Een vrijdenker is een compatibilist.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Een vrijdenker is….

Een compatibilist
6
35%
Een Libertair
6
35%
Een pessimist (=Harde Determinist)
2
12%
Een gelovige
3
18%

Totaal aantal stemmen: 17

LordDragon
Bevlogen

Re: Een vrijdenker is een compatibilist.

Bericht door LordDragon »

ali
Volgens de al eerder door mij aangehaalde Hugh Everett wordt bij elke observatie en keuze een eigen heeal gecreëerd kompleet met een kopie van jou. Kêje nagaan hoeveel heellallen er zoetjes aan zijn.
Dat is dus de 'Many worlds' interpretatie van de QT.
vraag:
Volgens jou ontketend of veroorzaakt een observatie dus genoeg energie om een nieuw heelal te creëren? Kan je dat onderbouwen, heb je enige ref?
Of die interpretatie nu correct is, daar gaat het mij niet om, het dient alleen om even aan te stippen dat meerdere heelallen en meerdere BB's helemaal niet uitgesloten kunnen worden
meerdere heelallen lijkt me een contradictie, zeggen dat we nog niet alle kanten van het heelal gezien hebben is dan weer iets anders.

nog openstaand:
Het staat niet in verhouding tot, wat of wie of het staat gewoon nergens mee in verhouding? Wat bedoel je? Hoe kan iets nergens mee in verhouding staan?

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

Het zou wel eens zo in mekaar kunnen zitten dat je letterlijk je eigen ontwikkeling bent in je allereigenste universum. Verwar dat niet met solipsisme, want al de andere wezens zijn net zo reëel als jij. Zij zijn ook hun eigenetdurend beweging en transformatie. Evolutie, leven en dood. Je zit eraltijd 'in'. Want je bent het universum. Je kunt niet 'niet' zijn.

Optimale wilsvrijheid, ondanks alle narigheden, verstarringen, hechtenissen en beklemmingen en eindeloos repeterende automatismen volledig ingecalculeerd en gegarandeerd.

Maar wat is de waarde van deze metafysische bespiegelingen voor de alledaagse gang van zaken? Dat er bijvoorbeeld een QM superpositie is van alle wijzen waarop wij het moslim probleem, om wat te noemen, benaderen. Als ik Hugh Everett's Many Worlds theorie goed begrijp, dan kun je dus afhankelijk van 'keuzes' in een universum afgesplitst worden waar de problemen zich blijven opstapelen en zovoorts...
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:
Ali schreef:Volgens de al eerder door mij aangehaalde Hugh Everett wordt bij elke observatie en keuze een eigen heeal gecreëerd kompleet met een kopie van jou. Kêje nagaan hoeveel heellallen er zoetjes aan zijn.
Dat is dus de 'Many worlds' interpretatie van de QT.
vraag:
Volgens jou ontketend of veroorzaakt een observatie dus genoeg energie om een nieuw heelal te creëren? Kan je dat onderbouwen, heb je enige ref?
Hoe kan er nu in hemels naam een tekort aan primeordial energie zijn, LD? Ik sta echt paf dat je deze notie niet op pikt. Nogmaals wie of wat moet het beginsel beperken. De maat nemen. Denk eens serieus (gidswoord! :lol:) na over 'nul'! Over positief en negatief, over in de min en in de plus, over Yin en Yang.

Mijn tip: Ga bij gelegenheid eens wat googelen op Hugh Everett. Niet zo zeer om de Many Worlds Theory wel of niet te omarmen, dat doe ik zelf ook niet bij voorbaat, maar om je ideeën over lukraakheid, toeval, waarschijnlijkheid en jouw realiteit wat verder aan te scherpen.
fred neerhoff
Forum fan

Bericht door fred neerhoff »

Siger, ja, ik ken de voors en tegens van het experiment. Toch denk ik dat de controverse van een al dan niet "vrije" wil uiteindelijk pas experimenteel beslecht kan worden.

Het vaak gehoorde vezet tegen een gedetermineerd wereldbeeld, als zou de mens niet meer verantwoordelijk zijn voor z'n daden, is naar mijn oordeel onjuist. Ik zou dit het humanistisch tekort willen noemen. Een misvatting, die onstaat als gevolg van het onterecht centraal stellen van de mens binnen de evolutie.

