Uit je lichaam treden

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Jessy schreef:En over zielepoten gesproken Harry Me mag ik jouw voor deze keer ook een zielepoot noemen of is dat alleen van toepassing op mensen die aan kunnen nemen dat er zoiets als I.D. je weet wel zoals ze hier op het forum genoemd worden Idioten?
<eenmalig off-topic>
Als je eens, om te beginnen (!), een goed inhoudelijk tegenargument zou geven op deze draad en niet de verogenlijkte zielepiet gaat uithangen omdat niemand je sprookjes serieus neemt, zou het leven op dit discussieforum er voor jou een stuk prettiger uitzien. Reageren op dit bericht mag je in de aangehaalde URL.
</eenmalig off-topic>
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

De firma Skepsis is net zo hard bezig om zaken te bewijzen die ze in feite niet kunnen staven als er parapsychologen zijn die proberen dingen te bewijzen die ook niet te bewijzen zijn.
In feite weten we niets van wat er zich in de geest van een ander afspeelt en valt er niets te bewijzen, want waarom zou je dat doen.Wanneer je dat doet begin je al dezelfde fout te maken die alle godsdiensten doen. Oordelen over anderen en proberen ze naar jouw kant te krijgen. Macht daar gaat het om. Macht om te zeggen dat jij gelijk hebt.
Ik geloof wel degelijk dat er veel meer is dan we met stoffelijke instrumenten of dure praat kunnen bewijzen.
Het gaat immers om zaken die zich in een andere dimensie afspelen, waar je alleen maar kennis van kan nemen wanneer je er aan toe bent om in die dimensie waar te nemen.
We zijn in feite allemaal bezig om onze waarheid te ontdekken of te vinden, die van een ander is niet belangrijk. Er is geen geloof boven waarheid zegt Krishnamurti en daar heeft hij gelijk in.
We zijn zoekers, zoeken naar datgene wat houvast geeft in het leven en het makkelijkste is materialisme. Geloven in alles wat je kan aanraken of stoffelijk kan meten.
Geeft een redelijk zekerheid tot het tegendeel bewezen is.
Kijk naar het verleden en wat wij nu stoffelijk bewezen zien viel toen onder de fantasie van gekken of was des duivels.
Ten tijde van de inquisitie, die ook dacht de waarheid in pacht te hebben werden er mensen gemarteld omdat ze geen varkensvlees lustten, want dan was je jood.
Maar even ter zake. Ik ben zelf ook uit mijn lichaam geweest en het was de ervaring doe de rest van mijn leven heeft gevormd.
Ik zag dingen waarvan ik later wilde weten of dit een droom was of misschien werkelijkheid en las heel veel boeken in de esoterische sfeer. Daar stonden de antwoorden in op mijn vragen. Nu is het wel zo dat je al die boeken tussen de regels dor moet lezen. Wat er met je gebeurt als je ze leest dat is de boodschap. Het is een soort sleutel tot bewustzijn.
Verder zijn er genoeg bewijzen van controleerbare uittredingen die anders niet zijn te verklaren. Het verhaal van een kind, dat exact beschrijft waar de dokters mee bezig waren tijdens haar operatie en waarin ze ook een bijna doodervaring had en werd terug gestuurd naar haar lichaam. Zo´n kind kan je niet zoiets laten fantaseren.
De mens is nog lang niet geëvolueerd en de ontwikkeling zit hem in het verkrijgen van meer bewustzijn, iets dat je niet aangereikt kan krijgen door een godsdienst of Skepsis, want dat zijn remmers die de macht bij zich willen houden. Zelf er achter komen is de enige weg naar waarheid.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
Sararje
Superposter

Bericht door Sararje »

