Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

lost and not found yet!
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door lost and not found yet! »

Peter van Velzen schreef: 30 nov 2025 03:04
lost and not found yet! schreef: 28 nov 2025 22:31
Peter van Velzen schreef: 27 nov 2025 06:32
Heb je het RTL artikel van 12 november gelezen waar ik ter info naar hebt gelinked?
zoniet dan hier nogmaals dat artikel
Inmiddels zijn er nog 2 stoffelijke overschotten van gijzelaars zoek. maar precies een week geleden gebeurde dit
Het laatste nieuws dat ik kon vinden over gesneuvelde Israeli's dateert van 20 oktober

Leest niemand meer het nieuws alvorens in dit topic iets te plaatsen?
Natuurlijk volg en lees ik het nieuws! Het grootste probleem wat ik heb met het nieuws van de NOS is dat ze zonder verificatie alles één op één overnemen van de nieuwsvoorziening in Gaza! En dat is Hamas! Hoe betrouwbaar is die informatie dan? Hoe betrouwbaar kan een terroristische organisatie zijn! Die alleen puur eigenbelang nastreeft en ook nog eens uit is op de totale vernietiging van de staat Israël? Snap je? En daarbij, als Hamas nog niet alle (zelfs dode) gijzelaars heeft teruggegeven heeft Israël het recht om dit soort dingen te doen! Hamas weet donders goed waar ze mee bezig zijn! Maar dat besef jij toch ook wel?

Ter informatie: RTL is niet de NOS. Het is wel juist dat de informatiebron van Al Jazeera - de enige nieuwsorganisatie die zover ik weet in het gebied nog opereert - over dode en gewonde Palestijnen het Government Media Office in Gaza is, dat onder controle staat van Hamas. Dat staat ook vermeld in het artikel. Israël heeft uiteraard geen zicht op het precieze aantal slachtoffers dat valt in het gebied dat zij niet controleert.
Ook op de bewering - dat zolang niet alle stoffelijke overschotten van gijzelaars zijn overgedragen, Israël het recht heeft aanvallen te plegen op de wijze zoals door RTL wordt vermeld, reageer ik niet. zoals gezegd: Ik discussieer niet mee.
Waarom deze zogenaamde terechtwijzing als jij niet mee discussieert? Dan kun je toch ook niks zeggen! Ik vraag me serieus af wat er van dit forum geworden is! Freethinkers? Kiss my ass!
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
ChaimNimsky
Superposter

Bericht door ChaimNimsky »

HierEnNu schreef: 01 dec 2025 21:52
Menselijkheid en oorlog?
Zelfs in oorlog ben ik voorstander van menselijkheid.

Ik ben altijd voorstander van menselijkheid.
=D> Verdient dat een applausje voor mezelf? Nee!

We weten allemaal dat oorlog het slechtste wakker roept bij veel mensen en dat er dan maar weinig Florence Nightingales opstaan. Met een applausje voor mezelf, omdat ik voorstander ben van menselijkheid onder alle omstandigheden, schiet echter niemand wat op.

Wat wordt er concreet bedoeld met die uitspraak die velen bezigen?
Is dat een uitspraak waarmee een beroep wordt gedaan op het oorlogsrecht?
Zelfs in oorlog met Hamas ben ik voorstander van het Internationaal recht.

Of is die uitspraak een aanklacht wegens niet concreet benoemde onmenselijkheid? Zonder concretisering tegen wie die aanklacht gericht is en wat die veronderstelde onmenselijkheid concreet inhoud, blijft het een beetje in de lucht hangen zonder dat het echt betekenis krijgt.

De beste stuurlui staan aan wal, dat geldt uiteraard ook voor mij. Mijn toch al gemankeerde moraal in combinatie met het feit dat de opa van mijn zoon een Jood was, beïnvloedt zonder meer mijn visie en mening en daar ben ik me terdege van bewust.
Ook daarom wil ik dat Hamas militair vernietigd wordt.

