Uit je lichaam treden

Hier kan gedebateerd worden over de nieuwste ontwikkelingen in de wetenschap.

Moderator: Moderators

Fjedka
Bevlogen

Re: Uit je lichaam treden

Bericht door Fjedka »

Mariakat schreef:
Nee.

Ik reageer slechts op jullie eigen woorden.
Die van jou en de beaming daarvan door Ali.
De berichtjes, ervoor en die daarop volgen, spreken voor zich.
Daar hoef ik niets aan toe te voegen.
Ik verzoek je nogmaals daar wat aan toe te voegen. Welke woorden. waar en van wie?
Anders blijft het de loze kreet die het vooralsnog is.
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Fjedka
Bevlogen

Bericht door Fjedka »

Ali schreef hier in dit topic: http://www.freethinker.nl/forum/viewtop ... 02#p214502
Mijn allereerste paranormale waarneming betrof een 'orb'.[...]
Feit is dat er ver voor dat er ooit iets over orbs gepubliceerd werd, nu zo'n 40 jaar geleden, ik in mijn slaap een orb waarnam.
In je slaap nam je een orb waar. Maar je droomde niet?
Hij die denkt god te kennen, werpe de eerste steen.
Chris H
Forum fan

Bericht door Chris H »

Ali schreef: Toch weer vliegtuiglichten? Heb jij mijn posting eigenlijk wel gelezen Chris? Speciaal het gedeelte over de lengte oriëntatie van mijn flat, en de route van de bol? Misschien ook nota genomen van m'n tekening waar ik op gesloofd heb?

En dan toch weer over vliegtuiglichten beginnen?

Zeg, schrijf ik hier in feite voor de kat ze viool?
In feite wel natuurlijk. Wat heb je er immers mee te winnen ons te overtuigen dat je waarnemingen paranormal waren?

Dat vliegtuigvoorbeeld kan nog steeds. Filmpje zeker niet gezien, en dan mij zeggen dat ik faal. Tja. Vliegtuigen die aan komen vliegen daarvan kan je de afstand niet inschatten dus die doen nog mee in de race. En zoals ik al schreef kunnen die in een hoek aankomen.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

Fjedka schreef: In je slaap nam je een orb waar. Maar je droomde niet?
Straks ga je nog beweren dat die tap-dansdende dinosaurus waarover ik droomde ook niet echt bestaat :(
Afbeelding
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
Variform
Banned

Re: uittreden tussen de oren

Bericht door Variform »

doctorwho schreef:Sommige uittreders zeggen bijvoorbeeld dat ze voor hun gevoel buiten hun lichaam waren, maar tegelijkertijd wisten of zagen wat zich in de buurt van hun lichaam afspeelde. Ze konden dan vaak hun eigen bewusteloze lichaam zien liggen. Door zulke verhalen wordt uittreden iets geheimzinnigs en tegelijkertijd duidelijke een bewijs dat lichaam en geest gescheiden kunnen zijn. Dit is echter een voorbarige conclusie. Er is nog maar weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar zogenaamde autoscopische verschijnselen. Deze term betekend letterlijk ‘zelfkijk’ en we gebruiken die als het eigen lichaam wordt waargenomen vanuit een ander standpunt.
Hoe neem je je eigen lichaam waar vanuit een ander standount? Dat kan alleen via een spiegel. Je eigen hoofd kun je nooit zien.