De firma Skepsis is net zo hard bezig om zaken te bewijzen die ze in feite niet kunnen staven als er parapsychologen zijn die proberen dingen te bewijzen die ook niet te bewijzen zijn.
Ten eerste is Skepsis een stichting een geen firma. Ten tweede wil ik graag van jou horen wat er in concreto aan parapsychologisch materiaal niet te staven/ontkrachten is.
In feite weten we niets van wat er zich in de geest van een ander afspeelt en valt er niets te bewijzen, want waarom zou je dat doen.Wanneer je dat doet begin je al dezelfde fout te maken die alle godsdiensten doen. Oordelen over anderen en proberen ze naar jouw kant te krijgen. Macht daar gaat het om. Macht om te zeggen dat jij gelijk hebt.
Ik geloof wel degelijk dat er veel meer is dan we met stoffelijke instrumenten of dure praat kunnen bewijzen.
Heel fijn dat je dat geloof hebt, echter, als het enkel in jouw geest zich afspeelt, wat heeft het dan voor nut om daar algemene uitspraken over te doen? En als je er geen algmemeen geldende uitspraken over kan doen, welke invloed heeft het dan nog op ons? Niets lijkt me.
Het gaat immers om zaken die zich in een andere dimensie afspelen, waar je alleen maar kennis van kan nemen wanneer je er aan toe bent om in die dimensie waar te nemen.
We zijn in feite allemaal bezig om onze waarheid te ontdekken of te vinden, die van een ander is niet belangrijk. Er is geen geloof boven waarheid zegt Krishnamurti en daar heeft hij gelijk in.
Ho ho, nu ga je voor mij veel te snel. Welke andere dimensie? Waarom is er die andere dimensie en hoe kan ik die waarnemen?
We zijn zoekers, zoeken naar datgene wat houvast geeft in het leven en het makkelijkste is materialisme. Geloven in alles wat je kan aanraken of stoffelijk kan meten.
Geeft een redelijk zekerheid tot het tegendeel bewezen is.
Sterker nog, er is niets buiten het stoffelijke totdat anders bewezen is, jij beweert dat er iets buiten is, dan mag jij ook met de bewijzen daarvoor komen!
Kijk naar het verleden en wat wij nu stoffelijk bewezen zien viel toen onder de fantasie van gekken of was des duivels. Ten tijde van de inquisitie, die ook dacht de waarheid in pacht te hebben werden er mensen gemarteld omdat ze geen varkensvlees lustten, want dan was je jood.
Wat in vredesnaam heeft de inquisitie hiermee te maken? Niemand wordt hier strafrechtelijk vervolgd omdat hij een ander wereldbeeld heeft. Dit lijkt mij in zeer schril contrast te staan met wat de inquisitie heeft gedaan.
Maar even ter zake. Ik ben zelf ook uit mijn lichaam geweest en het was de ervaring doe de rest van mijn leven heeft gevormd.
Fijn voor je, maar waarom kan het niet de eerder genoemde verklaring zijn voor wat je hebt gezien.
Ik zag dingen waarvan ik later wilde weten of dit een droom was of misschien werkelijkheid en las heel veel boeken in de esoterische sfeer. Daar stonden de antwoorden in op mijn vragen. Nu is het wel zo dat je al die boeken tussen de regels dor moet lezen. Wat er met je gebeurt als je ze leest dat is de boodschap. Het is een soort sleutel tot bewustzijn.
Verklaar je nader!
Verder zijn er genoeg bewijzen van controleerbare uittredingen die anders niet zijn te verklaren. Het verhaal van een kind, dat exact beschrijft waar de dokters mee bezig waren tijdens haar operatie en waarin ze ook een bijna doodervaring had en werd terug gestuurd naar haar lichaam. Zo´n kind kan je niet zoiets laten fantaseren.
Nee, maar het kan wel zo zijn dat de anesthesist een miscalculatie heeft gemaakt.
De mens is nog lang niet geëvolueerd en de ontwikkeling zit hem in het verkrijgen van meer bewustzijn, iets dat je niet aangereikt kan krijgen door een godsdienst of Skepsis, want dat zijn remmers die de macht bij zich willen houden. Zelf er achter komen is de enige weg naar waarheid.
Volgens mij gaat de vergelijking Skepsis religie totaal niet op. Skepsis doet falsificeerbare uitspraken. Dat doe jij niet, net zo min als geinstitutionaliseerde religies. In die zin lijkt jouw gedrag meer op een ongeinstitutionaliseerde religie dan Skepsis.
"De bijbel is net een spoorboekje van de NS, je kan er alle kanten mee op." - Fons Jansen
"Als er bij het dorp waar bergen bergen bergen bergen bergen, Bergen, bergen bergen bergen bergen bergen, bergen bergen bergen bergen bergen.". - Kees Torn
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

