Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Actueel nieuws uit binnen en buitenland.

Moderator: Moderators

Gerard R.
Superposter

Re: Nieuwe ontwikkelingen in het Midden Oosten

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: 18 jun 2025 20:21 https://nos.nl/l/2571620
Nederland wil in samenspraak met andere landen sancties kunnen opleggen aan de ultrarechtse en extremistische ministers Ben Gvir en Smotrich van de regering-Netanyahu. Dat schrijven demissionair premier Schoof en minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer.

Veldkamp wijst op de aangekondigde sancties tegen deze twee ministers van het Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada, Nieuw Zeeland en Noorwegen. Hun banktegoeden worden bevroren, ze mogen bij die landen geen bankzaken meer doen en ze mogen die landen ook niet meer in. (..)

Het kabinet vindt het tijd voor een duidelijk signaal. "De ministers hebben herhaaldelijk geweld door kolonisten tegen de Palestijnse bevolking aangewakkerd, zij bepleiten voortdurend de uitbreiding van illegale nederzettingen en roepen op tot etnische zuivering in de Gazastrook." De uitspraak van Smotrich over de volledige vernietiging van de Gazastrook is voor het kabinet "onacceptabel". (..)
Het zal niet helpen bij dat soort. Maar ik vind het een goed idee.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaa ... -ministers
Het besluit van het demissionaire kabinet om mogelijke EU-sancties tegen twee extremistische Israëlische ministers te steunen, kan rekenen op een meerderheid in de Tweede Kamer. Thom van Campen (VVD) zei in een debat in de Kamer woensdag zich achter het beleid van het kabinet te scharen. Volgens hem moet de druk op Israël verder worden opgevoerd.
Mooi al is het allemaal mosterd na 'de maaltijd'.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

gerard_m schreef: 18 jun 2025 16:17
axxyanus schreef: 18 jun 2025 11:43
Dat kan uiteraard. Maar ik heb er een probleem mee om een theocratie te steunen die atheïsten vermoord. Louter en alleen omdat de joodse staat haar vijand is.
Is het louter en alleen omdat de joodse staat haar vijand is? Dat lijkt me een erg reductionistische manier om die mensen hun standpunt te beschrijven.
Ik lees geen andere argumenten van degene die steun aan de theocratie toejuicht, anders dan het de ' Calimero ' zou zijn. Jij wel ?

Overigens is Calimero al lange tijd met proxy oorlogen bezig , dat had Calimero misschien niet moeten doen .
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

https://www.msnbc.com/opinion/msnbc-opi ... rcna213653
June 18, 2025, 10:39 PM GMT+2
By Joseph Cirincione, vice-chair of the Center for International Policy Board of Directors
Former Defense Secretary Robert Gates warned in 2012 that an attack on Iran “would make a nuclear-armed Iran inevitable. They would just bury the program deeper and make it more covert.” Yes, we could damage the nuclear facilities, but what happens then? “The results of an American or Israeli military strike on Iran could, in my view, prove catastrophic, haunting us for generations in that part of the world,” he added. (..)
Nog steeds kan ik ook geen enkele rechtvaardiging bedenken voor het ontzeggen van zo'n land van kernwapens door staten die zelf kernwapens hebben.
Dat zal wel iets zijn van militaire macht en kracht, maar ik vind het niet fair, ook al heeft het land gerommeld met proxies.
Dat doet het Westen ook, bv. met Ukraine.
En inderdaad, dit kan ook weer zoiets etterends worden. Misschien beter niet 'ingrijpen'?? Je merkt ook aan Trump, dat hij dubt. President Bush heeft het ook overwogen, maar deed het niet. Het is heel onduidelijk ook of Iran wel aan kernwapens werkt. Ze mogen het niet van hun geloof, is altijd gezegd. viewtopic.php?p=662446#p662446
Maar ja.. het land wordt nu wel fors aangepakt en dan weet je 't maar nooit voor de toekomst.
** Oordeel over goed en kwaad is gevolg van gesteldheid van geest... Heel relatief... **
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

holog schreef: 18 jun 2025 21:12
HierEnNu schreef: 18 jun 2025 21:00 Waarom zo hittepetitterig?
leuk woord. zelf uitgevonden? maar dat is wel je eigen interpretatie,
want het was helemaal niet zo hittepetitterig bedoeld.
Nee, komt van mijn moeder af, waarschijnlijk archaïsch en/of dialect. Als mijn zussen weer eens begonnen te kissebissen om het kissebissen dan kreeg ons mam ze zo meteen rustig. Je hebt gelijk, helemaal mijn eigen interpretatie. Fijn dat je het zo oppakt!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
Gerard R.
Superposter