De Zwitserse neuroloog Olaf Blanke heeft zich er sinds 2002 veel mee beziggehouden. Hij zoekt de verklaring vooral in neuropsychologische hoek, met andere woorden in de hersenen.
Met de nadruk op "vooral". Waar nog meer?
Daar gebeurt het een en ander dat specifieke gevoelens opwekt, die de ervaarder dan opvat als ‘uit het lichaam treden’. Volgens Blanke is er dus niets dat echt het lichaam verlaat.
Hebben deze mensen alleen 'het gevoel' of is dat een verkeerde interpretatie van de schrijver in dit artikel? Ik vind het moeilijk aan te nemen dat deze mensen hun ervaring beschrijven met 'ik had het gevoel dat ik uit mijn lichaam trad'. Je treed uit je lichaam of niet.
De ontwikkelde leek weet het nodige van stralengang, beeldvorming, de staafjes en de kegeltjes op het netvlies en besef dus dat er bij ‘zien’niet echt blikken worden geworpen of een soort stralen worden uitgezonden zoals de ongevormde intuïtie meent. Wat betreft het ‘zelf’ is het nog niet zo ver. Verreweg de meeste mensen hebben daar nog theologische gedachten over. De laatste tijd hebben cognitieve(psychologische) neurowetenschappen en de psychiatrie flinke correcties op dit beeld van het ‘zelf’aangebracht.
Ik snap het verband niet.

Men heeft de illusie
Illusie? Illusie? Is dat een waardeoordeel of is het gebaseerd op iets.
het eigen lichaam (dit kan ook de vorm van een wolk of lichtbol hebben, of een enkel lichaamsdeel zijn) vanuit een ander, meestal hoger, perspectief te zien.
En waarom, is dat dan?
De ervaring stopt meestal op het ogenblik dat de ervaarder goed kijkt naar het lichaam en dan beseft dat hij of zij uitgetreden is.

Meestal? Dus soms ook niet?

Falende hersendelen
Bij Blankes onderzoek van 2002 werden bepaalde hersendelen achterin de rechter hemisfeer gestimuleerd. Het gevolg was dat de proefpersoon dan het gevoel kreeg door het bed te vallen, en dat dus het evenwichtszintuig ‘hallucineerde’. Als de proefpersoon tegelijk gevraagd werd naar het eigen lichaam te kijken, dan klopte daar van alles niet. De benen waren ineens verdwenen of korter, of men zag bewegingen die er niet waren.
Dat betekent dan dat OBE's onecht zijn? Als dingen als waar worden ervaren in de hersens, dan is het toch echt? Anders is NIETS echt. Want alles wordt ervaren in de hersens. En dat laten allerlei scans ook zien.

Als je je depressief voelt, dan kan dat aangetoond worden in de hersens. Je kunt het zelfs meten als je serotonine niveaus checkt. Het gevoel maakt dat de hersens reageren. Andersom geldt hetzelfde. Als je hersens te weinig serotonine produceren, dan voel je je depressief.

Wat dit betekent is dat ons gevoel onze hersens en hun functioneren bepaalt. Er ontstaat dus een terugkoppeling.

Als men dus OBE's opwekt in de hersens door bepaalde gebieden te stimuleren, dan is niet de conclusie dat de OBE onecht is maar slechts de helft van een terugkoppelingsverhaal is.

Hoe materialistisch om de ervaringen van mensen die OBE's hebben af te doen als een neurologische stoornis. Misschien is hetw el een neurologische functie. En in ieder geval is het neurologische reactie op eene rvaring. Wie kan zeggen wat eerst komt. Misschien veroorzaakt de OBE de meetbare effecten en andersom is dat ook mogelijk.

Net als een hotel schakelaar in een woning (of een hotel). Boven aan de trap doe je het licht aan, onder aan de trap doe je hem uit. Kom je terug, dan doe je onderaan het licht aan, en boven weer uit.
Dit leidt tot een desintegratie van de persoonlijke ruimte (vestibulair) en extra-persoonlijke ruimte (visueel) . Er zijn meer redenen om te denken dat de TPJ een belangrijke rol speelt bij OBE’s .

Dit verklaart niet dat mensen in een OBE anderen kunnen waarnemen, die vanuit hun liggende positie in een huis moeilijk buiten kunnen kijken.
Het lijkt erop dat sommigen aanleg hebben om een OBE te krijgen. Blanke vond dat OBE’ers in het algemeen meer hallucinatoir en perceptueel verstoord waren.

