Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

ChaimNimsky
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door ChaimNimsky »

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:13 De tijd zal het leren. Verder zijn niet alleen pro-Palestijnen verontwaardigd. Er zijn meer mensen met gerechtvaardigd gevoel voor wat leeft. Én mensen die zo fanatiek zijn geworden dat het ze allemaal niets meer kan schelen uiteraard. Ook dat kennen we wel van vroeger enzo.
Ja, volstrekt betekenisloos.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 16:20
Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:13 De tijd zal het leren. Verder zijn niet alleen pro-Palestijnen verontwaardigd. Er zijn meer mensen met gerechtvaardigd gevoel voor wat leeft. Én mensen die zo fanatiek zijn geworden dat het ze allemaal niets meer kan schelen uiteraard. Ook dat kennen we wel van vroeger enzo.
Dat dacht ik niet. Zoveel doden is niet zonder betekenis. En pogingen er wat aan te doen dat het moorden doorgaat ook niet.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:23
ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 16:20
Dat dacht ik niet. Zoveel doden is niet zonder betekenis. En pogingen er wat aan te doen dat het moorden doorgaat ook niet.
Heb het over de burgerlijke verontwaardiging van de pro-Palestijnen. Als gezegd, heeft de EU unanimiteit nodig (die hieromtrent aantoonbaar niet bestaat) en ook in de VN heeft de VS veto-recht. Israel kan zorgeloos doorgaan met wat het moet doen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 16:31
Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:23
ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 16:20 Ja, volstrekt betekenisloos.
Heb het over de burgerlijke verontwaardiging van de pro-Palestijnen. Als gezegd, heeft de EU unanimiteit nodig (die hieromtrent aantoonbaar niet bestaat) en ook in de VN heeft de VS veto-recht. Israel kan zorgeloos doorgaan met wat het moet doen.
Ja, dat is bekend hoor. Dát is de reden dat bepaalde organen in de wereld, die iets zouden kunnen doen tegen de ergste misdaden (in oorlogen bv.), niets kunnen doen. Net zoals in het klein: het Recht. Smijt er met giga-veel geld een ploeg advocaten tegenaan en je drijft boven. ( :^o ) Je kan er zelfs een werelddeel een farce mee maken.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:36 Ja, dat is bekend hoor. Dát is de reden dat bepaalde organen in de wereld, die iets zouden kunnen doen tegen de ergste misdaden (in oorlogen bv.), niets kunnen doen. Net zoals in het klein: het Recht. Smijt er met giga-veel geld een ploeg advocaten tegenaan en je drijft boven. ( :^o ) Je kan er zelfs een werelddeel een farce mee maken.
Oh, als landen het internationaal recht schenden, worden vrijwel altijd sancties opgelegd, zoals tegen Rusland, tegen Iran, tegen Noord-Korea, tegen Syrië, tegen Venezuela, tegen Wit-Rusland, tegen Cuba, tegen Sudan, tegen Myanmar, tegen Eritrea, tegen Zimbabwe en anderen.