Bericht door Gerard R. »

HierEnNu schreef: 19 jun 2025 00:18
Nee, komt van mijn moeder af, waarschijnlijk archaïsch en/of dialect. Als mijn zussen weer eens begonnen te kissebissen om het kissebissen dan kreeg ons mam ze zo meteen rustig. Je hebt gelijk, helemaal mijn eigen interpretatie. Fijn dat je het zo oppakt!
Het is een liedje van lang geleden:
https://youtu.be/kmFbi4SJjoM?list=RDkmFbi4SJjoM
HierEnNu
Superposter

Bericht door HierEnNu »

HierEnNu schreef: 19 jun 2025 00:18
Ons Mam! Wat een leuk toeval, ik zie net dat het 19 juni is:
ons mam is geboren op 19 juni 1925, ze zou vandaag 100 zijn geworden!
Antisemitische uitingen stoppen helpt bestrijding antisemitisme.
. . . . . . . . . . . . .
Er zijn momenten waarop niets doen
grotere gevolgen heeft dan ingrijpen.
.
B.S.
Bevlogen

Bericht door B.S. »

Opmerking op duidingskanaal: het Iraanse regime weet dat demonstranten onderhand niet meer bang zijn om dood te gaan. Wat ze daarom inzetten is verkrachting. Van zowel vrouwen als mannen. Dat houdt de angst er meer in. En familieleden ook aanpakken uiteraard
Mede bevestigd met een videoboodschap die een Iraanse vrouw de afgelopen dagen heeft geplaatst.
Wat is "duidingskanaal, en waar kan men de videoboodschap vinden?
Peter van Velzen
Laatst gewijzigd door Peter van Velzen op 19 jun 2025 04:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: moderatie
axxyanus
Moderator

Bericht door axxyanus »

gerard_m schreef: 18 jun 2025 22:50
axxyanus schreef: 18 jun 2025 11:43 Is het louter en alleen omdat de joodse staat haar vijand is? Dat lijkt me een erg reductionistische manier om die mensen hun standpunt te beschrijven.
Ik lees geen andere argumenten van degene die steun aan de theocratie toejuicht, anders dan het de ' Calimero ' zou zijn. Jij wel ?
Ik lees hier al maanden lang andere argumenten. Het lijk me wat flauw om deze specifieke opmerking te behandelen alsof ze in isolatie werd geplaatst.
Al mijn hier gebrachte meningen, zijn voor herziening vatbaar.
De illusie het verleden te begrijpen, voedt de illusie dat de toekomst voorspelbaar en beheersbaar is -- naar Daniël Kahneman
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

Ook ik zie een regime zoals in Iran liever vandaag dan morgen beëindigd zodat inwoners allemaal gelijk kunnen zijn en veilig de straat weer op kunnen zoals ze zijn.
Maar dat moet Israël , waar zelf het nodige op aan te merken is, niet bewerkstelligen. Dat is als Holleeder die tegen Tachi zegt dat die beter uit het criminele milieu kan stappen (en hem daartoe ook gaat dwingen om vervolgens een bank te beroven)

Over boontje eerder gesproken:
https://www.nu.nl/317671/video/iraanse- ... nhuis.html

Ik keur ook deze actie ten zeerste af, maar wie de bal kaatst....Iraanse raketten hebben donderdag het Soroka-ziekenhuis in de Israëlische stad Be'er Sheva geraakt. Het ziekenhuis bevestigt dat het grote schade heeft opgelopen en dat mensen gewond zijn geraakt.
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

axxyanus schreef: 19 jun 2025 08:05
gerard_m schreef: 18 jun 2025 22:50
Ik lees hier al maanden lang andere argumenten. Het lijk me wat flauw om deze specifieke opmerking te behandelen alsof ze in isolatie werd geplaatst.
Nou nee. Tot nu toe werd naast Israël een terreurgroep als hamas ook afgewezen. Gisteren las ik voor het eerst dat steun aan de Iraanse dictatuur wordt toegejuicht. Dus je opmerking is onwaar.

