Een vrijdenker is een compatibilist.

Serieuze discussies over het menselijk denken en gedrag

Moderator: Moderators

Een vrijdenker is….

Een compatibilist
6
35%
Een Libertair
6
35%
Een pessimist (=Harde Determinist)
2
12%
Een gelovige
3
18%

Totaal aantal stemmen: 17

heeck
Ontoombaar

Re: Een vrijdenker is een compatibilist.

Bericht door heeck »

Er zijn hordes dood gegaan zonder te beseffen hoe het met het vrije van de wil zit; dus echt erg is dat niet.

Siger en ik zitten praktisch op elkanders schoot voor wat betreft de wijze waarop we eea begrijpen en dat kan verwarrend werken.
Zeker een verwijzen naar de openingspost werkt dat in de hand omdat daar aan een "keuze" gevolgen worden verbonden die er niet bij passen; gewoon fout zijn en ook nog op misleidend populistische wijze.

Nu eerst Donald nog even:
SIGER schreef:Donald heeft een volledige hypothese ineengeworsteld die met alle experimentele (ook die waar Lanier aan refereert), biologische, antropologische, kortom alle feitelijke gegevens rekent om bewustzijn op een overtuigende wijze stapsgewijze te verklaren als emergent uit de materiele wereld en uit niets anders dan de materiele wereld.
. . . .
Dennett heeft het bewustzijn gewoon verworpen - het fenomeen ontkend. De reden om dat te doen is dat hij achter "bewustzijn" en "vrije wil" onbewust de oude "ziel" voelde zitten. Het hoorde in zijn paradigma nog steeds bij het slechte part van het dualisme.
Wat je nu Dennett in de mik schuift, dat verbaast me en vandaar dat ik niet zo gigantisch over de hoop ben van Donald. Wat het aanbevelenswaardig zijn van het boek van Donald, A mind so Rare, niet aantast. Lezen dat boek !

Voor die (vrije) wil haal ik even wat anders aan:
Siger schreef: De enige voorwaarde die ik kan bedenken is dat men een emergent systeem beschrijft met de eigenschappen van dat systeem, en niet herleidt tot de onderliggende lagen.
. . . . .
siger » di feb 23, 2010 12:02 schreef: heeck schreef:Dan zuig ik daar mijn oude puntje aan dat vrije wil binnen een gedetermineerd systeem wel een speciale omschrijving behoeft om geen dualisme te behoeven:
Als iemand van zichzelf vindt dat hij/zij niet uit vrije wil heeft gehandeld dan wil hij/zij worden verontschuldigd voor zijn/haar gedrag.
Als dat door iemand anders wordt gevonden, dan is de "dader" ontoerekeningsvatbaar verklaard.
Let wel dat ik niet meer heb gezegd over een gedetermineerd systeem dan dat het een mogelijke hypothese was met weinig consequenties.
of iemand vrij en aansprakelijk was is meestal toch niet moeilijk uit te maken lijkt me. Als je opgesloten zat in het kleedhokje terwijl je wist dat je vriend verdronk kon je er ook niet aan doen. Je had allezins aantoonbaar bewustzijn en aantoonbaar vrije wil, maar wegens een klemmend slotje geen keuzevrijheid.
Aardig om te zeggen dat de determinisme-hypo weinig consekwenties heeft en dan gelijk gedemonstreerd te zien hoe iedereen er moeite mee heeft en de openingspost nota bene wordt aanbevolen.
Of ik me iets moet aantrekken van je gebod om emergente systemen niet te willen verklaren uiut de onderliggende lagen zie ik maar als een overbodige stellingname.

Ter meerder glorie van het verenigende begrip:

Eerst plak ik minsten alle medeforummers het volgende etiket op:
Levend Cluster Atomen. (Met opzet dezelfde afkorting als Last Common Ancestor { http://en.wikipedia.org/wiki/Most_recen ... n_ancestor par. over Dawkins (*** }

Alle onderdelen van dat cluster vallen onder de heel gewone natuurwetten (zie ook Donald en Dennett die wat dat betreft dezelfde route bewandelen ) en daarom is er alle reden om de van al die LCA's bekende wil niet te voorzien van de toevoeging "vrije".
Wel krijgen er nu sommigen de kriebels omdat ze met die LCA's in de maag zitten die ze een wil willen ontzeggen. Met hen ga ik nu een tijdreisje ondernemen langs het spoor van al de ons voorgaande Ancestors, met aandacht voor de haltes waar we al langszoefende iets zien afsplitsen dat soms in min of meer herkenbare vorm nog bestaat. Soms al is uitgestorven.

