Verbazing over het feit dat de Schepper zoveel toelaat

Christendom en Judaïsme, contradicties in de bijbel, de ethiek van de bijbel etc..

Moderator: Moderators

Gesloten
Dat beloof ik
Bevlogen

Re: Verbazing over het feit dat de Schepper zoveel toelaat

Bericht door Dat beloof ik »

Het is mij inmiddels wel duidelijk dat Willempie helemaal niet antwoordt.
Wel werpt hij een vraag op en in de loop van de discussie verwijst hij meerdere malen naar de bijbel: lees daar maar.

Dat heet: evangelisatie. Mij staat bij dat dit hier niet is toegestaan.
“Mr. Spock, do you have a theory?”
“No captain. For a theory, one requires facts. Since we do not have any, it would be illogical to have a theory.”
(Star Trek, seizoen 1)
Erik
Bevlogen
Contacteer:

Bericht door Erik »

Dat beloof ik schreef:Het is mij inmiddels wel duidelijk dat Willempie helemaal niet antwoordt.
Wel werpt hij een vraag op en in de loop van de discussie verwijst hij meerdere malen naar de bijbel: lees daar maar.

Afgezien daarvan is het ook nog eens ongelooflijk onbeschoft.
Het is ook niet de eerste keer dat hij dit doet.
Maar het is hierdoor wel weer heel duidelijk dat al dat religieus/evangelisch geleuter op helemaal NIETS is gefundeerd, het is lucht en het stinkt ook nog.
De achtste hemel is het atheïstische inzicht dat de werkelijkheid weliswaar hard is maar wel de werkelijkheid en die is zoveel waardevoller dan alle mooie, verzachtende sprookjes bij elkaar. (Gerard)

Geleid wordt enkel hij die zichzelf niet gevonden heeft. (Rereformed)
lost and not found yet!
Bevlogen

Bericht door lost and not found yet! »

En voor de zoveelste keer staat mijn mixje en de borrelnoten weer gebroederlijk naast elkaar!

@ Willempie, heb je zelf enig idee hoe je het christendom hier belachelijk maakt? Waarschijnlijk niet, want als dat zo was geweest en je had een klein beetje realistisch nagedacht was je hier allang weggeweest. Parels voor de zwijnen, zo staat dat toch in je Bijbel? Als ik jou was zou ik het stof van m'n sloffen schudden en maken dat ik hier weg kwam. God heeft teveel aanhangers om nog maar op wat voor manier dan ook serieus genomen te moeten worden. Maar blijf vooral in die waan, die jou gelukkig maakt, maar ook gelukkig niet op een realistische manier overdraagbaar is.

Ps, niet persoonlijk bedoeld, dit zou ik tegen elke evangelist zeggen, maakt niet uit welke religie.
We will dance again!
Als je meer produceert dan je klaagt, heb je gelijk! Als je meer klaagt dan produceert, blijf je achter!
Rereformed
Moderator
Contacteer:

Bericht door Rereformed »

Dat beloof ik schreef:Het is mij inmiddels wel duidelijk dat Willempie helemaal niet antwoordt.
Openlijke evangelisatie zie ik Willempie niet doen. De omschrijving die Lanfy geeft van Willempie's optreden in dit topic lijkt me meer de strekking van dit topic. Als forummers die ooit diep tot de gelovige wereld hebben behoord weten we dat het geloof ook intelligenter verdedigd kan worden, en menig gelovige die dit topic toevallig te lezen krijgt zal zich schamen in dezelfde boot te zitten met roeiers als deze.

