da's een hele goeie van je.
Dus jij vind enkel de eerste zin goed maar niet de betekenis die de Jezuïet Herwig Arts (bron had ik niet vemeld, komt uit boekje
Waarom moeten mensen lijden?) er aan geeft?
Rereformed schreef:… Terecht trek jij uit die uitspraak de conclusie dat een mens door de religie opgeslokt wordt via de ontgoocheling van het leven en de angst voor de dood…
Nee, ik trok die conclusie helemaal niet! Ik lees de betekenis die H. Arts eraan geeft en ben het daar met eens.
"
... wijst erop dat er voor die mensen iets 'Sacraals' of 'Eeuwigs' moet bestaan dat aan alles een zin geeft."
Vanzelfsprekend zijn de woorden '
Sacraals' of '
Eeuwigs' abstracte begrippen net als het '
hogere' of
hoger Zelf dewelke in de Psychosynthese, humanistische en transpersoonlijke psychologie belangrijke begrippen zijn.
Maar men spreke die hier niet uit op een vrijdenkersforum of de link naar religie wordt gelegd en meteen ook of er wetenschappelijke bewijzen zijn voor die begrippen en of ze wel gemeten en gewogen kunnen worden... zucht dus.
Maar goed, het is hier geen trans-persoonlijk psychologisch forum. Dus ik rem wel al, tot stop (bijna).
Rereformed schreef:…Ik som het altijd op met de frase 'existentiële benauwdheid'..
Ik dus niet.
Want ik versta daar onder: '
benauwd zijn om te zijn, te ademen, om te bestaan, angstig om mens te zijn, te mogen leven' en dat is
niet de betekenis die de Jezuïet Herwig Arts er aan geeft.
Wat niet wegneemt dat gelovig zijn voor veel mensen een vlucht is. Existentiële benauwdheid kan en leidt vaak tot een symbiotische binding in de vorm van een één of andere religie...
maar ook met een persoon, natie, voetbalclub, of een totalitaire ideologie!
Hiermee probeert de mens machteloosheid en eenzaamheid te overwinnen, zich als onderdeel van iets groots zich machtig te voelen en de twijfel en angst te verstommen. Maar vaak is deze vlucht niet toereikend en ontstaat er in de persoon twijfel. Maar de persoon probeert deze terechte twijfel te onderdrukken.
You wanna know the whole story?

Eerder al naar gelinkt > Erich Fromm: DE ANGST VOOR VRIJHEID; de vlucht in autoritarisme, destructivisme, conformisme.
http://www.bol.com/nl/p/de-angst-voor-v ... 005422952/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rereformed schreef:
In plaats van je steeds te ergeren is de beste houding op een forum dat alle argwaan en kritiek op je denkbeelden juist opbouwend werkt en je altijd een dienst bewijst, en wel het meest als je je denkbeelden ten onder ziet gaan. Hier schuilt de diepe betekenis van de opvatting dat argwaan een centrale vrijdenker deugd is.
Ik erger mij rot aan de deugd van de vrijdenker omdat hij een extreem materialistisch wereldbeeld hanteert en aan vasthoudt (Zie steeds de eis tot wetenschappelijke bewijzen). Dat is voor mij niet vrij genoeg en een beperking als het om transpersoonlijke psychologie gaat.
Rereformed schreef:
Overtuigingen zijn er om achtergelaten te worden. Je hebt ze ooit aangetrokken als een jas omdat je je koud voelde, niet omdat ze de waarheid zijn. Steek de vlag uit iedere keer dat je een overtuiging die je had door jezelf te licht bevonden ziet worden. Want dat betekent dat je erbovenuit gegroeid bent en je wijzer bent geworden...
Zeer zeker, daarom kieper ik van tijd tot tijd dus ook de wetenschappelijke overtuigingen over boord.
Daar is de doorsnee vrijdenker niet aan toe.
Wat niet maakt dat de vrijdenker niet perfect is om mensen van hun religieuze dogma's, naïef geloof en bijgeloof af te helpen voor zij die daaraan toen zijn.
Als die vrijgemaakte mens echter het gevoel heeft dat er iets meer is dan het louter rationeel, materieel, wetenschappelijke model dat de vrijdenker hanteert, dan heeft hij hier weinig of niets meer te zoeken.
Getuige van een forumlid dat anoniem wil blijven in PM aan mij:
"Voor mij zijn "intuïtie" en "innerlijk" weten synoniemen en willen naar hetzelfde wijzen, wat natuurlijk niet echt te beschrijven is. Op freethinkers kwam ik daar niet meer uit, omdat zij juist dit ontkennen en zeggen dat alles wat in je is van buitenaf erin gekomen is(leren)".
Wat ik onderstreept heb is een halve waarheid voor mij en hem.
Voilà. En zo iemand en ik gaan dan voorbij aan jullie deugdelijk vrijdenkers model. Niks mis mee, maar te beperkt voor ons.
Wij gaan ook voorbij de mind,
transpersoonlijk,
Hoger (Woehoe! Zweven in fake-Reiki, bedrog-helderziendheid, 'drie-drupjes-in-glas-water' - homeopathie, Jungiaanse psychologie, mystiek, rebirthing, chakra-aura-healing, Course in Miracles, Boeddhisme en we betalen er vaak nog voor ook!!

)
Zo simpel is het. Ik heb hier ook niets meer te zoeken. Ik zat effe te graven naar de waarheid in het Christendom uit nieuwsgierigheid en waarom de kerken leeg staan en of daar verbanden mee zijn.
Voor mij - als totaal on-christen zijnde en niks van Christelijke spiritualiteit of zingeving kennende, zijn die verbanden er. Daar hoefde ik hier geen bevestiging voor.
Dat was ook niet waarom ik dit topic startte.
Door het wel te doen heb ik nu wel een duidelijk beeld van wat vrijdenkers zijn: Clubje materialistisch wetenschappelijke rationalisten onder elkaar. Mij geen probleem, model van de wereld als een ander. Was leuk discussiëren.
Ben hier in de voorbije maand een aantal interessante boeken op het spoor gekomen o.a. over een
niet Historische Jezus (wat ik zeer aannemelijk vind) en dat was het dan ook voor mij.
Waarvoor mijn dank.
- De enige constante in het leven is verandering.
- Spiritualiteit? Laat me niet lachen, dat is het leven zelf!