Alle mensen verkeren binnen één en hetzelfde referentiekader en kunnen elkaar daarbinnen natuurlijk als van ouds blijven aanspreken op de door hen gemaakte keuzen.
siger

Bericht door siger »

fred neerhoff schreef:Siger, ja, ik ken de voors en tegens van het experiment. Toch denk ik dat de controverse van een al dan niet "vrije" wil uiteindelijk pas experimenteel beslecht kan worden.
Nee, je kende de voors en tegens van geen kanten, want je vond zonet dat je vermelding van een experiment finaal uitsluitsel zouden geven.

Het maakt jouw ook totaal niet uit wat iemand je zegt, is het niet? Ik denk zelfs dat je mijn laatste post niet eens tot het eind gelezen (of gesnapt?) hebt.

Ik herhaal daarom nog eens wat P. Haggard, die de hudige consensus onder neurowetenschappers (zij het niet op Startrekconventies) weergeeft, nu in het Nederlands:
Vrijwillige aktie is een van de meest karakteristieke eigenschappen van het menselijk brein.
Wat bewustzijn betreft ben ik het honderd procent eens met Merlin Donald, zelf een wereldberoemd klinisch neuropsycholoog, bij jouw bekend als huppeldepup, die zegt dat het neurologisch bewustzijn complexer is dan wat men meet in experimenten van seconden en milliseconden.

Immers, net klinische onderzoekers als hijzelf hebben aanhoudend te maken met het al of niet beschadigde bewustzijn van patienten, dat dag in dag uit werkzaam is, en dat een even belangrijk instrument is voor de neuropsycholoog als het aflezen van een letterkaart voor een oogarts. Zij hangen beide (zoals Haynes en Libet) af van de bewuste rapportering door hun patient.

Reden waarom ik fantasierijke spelletjes met bewustzijn alleen maar om baptisten te neuken, een niet erg wetenschappelijke filosofie vindt.
fred neerhoff schreef:Een misvatting, die onstaat als gevolg van het onterecht centraal stellen van de mens binnen de evolutie..
Hier word ik echt pissed van. Al mijn posts zeggen op haast pathetische toonaarden het tegenovergestelde van wat jij suggereert. Niets van gelezen, niets van begrepen, of vind je het gewoon bevredigender om te geloven dat ik wat anders heb geschreven?
fred neerhoff
Forum fan

siger schreef:
fred neerhoff schreef:Siger, ja, ik ken de voors en tegens van het experiment. Toch denk ik dat de controverse van een al dan niet "vrije" wil uiteindelijk pas experimenteel beslecht kan worden.
Nee, je kende de voors en tegens van geen kanten, want je vond zonet dat je vermelding van een experiment finaal uitsluitsel zouden geven.

Het maakt jouw ook totaal niet uit wat iemand je zegt, is het niet? Ik denk zelfs dat je mijn laatste post niet eens tot het eind gelezen (of gesnapt?) hebt.

Ik herhaal daarom nog eens wat P. Haggard, die de hudige consensus onder neurowetenschappers (zij het niet op Startrekconventies) weergeeft, nu in het Nederlands:
Vrijwillige aktie is een van de meest karakteristieke eigenschappen van het menselijk brein.
Wat bewustzijn betreft ben ik het honderd procent eens met Merlin Donald, zelf een wereldberoemd klinisch neuropsycholoog, bij jouw bekend als huppeldepup, die zegt dat het neurologisch bewustzijn complexer is dan wat men meet in experimenten van seconden en milliseconden.

Immers, net klinische onderzoekers als hijzelf hebben aanhoudend te maken met het al of niet beschadigde bewustzijn van patienten, dat dag in dag uit werkzaam is, en dat een even belangrijk instrument is voor de neuropsycholoog als het aflezen van een letterkaart voor een oogarts. Zij hangen beide (zoals Haynes en Libet) af van de bewuste rapportering door hun patient.