Het grappige van dit topic is dat het draait om een uitspraak van verbazing over Gods passiviteit ten aanzien van het kwaad, een uitspraak die een atheïst had kunnen doen, maar juist uit de mond van een gelovige kwam. Ongetwijfeld was de uitspraak onbezonnen, want het topic laat zien dat wanneer de gelovige erover aan de tand gevoeld wordt hij met lege handen staat. De gelovige sprak net iets te eerlijk zijn diepste gedachten uit. Want uiteindelijk is al dit gedraai van Willempie om de hete brij te danken aan het feit dat hij niet bereid is toe te geven voor een werkelijk geloofsdilemma te staan: te moeten geloven in een God die alles opruimt en aanpakt en goed maakt, terwijl de feiten van het leven juist het omgekeerde laten zien, een God die volkomen onverschillig is ten aanzien van wat dan ook dat in de mensenwereld plaatsvindt.
Dit dilemma te moeten oplossen met het woordje 'uiteindelijk' is wel het allerbelabberste fundament dat men voor een geloof kan hebben. Dat heeft niet meer geloofwaardigheid dan dag in dag uit arm in de goot zitten en maar zeggen dat je uiteindelijk heel rijk zal worden.
Born OK the first time
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Fish schreef:
Willempie schreef:Als ik het globaal bekijk komen er veel mensen tot geloof, vooral in Zuid-Amerika, Afrika, Azië en zelfs ook in het Midden-Oosten.
Denk je dat of heb je daar bronnen voor?
Bijvoorbeeld:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... land.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je meer bronnen wilt, dan roep je maar.
Hallo meneer God, met Anna.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Dat beloof ik schreef: Er is nog geen antwoord op mijn vraag.
'Er komen veel gelovigen bij' en 'dat kun je lezen in de Bijbel' zijn ontwijkende antwoorden op de vraag 'wat moet hij doen'.
De vraag waarom er niets gebeurt wordt helemaal niet beantwoord.

Het kan natuurlijk zijn dat Willempie voor zichzelf bevredigende antwoorden vindt in de Bijbel, maar dan is zijn uitspraak waarmee de hele discussie begon "ik verbaas mij over het feit dat de Schepper zo veel toe laat" niet waar, want dan verbaast hij zichzelf dus helemaal niet.
Dit vind ik toch wel een vreemde redenatie. Omdat ik uitspreek dat ik, als gelovige, het ook niet begrijp (me erover verbaas) verwacht je nu van mij dat ik HET antwoord ga geven? Ik kan er hoogstens mijn gedachten op loslaten en naar de ideeën van anderen luisteren. Het enige antwoord dat ik op dit moment voor mijzelf heb gevonden is: "Ik zal alle tranen afwissen." Dat is mijn hoop.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Bonjour schreef:Is er een omgekeerd evenredig verband tussen de mate van religie en de gemiddelde opleidingsgraad, Willempie?
Dat wordt wel beweerd ja en daar zijn statistieken over. Daar ben ik me van bewust.
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

dikkemick schreef: Noem mij niet weldenkend dan.
Haat is een sterke emotie, die wordt ervaren als een gevoel van afstoting tot iets of iemand (het object respectievelijk subject dat men haat) met een neiging tot het kwetsen of vernietigen van het onderwerp. Voorbeelden zijn mannenhaat (misandrie), vrouwenhaat (misogynie) en mensenhaat (misantropie). https://nl.wikipedia.org/wiki/Haat" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat is ook niet wat ik bedoelde. Ik doelde op een uitspraak van Jezus in één van de evangeliën, namelijk "Wie zijn vader en moeder.....en zelfs zijn eigen leven niet haat, is mij niet waardig." Ik ken gelukkig geen christenen die denken dat daarmee wordt bedoeld dat Jezus wil dat je een hekel moet hebben aan je ouders en aan jezelf." Een andere evangelieschrijver zegt het iets anders: "Wie zijn vader of moeder etc. liefheeft boven mij...."
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Willempie schreef:
Dat beloof ik schreef: Er is nog geen antwoord op mijn vraag.
'Er komen veel gelovigen bij' en 'dat kun je lezen in de Bijbel' zijn ontwijkende antwoorden op de vraag 'wat moet hij doen'.
De vraag waarom er niets gebeurt wordt helemaal niet beantwoord.