don diego schreef
Macht aan skepsis??? Kan je dit onderbouwen op toetsbare gronden? En het gaat ook een beetje off topic langzamerhand. Het artikel wat ik geplaatst heb was om aan te geven dat schijnbaar onverklaarbare zaken zich slechts in onze hersenen afspelen. Dat dit bij een aantal mensen tot allerlei verdedigingsmechanismen leidt is alleen maar leuk voor de discussie.
Buitengewone beweringen
Tussen religie en wetenschap ligt een terrein dat zich mag verheugen in een toenemende belangstelling. Sociologen noemen het de paracultuur. Daar vinden we genezende energieën, magische krachten en verborgen bronnen van kennis.

“Astrologen kunnen aan je horoscoop zien of je geschikt bent voor een leidinggevende functie.”

“Met een cursus Therapeutic Touch kan iedere verpleegkundige onzichtbare energievelden leren voelen.”

“Onder hypnose kun je toegang krijgen tot traumatische herinneringen uit je babytijd of uit vorige levens.”

Dit zijn enkele van de vele buitengewone beweringen die de ronde doen. Niet alleen in de massamedia maar ook in de gezondheidszorg, het bedrijfsleven en het hoger onderwijs worden steeds vaker bijzondere inzichten gepropageerd. Talloze genezers, therapeuten, goeroes en profeten bieden hun alternatieve diensten aan. Ze beloven veel en verdienen daar soms grof geld mee. Maar kunnen ze hun fraaie woorden ook waarmaken?

Kritisch onderzoek
De Stichting Skepsis stelt zich ten doel buitengewone beweringen aan een kritisch onderzoek te onderwerpen. Meestal blijkt dat de beweringen niet zijn gebaseerd op fatsoenlijk bewijsmateriaal of door de mand vallen wanneer ze op de proef worden gesteld.

Skeptici prikken pseudo-wetenschappelijke theorieën door, signaleren misstanden en ontmaskeren soms bedriegers. Ze proberen ook verklaringen te vinden voor vreemde verschijnselen en hebben belangstelling voor factoren die verantwoordelijk zijn voor het ontstaan van ongefundeerde overtuigingen.