WTF?!?!

Heel harde bewijzen over welke hersengebieden er precies betrokken zijn bij autoscopische fenomenen zijn er nog niet, maar we zijn aardig op weg. Het is bekend dat personen met een geamputeerd lichaamsdeel er toch gevoel in kunnen hebben. Ook dat vond men vroeger mysterieus, maar door neurologisch onderzoek snapt men nu wel hoe dat kan. We mogen optimistisch zijn over de toekomstige opheldering van autoscopie. Als het zover is, zullen we alweer meer weten over hoe de hersenen ons lichamelijk bewustzijn en ons zelfbewustzijn teweegbrengen. (Renske Bijl studeert binnenkort af als neuropsycholoog)
Harde bewijzen zijn er nog niet en Bijl is nog niet afgestudeerd, okay, goed om te weten.
She makes her own cross and she
Hangs there for all the world to see
She makes her own cross as she
Locks up her mind and says I'm free

-- ' Make Your Own Cross' by Flash and the Pan
Variform
Banned

Re:

Bericht door Variform »

Kitty schreef:Doet het soms pijn Antiscience dat jouw paranormale ervaringen gewoon verklaart kunnen worden?

Een uittreding zou ik niet paranormaal willen noemen. Ik vind dat het een aparte categorie betreft binnen de onverklaarbare fenomenen.

Variform
Banned

Re:

Bericht door Variform »

Sararje schreef:Zie eerste post van Dr. Who, prima te verklaren dus. Volgende keer een handtekeningetje zetten als je weer een buitenlichaamtreding hebt op het plafond.
Praat geen onzin. Hoe kan dat nou. Hij zegt toch niet dat zijn lichaam vloog? Kan het onstoffelijke bewustzijn een potlood vast houden?

Wees dus niet achterlijk.

Variform
Banned

Re:

Bericht door Variform »

Samante schreef:Ik vind het wel interessant. Ik zal het artikel van doctorwho nog eens aandachtig lezen.

Ik had zelf het boek Uittredingen van Robert A. Monroe gelezen. Laatstgenoemde maakte verslagen van zijn uittredingen, welke hij naar believen kon oproepen.

Als de wetenschap een heel goede verklaring heeft voor de beleving die uittreding heet, dan ben ik weer een stap dichterbij atheïsme.
Wat heeft atheisme te maken met OBE's?

Mijn god wat praten mensen een onzin hier!

Variform
Banned

Re:

Bericht door Variform »

HarrieMe schreef:
Antiscience schreef: Zelf heb ik een volledige uittreding ervaren, en
een gedeeltelijke uittreding.

Bij de volledige uittreding was bewustzijnsgewaarwording,
lichaamsgevoel inclusief zintuigen uitgetreden.
Welk bewijs heb je hiervoor, anders dan jouw eigen overtuiging dat het zo is geweest?
Ach, de solipsist aan het woord! :lol:

Variform
Banned

Re:

Bericht door Variform »

Kitty schreef:Piet, het proces van verliefd zijn is goed te volgen n.a.v. alle stofjes die vrijkomen en het denken en voelen beinvloeden. Er is dus niets onzichtbaars aan liefde. Zou je als arts toch gewoon moeten weten. Emoties zijn een gevolg van gewone biologische processen in je lichaam. Psychologische wanen zijn dat ook. Niets esoterisch aan. Tenzij je dat zelf graag wil geloven natuurlijk.
Ik heb wel een beetje medelijden met je.

Variform
Banned

Re: Kloterij aan hersenen.