Reden waarom ik fantasierijke spelletjes met bewustzijn alleen maar om baptisten te neuken, een niet erg wetenschappelijke filosofie vindt.
fred neerhoff schreef:Een misvatting, die onstaat als gevolg van het onterecht centraal stellen van de mens binnen de evolutie..
Hier word ik echt pissed van. Al mijn posts zeggen op haast pathetische toonaarden het tegenovergestelde van wat jij suggereert. Niets van gelezen, niets van begrepen, of vind je het gewoon bevredigender om te geloven dat ik wat anders heb geschreven?
Bij gebrek aan originele ideeën, en een overschot aan holle pathetiek, denk ik dat jij maar beter pissed kan blijven.
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

ali
Als ik Hugh Everett's Many Worlds theorie goed begrijp, dan kun je dus afhankelijk van 'keuzes' in een universum afgesplitst worden waar de problemen zich blijven opstapelen en zovoorts...
Als ik seffes kies om naar rechts of naar links te gaan splits ik de universa op/of creëer ik een nieuw universum?

ik ken de mulitversum theorie wel hoor, maar ik heb er zo mijn vragen bij. Ik zit er namelijk mee hoe observaties of het maken van keuzes van een individu de energie kunnen ontketenen die nodig is voor een nieuw universum. Elke observatie, elke keuze van elk wezen uit het verleden, het heden of de toekomst zou dan uitmonden in een ander universum; Dan zijn er nog vragen, waar zijn die andere universa? We kunnen ze namelijk niet waarnemen.

Ik zal wat googelen.

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
vegan-revolution
Superposter

Bericht door vegan-revolution »

siger schreef:
vegan-revolution schreef:Je hoeft niet alle natuurwetten tot in hun uiterste details te kennen, om van een natuurwetmatige werking als zodanig uit te gaan.
Voilà. Daarnet zei je "welke werking dan ook". Van die volslagen onbekende maak je hier een bekende waarvan alleen de" uiterste details" nog onbekend zijn. Nu kan je natuurlijk weer alle kanten uit. Zo maak je het jezelf wel heel makkelijk.
Zelfs al zou je de natuurwetten maar half kennen. Dat is toch niet waar het in de kern van mijn betoog om draait. Het gaat om de natuurwetmatige werking, hoever je die dan ook mag kennen.
siger schreef:Ik denk dat het recent verschenen boek "De Vrije Wil Bestaat Niet" feitelijk zou moeten heten "De Vrije Wil Bestaat Niet hihihi."
Als het de bedoeling is van de auteur om alleen maar populistisch leuk te wezen, dan staat mij dat ook tegen, ja.
siger schreef:Inderdaad, verdedigers van de onvrije wil maken altijd impliciet een uitzondering voor zichzelf, bijvoorbeeld wanneer ze een beredeneerde keuze maken voor het standpunt dat we geen keuze kunnen maken.
Je bedoelt hier neem ik aan geen vrije keuze kunnen maken. De eigen beredeneerde keuze zou uiteraard ook onvrij moeten zijn en op die manier is het consistent. Een keuze kan wel als vrij beleefd worden, maar dat is iets anders. Mijn veronderstelling is dus dat mensen vanuit hun onvrije wil ertoe gebracht worden om meestentijds in de illusie van de vrije wil te leven. Dat zou volgens de verdedigers van de onvrije wil dan dus ook moeten gelden voor de verdedigers van de vrije wil.
siger schreef:Het gaat mij om onze samenleving. Ik zou niet weten hoe ik in eer en geweten individuele mensenrechten zou kunnen verdedigen tegen autoritaire, religieuze of sociaaldarwinistische ideologieën zonder me te verzetten tegen de pseudo-wetenschappelijke bewering dat onvrijheid onze natuur is.
Het lijkt erop dat hier jouw grootste zorg zit. Maar niets belet mensen toch vanuit hun onvrije wil individuele mensenrechten te verdedigen? Want àls mensen (even mijn veronderstelling van onvrije wil volgende) individuele mensenrechten willen verdedigen, dan kunnen ze toch niet anders dan dat?

Ik verwacht dat er altijd wel een zekere mate van onvoorspelbaarheid zal blijven bestaan van hoe onze keuzes uit zullen vallen. Als je die onvoorspelbaarheid wilt associëren met "vrij" dan zitten we denk ik qua zienswijze niet ver bij elkaar uit de buurt. Maar misschien mis ik de clou van waar het jou nou eigenlijk om gaat.