Die persoonlijke betrokkenheid weerhoudt me er echter niet van om met enige afstand naar de situatie te kijken. Ik kan me niet voorstellen hoe Hamas militair verslagen kan worden met menselijkheid en ook in dit topic lees ik nergens een antwoord op de vraag:
  • hoe kan Hamas wel met menselijkheid verslagen worden?
Gaza heeft op 7 oktober 2023 door middel van Operatie al-Aqsa Storm aan Israël de oorlog verklaard door middel van onmenselijk handelen. Vervolgens kwam in de mondelinge oorlogsverklaring naar voren, dat men deze onmenselijkheid zou blijven herhalen tot Israël vernietigd was, zodat Palestina uit de as van de strijd zou kunnen herrijzen.

Ik, als één van die stuurlui aan de wal, zie het als één van de eerste plichten van de regering van Israël om het Israëlische volk zo goed als mogelijk te beschermen tegen een dergelijke planmatige dreiging die feitelijk neerkomt op een aangekondigde genocide. Zeker nu op 7 oktober 2023 proefondervindelijk vast is komen staan, dat Hamas daar ook daadwerkelijk toe in staat is en de daad bij het woord zal voegen.

Zou het dan menselijk zijn om Hamas toe te staan om opnieuw toe te slaan? En daarna weer? En weer? Hoe vaak dan? Dat lijkt mij eerder een vorm van passieve onmenselijkheid.

Tijdens de oorlogen tegen IS in Irak en Al-Qaida/Taliban in Afghanistan hoorde ik vrijwel niemand verklaren dat die oorlog op de eerste plaats menselijk gevoerd moest worden. Velen hebben zelfs geen idee hoeveel onschuldige burgers daar gesneuveld zijn als collateral damage, terwijl dat aantal uiteindelijk vele malen groter uitviel, mede door Nederlandse militairen, terwijl de omstandigheden tijdens de strijd in minder dicht bevolkt gebied plaatsvond.

Vandaar dat ik daar een bevestiging in zie dat de verontwaardiging in het Westen niet universeel is en afhangt van het soort daad, maar juist afhangt van de [etnische] identiteit van degene die de daad uitvoert. In het topic 'Selectieve verontwaardiging' werd daar uitgebreid over gewisseld.

Ik ben tegen oorlog vanwege de onmenselijkheid die dat veroorzaakt,
maar zodra kiezen voor menselijkheid door je niet te verdedigen leidt tot slachtoffers van
de eigen bevolking sta ik volledig achter de militaire vernietiging van
de terroristische tegenstander, mét in achtneming van het internationaal recht.
  • Want menselijkheid mag geen excuus zijn voor morele inertie.
    Wie zich niet verdedigt tegen doelbewuste vernietiging,
    faalt juist in menselijkheid.
Goede posting!
Zionist
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

lost and not found yet! schreef: 01 dec 2025 23:00
lost and not found yet! schreef: 28 nov 2025 22:31

Natuurlijk volg en lees ik het nieuws! Het grootste probleem wat ik heb met het nieuws van de NOS is dat ze zonder verificatie alles één op één overnemen van de nieuwsvoorziening in Gaza! En dat is Hamas! Hoe betrouwbaar is die informatie dan? Hoe betrouwbaar kan een terroristische organisatie zijn! Die alleen puur eigenbelang nastreeft en ook nog eens uit is op de totale vernietiging van de staat Israël? Snap je? En daarbij, als Hamas nog niet alle (zelfs dode) gijzelaars heeft teruggegeven heeft Israël het recht om dit soort dingen te doen! Hamas weet donders goed waar ze mee bezig zijn! Maar dat besef jij toch ook wel?