Het kan natuurlijk zijn dat Willempie voor zichzelf bevredigende antwoorden vindt in de Bijbel, maar dan is zijn uitspraak waarmee de hele discussie begon "ik verbaas mij over het feit dat de Schepper zo veel toe laat" niet waar, want dan verbaast hij zichzelf dus helemaal niet.
Dit vind ik toch wel een vreemde redenatie. Omdat ik uitspreek dat ik, als gelovige, het ook niet begrijp (me erover verbaas) verwacht je nu van mij dat ik HET antwoord ga geven? Ik kan er hoogstens mijn gedachten op loslaten en naar de ideeën van anderen luisteren. Het enige antwoord dat ik op dit moment voor mijzelf heb gevonden is: "Ik zal alle tranen afwissen." Dat is mijn hoop.
Dag Willempie,

Je kunt je er over blijven verbazen of gewoonweg rationeel besluiten dat het christendom, net als andere religies, het gewoonweg fout hebben. En dat daarmee ook je hoop op God, die alle tranen zal afwissen, een ijdele hoop is.
Waarom tranen afwissen als ze door hem zelf allemaal voorkoombaar zijn?. Als vader was ik allang ontheven uit mijn ouderlijke macht als ik zo zou handelen als de Goddelijk Vader......
Ooit wel eens nagedacht waarom de Aarde is blijven doordraaien na Pasen? Alles was (christelijk gezien ) volbracht en TOCH de wereld laten doordraaien........
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

Willempie schreef:
Fish schreef:
Willempie schreef:Als ik het globaal bekijk komen er veel mensen tot geloof, vooral in Zuid-Amerika, Afrika, Azië en zelfs ook in het Midden-Oosten.
Bijvoorbeeld:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... land.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar komen ze tot het juiste geloof?

Het is gemakkelijk om alle christenen gewoon op een hoop te gooien. Maar daarbij negeer je dat voor heel wat christenen bepaalde andere christenen de anti-christ zijn en dat dus heel wat van deze gelovigen tot het verkeerde geloof komen.

We zitten dus met de situatie dat heel wat gelovigen tot het verkeerde geloof komen. Daaruit volgt dat ook zonder tussenkomst van god, mensen tot geloof komen.

Met andere woorden zelfs in een wereld zonder god, is het waarschijnlijk dat er mensen zijn die tot geloof komen. Mensen die tot geloof komen is dus geen goede aanwijzing voor het bestaan van een god en dat tot geloof komen beschrijven als een tussenkomst van god is dus problematisch.

Het grote probleem met het feit dat de schepper zoveel toelaat, is dat zelfs als god zou bestaan, we in een wereld leven die niet te onderscheiden valt van een wereld zonder god. Voor de wereld zelf maakt het geen verschil of er geen god is of een god die zoveel toelaat.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
Fish
Ontoombaar

Bericht door Fish »

Willempie schreef:Bijvoorbeeld:

In China en Rusland kon je dit na jaren van onderdrukking verwachten, een deel van de bevolking is gevoelig voor het spirituele er komt nu een tijd van zoeken naar een balans.
Er wordt fanatiek gemissioneerd las ik in het artikel. Voor wetenschappers interessant om te volgen of het uiteindelijke percentage gelovigen overeenkomt met het percentage dat genetisch gevoelig is voor spirituele zaken.
Het goddelijke onderscheidt zich niet van het niet bestaande.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Willempie schreef:Een andere evangelieschrijver zegt het iets anders: "Wie zijn vader of moeder etc. liefheeft boven mij...."
En? Heb jij Jezus meer lief dan je echtgenote? Ouders? Familie, vrienden/vriendinnen?
Overigens blijf ik het een apologetisch hoogstandje vinden om 'haat' (zoals in de bijbel staat) om te vormen tot 'liefhebben' Waarom hebben de schrijvers (geïnspireerd door God) destijds het woordje 'haat' gebruikt? Had God in al Zijn wijsheid niet beter "liefhebben" kunnen influisteren?
Logic will get you from A to B. Imagination will take you everywhere. Zulks is evident!
Einstein/Mick
FransP
Forum fan