Verder is mijn indruk (maar misschien vergis ik me) dat we òf ontzettend langs elkaar heen praten òf dat er bij de discussie over de vrije wil veel meer bijgesleept wordt dan strikt noodzakelijk is. Ik probeer als het enigszins mogelijk is zaken niet nodeloos ingewikkeld te maken. Maar misschien is er een goede reden voor om er allerlei ingewikkeldheden bij te slepen. Vooralsnog zie ik die reden echter niet.
                              Denken "wij zijn (ik ben) beter dan de rest" heeft helaas al veel verpest
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:
siger schreef:Inderdaad, verdedigers van de onvrije wil maken altijd impliciet een uitzondering voor zichzelf, bijvoorbeeld wanneer ze een beredeneerde keuze maken voor het standpunt dat we geen keuze kunnen maken.
Je bedoelt hier neem ik aan geen vrije keuze kunnen maken. De eigen beredeneerde keuze zou uiteraard ook onvrij moeten zijn en op die manier is het consistent.
Maar wat is dan de winst van iets wat iedereen als vrijheid en eigen verantwoordelijkheid ervaart, anders te noemen? Ik heb tot nu geen enkele goede reden gehoord. Stel dat het net op hetzelfde neerkomt, waarom zouden we dan een ander discours gaan voeren? Stel dat het ding vrijheid waar wij het over hebben hetzelfde ding is waar de verlichting het over had, waarom zouden we dan de omschrijving veranderen en de beleving ervan twijfelachig maken? Van twee dingen een:
  • Zeggen dat het feitelijk hetzelfde is, is feitelijk heel deze diskussie overbodig maken.
  • Maar als keuzevrijheid niet bestaat, en dat is niet feitelijk hetzelfde als "we hebben keuze", moeten we ons aanpassen aan de verandering.
siger schreef:Het gaat mij om onze samenleving. Ik zou niet weten hoe ik in eer en geweten individuele mensenrechten zou kunnen verdedigen tegen autoritaire, religieuze of sociaaldarwinistische ideologieën zonder me te verzetten tegen de pseudo-wetenschappelijke bewering dat onvrijheid onze natuur is.
Het lijkt erop dat hier jouw grootste zorg zit. Maar niets belet mensen toch vanuit hun onvrije wil individuele mensenrechten te verdedigen? Want àls mensen (even mijn veronderstelling van onvrije wil volgende) individuele mensenrechten willen verdedigen, dan kunnen ze toch niet anders dan dat?
Inderdaad, als dat alles was, dan bleef voor mij alleen nog de vraag, waarom zo gedrukt werd op de onvrije wil die toch geen verschil maakte. Helaas is de wereld niet zo mooi. Er zit een hele bres sociobiologen en evolutiepsychologen klaar met wat ideeën over wat we wel en niet mogen denken of doen. Denk maar aan namen als E.O. Wilson, Steven Pinker etc... Zij dromen net niet/wel hardop van een biotechnocratie.

Vergelijk (ik herhaal het nog maar even) met de zeventiende eeuw. Toen Descartes schreef dat dieren geen pijn konden lijden, maar dat hun reacties en kreten net waren alsof ze wél konden lijden, haalde deze theorie een enorm publiek, dat alle protesterende wetenschappers wegdrumde. Jij zou zeggen: "het maakt geen verschil, mensen kunnen toch nog altijd dieren met zachtheid behandelen als ze dat willen." Maar zo is het niet gegaan. De nieuwe theorie, die "niets veranderde" werd ten volle uitgebuit door geledingen van de samenleving die er brood en beleg in zagen. Eerst in de twintigste eeuw begon het te dagen dat hier een gevaarlijke, foute theorie populair geworden was om dieren te mishandelen en uit te buiten, en na veel inspanningen is de algemene opinie vandaag opnieuw dat dieren emoties en pijn kennen. Dus een theorie die "op het eerste zicht niets verandert" kan erg kwalijke gevolgen hebben.
vegan-revolution
Superposter

