Een vrijdenker is een compatibilist.
Moderator: Moderators
Re: Een vrijdenker is een compatibilist.
Siger,
Niet gelezen dat ik had gelezen dat Lamme daarbinnen zelf ook reageert ?
En ja ik vind je soms komisch worden als je zaken tot voorbij het extreem doortrekt.
R.
En ja ik vind je soms komisch worden als je zaken tot voorbij het extreem doortrekt.
R.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Hahaha, grappig ja, Heeck! Goed gezien! Nou ja, was ook niet zo moeilijk.heeck schreef:@CvE"
Met mijn LCA zoek ik niets bijzonders; daarmee wees ik Siger maar weer eens een keertje op de hete brij die hij heel consistent niet wil zien en soms zelfs komisch probeert te ontgaan (zie hiervoor).
-
siger
En om nog eens komisch uit de hoek te komen: vond Lamme het zijne een leuk boek?heeck schreef:Siger,
Vond hij niet dat hij te veel verdroogde legendes opgeweekt had om Libet en Chalmers nog maar eens te herkauwen?
Na miljoenen EUROsusbidies van jouw en mijn belastingscentjes die wat originelers deden verhopen?
Of lag het al bij voorbaat vast wat zijn "onderzoek" zou aantonen,
en waren die miljoenen enkel morele schadevergoeding voor zijn gezin, voor mogelijk bewustzijnsverlies?
Hij had toch kunnen weten dat men de opdrogende vijvers vol amechtige randbaptisten aan de overzijde stilletjaan aan het dempen was,
nadat ze gemolken en geknepen waren tot de laatste dollarcent?
Ik snap het niet, kan er bijna geen touw aan vast knopen, maar het klinkt gek genoeg wel overtuigend.

-
siger
Ik zie het nu helder voor me.
ALs je een kilo gehakt wil, laat je dan niet door de slager verleiden on te raden hoeveel zijn serranopoot weegt.
Hij heeft een verkoopcursusje gehad als tienjarig lid van de slagersbond min één vinger.
Als je het goed hebt kom je in de ton. en als je uit de ton getrokken wordt mag je raden naar het weekfrigopakket.
NEEN!
Je wil een kilo gehakt. Alles buiten die kilo gehakt, de big bang, het uitsterven van de walvissen en het smelten van de wereldvoorraad Ola voor volgende generatie laten je koud, en hoezeer de slager samen met zijn vrouw en zijn twee blozende dochters, alle met overgewicht, hun overwicht op je laten inpwerken, ze je soms vleien en soms dreigen, soms bespotten of beschimpen, je houd je twee handen vlak op je oorschelpen, knijpt je ogen dicht en prevelt met overslaande stem: gehakt! Gehakt! Gehakt! Ik wil een kilo gehakt!
Zo is het met mij. Ik wil vrij zijn. Niets meer, niets minder.
Vrijheid. Freedom, liberty. Schuim van piraten, onbekende eilanden, onleesbare treinen.
Ik verklaar me bij deze vrij.
Een vrij mens, geen freak, geen ziel, geen god, geen illusies, geen dealtjes onder te toog.
Jullie zorgen maar dat de olifanten niet uitsterven en de planeten verder draaien, als jullie daar een cosmisch probleem in zien, of bij nader inzien niet, ik ga verder als een vrij man die niet omkijkt, zoals Spinoza.
met mijn echte to the bone liberty.
En zie, ik ben vrij!
ALs je een kilo gehakt wil, laat je dan niet door de slager verleiden on te raden hoeveel zijn serranopoot weegt.
Hij heeft een verkoopcursusje gehad als tienjarig lid van de slagersbond min één vinger.
Als je het goed hebt kom je in de ton. en als je uit de ton getrokken wordt mag je raden naar het weekfrigopakket.
NEEN!
Je wil een kilo gehakt. Alles buiten die kilo gehakt, de big bang, het uitsterven van de walvissen en het smelten van de wereldvoorraad Ola voor volgende generatie laten je koud, en hoezeer de slager samen met zijn vrouw en zijn twee blozende dochters, alle met overgewicht, hun overwicht op je laten inpwerken, ze je soms vleien en soms dreigen, soms bespotten of beschimpen, je houd je twee handen vlak op je oorschelpen, knijpt je ogen dicht en prevelt met overslaande stem: gehakt! Gehakt! Gehakt! Ik wil een kilo gehakt!