Ter informatie: RTL is niet de NOS. Het is wel juist dat de informatiebron van Al Jazeera - de enige nieuwsorganisatie die zover ik weet in het gebied nog opereert - over dode en gewonde Palestijnen het Government Media Office in Gaza is, dat onder controle staat van Hamas. Dat staat ook vermeld in het artikel. Israël heeft uiteraard geen zicht op het precieze aantal slachtoffers dat valt in het gebied dat zij niet controleert.
Ook op de bewering - dat zolang niet alle stoffelijke overschotten van gijzelaars zijn overgedragen, Israël het recht heeft aanvallen te plegen op de wijze zoals door RTL wordt vermeld, reageer ik niet. zoals gezegd: Ik discussieer niet mee.
Waarom deze zogenaamde terechtwijzing als jij niet mee discussieert? Dan kun je toch ook niks zeggen! Ik vraag me serieus af wat er van dit forum geworden is! Freethinkers? Kiss my ass!
Freethinkers?

Vraagje.

En waar ben jij dan aan het vrijdenken mbt tot de Palestina kwestie? Iemand als jij bent, in mijn ogen, binnen de Palestina kwestie het schoolvoorbeeld van iemand die een groot gebrek aan vrijdenken tentoonspreid omdat je zo ontzettend vast zit in de zionistische terroristische propagandistische arrogantie, geschiedvervalsing en leugens, en niks anders meer ziet dan dat.
Laatst gewijzigd door Mus op 02 dec 2025 01:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
Mus
Diehard

Bericht door Mus »

lost and not found yet! schreef: 01 dec 2025 22:55 HierEnNu schreef:
Ik ben tegen oorlog vanwege de onmenselijkheid die dat veroorzaakt,
maar zodra kiezen voor menselijkheid door je niet te verdedigen leidt tot slachtoffers van
de eigen bevolking sta ik volledig achter de militaire vernietiging van
de terroristische tegenstander, mét in achtneming van het internationaal recht.
Want menselijkheid mag geen excuus zijn voor morele inertie.
Wie zich niet verdedigt tegen doelbewuste vernietiging,
faalt juist in menselijkheid.
Helemaal mee eens! Mooie oneliner ook! Wie zich niet verdedigt tegen doelbewuste vernietiging faalt juist in menselijkheid!
Je begrijpt dat Hamas namens de Palestijnen zich verzetten tegen de zionistische terroristische bezetter van Palestina. Dus wanneer ik je goed begrijp is het vanuit hun menselijkheid - alsof we dat moeten bewijzen aan, in mijn ogen, een stelletje volslagen krankzinnigen - het recht van de Palestijnen om zich gewapende te verzetten tegen de bezetter die hen tot op het bot hebben ontmenselijkt en hen, net als jij, hun hun stem tracht te ontnemen en te vernietigen en erger.

Met andere woorden beste lost and not found yet, het is een toch echt een kwestie van de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet. Jullie zijn de agressor, of je dat nu leuk vindt of niet. Palestijnen zullen zich blijven verzetten tegen het schoftenvolk dat hun huis al sinds jaar en dag bezet houdt en hen, vanaf het moment dat ze, als een ware geloofsfanaten, op grond van leugens, de voet binnen de Palestijnse deur hebben weten te schuiven uiteindelijk naar een klein kamertje op de zolder hebben weten te verjagen, de deur op slot hebben gedaan, en blijven proberen ons uit het dakraam, naar de eigen dood, te laten springen door ons te tot op het bot, op alle mogelijke manieren, te blijven treiteren en ons te ontmenselijken en dat ons door hun houding van rechtvaardiging ook laten weten.

Niet verbaast zijn dat je wordt gehaat Lost and not found yet, je verontwaardigde gezicht doet zo veel niet meer, net als alle verontwaardigde en sneue gezichten van de zionisten die Palestinia en Palestijnen ontkennen niks meer doen.
Laatst gewijzigd door Mus op 02 dec 2025 01:53, 4 keer totaal gewijzigd.
Het universum bestaat bij de gratie van bewustzijn. Zonder bewustzijn geen universum.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Mus schreef: 02 dec 2025 01:09:scissors:
Freethinkers?

Vraagje.