Tussen welke twee haltes zou de wil ook maar een greintje minder zijn dan die van nu ?
Is de wil van mijn kat minder dan van mij ? In principe niet. In uitgekooktheid gelukkig vaak wel.
Wel zal je merken dat de wil om met iemand van je eigen voorgeslacht amoureuze betrekkingen aan te knopen vermindert naarmate de reis vordert. Dat zal je bij de potentiele partner blijven herkennen: ze willen niet.

Duidelijk is dat we voor wil geen bewustzijn behoeven want we hebben meer jaren voorgeslacht met wil en zonder bewustzijn dan met wil en bewustzijn.

Kennelijk is het zo dat Levende Clusters Atomen al heel vroeg in de evolutie een gedrag kunnen tonen dat we etikettern als wil. En geheel opereert binnen de causaliteit van de natuurwetten.
Leuke sport om uit te redeneren of er LCA-1's zijn zonder wil.
Wat flauw om dat "bewusteloze LCA" te noemen want velen kennen geen bewustzijn zoals ik net aantoonde.

Vrije wil is daarom een dubbel openslaande porte brisee-deur { Pleonasme: Pleonasmen daarentegen zijn echt een teken van stupiditeit van de schrijver. Het mooiste voorbeeld daarvan (gecombineerd met durewoordengebruik): "de dubbel openslaande porte-brisee - deur". }

Misschien motiveert de laatste belediging om na te denken of er iets aan dat vrije is waarmee de verwarring met opzet wordt gaande gehouden.

De rest over het sociale nut van die verwarring om LCA-1's elkaar iets kwalijk te kunnen laten nemen mag onderhand duidelijk zijn. En ik dacht ook niet dat daar de echte weerstand zat. Hoewel ? Want als je die openingspost herleest blijkt er stevig wat weerstand tegen onjuiste voorstellingen van zaken nodig te zijn.

Roeland
(***
The concept of the last common ancestor is described in Richard Dawkins' book, The Ancestor's Tale, in which he imagines a 'pilgrimage' backwards in time, during which we humans travel back through our own evolutionary history and as we do so are joined at each successive stage by all the other species of organism with which we share each respective common ancestor. Dawkins uses the word "concestor" (coined by Nicky Warren) as an alternative to LCA.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
siger

Bericht door siger »

Roeland,

Ik apprecieer je uitvoerige bijdrage. Op elkanders schoot zitten kan ook wel eens een keer plezierig zijn.

Even een deelreactie op:
heeck schreef:Tussen welke twee haltes zou de wil ook maar een greintje minder zijn dan die van nu ?
Is de wil van mijn kat minder dan van mij ? In principe niet. In uitgekooktheid gelukkig vaak wel.
Ik vraag me hierbij ook af hoe en waarom vrije wil zou ontstaan in de loop van de evolutie.

Bloemen groeien op stengels. Niets laat berekenen uit de samenstellende krachten dat ooit zonnebloemen een stengel zullen hebben die meedraait met de zon. Maar een keer is het gebeurd door de vrijheid van het toeval, en natuurlijke selectie heeft haar beloond. Niemand zal beweren dat de zonnebloem een vrije wil heeft.

Natuurlijke selectie werkt op "aanpassing aan omgeving".
- slakken vluchten voor de zon.
- als een slak het weer kon voorspellen zou ze zeker door de natuur geselecteerd worden.
- als een weervoorspellende slak zich zou kunnnen afvragen of het moment wel echt geschikt is om buiten te komen, zou dat een evolutionair voordeel kunnen bieden.
- dus slakken die mentaal een aantal alternatieve scenario's kunnen bekijken, en een gok kunnen maken welk scenario de meeste kans maakt het gewenste resultaat op te leveren, zouden meer natuurlijk geselecteerd worden.