Uiteraard kunnen wetenschappers niet alles verklaren. Bovendien kunnen sommige onwetenschappelijke ideeën een zingevende functie vervullen. Wanneer spectaculaire claims echter ten onrechte als feiten worden gepresenteerd, dan lijkt het nuttig daar een nuchtere visie tegenover te plaatsen.
(bron skepsis)
Laatst gewijzigd door doctorwho op 20 nov 2006 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Leuke tegen argumenten Sararje. Om niet te belanden in oeverloze welles niets discussie laat ik ze voor wat ze zijn.
Wel wil ik iets over materie zeggen.
De materie die wij allemaal zien en voelen, wat is het eigenlijk.
Wanneer je een sinaasappel neemt en die ga je uitvergroten tot de dimensie van de aarde , dan zal je de atomen kunnen zien ter grote van een flinke druif.
Ga je die druif nog eens uitvergroten tot de koepel van een St Pieter of St Paul kathedraal dan vind je in het centrum ter grote van een zoutkorrel de kern en door het dak bewegen zich de elektronen, die nog lang niet zichtbaar zijn.
Tussen die kern en die elektronen is niets, zelfs geen luchtledig.
ga je die kern nu weer analyseren dan blijkt die te bestaan uit kleine snel ronddraaiende energie veldjes die de kracht opwekken om dat hele systeem stabiel te houden en niet in elkaar te laten klappen.Zou dat gebeuren dat bestaat er niets meer.
Let wel het zijn energie veldjes en daarmee houdt het op.
Dus wat is materie, juist ja samengebalde energie. Het is mogelijk om dwars door dat systeem heen een ander te laten bestaan op een andere frequentie, een andere dichtheid.
Zou dat dan misschien de inhoud van ons lichaam kunnen zijn, dat slechts een voertuig is van de wat we dan geest zouden kunnen noemen en zou het mogelijk kunnen zijn dat die geest zich in of buiten het lichaam kan bewegen en daar toch mee verbonden blijft tot dat lichaam is versleten en wordt afgestoten? En dat het zich dan terugtrekt in die andere ijlere dimensie?
Daar komt geen god aan te pas. Wanneer een heelal uit het niets kan ontstaan omdat de oorsprong van de materie ook niets is dan is dit toch niet zo vreemd?
Blijft de grote vraag wie of wat die kracht is die het heeft bewerkstelligd, waar haalt dat atoom de energie vandaan om te blijven bestaan of is dat toeval.
En we weten zo langzamerhand wat er gebeurt wanneer je de krachten van het atoom plotseling vrij maakt.
Laat mij zien wat voor nieuwe dingen Mohammed heeft gebracht, en je zult alleen slechte en inhumane dingen vinden, zoals dat hij heeft voorgeschreven in het geloof dat hij predikte, en omdat met het zwaard te verspreiden".
HarrieMe
Ervaren pen

Bericht door HarrieMe »

Don Diego schreef:Macht daar gaat het om. Macht om te zeggen dat jij gelijk hebt.
Volgens mij heb jij veel macht, want van mij krijg je gelijk in deze stelling.
Don Diego schreef:Ik geloof wel degelijk dat er veel meer is dan we met stoffelijke instrumenten of dure praat kunnen bewijzen.
Ik geloof, dat je hier ook jouw eigen gelijk onderuit haalt. Of is jouw geloof meer, bijvoorbeeld overtuiging?
Je hoeft voor mij niet uit te leggen wat dimensie is, maar heb je er zelf wel een duidelijk beeld over? Is dat een kastje, waar je alle ongrijpbare en alle onbegrijpbare dingen in stopt>
Don Diego schreef:We zijn zoekers, zoeken naar datgene wat houvast geeft in het leven en het makkelijkste is materialisme.

Je gebruikt wij, kun je mij daarvan uitsluiten, want ik ben geen zoeker. Ik heb het al gevonden.
Don Diego schreef: Kijk naar het verleden en wat wij nu stoffelijk bewezen zien viel toen onder de fantasie van gekken of was des duivels.
Kun je toelichten, wat nu stoffelijk bewezen is en valt onder deze stelling van jou?
Don Diego schreef:Verder zijn er genoeg bewijzen van controleerbare uittredingen die anders niet zijn te verklaren. Het verhaal van een kind, dat exact beschrijft waar de dokters mee bezig waren tijdens haar operatie en waarin ze ook een bijna doodervaring had en werd terug gestuurd naar haar lichaam. Zo´n kind kan je niet zoiets laten fantaseren.