En waar ben jij dan aan het vrijdenken mbt tot de Palestina kwestie? Iemand als jij bent, in mijn ogen, binnen de Palestina kwestie het schoolvoorbeeld van iemand die een groot gebrek aan vrijdenken tentoonspreid omdat je zo ontzettend vast zit in de zionistische terroristische propagandistische arrogantie, geschiedvervalsing en leugens, ect.
Jouw schrijfsels blijven interessant leesvoer voor me, zeker gezien vanuit de motivatie van moderating waarvoor ik wel een ban opliep. Ik ben dan ook heel benieuwd of en wat de mod-reactie zal zijn, dat begrijp je vast wel?

Als je dan toch kritiek uit op wat iemand schrijft, verwijs dan ook naar een concreet punt dat hij heeft gezegd of onderbouw waar hij volgens jou de fout in gaat. Dan zou ik het inhoudelijk kunnen plaatsen in plaats van alleen maar emotioneel geladen statements lezen. Begrippen als propaganda, leugens en 'gebrek aan vrijdenken' zijn geen argumenten zolang je niet laat zien waar je dat op baseert.

Vrijdenken houdt juist in dat je uitspraken toetst aan feiten en redeneringen, niet aan etiketten die je een ander toeschuift. Als je wilt discussiëren, doe dat dan op inhoud. Zonder specifieke voorbeelden blijft dit een rij beschuldigingen zonder onderbouwing. Maar, zoals ik reeds vermeldde, wel interessant leesvoer!
  • Ben je dit met me eens: beschuldigingen zonder bewijs zijn geen weerwoord?
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

lost and not found yet! schreef: 01 dec 2025 22:59
Peter van Velzen schreef: 30 nov 2025 02:16
lost and not found yet! schreef: 28 nov 2025 22:44

@ Peter,

Ik herinner je nog even aan deze post van Chaimnimsky. Nooit een antwoord op gekomen! Dus wie schend wat? En neem daarbij even in ogenschouw wat het verschil is tussen Israël en Gaza en neem in dat verschil alle opzichten mee! Graag!

Ik discussieer in principe niet mee. Ik gaf - naar aanleiding van een nogal eenzijdige vermelding van het niet opleveren van vijf stoffelijke overschotten door Hamas - alleen een link van een artikel van een - zover ik weet - neutrale nieuwsbron, die wat meer vermeld dan dat enkele feit. Als iemand daarop reageert met slechts het herhalen van zijn eenzijdige opmerking. dan is het niet mijn taak om daar weer op te reageren.

Ik ga jouw kont niet kussen! Zulke goede vrienden zijn we nu ook weer niet.
Opmerkingen betreffende de moderatie dienen uitsluitend in het subforum feedback van deelnemers naar forumbeheer te worden geplaatst. Ik accepteer reacties op niet rood of roodbruin getinte moderatie, omdat dat mijns inziens vaak zinvol is, maar ik had deze bewust roodbruin gekleurd, omdat ik er niet verder over wilde discussiëren, maar nu jij desondanks bewust regel T12 negeert, dien ik helaas maatregelen te nemen, Net als Dikkemick en HierEnNu krijg je deze keer een ban voor een week.
Ik wens u alle goeds
Peter van Velzen
Site Admin

Bericht door Peter van Velzen »

Mus schreef: 02 dec 2025 01:09
lost and not found yet! schreef: 01 dec 2025 23:00

Freethinkers?

Vraagje.

En waar ben jij dan aan het vrijdenken mbt tot de Palestina kwestie? Iemand als jij bent, in mijn ogen, binnen de Palestina kwestie het schoolvoorbeeld van iemand die een groot gebrek aan vrijdenken tentoonspreid omdat je zo ontzettend vast zit in de zionistische terroristische propagandistische arrogantie, geschiedvervalsing en leugens, en niks anders meer ziet dan dat.

