Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Moderator: Moderators
Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten
Prima
Houden we het voorlopig op uitroeiing. Totdat het recht gesproken heeft! Dan noemen we het weer wat het is:
Genocide.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaza_genocide
Noem jij het maar liefdadigheid. Mijn zegen heb je
Houden we het voorlopig op uitroeiing. Totdat het recht gesproken heeft! Dan noemen we het weer wat het is:
Genocide.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gaza_genocide
Noem jij het maar liefdadigheid. Mijn zegen heb je
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
-
ChaimNimsky
- Superposter
Nee, absoluut geen uitroeiing -- dat heb ik notabene in de afgelopen postings onderbouwd.
Zionist
Als dit je argumenten zijn, dan was de bevrijding van Nederland door de geallieerden dus ook genocide.dikkemick schreef: ↑16 mei 2025 18:50
Argument; In 2 Dagen tijd, 200 burgerdoden. Zojuist op journaal.
Argument: Doodsbange weg rennende KINDEREN. Net op journaal
Argument: Wanhopig vluchtende MENSEN (burgers/onschuldigen) op weg naar....
VERNIETIGING of etnische zuivering.
Meer argumenten heb ik even niet.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Alleen maar doden en onleefbaarheid. Oooo... dan valt het wel mee...ChaimNimsky schreef: ↑16 mei 2025 20:11Nee, absoluut geen uitroeiing -- dat heb ik notabene in de afgelopen postings onderbouwd.
https://nos.nl/collectie/13959/artikel/ ... -te-vangen(..) Uitweg
Netanyahu sprak ook over zijn plan om Gaza etnisch te zuiveren en Palestijnen naar plekken buiten de Gazastrook te verplaatsen. "Er is alleen een probleem: we hebben landen nodig die hen kunnen opvangen." Tot op heden hebben alle landen in de regio gezegd dat ze plannen waarin Gazanen naar andere landen moeten vertrekken niet zien zitten.
"We werken nu aan dat plan", zei Netanyahu. "Als je de Gazanen een uitweg geeft zal zeker 50 procent vertrekken. En ik denk misschien wel meer." (..)
Berichtje van dinsdag, niet nieuw. Hij bedoelt dat hun leven in Gaza onmogelijk is geworden door de Israëlische bombardementen, waarbij ik mij de laatste maanden heb afgevraagd of er nog veel Hamas was in Gaza en hoe dat kan na wat Israël allemaal heeft geroeptoeterd met laatste Hamas-peletons die verdwenen enzo. Goed, die Palestijnse burger in Gaza, die moet dus oprotten. En andere landen moeten dat maar opvangen, jawel...

** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
Een leuk vergelijk maar het gaat mank.gerard_m schreef: ↑16 mei 2025 21:02Als dit je argumenten zijn, dan was de bevrijding van Nederland door de geallieerden dus ook genocide.dikkemick schreef: ↑16 mei 2025 18:50
Het zou betekenen dat de geallieerden de NEDERLANDERS naar het noorden zouden flyeren om vervolgens het noorden te bombarderen omdat er wellicht ook Duitsers verstopt zitten.
Ik begrijp oprecht niet hoe jullie Israël de hand boven het hoofd kunnen houden.
Alsof je een recidiverende pedofiel niet wilt veroordelen als pedofiel omdat hij alleen maar de kont van de "slachtoffers" gebruikt. En dat staat niet in de definitie van pedofilie.
(Ik weet het: prullenbak). Laat alle pro-israel bijdragen maar weer staan.
De tijd zal leren wie er gelijk.krijgt.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
De geallieerden flyerden ook.dikkemick schreef: ↑16 mei 2025 21:14Een leuk vergelijk maar het gaat mank.gerard_m schreef: ↑16 mei 2025 21:02Als dit je argumenten zijn, dan was de bevrijding van Nederland door de geallieerden dus ook genocide.dikkemick schreef: ↑16 mei 2025 18:50
Het zou betekenen dat de geallieerden de NEDERLANDERS naar het noorden zouden flyeren om vervolgens het noorden te bombarderen omdat er wellicht ook Duitsers verstopt zitten.
Ze bombardeerden massaal steden waar vele honderduizenden doden bij zijn gevallen. Niet eens vanwege verstopte militairen, maar in de hoop de wil van het volk te breken.
Als je goed zou lezen, zou je weten dat ik Israel de hand niet boven het hoofd hou.Ik begrijp oprecht niet hoe jullie Israël de hand boven het hoofd kunnen houden.
Ik bekritiseer slechts gebrek aan argumenten in je betogen.
