Gerard R. schreef: ↑02 mei 2025 20:39
ChaimNimsky schreef: ↑02 mei 2025 20:31
Gerard R. schreef: ↑02 mei 2025 20:16
Dat is mooi, maar dat moet naar mijn idee niet worden gebruikt voor spioneren op data van Europeanen.
Europa kan niet zomaar eisen dat de grote techmultinationals hun data elders opslaan. Het opslaan van gegevens wordt bepaald door de bedrijfsstrategie en de infrastructuur op basis van hun operationele behoeften en kostenoverwegingen. De grote techmultinationals kiezen ervoor om data centra in Israel te hebben vanwege strategische redenen, zoals toegang tot de technologische hub van Silicon Wadi en het beschikbare talent in Israel. Deze datacenters kunnen gegevens van Europese burgers bevatten, zelfs als het bedrijf zelf geen Israelisch bedrijf is.
Deze Techmultinationals verzamelen massaal data van gebruikers voor advertenties, zoekopdrachten, en andere diensten. Deze data kan worden gebruikt voor commerciële doeleinden, maar ook worden gedeeld met overheden voor veiligheids- of inlichtingenredenen. En sociale netwerken, online platforms en slimme apparaten - zoals smartphones, slimme tv's, en slimme speakers - kunnen tevens als observatie-instrumenten fungeren waar nodig.
Daarnaast heeft Israel via rechters toegang tot deze data die in Israel wordt opgeslagen, inclusief gegevens over buitenlandse burgers door een combinatie van nationale wetgeving, internationale samenwerkingen en verdragen, en juridische procedures. Wat kan Europa daartegen doen als de grote techmultinatinals niet naar hen luisteren?
Trouwens iedere staat bespioneert iedere andere staat, ongeacht de gedeelde interesses. Vriendschap met een andere natie bestaat niet werkelijk.
Tsja.. IK kan er niets aan veranderen. Maar ik kan het wel ook hier extra opschrijven en ik dénk dat Europa hier eens goed over gaat nadenken of dat al doet. Ik raad de EU aan dit niet zo te laten.
Zolang burgers de platforms blijven gebruiken, kan Europa moeilijk wat veranderen in de manier waarop bedrijven zoals Google, YouTube, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp, TikTok, LinkedIn, Snapchat, Reddit, Pinterest, Spotify, Twitch, Amazon, Microsoft, Apple, Netflix, Zoom, Slack, Skype, Snapchat, Telegram, Dropbox, etc., gegevens verzamelen en opslaan, als die bedrijven buiten Europa opereren en niet mee willen werken.
Vrijwel alle Europeanen gebruiken meerdere van deze platforms dagelijks voor communicatie, handel, onderwijs, werk, etc., en het plotseling stilleggen of sterk beperken zou gigantische chaos veroorzaken in talloze sectoren. In het verleden hebben bedrijven als Meta en Google gedreigd om diensten - zoals Facebook of Google News - tijdelijk te sluiten in bepaalde landen als men strengere wetgeving wilde. Meta hield zijn diensten actief na druk op de EU en ook Google won. Er voorbeelden waarin de EU overeind bleef – zoals bij de GDPR of de DMA - maar in de meeste gevallen wint de Big Tech als er maar voldoende druk wordt uitgeoefend.