Zo is het met mij. Ik wil vrij zijn. Niets meer, niets minder.
Vrijheid. Freedom, liberty. Schuim van piraten, onbekende eilanden, onleesbare treinen.
Ik verklaar me bij deze vrij.
Een vrij mens, geen freak, geen ziel, geen god, geen illusies, geen dealtjes onder te toog.
Jullie zorgen maar dat de olifanten niet uitsterven en de planeten verder draaien, als jullie daar een cosmisch probleem in zien, of bij nader inzien niet, ik ga verder als een vrij man die niet omkijkt, zoals Spinoza.
met mijn echte to the bone liberty.
En zie, ik ben vrij!
- LordDragon
- Bevlogen
Siger, wow man, heeft je vrouw iets in je eten gedaan, of is het de lente die eindelijk intreed in het land?
ik ga niks quoten, jouw post spreekt voor zich, ...
MVG, LD.
ik ga niks quoten, jouw post spreekt voor zich, ...
MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Yep.siger schreef: En zie, ik ben vrij!
-
fred neerhoff
- Forum fan
siger schreef:@Neerhof,
Zeikerd.
Sterk argument! Zal ik je verder dan maar vrij laten? Kun je je eindelijk eens ècht verdiepen in je held Erasmus.
-
siger
Beste Heer Neerhoff,fred neerhoff schreef:siger schreef:@Neerhof,
Zeikerd.
Sterk argument! Zal ik je verder dan maar vrij laten? Kun je je eindelijk eens ècht verdiepen in je held Erasmus.
Aangezien jij mij "manneke pis" noemde voel ik me moreel verplicht je een "zeikerd" te noemen. Anders hebben we niet langer een evenwichtige conversatie. Een andere wijze om een evenwicht te bereiken is de conversatie stop te zetten. Dit is nu de vierde keer dat je belooft er mee te stoppen. Laat ons hopen dat het dit keer menens is.
Siger,
't Zit je wel hoog, maar wat " 't" zou mogen zijn verpak je steeds wolliger. Is ook wel weer eens komisch.
Goed geïsoleerde hete brij; dat wel.
Ik wacht wel tot het over is.
R.
't Zit je wel hoog, maar wat " 't" zou mogen zijn verpak je steeds wolliger. Is ook wel weer eens komisch.
R.
-
siger
Jij zegt zoals gewoonlijk helemaal niets. Dus met wollig heb ik nog altijd ruime voorsprong.heeck schreef:Siger,
R.
Verder begrijp ik niet wat ik nog kan zeggen. Ik ben een vrij mens. Cosmologieën allerhande zijn leuke curiosa, maar raken mij als persoon niet. Elk zijn meug, nietwaar? Je moet maar denken dat ik een van de weinigen ben hier die volledig religieus ontsmet is. Zeggen dat ik enkele maanden geleden nog dacht dat iedereen hier zo was. De meeste mensen raken er nooit van af, denk ik. Die het hardste roepen het minst.
- vegan-revolution
- Superposter
Ik heb ook met verwondering deze uitspraken van fred gelezen, want siger heeft daar in mijn beleving inderdaad nooit aan gerefereerd.siger schreef:Nooit beseft dat ik het over micro/macro gehad heb.fred neerhoff schreef:Zo is het erg opvallend dat je het fundamentele verschil tussen de micro- en macroscopische werkelijkheid geheel miskent.
Ik heb nooit over quantum mechanica gesproken. Ik snap ook niet wat toeval ermee te maken heeft. Interessant, althans voor mensen die je trachten te begrijpen, dat je schimpt terwijl je niet eens weet wat ik zeg.fred neerhoff schreef:Ik krijg zelfs het idee dat je de onzekerheden van de kwantum-mechanica aangrijpt om jouw idee van toeval te rechtvaardigen.