Israel valt daarentegen niet onder dergelijke sancties. Israel kan zonder zorgen doorgaan met wat het moet doen.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 16:44
Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:36 Ja, dat is bekend hoor. Dát is de reden dat bepaalde organen in de wereld, die iets zouden kunnen doen tegen de ergste misdaden (in oorlogen bv.), niets kunnen doen. Net zoals in het klein: het Recht. Smijt er met giga-veel geld een ploeg advocaten tegenaan en je drijft boven. ( :^o ) Je kan er zelfs een werelddeel een farce mee maken.
Oh, als landen het internationaal recht schenden, worden vrijwel altijd sancties opgelegd, zoals tegen Rusland, tegen Iran, tegen Noord-Korea, tegen Syrië, tegen Venezuela, tegen Wit-Rusland, tegen Cuba, tegen Sudan, tegen Myanmar, tegen Eritrea, tegen Zimbabwe en anderen.
Maakt niet uit, tarieven van meneeer :^o zijn vaak al hoger. Het is een janboel.
Israel valt daarentegen niet onder dergelijke sancties. Israel kan zonder zorgen doorgaan met wat het moet doen.
Ja, dát is juist waar velen tegen te hoop lopen. Té dodelijk helaas. Tegen een nogal armelijke bevoling van 2 miljoen plus.
Én (niet onmogelijk) wat het land een keer op het bordje terug kan verwachten.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:50 Maakt niet uit, tarieven van meneeer :^o zijn vaak al hoger. Het is een janboel.
Landen ondervinden er echt zware gevolgen van. Het misdadige Rusland bijvoorbeeld heeft te maken met forse beperkingen op zijn energie-export, toegang tot internationale banken en technologische import. Dit heeft geleid tot een daling van de valuta, een grote terugloop van buitenlandse investeringen en problemen in de industrie. Ook het criminele Iran wordt keihard geraakt door sancties die vooral gericht zijn op de olie-export en het bankwezen, wat de economie ernstig remt en leidt tot hoge inflatie en werkloosheid. Het dictatoriale Noord-Korea is vrijwel totaal geïsoleerd door VN-sancties en andere beperkingen, met tekorten aan voedsel en brandstof als gevolg. Syrië kampt met enorme problemen door handelsbeperkingen en gebrek aan investeringen. Venezuela ziet zijn economie zelfs instorten door sancties gecombineerd met een politieke crisis, wat zich uit in hyperinflatie en armoede. En ook Myanmar ondervindt sterke beperkingen door sancties, wat investeringen en handel belemmert.
Ja, dát is juist waar velen tegen te hoop lopen.
Ze mogen gerust blijven lopen. Als gezegd: irrelevant.
Én (niet onmogelijk) wat het land een keer op het bordje terug kan verwachten.
Laten we eerlijk zijn: juist landen en personen die Israel openlijk aanvallen of proberen te ondermijnen via juridische of diplomatieke wegen, krijgen daar de rekening voor gepresenteerd. Neem het Internationaal Strafhof. Door de strenge sancties die dit jaar werden opgelegd aan deze instelling vanwege het politieke en selectieve gedrag tegen Israel, kregen de functionarissen visumverboden, tegoeden van het ICC werden bevroren en de financiële slagkracht van het hof is flink aangetast.

Ook Francesca Albanese, de VN-rapporteur die al jaren bekendstaat om haar eenzijdige aanvallen op Israel, is inmiddels persoonlijk aangepakt. Sinds juli 2025 ligt ze onder Amerikaanse sancties: inreisverbod, blokkade van persoonlijke tegoeden en een formele status als ongewenste diplomatieke acteur. Haar invloed en bereik zijn hierdoor ernstig beperkt. Kritiek op Israel heeft aantoonbaar consequenties.

Zuid-Afrika is een ander goed voorbeeld. Na het indienen van hun absurde genocidezaak tegen Israel bij het Internationaal Gerechtshof heeft dat land zijn economische stabiliteit verloren nadat de VS zware tarieven heeft opgelegd op Zuid-Afrikaanse exportproducten vanwege de beschuldigingen van genocide op blanke boeren, geuit door Trump (en daarvoor ook door de Zuid Afrikaan Elon Musk). Deze ernstige aantijgingen hebben geleid tot keiharde maatregelen en de meest effectieve is het volledig stilleggen van de zo noodzakelijke economische steun. Buitenlandse investeerders trekken zich terug en de munt staat onder druk. Het land betaalt nu letterlijk de prijs voor het ondermijnen van Israel op het wereldtoneel.

Veel bekende pro-Palestijnse activisten worden het land uitgezet of met deportatie geconfronteerd, zoals Rumeysa Ozturk (Turkse PhD-studente), Ranjani Srinivasan (Indiase PhD-studente), Alireza Doroudi (Iranese PhD-student), Badar Khan Suri (Indiaas onderzoeker), en Momodou Taal (Gambiaanse PhD-student), en veel meer.

Wie dus denkt dat men Israel nog langer straffeloos kan demoniseren of aanvallen via internationale instituties, komt van een koude kermis thuis. De wereld is verandert.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 17:45
Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:50 (..)