siger schreef:Maar wat is dan de winst van iets wat iedereen als vrijheid en eigen verantwoordelijkheid ervaart, anders te noemen? Ik heb tot nu geen enkele goede reden gehoord.
Zoals ik het beleef komt er daarmee meer mededogen voor de medemens die er dan in wezen niets aan kan doen hoe deze handelt.
siger schreef:Er zit een hele bres sociobiologen en evolutiepsychologen klaar met wat ideeën over wat we wel en niet mogen denken of doen. Denk maar aan namen als E.O. Wilson, Steven Pinker etc... Zij dromen net niet/wel hardop van een biotechnocratie.
Is het dan niet veeleer zaak om met deze lieden te twisten over wat zij als consequenties van het bestaan van een onvrije wil zien?
siger schreef:De nieuwe theorie, die "niets veranderde" werd ten volle uitgebuit door geledingen van de samenleving die er brood en beleg in zagen. Eerst in de twintigste eeuw begon het te dagen dat hier een gevaarlijke, foute theorie populair geworden was om dieren te mishandelen en uit te buiten, en na veel inspanningen is de algemene opinie vandaag opnieuw dat dieren emoties en pijn kennen. Dus een theorie die "op het eerste zicht niets verandert" kan erg kwalijke gevolgen hebben.
Het komt wel vaker voor dat lieden met een stevige titel voor hun naam of met een groot aanzien in de wetenschappelijke wereld uitspraken doen die feitelijk niet op enig grondig wetenschappelijk onderzoek gebaseerd zijn. Het is altijd goed om erop te wijzen dat een stevige titel of een grote wetenschappelijke vermaardheid op zichzelf niets zegt. Zo'n uitspraak kàn inderdaad onder goedgelovigen of voor lieden wie dat goed uitkomt een eigen leven gaan leiden en daar schuilt, zoals jij hier aangeeft, inderdaad zeker een gevaar in.
fred neerhoff
Forum fan

siger schreef:Maar wat is dan de winst van iets wat iedereen als vrijheid en eigen verantwoordelijkheid ervaart, anders te noemen? Ik heb tot nu geen enkele goede reden gehoord.
Zoals ik het beleef komt er daarmee meer mededogen voor de medemens die er dan in wezen niets aan kan doen hoe deze handelt.
siger schreef:Er zit een hele bres sociobiologen en evolutiepsychologen klaar met wat ideeën over wat we wel en niet mogen denken of doen. Denk maar aan namen als E.O. Wilson, Steven Pinker etc... Zij dromen net niet/wel hardop van een biotechnocratie.
Is het dan niet veeleer zaak om met deze lieden te twisten over wat zij als consequenties van het bestaan van een onvrije wil zien?
siger schreef:De nieuwe theorie, die "niets veranderde" werd ten volle uitgebuit door geledingen van de samenleving die er brood en beleg in zagen. Eerst in de twintigste eeuw begon het te dagen dat hier een gevaarlijke, foute theorie populair geworden was om dieren te mishandelen en uit te buiten, en na veel inspanningen is de algemene opinie vandaag opnieuw dat dieren emoties en pijn kennen. Dus een theorie die "op het eerste zicht niets verandert" kan erg kwalijke gevolgen hebben.
Het komt wel vaker voor dat lieden met een stevige titel voor hun naam of met een groot aanzien in de wetenschappelijke wereld uitspraken doen die feitelijk niet op enig grondig wetenschappelijk onderzoek gebaseerd zijn. Het is altijd goed om erop te wijzen dat een stevige titel of een grote wetenschappelijke vermaardheid op zichzelf niets zegt. Zo'n uitspraak kàn inderdaad onder goedgelovigen of voor lieden wie dat goed uitkomt een eigen leven gaan leiden en daar schuilt, zoals jij hier aangeeft, inderdaad zeker een gevaar in.
Tja, het warhoofd Siger is nu eenmaal niet in staat om ideologie en natuurwetenschap van elkaar te onderscheiden.

Bovendien is hij ten duidelijkste niet bij machte om een onafhankelijk en kritisch oordeel over wetenschappelijke kwesties te formuleren.
siger

Bericht door siger »

Dat twisten doen ik en anderen. Ik nodig je vriendelijk uit het ook te doen. Ondertussen de foute theorie laten gedijen is echter dwijlen met de kraan open, iets zoals zeggen "racisme is een goede theorie, maar ik protesteer tegen ongelijke behandeling."

Het lijkt me vanzelfsprekend ook de foute theorie te bestrijden samen met de wantoestanden die eruit volgen, en nog liefst vóór die wantoestanden algemeen zijn.