Als je reageert op een bericht waarin regel T12 wordt genegeert, maak je in principe dezelfde fout. Laat dat daarom. Ook wens ik geen reacties te zien waarin je alleen opmerkingen ad hominem maakt, in plaats van "iets anders dan propaganda" te bespreken. Dat geldt voor iedereen in dit Topic. Desnoods ban ik iedereen voor een of meer weken, als men halstarrig weigert iets over de ontwikkelingen in het Midden Oosten te schrijven! en alleen het gedrag van andere deelnemers aan de orde stelt.
Ik wens u alle goeds
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

lost and not found yet! schreef: 01 dec 2025 22:50
dikkemick schreef: 01 dec 2025 21:22 Soms spreken voorbeelden tot de verbeelding en verduidelijken ze e.e.a.
Het voorbeeld van "STEL' bij Auschwitz werd een uitkijkpost gebouwd....
Het geeft dan aan hoe absurd ZIEK een dergelijke post is als het als uitkijkpost (met verrekijkers) in gebruik is.

De 2 nekschoten (van kruipende hulpeloze Palestijnen) hebben daarentegen geen voorbeelden nodig.
Deze uitleg vergeten?
De werkelijke context bij het ontstaan van de 'Sderot Cinema mythe':
Al jaren geleden, lang vóór 7 oktober 2023, werd Sderot soms dagelijks bestookt met raketten vanuit Gaza. De mensen zaten buiten op de daken, omdat Sderot in die periode continu onder vuur lag, de sirenes gingen constant, en ze hadden vanaf hoger gelegen plekken beter zicht om te zien waar raketten in zouden slaan, zodat ze wisten wanneer ze moesten schuilen. Het was geen 'kijken voor het plezier' maar onderdeel van een existentiële stresssituatie. Beelden van 11 jaar geleden tonen zulks aan:
Staat je niet aan hè? Moet ik de link ook nog plaatsen? Van je ban heb je net helemaal niks geleerd!

Ps, het woordje STEL heb je in jouw post helemaal niet gebruikt! Lees maar terug!
Al had Sderot Cinema al 5000 jaar bestaan. Feit is dar er verrekijkers geplaatst zijn om met eigen ogen het leed in Gaza te aanschouwen. Leed onder burgers, niet leed van het gehate Hamas, want die zaten/zitten ondergronds.

Wat betreft het "stel"..... Excuses, ik had je te hoog ingeschat. Dacht echt dat dit duidelijk was. Want natuurlijk waren er geen uitkijkposten voor Duitse burgers (die de pest hadden aan joden) bij Auschwitz.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Feiten redeneringen mbt Gaza.
Gaza was al niet groot. Kijk wat de Israëlische gele lijn doet. Hoeveel (verwoest) Gaza blijft er over? 1/3?

Leven langs de Gele Lijn in Gaza https://share.google/dvRNulbh9AQiGf9wB
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Mus schreef: 02 dec 2025 01:38 Niet verbaast zijn dat je wordt gehaat Lost and not found yet, je verontwaardigde gezicht doet zo veel niet meer, net als alle verontwaardigde en sneue gezichten van de zionisten die Palestinia en Palestijnen ontkennen niks meer doen.
Hij heeft de zelfde verontwaardiging van de veroveraars van de VS.

Het was toch misdadig van de de indianen dat ze zich verzetten tegen het verdrijven van hun land.
Hij zit niet meer op de golflengte van de menselijkheid.

Er lijkt helemaal niets te veranderen: Op dit forum niet en in het Midden Oosten niet.
Men vecht maar door de een met geweld en de ander met propaganda om de zaak goed te praten.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Straks mag het humane IDF helemaal niets meer. Palestijnen die zich kruipend willen overgeven mogen waarschijnlijk nog steeds met een nekschot uit hun lijden worden verlost, maar journalisten, daar heeft de Nederlandse maatschappij wat probleempjes mee.

Journalisten vragen opnieuw aandacht voor collega's in Gaza | Media en Cultuur | NU.nl https://share.google/Z1xxiqzfciJAKc6b9

Het CPJ maakt zich vooral zorgen over gerichte Israëlische lastercampagnes tegen Palestijnse journalisten. Zo werd Al Jazeera-journalist Anas Al Sharif, die in augustus werd gedood, door het Israëlische leger (IDF) beschuldigd van banden met Hamas. Voor die beschuldiging werd geen bewijs geleverd.