Bericht door Variform »

Antiscience schreef:
Sararje schreef:AS: Als iets de zelfde ervaringen oproept in gecontroleerde omstandigheden, waarom is het dan zo moeilijk om te accepteren dat het om hetzel+fde fenomeen gaat? Waarom zo exclusief denken over je eigen ervaringen?
omdat het volgens mij veel te kort door de bocht is.
Wat zegt het nou als er aan onze hersenen gekloot word,
het kan evengoed samenhangen met het bewustzijn,
wanneer we bewustzijn als geest? ziel? opvatten,
bovendien komen hier dan immateriele? fenomen te voorschijn.
Immers je kunt met astrale lichaam door muren gaan en
astrale reizen ondernemen -> zie b.v. Shamanisme

Een goed punt. Je kunbt met iemand hersens kloten inderdaad, maar oorzaak en gevolg worden misshcien ind ergelijke onderzoeken volkomen fout geinterpreteerd.

Zoals ik al zei, het bewustzijn kan misschien gemanipuleerd worden, de positie van het zelf als anders ervaren, maar wie zegt me niet dat de hersens niet reageren als resultaat op de bewustzijnsverplaatsing en zodoende in de hersens er op gereageerd wordt.

Het is te makkelijk om neurologische conclusies te trekken wanneer je praat over het menselijk bewustzijn.

Ik kon mij b.v. tijdens lucide droom zo goed concentreren,
en zo bewust waarnemen, dat ik mijn handen voelde
Ik had slechts twee lucide dromen en ik zou graag meer willen.

Sommigen hier vergelijken OBE's met dromen.
Maar een lucide droom is wel veel belangrijker. Zelfs een droom is belangrijk. Toen ik veel bezig was met dromen onthield ik ze praktisch allemaal.

Ik wist toen precies waar ik mee bezig was in mijn leven. In sommige gevallen hielp het me, het was...therapeutisch.

Skeptici zullen wel geen belang hechten aan dromen. Het zijn maar neurologische processen, toch?

Cluny
Banned

Re: Re:

Bericht door Cluny »

Variform schreef:
Kitty schreef:Piet, het proces van verliefd zijn is goed te volgen n.a.v. alle stofjes die vrijkomen en het denken en voelen beinvloeden. Er is dus niets onzichtbaars aan liefde. Zou je als arts toch gewoon moeten weten. Emoties zijn een gevolg van gewone biologische processen in je lichaam. Psychologische wanen zijn dat ook. Niets esoterisch aan. Tenzij je dat zelf graag wil geloven natuurlijk.
Ik heb wel een beetje medelijden met je.
Is dit waar of niet?
Ik geloof er niets van.
God bestaat niet. Religie is de vrijwillige celstraf van het verstand. Bidden is ozo kinderachtig. De dood is het absolute eindpunt van elk individueel leven. Als iets niet merkbaar en niet meetbaar is, bestaat het niet. Alle homeopaten zijn kwakzalvers.
Blues-Bob
Bevlogen

Bericht door Blues-Bob »

Ik heb ooit nog eens 2 dagen met forse psychosomatische problematiek gewerkt. Is de term dissociatie reeds aan bod gekomen? Ik kom hier namelijk maar net kijken, en ga zo met mijn dochtertje en vrouw een lekker fietstochtje maken, dus heb geen tijd zo snel de hele draad te lezen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissociatie_(psychologie)

Groet,

Bob
"You can think I'm wrong, but that's no reason to quit thinking." - House
Tiepvauden ondur voorbehauwt.
doctorwho
Ontoombaar

Bericht door doctorwho »

variform,

Weet je wat een topic-bump is?
Wie atheïsme een geloof noemt kan tot niets bekeerd worden
The person who calls atheism a religion can be converted to nothing
heeck
Ontoombaar

Bericht door heeck »

Doctorwho,

Een diagnose stellen van iemand die je nooit hebt gezien is het toppunt van kwalijkheid, maar in dit geval moet je er rekening mee houden dat door Variform, die waarschijnlijk intikdriftig is, dergelijke details niet worden gezien.
r.
Begrip is een waan met een warm gevoel. Dus Mijdt Spijt.
Plaats reactie