Als er genoeg bewijzen zijn, waaruit kan dat blijken?
Je geeft hier maar een voorbeeld, van een niet nader genoemd kind. Ik denk dat de wetenschap voor de verifieerbaarheid iets meer bewijzen wil zien en controleren.
Don Diego schreef: Zelf er achter komen is de enige weg naar waarheid.
Ben je echt op zoek naar de waarheid? Of wil je alleen jouw overtuiging voeden?
Welke bewijzen heb je voor jouw aannames? Want ik lees hierboven een leuk opstel van iemand die anderen van zijn overtuiging deelgenoot wil maken, maar daarvoor geen enkel wetenschappelijk bewijs overlegt.
Wanneer allen het eens zijn, heeft niemand nagedacht.
(Walter Lipmann)
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Don Diego schreef:Ik geloof wel degelijk dat er veel meer is dan we met stoffelijke instrumenten of dure praat kunnen bewijzen.
Maar nu maak jij exact dezelfde fout als die mensen van Skepsis of religies die je verfoeit: je schrijft ik geloof dat. Aan 'geloven' hebben we geen fuck, dat is op een lieve manier vertellen dat jij vindt dat je gelijk hebt en daarmee basta.
Daar ga je al. Ik vind het ronduit kul om over andere dimensies te spreken, laat staan dat je er al hele theorieën over neerpent. Het hele probleem begint bij het GEWOON NETJES WAARNEMEN van het geclaimde. Het blijft altijd maar in vage bewoordingen hangen, met slechte experimentele opzetten met gaten waar je een vrachtwagen doorheen kunt rijden, ervaringsdeskundigen, enzovoort. In plaats daarvan worden meteen wilde ideeën gelanceerd als waren die afdoende 'verklaring'---maar als er geeneens een eenduidige en HERHAALBARE waarneming bestaat, hoe kan je dan een 'verklaring' opschrijven...?

Alleen de effecten die bepaalde hallucinerende middelen op je geest hebben zouden al een grote hint moeten zijn hoe kwetsbaar en plooibaar de hersenen zijn---en soms zelfs niet eens dat (denk aan synestheten). Daar komt geen enkele 'verklaring' met 'dimensies' aan te pas.
Bron? 'Van horen zeggen' telt niet als 'waarneming'.
I think, and ever shall think, that it cannot be wrong to defend one's opinions with arguments, founded upon reason, without employing force or authority. ---Niccolò Machiavelli
Samante

Bericht door Samante »

doctorwho schreef:Het artikel wat ik geplaatst heb was om aan te geven dat schijnbaar onverklaarbare en zaken zich slechts in onze hersenen afspelen. Dat dit bij een aantal mensen tot allerlei verdedigingsmechanismen leidt is alleen maar leuk voor de discussie.
En ik ben blij dat dit soort artikelen worden geplaatst. Het helpt me om niet-alledaagse ervaringen, welke ik toeschreef altijd aan het goddelijke, in een ander licht te gaan zien. Ik ben weliswaar pantheïst maar ik ga toch meer openstaan voor de materialistische gedachte dat ons brein magnifiek is en soms de meest fantastische niet-alledaagse ervaringen kan geven. En ik ga ook steeds meer voelen voor de gedachte dat er buiten het lichaam en het brein gewoon niets meer is. Vanochtend had ik een gesprekje met mijn huisarts dat me ook meer die materialistische kant op stuurde.
Maar goed, ik zit nu nog half in het pantheïsme en half in die materialistische gedachte.
Mijn brein heeft zelfstandig gezorgd voor de meest magnifieke ervaringen, of is het slechts een interface?
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Don Diego schreef
Dus wat is materie, juist ja samengebalde energie. Het is mogelijk om dwars door dat systeem heen een ander te laten bestaan op een andere frequentie, een andere dichtheid.
Kan je bovenstaande eens toelichten aan de hand van wat natuurkundige formules :?: Je lijkt een voorsprong te hebben op de rest van de onderzoekers maar misschien wil je deze kennis delen.

Afbeelding
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Ik heb daar geen formules voor, ik ben geen wiskundige, en heb de informatie van wetenschappers die werken in CERN bij Geneve waar de grote deeltjesversneller staat en waar men deeltjes op elkaar laat botsen om te zien wat er in zit.
De meeste van die geleerden die we interviewden wilden voor de camera niet vertellen van wat ze zelf vermoeden achter hun onderzoekingen omdat dit voor de wereld misschien en te grote schok zou zijn. Dat was één van mijn ervaringen dat er meer is dan ons simpele schijnbare bestaan.
Ieder mag daar vrij over denken natuurlijk en het is niet mijn bedoeling om mijn visie aan een ander op te dringen, want dan zou ik me net zo schuldig maken als diegenen die dat wel doen.
Het is slechts een weergave hoe ik de dingen zie en wat ik er van weet, om daar een discussie over uit te lokken. En daar zitten we hier geloof ik voor. :D
cymric
Bevlogen