Precies, maar het probleem is dat jouw oordeel telkens al vooraf vast ligt.De tijd zal leren wie er gelijk.krijgt.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Ik vind dat met die geallieerden toch altijd zo'n vreemde vergelijking.gerard_m schreef: ↑16 mei 2025 22:44De geallieerden flyerden ook.
Ze bombardeerden massaal steden waar vele honderduizenden doden bij zijn gevallen. Niet eens vanwege verstopte militairen, maar in de hoop de wil van het volk te breken.
Als je goed zou lezen, zou je weten dat ik Israel de hand niet boven het hoofd hou.Ik begrijp oprecht niet hoe jullie Israël de hand boven het hoofd kunnen houden.
Ik bekritiseer slechts gebrek aan argumenten in je betogen.
Precies, maar het probleem is dat jouw oordeel telkens al vooraf vast ligt.De tijd zal leren wie er gelijk.krijgt.
Wat hadden de Duitsers wel niet allemaal al aangericht voordat men overging tot tapijtbombardementen, zo afschuwelijk
als het was. Zo'n verhaal was er ook met de 'Jappen' voordat de kernbommen vielen (hoe bedenkelijk ook; er zijn zelfs verhalen dat Japan al gecapituleerd had). Ik zou die WO2 gebeurtenissen niet betrekken bij wat nu aan de orde is in Gaza en verder.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
- lost and not found yet!
- Superposter
Dikkemick schreef:
Ik begrijp oprecht niet hoe jij Gazaanse terroristen de hand boven het hoofd kunt houden! Alsof je een recidiverende terrorist niet wilt veroordelen als terrorist omdat hij de kont van burgers, vrouwen, mannen en kinderen, gebruikt om zich te verschuilen! En dat staat niet in de definitie van terrorisme! Of? Zou het daarom “terrorisme” zijn?Ik begrijp oprecht niet hoe jullie Israël de hand boven het hoofd kunnen houden.
Alsof je een recidiverende pedofiel niet wilt veroordelen als pedofiel omdat hij alleen maar de kont van de "slachtoffers" gebruikt. En dat staat niet in de definitie van pedofilie.
We are dancing again!
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
"Volwassen ethiek erkent dat voortbestaan
de voorwaarde is voor alle andere waarden." ChaimNimsky
🔱
Ik neem aan dat je het met me eens bent, dat ook Hamas gruwelijkheden op zijn naam had staan. Dan heb ik het niet alleen over de terroristische aanvallen op dorpjes en een muziekfestival, maar ook over het instellen van een theocratische dictatuur in Gaza. Doel van Hamas is het vernietigen van Israel om ook daar een dictatuur te vestigen. De jihadistische geestverwanten zouden dat wereldwijd willen. Hamas heeft echter niet de macht die Nazi Duitsland destijds wel had.Gerard R. schreef: ↑16 mei 2025 22:54 Ik vind dat met die geallieerden toch altijd zo'n vreemde vergelijking.
Wat hadden de Duitsers wel niet allemaal al aangericht voordat men overging tot tapijtbombardementen, zo afschuwelijk
als het was. Zo'n verhaal was er ook met de 'Jappen' voordat de kernbommen vielen (hoe bedenkelijk ook; er zijn zelfs verhalen dat Japan al gecapituleerd had). Ik zou die WO2 gebeurtenissen niet betrekken bij wat nu aan de orde is in Gaza en verder.
De Palestijnse burgers die niets met Hamas hebben, zijn natuurlijk onschuldig. Maar de honderduizenden burgerslachtoffers in de 2e wereldoorlog waren even onschuldig.
Dus waarom zijn de ene groep burgerslachtoffers van bombardementen " genocide" en de andere (veel grotere) groep niet?
- Peter van Velzen
- Site Admin
Ik dacht eerst te kunnen volstaan met een verwijzing naar wikipedia, maar dat is al eerder geprobeerd en ons begrijpend lezen is blijkbaar erg slecht.
We lezen er in wat we willen zien. De links zijn al meerdere malen gepost, maar zelfs de posters die het doen, lijken het niet goed gelezen te hebben
Slachtoffers zijn zéker geen genocide. het máken van slachtoffers kan dat wél zijn. Het gaat om het doel, (verwijderen van de groep uit een bepaald gebied), in combinatie met het middel (veel geweld jegens mensen uit die groep). Compleet uitroeien is ook geen vereiste.