Wie dus denkt dat men Israel nog langer straffeloos kan demoniseren of aanvallen via internationale instituties, komt van een koude kermis thuis. De wereld is verandert.
Nou en of. En niet ten goede. Want in de ogen van velen en ook die van mij gaan ze veel te ver.
Ik begrijp wel waarom, maar het is mij te inhumaan.
En dat geeft een woedegevoel, dat bij mij voorlopig niet weg zal gaan, als dat ooit het geval zal zijn...
Het volk N.B. dat in WO2 bijna zelf het loodje legde. Niet veel behouden van wat toen gebeurde... :shock:
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 17:49
Gerard R. schreef: 11 jul 2025 16:50 (..)

Want in de ogen van velen en ook die van mij gaan ze veel te ver. Ik begrijp wel waarom, maar het is mij te inhumaan.
Als gezegd, mag men er gerust op blijven te hoop lopen: irrelevant.

Israel heeft recentelijk technologie ontwikkeld die gezichten achter gezichtsmaskers kan detecteren, en deze wordt toegepast op pro-Palestijnse activisten die zich vermommen tijdens demonstraties. Deze technologie maakt deel uit van een breder netwerk van gezichtsherkenning en surveillance dat door Israel wordt ingezet om Palestijnen te monitoren en te controleren.

Een voorbeeld hiervan is het gebruik van de app Blue Wolf, waarmee Israelische soldaten foto's van Palestijnen kunnen maken en deze koppelen aan een uitzonderlijk uitgebreide database. Deze database bevat profielen van de Palestijnen, inclusief foto's, familiegeschiedenis en veiligheidsclassificaties. De app geeft soldaten kleurcodes die aangeven of een persoon moet worden gearresteerd of met rust gelaten. Deze technologie wordt het Geheime Facebook voor Palestijnen en pro-Palestijnen genoemd.

Daarnaast heeft Israel een experimenteel gezichtsherkenningssysteem genaamd Red Wolf ontwikkeld. Dit systeem wordt ingezet bij militaire controleposten in steden zoals Hebron en Oost-Jeruzalem. Het scant de gezichten van Palestijnen en voegt deze toe aan bewakingsdatabases. Militairen krijgen via kleurcodes te zien of iemand doorgelaten mag worden of niet. Als het systeem iemand niet herkent, worden persoonlijke gegevens onderzocht, geverifieerd en ingevoerd. Hetzelfde gebeurt bij pro-Palestijnen via OSINT, samenwerking met bevriende landen, de wereldwijde surveillance-industrie van de NSO Group, Zero-click exploits van Pegasus - een krachtig cyberwapen dat smartphones in volgsystemen verandert - en Spear phishing.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 18:10
Want in de ogen van velen en ook die van mij gaan ze veel te ver. Ik begrijp wel waarom, maar het is mij te inhumaan.

Israel heeft recentelijk technologie ontwikkeld die gezichten achter gezichtsmaskers kan detecteren, en deze wordt toegepast op pro-Palestijnse activisten die zich vermommen tijdens demonstraties. Deze technologie maakt deel uit van een breder netwerk van gezichtsherkenning en surveillance dat door Israel wordt ingezet om Palestijnen te monitoren en te controleren.

Een voorbeeld hiervan is het gebruik van de app Blue Wolf, waarmee Israelische soldaten foto's van Palestijnen kunnen maken en deze koppelen aan een uitzonderlijk uitgebreide database. Deze database bevat profielen van de Palestijnen, inclusief foto's, familiegeschiedenis en veiligheidsclassificaties. De app geeft soldaten kleurcodes die aangeven of een persoon moet worden gearresteerd of met rust gelaten. Deze technologie wordt het Geheime Facebook voor Palestijnen en pro-Palestijnen genoemd.

Daarnaast heeft Israel een experimenteel gezichtsherkenningssysteem genaamd Red Wolf ontwikkeld. Dit systeem wordt ingezet bij militaire controleposten in steden zoals Hebron en Oost-Jeruzalem. Het scant de gezichten van Palestijnen en voegt deze toe aan bewakingsdatabases. Militairen krijgen via kleurcodes te zien of iemand doorgelaten mag worden of niet. Als het systeem iemand niet herkent, worden persoonlijke gegevens onderzocht, geverifieerd en ingevoerd. Hetzelfde gebeurt bij pro-Palestijnen via OSINT, samenwerking met vriendschappelijke landen, de wereldwijde surveillance-industrie van de NSO Group, Zero-click exploits van Pegasus - een krachtig cyberwapen dat smartphones in volgsystemen veranderten - en Spear phishing.
Jajaja... hardstikke mooi :wink: . Maar ze doen er tegenwoordig te ruige dingen mee. Mensen zijn vaak moeilijker, lastig, maar mooier volgens mij en niet alleen volgens mij.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 18:14
ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 18:10