Bericht door cymric »

Don Diego schreef:De meeste van die geleerden die we interviewden wilden voor de camera niet vertellen van wat ze zelf vermoeden achter hun onderzoekingen omdat dit voor de wereld misschien en te grote schok zou zijn. Dat was één van mijn ervaringen dat er meer is dan ons simpele schijnbare bestaan.
Natuurlijk joh, complotten alom. Geleerden die zwijgen omdat hun vermoedens een te grote schok voor de wereld zouden zijn. Volgens mij heb je teveel Doom III-trailers gekeken.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

cymric schreef:
Don Diego schreef:De meeste van die geleerden die we interviewden wilden voor de camera niet vertellen van wat ze zelf vermoeden achter hun onderzoekingen omdat dit voor de wereld misschien en te grote schok zou zijn. Dat was één van mijn ervaringen dat er meer is dan ons simpele schijnbare bestaan.
Natuurlijk joh, complotten alom. Geleerden die zwijgen omdat hun vermoedens een te grote schok voor de wereld zouden zijn. Volgens mij heb je teveel Doom III-trailers gekeken.
Volgens mij ook te goedgelovig :D De meeste geleerden? Welke geleerden?

Ik heb dit boek ook gelezen

Het Bernini mysterie

Dan Brown

Beschrijving:
Na een aanslag wordt professor Robert Langdon naar CERN gehaald om een mysterieus symbool te duiden. Hij legt verband met de Illuminati... de machtigste terreurbeweging uit de geschiedenis. Maar die bestaat allang niet meer.
Of toch?
Dan blijkt er een tijdbom in het Vaticaan verborgen te zijn, net nu de kerkleiders een nieuwe paus kiezen.
Langdon onderneemt een race tegen de klok. Hij volgt een eeuwenoud spoor door Rome, langs verzegelde crypten, gevaarlijke catacomben en verlaten kerken.
Zijn doel: de verloren gewaande plek die de enige kans op redding van het Vaticaan bevat...
Don Diego
Forum fan

Bericht door Don Diego »

Nee geen Doom trailers gezien, wel het Bernini Mysterie, leuk boek.
Maar denk wat je denkt, weet wat je weet.
Is het ontkennen van iets dat niet kan worden bewezen eigenlijk niet net zo erg als het aannemen van een wetenschap die nog niet zo ver is dat ze het kunnen bewijzen.

Wat we nu om ons heen zien en waar je achter zit was 50 jaar geleden nog Science Fiction.
Kitty
Ontoombaar

Bericht door Kitty »

Waar je nu achter zit is wel gewoon opgebouwd uit waarneembare materie. Waar jij het over hebt staat hierbuiten, en zal dus altijd science fiction blijven. Waar jij mee vergelijkt is technologie die 100 jaar geleden niet mogelijk, maar ook niet ontdenkbaar was. Zo zijn er nu nog geen zaken mogelijk die we zeker ook niet ontdenkbaar achten. Daar horen echter buitenzintuigelijke zweeftheorieen niet bij. Je vergelijkt appels met esoterische peren.

Daarbij heeft de wetenschap allang een verklaring gegeven voor de mogelijkheid tot uittreding. Als bepaalde gebieden van het brein geprikkeld worden, kan een uittreding worden opgewekt. Hier is geen andere dimensie voor nodig. Allemaal mogelijk met je brein.
Alle gebondenheid kan vrijheid heten, zolang de mens de banden niet voelt knellen. (naar Erasmus)

Il n’y a que les imbéciles qui ne changent jamais d’avis ... (Jacques Brel)

En de mens schiep God en dacht dat dat goed was.
BR

Bericht door BR »

Don Diego schreef:Leuke tegen argumenten Sararje. Om niet te belanden in oeverloze welles niets discussie laat ik ze voor wat ze zijn.
Interessant geleuter Don Diego, laat ik m'n dovemans oren maar weer opzetten!
Plaats reactie