Vrije wil past dus perfect in de evolutietheorie. De katachtigen zijn ver geevolueerd, en staan zeer dicht bij ons. Het belangrijkste verschil is dat wij een omvangrijker hybride geheugen hebben.

Een slak met veel waarnemingen en opgeslagen waarnemingen kan op de duur kapsones krijgen en uitspraken gaat doen over niet-slakkemorfe goden, over slakken met vleugels en over een gedetermineerd slakkenuniversum. Dat zijn echter bijwerkingen, die geen evolutionair voordeel bieden.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger,
Toon je zoveel begrip en blijf je over vrije wil praten terwijl ik net heb uitgelegd dat zulks een verfoeilijk kwalijk te nemen pleonasme is.

Bovendien introduceer je een nieuwe verwarring door een WAAROM-vraag te stellen, die je beter door een HOE-vraag kunt vervangen om tot een bruikbaar antwoord te komen.
Voor je weet heb je anders ID-ers op schoot en dat is beduidend onaangenamer.

Dat de zonnebloem geen wil zou hebben kan je ook wat beter onderbouwen, want de omringende natuur is altijd groots genoeg om daar altijd voorbeelden uit te kunnen vissen die je antwoord logenstraffen.
Ik zie een 1000-poot weinig meer wil hebben dan een zonnebloem. Of zou het gaan om het menselijk etiketteringssysteem dat vol-automatisch inzoomt op het kunnen verplaatsen ? Slijmzwammen, amoebes, etc., kijk eens ver genoeg in je eigen voorgeslacht ! :wink:

De slakken passen beter als voorbeeld, hoewel je ze laat selecteren door de natuur en dat is weer een uitnodigend handje naar de god=natuur-adepten, die duidelijk buiten de deur moeten worden gehouden.

Tjonge, we zijn wel gevorderd zo samen !
Mooi,

Roeland
siger

Bericht door siger »

heeck schreef:Bovendien introduceer je een nieuwe verwarring door een WAAROM-vraag te stellen, die je beter door een HOE-vraag kunt vervangen om tot een bruikbaar antwoord te komen.
Voor je weet heb je anders ID-ers op schoot en dat is beduidend onaangenamer.
Doel je op dit zinnetje?
Siger schreef:Ik vraag me hierbij ook af hoe en waarom vrije wil zou ontstaan in de loop van de evolutie.
Dan moet ik je er toch op wijzen dat er zowel HOE als WAAROM staat, en dat "hoe en waarom" een geijkte Nederlandse uitdrukking is die volgens Van Dale "gang van zaken" betekent.

Dus niet te verkrampt, het is onmogelijk een gewoon gesprek te voeren als we heel de tijd de deur in het oog houden of er geen ID-er binnenvalt. En door welke uitdrukking wil je "natuurlijke selectie" vervangen om pantheisten te slim af te zijn?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef: Ik vraag me hierbij ook af hoe en waarom vrije wil zou ontstaan in de loop van de evolutie.Dan moet ik je er toch op wijzen dat er zowel HOE als WAAROM staat, en dat "hoe en waarom" een geijkte Nederlandse uitdrukking is die volgens Van Dale "gang van zaken" betekent.

Dus niet te verkrampt, het is onmogelijk een gewoon gesprek te voeren als we heel de tijd de deur in het oog houden of er geen ID-er binnenvalt. En door welke uitdrukking wil je "natuurlijke selectie" vervangen om pantheisten te slim af te zijn?
Die vrije wil zou toch geschapen kunnen zijn? Zo maar een ideetje hoor.
Het is trouwens 'het hoe en waarom' (ergens van). En niet 'hoe en waarom'. :wink:
fred neerhoff
Forum fan

Bericht door fred neerhoff »

Alles wat is, wordt beheerst door de altijd en overal geldige natuurwetten. Dus ook de "wil": een "vrije" wil is onmogelijk. Nu andersom: stel dat er een fractie van het totale gedragsrepertoire "vrij" is, zeg 10%. Dan zou die 10% zich noodgedwongen moeten onttrekken aan de universele natuurwetten: onzin, dus!
siger

Bericht door siger »