We lezen er in wat we willen zien. De links zijn al meerdere malen gepost, maar zelfs de posters die het doen, lijken het niet goed gelezen te hebben
Slachtoffers zijn zéker geen genocide. het máken van slachtoffers kan dat wél zijn. Het gaat om het doel, (verwijderen van de groep uit een bepaald gebied), in combinatie met het middel (veel geweld jegens mensen uit die groep). Compleet uitroeien is ook geen vereiste.
Ik wens u alle goeds
- Peter van Velzen
- Site Admin
lost and not found yet! schreef: ↑16 mei 2025 23:15 Dikkemick schreef:
Ik begrijp oprecht niet hoe jij Gazaanse terroristen de hand boven het hoofd kunt houden! Alsof je een recidiverende terrorist niet wilt veroordelen als terrorist omdat hij de kont van burgers, vrouwen, mannen en kinderen, gebruikt om zich te verschuilen! En dat staat niet in de definitie van terrorisme! Of? Zou het daarom “terrorisme” zijn?Ik begrijp oprecht niet hoe jullie Israël de hand boven het hoofd kunnen houden.
Terrorisme is een slecht gedefiniëerd begrip, dat vaak wordt gebruikt om staatsgeweld goed te praten, maar ik ken geen enkele definitie die vereist dat de daders zich achter onschuldige slachtoffers verschuilt. Wat wel een vereiste is om van terrorisme te spreken is het onrechtmatig plegen van of dreigen met geweld.
Ik wens u alle goeds
Ik lees: De wil van het volk breken
Alsof de Gazanen/Palestijnen nog een wil hebben?! De vergelijking met de geallieerden gaat dan ook volkomen mank. Alsof Gaza nog een wil over heeft.... Palestijnen op de westbank willen in rust kunnen wonen
Verder is de verhouding nu 1 op 200. 1 Hamas terrorist (Mohammed Sinwar) moet gedood worden dus bombarderen we 200 Palestijnen.
Houd ik dan de terroristen de hand boven het hoofd? Neen! Ik houd de burgers de hand boven t hoofd.
Het maakt me ook geen antisemiet en ik volg eigenlijk de wereldwijde kanteling (ja, ik was eerder) die vindt dat Israël veel, VEEL tever is gegaan.
En dan lees ik dat ik dat beter moet beargumenteren?! Kom op zeg, de situatie spreekt voor zichzelf!
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... nsief.html
Het gaat maar door en door en door.....
Wat hoogleraar holocaust en genocidestudies Uğur Ümit Üngör er over zegt: "Er zijn nu zoveel oorlogsmisdaden gepleegd dat er sprake is van een beleid van oorlogsmisdaden en dat beleid is genocidaal."
En dit gaat NIET over Rusland -Oekraine.
Of neem het verhaal van Shahd
Studente Shahd, die urenlang moet lopen naar een van de schaarse wifi-punten om daar haar studiemateriaal te downloaden. 'Bij elke stap vraag ik me af of ik levend terugkom', zegt Shahd. 'Ik heb mensen gezien die zijn verbrand, verminkt, verdampt - of achtergelaten zodat zwerfhonden hen vonden. Ik zag lichaamsdelen die aan elektriciteitskabels hingen, op daken lagen, of werden vervoerd op ezelkarren of op schouders gedragen. Ik bid dat dit niet mijn dood wordt.'
En dat gaat NIET over Hiroshima!
Ook deze week bombardeerde Israël ziekenhuizen en vluchtelingenkampen. Israëlische machthebbers steken hun fantasieën over de etnische zuivering van Gaza niet onder stoelen of banken, en hongeren de bevolking in Gaza systematisch uit. Vrijwel alle deskundigen spreken inmiddels van een genocide.
En ik moet dat beter beargumenteren???
Amal Helles verwoord het zo:
Dit is de best gedocumenteerde genocide uit de geschiedenis', zegt Helles tegen de aanwezigen. 'En toch vraagt de wereld om bewijs.' Haar stem slaat over, haar handen trillen boven de lessenaar. 'Jullie hebben ons vermoord zien worden op elke mogelijke manier. Verbrand, verkoold, uiteengereten. Op hoeveel meer manieren moeten we nog sterven voordat de wereld optreedt?'
Alsof de Gazanen/Palestijnen nog een wil hebben?! De vergelijking met de geallieerden gaat dan ook volkomen mank. Alsof Gaza nog een wil over heeft.... Palestijnen op de westbank willen in rust kunnen wonen
Verder is de verhouding nu 1 op 200. 1 Hamas terrorist (Mohammed Sinwar) moet gedood worden dus bombarderen we 200 Palestijnen.
Houd ik dan de terroristen de hand boven het hoofd? Neen! Ik houd de burgers de hand boven t hoofd.