Ik zal een paar voorbeeldjes geven.
Maar eerst een disclaimer: ik heb niets tegen terechte behandeling van lichamelijk falen, en ik ben een grote bewonderaar van de moderne geneeskunde. Naast de foute diagnoses die ik hier beschrijf bestaan er ook nuttige.
  • sinds onze streken overbevolkt zijn, kunnen kinderen zich niet meer uitleven. Ouders worden steeds ouder (krijgen later kinderen) en zijn dikwijls overspannen door een druk beroepsleven. Terzelfdertijd worden altijd meer kinderen met de ziekte "alle dagen heel druk" (ADHD) gediagnosticeerd. Soms door de ouders zelf, want de ziekte kan niet objectief vastgesteld worden. Zij heeft geen bijzondere kenmerken, ze bestaat uit normale menselijke gedragingen die storend werken op de omgeving, bijvoorbeeld op de ouders.
  • Vroeger (toen men nog enkel van "hyperactieve kinderen" sprak,) werd even snel een lobotomie uitgevoerd: terwijl mama wachtte stak de arts een mes door het zachte been boven de oogbol en bewoog dat heen en weer door de voorhoofdslobben, waarna het misdragende kind zo mak werd als een zombie.
  • Vandaag moeten zo'n 2 of 5% van de kinderen (meer jongens dan meisjes) dagelijks methylfenidaat (Rilatine®) of d-amfetamine (Dexedrine®) innemen. Dikwijls vragen de ouders om een voorschrift (een moeder vroeg ook meteen maar een voorschrift voor zijn zusje, nu ze er toch was.)
  • 30 to 50% van deze kinderen zullen heel hun leven deze medicamenten moeten nemen. Dus binnen 20 jaar zullen heel wat mannen en vrouwen behandeld zijn tegen een te actief leven.
  • Sprekend van volwassen mannen en vrouwen, er bestaan tal van medicamenten die ons laten omgaan met toestanden die niet zouden mogen bestaan. Er zijn bijvoorbeeld meer Engelse veteranen gestorven door zelfmoord na de Falklandoorlog dan soldaten tijdens die oorlog. Een psycholoog zei "we hebben hen met sukses leren doden, maar we hebben vergeten hen te leren overleven."
vegan-revolution
Superposter

siger schreef:Ondertussen de foute theorie laten gedijen is echter dwijlen met de kraan open, iets zoals zeggen "racisme is een goede theorie, maar ik protesteer tegen ongelijke behandeling."
Racisme is in mijn ogen kwalijk, maar ik associeer dat niet als soortgelijk met de aanname van een onvrije wil.
siger schreef:Het lijkt me vanzelfsprekend ook de foute theorie te bestrijden samen met de wantoestanden die eruit volgen, en nog liefst vóór die wantoestanden algemeen zijn.
Ik zou hier dan zeggen wantoestanden bestrijden die voortkomen uit voorbarig en foutief getrokken conclusies uit een theorie die op zichzelf niet onjuist is (of hoeft te zijn). Het is mijns inziens inderdaad wenselijk om te helpen voorkomen dat een bende op gang komt voordat het ontaardt in een volkomen losgeslagen bende.
siger schreef:Ik zal een paar voorbeeldjes geven.
Het is mijns inziens goed om een krachtig kritisch geluid te laten horen ten aanzien van bepaalde ontwikkelingen in de samenleving. Ik denk dat je je terecht zorgen maakt over bepaalde losgeslagen ontwikkelingen (of zaken die losgeslagen dreigen te raken). Dat wil mijns inziens niet zeggen dat er maar één goede manier zou zijn om mee te helpen kwalijke ontwikkelingen in de samenleving de kop in te drukken.
siger

Bericht door siger »

vegan-revolution schreef:Ik denk dat je je terecht zorgen maakt over bepaalde losgeslagen ontwikkelingen (of zaken die losgeslagen dreigen te raken). Dat wil mijns inziens niet zeggen dat er maar één goede manier zou zijn om mee te helpen kwalijke ontwikkelingen in de samenleving de kop in te drukken.
Waarin we blijkbaar niet tot overeenstemming geraken, is dat een praktijk altijd een bijhorende ideologie heeft. Van nature horen overeenkomstige ideeën bij menselijke daden.

Als we ooit zullen aanvaarden dat ons leven meer en meer gedicteerd zal worden, dan zal er een populaire ideologie nodig zijn die onze vrijheid bij voorbaat voorstelt als iets van weinig waarde, een illusie.

Dat is de big picture.

Je hoeft hem niet te zien als je hem niet wil zien.
fred neerhoff
Forum fan

siger schreef:Dat is de big picture.
Nee, dat is het vervormde beeld van een ideoloog met een heel beperkte tunnelvisie.
Plaats reactie