Bericht door FransP »

Willempie schreef:
Fish schreef:
Bijvoorbeeld:

Ik kreeg van de week de Newsceintist binnen.
Daar staat een artikel in over de toekomst van de religie.
Ik heb het nog niet gelezen, dus kan er nog niet veel over kwijt.
De kop suggereert dat er in Nederland en België een afname van religieuze is, terwijl dat in andere delen juist toeneemt.
Vooral in West Europa is er dus een afname, in (zuid)Amerika en Afrika een toename.
Uiteindelijk zal er wereldwijd een toename van religieuzen zijn.
Ik heb nog niet gelezen of dat één bepaalde religie is.
Het staat (nog)niet online, dus kan er niet naar verwijzen.
Religie is al een blinde man,
die in een donkere kamer,
op zoek gaat naar een zwarte kat,
die er niet is,
maar hem toch vind.
Waarom?
Bevlogen

Bericht door Waarom? »

Willempie schreef:
Fish schreef:
Bijvoorbeeld:

Dag Willempie en anderen,

Religie en Christedom groeien inderdaad wereldwijd met uitzondering van de Westerse wereld. Is daarmee alles gezegd?. Natuurlijk niet! Sociologische onderzoeken laten nog veel meer zien maar dat gaat heel ver Off Topic.

Heel kort iets:
Zoals kwantiteit versus kwaliteit. West-europa was in zijn gehele cultuur Chistelijk en bijna iedereen WAS christelijk en we vochten er twee wereld oorlogen uit. En dat gehele culturele christendom implodeerde in een aantal decennia.
Ik heb teveel christelijke theologen gesproken die uitermate sceptisch ( ze waren niet sceptisch over het geloof, Bijbel, Christus...Daar hoe je alvast niet op te reageren ) zijn over de groei van christendom in de rest van de wereld. Als het alleen in de cultuur wordt opgenomen dan is het niet meer dan een dus vernisje.....Oeganda en Rwanda waren en zijn christelijk....., de rest mag je invullen. Zuid Soedan heeft dertig jaar gevochten tegen de Islam, ze zijn nu onafhankelijk,...uiteraard is het nu een christelijk paradijs.....Oh , wacht......nu vechten ze elkaar dood....Gelukkig veegt God voor alle elkaar bevechtende partijen de tranen van de ogen af......

Concluderend: gelovigen die wijzen dat het beter gaat buiten de westerse wereld met hun religie hebben NIETS van hun eigen geschiedenis geleerd. Idem voor Atheïsten die hetzelfde doen om voor hun groei zich op de borst te kloppen.
God is dood! God blijft dood! En wij hebben hem gedood! Hoe zullen wij ons troosten, wij moordenaars?

Zoek je troost? Bach! ( Waarom? 1:1)
Willempie
Bevlogen

Bericht door Willempie »

Waarom? schreef: Je kunt je er over blijven verbazen of gewoonweg rationeel besluiten dat het christendom, net als andere religies, het gewoonweg fout hebben. En dat daarmee ook je hoop op God, die alle tranen zal afwissen, een ijdele hoop is.
Waarom tranen afwissen als ze door hem zelf allemaal voorkoombaar zijn?. Als vader was ik allang ontheven uit mijn ouderlijke macht als ik zo zou handelen als de Goddelijk Vader......
Dat is een optie. Of die keuze met rationaliteit te maken heeft weet ik niet. Ik denk het niet. Maar wie ben ik? Voor mij is het geen optie, zelfs niet rationeel. Het feit dat ik met vragen blijf zitten is voor mij geen goede, rationele reden om iets af te wijzen en er mijn rug op te draaien.
Ooit wel eens nagedacht waarom de Aarde is blijven doordraaien na Pasen? Alles was (christelijk gezien ) volbracht en TOCH de wereld laten doordraaien........
Daar heb ik nooit over hoeven na te denken omdat ik altijd heb begrepen dat Jezus het daar over zijn taak op deze aarde heeft.
Gesloten