Het maakt me ook geen antisemiet en ik volg eigenlijk de wereldwijde kanteling (ja, ik was eerder) die vindt dat Israël veel, VEEL tever is gegaan.
En dan lees ik dat ik dat beter moet beargumenteren?! Kom op zeg, de situatie spreekt voor zichzelf!
https://www.nu.nl/midden-oostenconflict ... nsief.html
Het gaat maar door en door en door.....
Wat hoogleraar holocaust en genocidestudies Uğur Ümit Üngör er over zegt: "Er zijn nu zoveel oorlogsmisdaden gepleegd dat er sprake is van een beleid van oorlogsmisdaden en dat beleid is genocidaal."
En dit gaat NIET over Rusland -Oekraine.
Of neem het verhaal van Shahd
Studente Shahd, die urenlang moet lopen naar een van de schaarse wifi-punten om daar haar studiemateriaal te downloaden. 'Bij elke stap vraag ik me af of ik levend terugkom', zegt Shahd. 'Ik heb mensen gezien die zijn verbrand, verminkt, verdampt - of achtergelaten zodat zwerfhonden hen vonden. Ik zag lichaamsdelen die aan elektriciteitskabels hingen, op daken lagen, of werden vervoerd op ezelkarren of op schouders gedragen. Ik bid dat dit niet mijn dood wordt.'
En dat gaat NIET over Hiroshima!
Ook deze week bombardeerde Israël ziekenhuizen en vluchtelingenkampen. Israëlische machthebbers steken hun fantasieën over de etnische zuivering van Gaza niet onder stoelen of banken, en hongeren de bevolking in Gaza systematisch uit. Vrijwel alle deskundigen spreken inmiddels van een genocide.
En ik moet dat beter beargumenteren???
Amal Helles verwoord het zo:
Dit is de best gedocumenteerde genocide uit de geschiedenis', zegt Helles tegen de aanwezigen. 'En toch vraagt de wereld om bewijs.' Haar stem slaat over, haar handen trillen boven de lessenaar. 'Jullie hebben ons vermoord zien worden op elke mogelijke manier. Verbrand, verkoold, uiteengereten. Op hoeveel meer manieren moeten we nog sterven voordat de wereld optreedt?'
Nog 1 vraag die steeds terug komt wil ik wel apart beargumenteren.
Er zijn op dit moment vele gewelddadige conflicten in de wereld. Waarom roept Gaza zoveel emotie op, (veel meer dan Soedan, de Rohingya in Myanmar)?
Israël wordt door velen gezien als onderdeel/uitvloeisel van de Europese geschiedenis. Soms zelfs een soort verlengstuk van het Europese kolonialisme. We kunnen ons niet druk maken over alle geweld in de wereld, dus zoeken we naar punten waarmee we ons kunnen identificeren.
Maar goed, dit antwoord is deels off topic hier.
Er zijn op dit moment vele gewelddadige conflicten in de wereld. Waarom roept Gaza zoveel emotie op, (veel meer dan Soedan, de Rohingya in Myanmar)?
Israël wordt door velen gezien als onderdeel/uitvloeisel van de Europese geschiedenis. Soms zelfs een soort verlengstuk van het Europese kolonialisme. We kunnen ons niet druk maken over alle geweld in de wereld, dus zoeken we naar punten waarmee we ons kunnen identificeren.
- TIBERIUS CLAUDIUS
- Superposter
Dat komt denk ik omdat de Zionisten dit alleen kunnen doen dankzij actieve hulp van en uit de Westelijke landen.dikkemick schreef: ↑17 mei 2025 09:26 Nog 1 vraag die steeds terug komt wil ik wel apart beargumenteren.
Daarmee zijn velen hier partij en mede schuldig in de ogen van anderen.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
In dat laatste is Israel niet uniek natuurlijk.
Saoedi Arabie is een van de grootste " bondgenoten" bomvol met westerse wapens en gaat los in Jemen, of op haar eigen burgers als ze atheist of homo wilen zijn. Het schrikbewind van de taliban komt voort uit door Amerikanen gesteunde Mujahedien.
Het punt van Dikkemick is wellicht meer valide, de link tussen de holocaust en de oprichting van Israel.
Saoedi Arabie is een van de grootste " bondgenoten" bomvol met westerse wapens en gaat los in Jemen, of op haar eigen burgers als ze atheist of homo wilen zijn. Het schrikbewind van de taliban komt voort uit door Amerikanen gesteunde Mujahedien.
Het punt van Dikkemick is wellicht meer valide, de link tussen de holocaust en de oprichting van Israel.