Waarom? schreef;
En de HEERE rook die aangename geur, en de HEERE zei in Zijn hart: Ik zal de aardbodem voortaan niet meer vervloeken vanwege de mens; de gedachtespinsels van het hart van de mens zijn immers slecht, van zijn jeugd af; en Ik zal voortaan niet al het levende meer doden, zoals Ik gedaan heb.
Hij doelde op de liefelijke geur van het brandoffer dat Noach bracht. Want Noah nam van al het reine vee en van al het reine gevogelte en offerde dat op het altaar dat hij had gebouwd. Hij was dus meteen al bezig met het uitroeien van Hoeveel vee?? en hoeveel gevogelte?? Zoals je begrepen hebt waren diersoorten in Noachs tijd vrij zeldzaam geworden. Was er een lijst van ernstig bedreigde diersoorten? Wat is er gebeurt met de restanten van die barbecue party? Konden zij daar nog een paar leeuwen mee in leven houden?
Om aan zijn morbide preferentie voor brandend vlees tegemoet te komen bouwden gelovigen door de eeuwen heen altaren waarop men kleine huisdieren kon cremeren. Zoals tegenwoordig nog steeds gebruikelijk is rondom 6 uur in de achtertuintjes van Vinex-wijken , of op de camping.
Een kind kon begrijpen dat dit op den duur god zou gaan vervelen. Om te voorkomen dat hij opnieuw in toorn zou ontsteken richtte men na verloop van tijd brandstapels op. Dat bleek een hele vooruitgang. Het had er alle schijn van dat juist ketters heel lekker roken, vooral in geblakerde toestand. Helaas had Het tevens
tot gevolg dat er hoe langer hoe minder geketterd werd. Een onvoorzien neven effect. Want bij gebrek aan ketters dreigde onmiddellijk de gramschap van god weer los te barsten. Had men hem niet leren kennen als snel aangebrand? (De lezer vergeve mij deze wat ongelukkige formulering in dit verband.
Gelovigen moesten noodgedwongen naarstig op zoek, naar vervangend offerwaardig materiaal. En dat werd gevonden HEKSEN! Jottem! Heksen. Dat bracht uitkomst...Nu kon er weer volop geofferd worden, want heksen bleken toch meestal vrouwen te zijn. Ongeveer de helft van de mensheid, dus voorlopig zou er geen tekort dreigen. En heren, laten wij wel wezen, het zijn toch ook arglistige wezens? Ja toch, niet dan?? Eigenlijk nog erger dan ketters, want zij kunnen heel goed veinzen dat zij
geen heksen zijn...Ketters kunnen dat geketter niet verbergen. Die schreeuwen gewoon van de daken dat god niet bestaat. Kijk maar eens voor de aardigheid op freethinker dan weet je meteen waar dat tuig zich schuilhoud. Maar zij zullen hun lot niet ontlopen.
Ook al ontliep Lot zijn lot wel...eh nee wacht...niet of topic gaan. Dat ging wel over dood en verderf maar had een andere context...
Nu ben ik helemaal de draad kwijt maar om het even samen te vatten;
@willempie;
Het bovenstaande relaas toont aan waarom god zoveel kwaad op aarde toelaat
Hij is gek op het offeren van levende wezens. het liefst kinderen van anderen, maar als het echt moet dan zijn bloedeigen zoontje ook maar.