Daarnaast heeft Israel een experimenteel gezichtsherkenningssysteem genaamd Red Wolf ontwikkeld. Dit systeem wordt ingezet bij militaire controleposten in steden zoals Hebron en Oost-Jeruzalem. Het scant de gezichten van Palestijnen en voegt deze toe aan bewakingsdatabases. Militairen krijgen via kleurcodes te zien of iemand doorgelaten mag worden of niet. Als het systeem iemand niet herkent, worden persoonlijke gegevens onderzocht, geverifieerd en ingevoerd. Hetzelfde gebeurt bij pro-Palestijnen via OSINT, samenwerking met vriendschappelijke landen, de wereldwijde surveillance-industrie van de NSO Group, Zero-click exploits van Pegasus - een krachtig cyberwapen dat smartphones in volgsystemen veranderten - en Spear phishing.
Jajaja... hardstikke mooi :wink: . Maar ze doen er tegenwoordig te ruige dingen mee. Mensen zijn vaak moeilijker, lastig, maar mooier volgens mij en niet alleen volgens mij.
Deze zin is te vaag. Snap niet goed wat je ermee bedoelt.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

@ChaimNimsky
Technische spullen zijn heel vaak aantrekkelijk/mooi/interessant etc. Vermits verantwoordelijk gebruikt...!
Als je de spullen gebruikt kan je daar best de loftrompet over steken, maar in dit geval hebben we te maken met een land dat zich weliswaar zegt te verdedigen. Maar dat is ontaard in een moord- en verdrijvingspartij die zijn weerga niet kent.
Ik prefereer de waarde van mensen in dit soort discussie boven technische gadgets. waarmee je mensen min of meer zwaar kan treffen.
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 18:24 @ChaimNimsky
Technische spullen zijn heel vaak aantrekkelijk/mooi/interessant etc. Vermits verantwoordelijk gebruikt...!
Als je de spullen gebruikt kan je daar best de loftrompet over steken, maar in dit geval hebben we te maken met een land dat zich weliswaar zegt te verdedigen. Maar dat is ontaard in een moord- en verdrijvingspartij die zijn weerga niet kent.
Ik prefereer de waarde van mensen in dit soort discussie boven technische gadgets. waarmee je mensen min of meer zwaar kan treffen.
Mensen zijn bij lange na niet in staat te doen wat de modernste technologie kan. Het Israelische Corsight AI heeft technologie ontwikkeld waarmee het personen kan identificeren, zelfs als minder dan 50 % van hun gezicht zichtbaar is -- achter mondmaskers, spatschermen of sjaals. Dit programma is stilletjes over de gehele Gazastrook uitgerold. Blue Wolf en de enorme Wolf Pack-database bevatten profielen van vrijwel elke Palestijn op de Westelijke Jordaanoever en nu ook Gaza, inclusief hun foto, familiegeschiedenis, opleiding en veiligheidsclassificatie -- Het Palestijnen Facebook.

Daarmee kunnen de Palestijnen allen tegelijkertijd in realtime worden geïdentificeerd en zonder menselijk tussenkomen worden gevolgd, zelfs als ze hun gezicht gedeeltelijk bedekken (maskers, sjaals, etc) via vaste camera's, drones en bodycams. Zonder verdere menselijke tussenkomst worden ze automatisch vergeleken met uitgebreide databases die informatie bevatten over familie, politieke affiliaties, eerdere incidenten, en veel meer, waardoor het systeem bijvoorbeeld verdachte personen meteen signaleert. Zo wordt het onmogelijk om anoniem of onopgemerkt te opereren.

