fred neerhoff schreef:siger schreef:Heeft een bacterie keuzevrijheid?
Wat is volgens jou het fundamentele verschil tussen mens en dier mbt. keuzevrijheid?
Er is geen "fundamenteel" verschil, er is een verschil in gradaties, van 0 tot mens. De klinische neurospsycholoog Merlin Donald (die bewustzijn en keuzevrijheid zeer plausibel aan elkaar koppelt) heeft een zeer grondige analyses gemaakt van zenuwstelsels en biologische functionaliteiten van talrijke diersoorten. Ik ga zijn fijnmazige analyse hier niet reduceren ten overstaan van mensen die met messen klaarstaan. Je kan mijn rudimentaire samenvatting
hier lezen, maar omdat geen samenvatting het boek eer aandoet ga ik er hier niet over in diskussie. Altijd bereid tot een productieve discussie over het boek met wie het gelezen heeft.
fred neerhoff schreef:siger schreef:Een organisme met de illusie dat het keuzemogelijkheden heeft en die niet heeft, zal vanzelfsprekend door natuurlijke selectie benadeeld worden en uitsterven.
De "vrije" wil is een illusie: .
Je herhaalt gewoon, je reageert niet op gegeven argumenten. Nog eens, op mijn tandvlees: er zijn geen natuurwetten die je kunnen laten besluiten dat er geen keuzevrijheid is. Het is andersom: je denkt dat als de natuurwetten die we (nog) niet kennen lijken op die we wel kennen (en dat zou toch plezierig zijn) we het bestaan van vrije keuzen in levende wezens moeten ontkennen. Je hoopt zo de biologie te kunnen vatten in de wetten van de fysica, en terwijl zo'n overbrugging nog lang niet in zicht is begin je toch alvast dogma's uit de fysica toe te passen op de biologie. Daar is geen fundering voor. Je kan de evolutietheorie bijvoorbeeld niet beschrijven met wetten van de fysica. Al mijn bedenkingen hier zijn de bedenkingen van een materialist en atheist, het is niet mijn bedoeling iets buitennatuurlijks binnen te smokkelen. Je zou me plezier doen door deze gedachtengang, hier in zijn vijfde versie of zo, met zorg te overwegen alvorens onmiddellijk te antwoorden dat "de wil staat onder regie van de natuurwetten en is derhave onvrij."
fred neerhoff schreef:En waarom zou een levend organisme "vanzelfsprekend" moeten uitsterven als dat organisme leeft onder regie van de natuurwetten?
Je legt me absurde woorden in de mond.
Nog een kleine noot: de natuurwetten zijn afgeleid van observaties aan de natuur. De voorstelling als zouden de natuurwetten boven de natuur staan als een soort regeerders is idealisme en deisme, in plaats van materialisme en atheisme.