Ali schreef:Die vrije wil zou toch geschapen kunnen zijn?
Er is niets geschapen. Neem dat maar van mij aan.
siger

Bericht door siger »

fred neerhoff schreef:Alles wat is, wordt beheerst door de altijd en overal geldige natuurwetten. Dus ook de "wil": een "vrije" wil is onmogelijk. Nu andersom: stel dat er een fractie van het totale gedragsrepertoire "vrij" is, zeg 10%. Dan zou die 10% zich noodgedwongen moeten onttrekken aan de universele natuurwetten: onzin, dus!
Waarop is je aanname gebaseerd dat je een finaal inzicht hebt in de universele natuurwetten? Als je dat denkt, ben je heel ongeloofwaardig. Als je dat niet denkt, houdt je redenering geen steek.

(logisch maar anderzijds niet overbodige disclaimer: vermoeden dat Fred Neerhoff geen finaal inzicht heeft in de heersende natuurwetten, doet geen afbreuk aan een principieel en ondubbelzinnig atheistisch/materialistisch standpunt.)
LordDragon
Bevlogen

Bericht door LordDragon »

siger antwoordde
Siger

Neem dat maar van mij aan? Dat snap ik toch niet zo, waarom dan? Dat is toch geen manier van argumentatie? Maar ik ben het wel met je eens :) , ik ben geneigd om dan te zeggen, er is niks geschapen, met vooraf gedacht plan, alles is ontwikkeld.

Ali, wat nu? Ben je bereid om een nuance te maken, tussen scheppen en ontwikkelen? 8*)

MVG, LD.
I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.
fred neerhoff
Forum fan

Bericht door fred neerhoff »

siger schreef:Waarop is je aanname gebaseerd dat je een finaal inzicht hebt in de universele natuurwetten?
Grappig, waaruit zou blijken dat ik een finaal inzicht zou hebben in de universele natuurwetten? Wèl ben ik van mening dat er geen enkel fenomeen bestaat dat NIET onderhevig is aan die wetten. Ik geloof dus niet in wonderen. Jij wel he?
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:
't Was maar een ideetje m'n beste.
Ali
Banned

Bericht door Ali »

siger schreef:
(logisch maar anderzijds niet overbodige disclaimer: vermoeden dat Fred Neerhoff geen finaal inzicht heeft in de heersende natuurwetten, doet geen afbreuk aan een principieel en ondubbelzinnig atheistisch/materialistisch standpunt.)
Hier dek jij je heel sluw in tegen je eigen wartaal ouwe laaielichter van me. :wink:
Ali
Banned

Bericht door Ali »

LordDragon schreef:

siger antwoordde
Siger

Neem dat maar van mij aan? Dat snap ik toch niet zo, waarom dan? Dat is toch geen manier van argumentatie? Maar ik ben het wel met je eens :) , ik ben geneigd om dan te zeggen, er is niks geschapen, met vooraf gedacht plan, alles is ontwikkeld.

Ali, wat nu? Ben je bereid om een nuance te maken, tussen scheppen en ontwikkelen? 8*)

MVG, LD.
Goed zo LD, dat vadsige 'neem dat maar van mij aan' van Siger houdt weinig steek.

En deze e-mail van mijn aan jou, die heb ik toch zelf zo net geschapen?
siger

Bericht door siger »

LordDragon schreef:
Siger schreef:
Siger

Dit is niet de draad om een argumentatie tegen de schepping te beginnen. En elders heeft het ook al niet veel zin. Men neemt aan wat men wil. Vandaar.
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Siger schreef:Dus niet te verkrampt, het is onmogelijk een gewoon gesprek te voeren als we heel de tijd de deur in het oog houden of er geen ID-er binnenvalt. En door welke uitdrukking wil je "natuurlijke selectie" vervangen om pantheisten te slim af te zijn?
Siger,

Sommige zakn moet je "in het werk" bepalen ipv ze tevoren uit te schrijven.
Maar je ziet wat er na je bericht al gebeurt: de zaken staan op een rijtje en het gezeur begint gewoon opnieuw alsof er niets op een rijtje staat.
Veel plezier ermee.

Roeland
Plaats reactie