En hier verwonder ik mij ook over de geplaatste link van heeck, waarin het door hem genoemde boek neergesabeld wordt.siger schreef:Ik heb enkele posts geleden voorgesteld dit boek te herdopen tot "de vrije wil bestaat niet hihihi".heeck schreef: En er is weer een hartelijk aan te bevelen nieuw boek:
VRIJE WIL BESTAAT NIET door Victor Lamme.
Recensie met reactie van schrijver op:
http://spinoza.blogse.nl/log/victor-lam ... ldoos.html
Roeland
De link die je geeft is een erg intelligente en erg vernietigende kritiek van het boek. Ook niet gelezen?
Persoonlijk zou ik het wel prettig vinden als er wat zorgvuldiger gekeken werd alvorens met uitspraken te komen. Ook verwonder ik mij over wat er zo links en rechts aan elkaar geassocieerd wordt, zonder verdere verklaring daarvoor of uitleg. Het kan natuurlijk zijn dat ik mij daar zelf ook schuldig aan maak, zonder dat ik mij daar van bewust ben. In dat geval word ik daar graag op attent gemaakt.
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
- vegan-revolution
- Superposter
Het bed en de krukken kunnen illusoire belevingen zijn, hoewel de onwaarschijnlijkheid daarvan zó groot is, dat het mij in de praktijk verstandig lijkt om er van uit te gaan dat het bed en de krukken een reële weerspiegeling zijn van de beleving. Daarmee ga je er dan van uit dat de verminderde beperkingen reëel zijn. Het hangt echter van de persoon af of deze de verminderde beperkingen ook daadwerkelijk als een vergroting van vrijheid beleeft. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om verminderde beperkingen te definiëren als een vergroting van vrijheid, ongeacht hoe de persoon in kwestie dat beleeft. Dan is het zo dat een toeschouwer die ziet dat iemand geen krukken meer nodig heeft dit beleeft als een vergroting van de vrijheid van die persoon.siger schreef:Je spreekt niet over "vrijheid" maar over "vrijheidsbeleving". Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat de vrijheid van iemand die eindelijk met krukken uit zijn ziekbed mag niet reëel, maar denkbeeldig is? Of ben ik mis?vegan-revolution schreef:Als je hier bedoelt dat het wegvallen van beperkingen voor een individu doorgaans gelijk staat aan een grotere vrijheidsbeleving van dat individu, dan kan ik daarin meegaan, ja.
En zijn het bed en de krukken dan ook illusoire belevingen?
Wel mooi, overigens, dat we het eindelijk ergens over hébben.
Overigens geldt dat in al deze situaties er een binding blijft met het natuurwetmatige en in die zin is er, in welke veranderende omstandigheden dan ook, geen vrijheid en was er ook nooit vrijheid of zal die er ooit komen. M.a.w. dat je nooit kunt ontkomen aan de beperkingen die je door het natuurwetmatige worden opgelegd. In die zin zit je altijd "gevangen".
Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
Vegan,Vegan schreef:En hier verwonder ik mij ook over de geplaatste link van heeck, waarin het door hem genoemde boek neergesabeld wordt.
Met dergelijk neersabelen wordt ik juist nieuwsgierig. En die door ervaring aangeleerde wijze van bijna automatisch reageren had ik wel even apart mogen vermelden.
De recensie is inderdaad intelligent, zoals Siger meldt.
Alleen lijkt het verplaatsen van het gewicht naar de mereologie wel een verbod op onderzoek in te houden, terwijl al met al blijkt dat het meer een verbod op de uitdagende titel is.
Zelf ga ik dat allemaal nalezen omdat ik me niet zomaar toevertrouw aan andermans opinies.
Wie er na het lezen van die recensie gelijk al zat van heeft, die heb ik dus ook goed voorgelicht.
Roeland
Si abbiamo un anima. Ma è fatta di tanti piccoli robot. (Giulio Giorelli)
Ja, we hebben een vrije wil. Maar ze bestaat uit veel kleine robotjes.
(uit: 'De evolutie van de vrije wil' van Daniel Dennett)
Ja, we hebben een vrije wil. Maar ze bestaat uit veel kleine robotjes.
(uit: 'De evolutie van de vrije wil' van Daniel Dennett)
Laatst gewijzigd door Maarten op 09 apr 2010 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.