Natuurlijk komt die uitspraak niet in isolatie,. Dat is een flauwe stroman, ik beweer het omgekeerde door .
nota bene zelf de context aan te geven die ik las: Iran is vijand van de Joodse staat die de Calimero zou zijn.

Als jij toch wilt blijven volhouden dat allerlei andere argumenten zijn gegeven waarom steun aan de theocratie toe te juichen is,: plaats die dan.
Een volk dat voor tirannen zwicht, zal meer dan lijf en goed verliezen, dan dooft het licht. (H.M. van Randwijk)
gerard_m
Superposter

Bericht door gerard_m »

dikkemick schreef: 19 jun 2025 08:18 Ook ik zie een regime zoals in Iran liever vandaag dan morgen beëindigd zodat inwoners allemaal gelijk kunnen zijn en veilig de straat weer op kunnen zoals ze zijn]
Maar toch juich je steun voor dit regime toe.
Het is alsof je Taghi wapens wilt leveren want hij heeft ruzie met een andere crimineel.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

God lijkt Israël nu ook te verlaten.

inwoners van Bnei Brak, een voorstad van Tel Aviv, kunnen het nauwelijks geloven. Op deze plek gebeurt nooit iets. God beschermt de inwoners tegen oorlogsgeweld. Toch zijn ook hier Iraanse raketten neergekomen en is er een inwoner gedood.

In Bnei Brak komt dat extra hard aan, omdat een rabbi vele jaren geleden heeft beloofd dat deze plek nooit geraakt zou worden door vijandige raketten: God zou de voorstad sparen vanwege de vele ultraorthodoxe Torah-geleerden die hier leven. En nu is er toch een meisjesschool verpulverd.

Gevalletje boontje II

(Ik keur geweld af!)
De wereld anno 2026: Vernietigen, moorden, koloniseren, annexeren, roundup strooien bij buurlanden, een land bombarderen, (humanitair) recht negeren: zonder consequenties.
dikkemick
Adelaar

Bericht door dikkemick »

gerard_m schreef: 19 jun 2025 09:24
dikkemick schreef: 19 jun 2025 08:18 Ook ik zie een regime zoals in Iran liever vandaag dan morgen beëindigd zodat inwoners allemaal gelijk kunnen zijn en veilig de straat weer op kunnen zoals ze zijn]
Het is alsof je Taghi wapens wilt leveren want hij heeft ruzie met een andere crimineel.
Waar spreek ik mijn steun uit voor dit absurde regime? Het regime sucks, maar het is niet aan Israël hier iets van te vinden en dat op te lossen. Israël zelf heeft nl ook een verwerpelijk koloniaal apartheids regime.
Leon
Diehard

Bericht door Leon »

dikkemick schreef: 19 jun 2025 09:28
Waar spreek ik mijn steun uit voor dit absurde regime? Het regime sucks, maar het is niet aan Israël hier iets van te vinden en dat op te lossen. Israël zelf heeft nl ook een verwerpelijk koloniaal apartheids regime.
Het zal wel een stuk veiliger voelen, ook hier, als het regime in Iran weg is. Beetje nadeel dat je je zo makkelijk onveilig kan voelen. Ik voel me ook onveilig met Israel.
Misschien…
TIBERIUS CLAUDIUS
Superposter

Bericht door TIBERIUS CLAUDIUS »

Leon schreef: 19 jun 2025 09:41
dikkemick schreef: 19 jun 2025 09:28

Het zal wel een stuk veiliger voelen, ook hier, als het regime in Iran weg is. Beetje nadeel dat je je zo makkelijk onveilig kan voelen. Ik voel me ook onveilig met Israel.
Dat gevoel kan wel eens ten onrechte zijn, misschien komt er wel een ander regime dat nog radicaler is.
Dat zou zeker niet de eerste keer zijn.
En als er nu meer keizers zijn geweest dan maanden, wat dan, geachte senatoren?
Gesloten