Dat komt bovenop het veiligheidshek (dat wordt uitgebreid met een muur), de checkpoints (die ook veel strenger zijn geworden) en veilige zones (die ook flink zijn uitgebreid; vooral rondom Gaza). Als straks ook nog eens 75% van Gaza wordt gebruikt om een gebied van 25% van Gaza zwaar te bewaken, waar alle Palestijnen zitten, dan zie ik niet hoe er ook maar eentje nog een aanslag zal kunnen proberen te plegen.
Laatst gewijzigd door ChaimNimsky op 11 jul 2025 19:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Zionist
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 18:54
Mensen zijn bij lange na niet in staat te doen wat de modernste technologie kan. Het Israelische Corsight AI heeft technologie ontwikkeld waarmee het personen kan identificeren, zelfs als minder dan 50 % van hun gezicht zichtbaar is -- achter mondmaskers, spatschermen of sjaals. Dit programma is stilletjes over de gehele Gazastrook uitgerold. Hier wordt over Blue Wolf en de enorme Wolf Pack-database die profielen bevat van vrijwel elke Palestijn op de Westelijke Jordaanoever en nu ook Gaza, inclusief hun foto, familiegeschiedenis, opleiding en veiligheidsclassificatie -- Het Palestijnen Facebook.

Daarmee kunnen de Palestijnen allen tegelijkertijd in realtime worden geïdentificeerd en zonder menselijk tussenkomen worden gevolgd, zelfs als ze hun gezicht gedeeltelijk bedekken (maskers, sjaals, etc) via vaste camera's, drones en bodycams. Ze zonder verdere menselijke tussenkomst worden ze automatisch vergeleken met uitgebreide databases die informatie bevatten over familie, politieke affiliaties, eerdere incidenten, en veel meer, waardoor het systeem bijvoorbeeld verdachte personen meteen signaleert. Op basis van de data kunnen bepaalde mensen ver van tevoren worden tegengehouden bij checkpoints, of in hun bewegingsvrijheid worden beperkt binnen bepaalde zones. Zo wordt het onmogelijk om anoniem of onopgemerkt te opereren.
Precies!
ChaimNimsky
Superposter

Gerard R. schreef: 11 jul 2025 18:57
ChaimNimsky schreef: 11 jul 2025 18:54

Mensen zijn bij lange na niet in staat te doen wat de modernste technologie kan. Het Israelische Corsight AI heeft technologie ontwikkeld waarmee het personen kan identificeren, zelfs als minder dan 50 % van hun gezicht zichtbaar is -- achter mondmaskers, spatschermen of sjaals. Dit programma is stilletjes over de gehele Gazastrook uitgerold. Blue Wolf en de enorme Wolf Pack-database bevatten profielen van vrijwel elke Palestijn op de Westelijke Jordaanoever en nu ook Gaza, inclusief hun foto, familiegeschiedenis, opleiding en veiligheidsclassificatie -- Het Palestijnen Facebook.

Daarmee kunnen de Palestijnen allen tegelijkertijd in realtime worden geïdentificeerd en zonder menselijk tussenkomen worden gevolgd, zelfs als ze hun gezicht gedeeltelijk bedekken (maskers, sjaals, etc) via vaste camera's, drones en bodycams. Zonder verdere menselijke tussenkomst worden ze automatisch vergeleken met uitgebreide databases die informatie bevatten over familie, politieke affiliaties, eerdere incidenten, en veel meer, waardoor het systeem bijvoorbeeld verdachte personen meteen signaleert. Zo wordt het onmogelijk om anoniem of onopgemerkt te opereren.

Dat komt bovenop het veiligheidshek (dat wordt uitgebreid met een muur), de checkpoints (die ook veel strenger zijn geworden) en veilige zones (die ook flink zijn uitgebreid; vooral rondom Gaza). Als straks ook nog eens 75% van Gaza wordt gebruikt om een gebied van 25% van Gaza zwaar te bewaken, waar alle Palestijnen zitten, dan zie ik niet hoe er ook maar eentje nog een aanslag zal kunnen proberen te plegen.
Precies!
De Israelische aanpak in Gaza en Jehoedah & Sjomron is onmiskenbaar een heikele kwestie: ethisch gevoelig, juridisch omstreden en moreel beladen. Maar terrorisme zelf is een nog heikeler fenomeen -- fundamenteel in strijd met het internationaal recht en moreel des te zwaarder te veroordelen.
Zionist
Gesloten