CPJ....ach......net als internationaal recht. Schijt aan!
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Als we het dan toch over Gaza hebben,

dan lijkt het me zinvol om onderscheid te maken tussen bevestigde feiten,
onbevestigde claims en emotionele interpretaties.
Incidenten waarbij burgers of journalisten worden geraakt verdienen zorgvuldig onderzoek,
inclusief transparante bronvermelding, forensische gegevens en onafhankelijke verificatie.

NGO-rapporten kunnen daarvoor input leveren, maar zijn geen vervanging voor feitelijke reconstructies
of juridische toetsing. Evenzo geldt dat individuele incidenten niet automatisch een compleet beleid
of een structureel patroon aantonen zonder een bredere dataset.

Een serieuze discussie over het Midden-Oosten vraagt om dat onderscheid:
  • wat is gedocumenteerd, wat is geverifieerd, en wat is nog onderwerp van onderzoek.
Zonder die scheiding raken feiten en aannames door elkaar en
blijven we voortdurend om elkaars standpunten heen draaien en
wordt aldus discussie steeds moeilijker of zelfs onmogelijk!
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

HierEnNu schreef: 02 dec 2025 16:52
Als we het dan toch over Gaza hebben,

Een serieuze discussie over het Midden-Oosten vraagt om dat onderscheid:
  • wat is gedocumenteerd, wat is geverifieerd, en wat is nog onderwerp van onderzoek.
Zonder die scheiding raken feiten en aannames door elkaar en
blijven we voortdurend om elkaars standpunten heen draaien en
wordt aldus discussie steeds moeilijker of zelfs onmogelijk!
Is dit gedocumenteerd genoeg? Pas op: Schokkende beelden (voor de meeste mensen)v

Videobeelden tonen executie van overgegeven Palestijnen in Jenin | Buitenland | HLN.be https://share.google/5DuPbafOU2H4bN4tl

Nog een geverifieerd feitje nav mijn vorige bericht:

Live Midden-Oosten | Regisseur Oscarwinnende docu “gelyncht” door Joodse kolonisten | De Standaard https://share.google/sWdB4w64WJub2IroY

Volgens het Comité ter Bescherming van Journalisten zijn er sinds 7 oktober 2023 zeker 206 Palestijnse journalisten gedood bij Israëlische aanvallen in Gaza. Sinds het begin van de tellingen in 1992 zijn nooit meer journalisten gedood dan tijdens de Israëlische vernietigingsoorlog.
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

Ik reageer uitsluitend over Israël/Palestina / MO, en alleen op inhoud,
precies zoals moderatie van mij verlangt.

Beelden of berichten over incidenten in Jenin of elders verdienen altijd serieuze aandacht. Maar bij elk afzonderlijk geval is het noodzakelijk om vast te stellen wat precies gedocumenteerd is, wat bevestigd is door onafhankelijk onderzoek, en welke elementen nog worden onderzocht.

Een video kan een belangrijk signaal zijn, maar vormt op zichzelf geen volledige reconstructie: bronverificatie, locatiegegevens, context, bevelslijn en vervolgstappen horen daar ook bij. Hetzelfde geldt voor meldingen over journalisten en voor afzonderlijke geweldsincidenten in de Westoever of Gaza.

Juist in het Midden-Oosten, waar feiten, interpretaties en propaganda vaak door elkaar lopen,
blijft dat onderscheid essentieel: signaal ≠ forensische vaststelling ≠ patroon.
Zonder die scheiding kunnen we geen enkel incident op zijn werkelijke betekenis beoordelen:
  • een signaal is het begin van onderzoek, niet het einde ervan.
.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ja hoor HierEnNu. En weet je wie de executies gaat onderzoeken?

Israël zegt mogelijke executie Palestijnse mannen te onderzoeken - NRC https://share.google/ovNAIGhB4tYthcw1X

MOGELIJKE executie. De beelden gezien?
Gesloten